Toon posts:

Advies systeemcamera met focus op video ~€2500

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• WeakAtTweaking
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 16-09 15:13
Wat is je budget?
Dat vind ik een lastige vraag. Ik ben van plan professioneel met de camera te werken, maar ik ben relatief nieuw in het wereldje. Een jaar of 10 geleden met grote handheld-/studiocamera's gewerkt tijdens m'n 'net niks' studie Media & Entertainment Management, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Nu bezig met een carrièreswitch terug naar de wondere wereld van foto- en videografie. Videobewerking heb hier en daar nog wel eens gedaan, ook niet echt op een hoog niveau. Wat ik wel heb is de drive om te leren, dus ik ga er zeker tijd in stoppen om met de camera te leren werken.

Dat gezegd hebbende, is de vraag waar ik ga beginnen met in het achterhoofd mogelijke upgrades in de toekomst. Ik heb al flink wat uurtjes op YouTube en Google besteed en denk dat ik met Sony A7III of Fujifilm X-T4 een hele mooie camera heb waar ik even mee vooruit kan. Laat m'n budget daar ergens in de buurt zitten.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik heb me laten overtuigen dat een systeemcamera beter werkt dan een DSLR als je video schiet. De reden dat ik een hybride camera wil is dat het me prachtig lijkt om (vooral hobbymatig) fotografie op te pakken.

Kortom: ik zoek een systeemcamera met lens/lenzen. Tips voor accessoires zijn ook welkom. Mocht je een statief, filter, of tas hebben die perfect bij de camera past, dan hoor ik dat graag.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Ik wil de camera voornamelijk gebruiken voor het opnemen van yogavideo's, voor opnemen van online cursussen achter een bureau, en af en toe in vlog-achtige setting. Fotografie heeft niet de hoogste prioriteit, maar ik ga het wel gebruiken. Ik zal de camera veel binnen gebruiken, daarvoor ga ik nog een lichtset kopen.

Wil je foto's maken of filmen?
Beiden dus. Specifieke eisen voor het filmen vind ik lastig in te schatten. Zou het voor de yogavideo's handig zijn om goede autofocus te hebben? Dit heb ik wel in m'n hoofd, maar wie weet denken jullie daar anders over. Ik zal regelmatig een uur aan het filmen zijn, dus wellicht is het oververhitten van de camera iets om op te letten.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee, ik begin op 0. Ik heb wel een Moza Mini-P, maar ik verwacht dat deze met een max. belastbaarheid van 900 gram niet krachtig genoeg zal zijn. Zou leuk zijn als ik em nog kan gebruiken, maar geen deal breaker.

Heb je verder nog specifieke eisen?
De mogelijkheid om de lenzen mee te nemen naar een eventuele upgrade is denk ik wel verstandig.

Wat heb ik zelf gevonden?
Na een dozijn toplijstjes bekeken te hebben heb ik een selectie gemaakt, die ben ik verder gaan onderzoeken, waarna ik uitkwam op de Sony A7III en de Fujifilm X-T4. De rode draad in de reviews die ik heb gelezen en gekeken is dat de X-T4 beter is voor video, op de autofocus na, die bij de A7III veel beter is. Veel reviewers kozen voor de X-T4; focus ik teveel op autofocus?

Andere notities die ik heb gemaakt:
-Fullframe vs Cropped - niet heel relevant voor mijn situatie?
-De X-T4 ligt wat fijner in de hand (ik heb redelijk grote handen), maar de grip van de A7III is wat groter
-De X-T4 heeft 10bit video en de A7III 8bit (zijn voor mij slechts getallen, is dit relevant?)
-De X-T4 heeft mooie modi waarbij weinig kleurcorrectie nodig is
-De X-T4 autofocus is matig tot slecht, afhankelijk van de lens die je gebruikt
-De X-T4 heeft een veel betere viewfinder
-De X-T4 is beter bestand tegen slecht weer (niet heel belangrijk) en heeft een stevigere behuizing
-De A7III heeft goede 3rd party-lensopties

De Panasonic S5 viel af vanwege slechte autofocus. Canon Eos R6 vanwege oververhitting na ~30m filmen. Waarom de Panasonic GH5s is afgevallen kan ik zo even niet terugvinden. Een A7sIII is wat duurder, is dat de moeite waard?

Dat was een behoorlijk verhaal. Denken jullie dat ik in de goede richting zit? Wat denken jullie van het idee om wat lager in te stappen en vooruit te plannen op een latere upgrade? Alvast bedankt voor jullie tijd en aandacht. Goed weekend!

Alle reacties

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-10 19:38
Ik denk dat je je helemaal blind staart op de autofocus.
En die kun je erg moeilijk beoordelen op Internet, dus als reviews er positief over zijn is dat al een sterk gevoel naar een bepaalde camera.

Bij yoga en bureau videos wil je vooral dat hij het onderwerp vasthoudt en niet ineens besluit dat de achtergrond het onderwerp is.
Dat kunnen heel veel cameras, en zeker bij iets als yoga of deskvideo.
Moeilijker is bijvoorbeeld turnen of skaten, omdat het onderwerp daar heel snel op je af komt (de camera moet het dus goed blijven volgen) terwijl het ook nog eens razendsnel van vorm verandert - dat maakt het moeilijker om te tracken.
Dat is bij Yoga niet het geval en bij een deskvideo zet je gewoon gezichts-herkenning aan.

Verder denk ik dat je lensbudget aan de krappe kant is omdat er relatief veel geld naar je camera gaat.
Lenzen zijn belangrijk!

Hier is een hele leuke video; hierbij kijken ze naar een compleet systeem om videos te gaan maken, niet alleen een camera; en ze beperken zichzelf tot een budget van 1k.
YouTube: How to Start a YouTube Channel – Basic Gear You Need to Get Started

• WeakAtTweaking
@Tarquin
Ik denk dat je je helemaal blind staart op de autofocus.
Daar twijfelde ik al over. Al heb ik een aantal reviews gezien waar ze 2 camera's vergeleken achter een bureau en één van de twee af en toe aan het zoeken was. Kan best frustrerend zijn lijkt me. Iemand adviseerde me om naar de a6xxx serie te kijken, zou dat een optie zijn?
Verder denk ik dat je lensbudget aan de krappe kant is omdat er relatief veel geld naar je camera gaat.
Lenzen zijn belangrijk!
Dat idee kreeg ik ook. Ik was vooralsnog meer met de body bezig en nu ik naar lenzen kijk zie dat die ook erg belangrijk zijn. Wat voor lenzen zou je adviseren voor dit gebruik?

We hebben een krappe ruimte om in te filmen; zou full frame of aps-c dan nog een overweging zijn?

Ik ga de video kijken, dankje!

• Steef
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12:57

Steef

GoT's Most Eaten

Even volledig de andere kant op; heb je de relatief nieuwe Sony ZV-E10 overwogen?

Focus op vlog / video, nog wel verwisselbare lezen. Niet full-frame maar APS-C met bijpassende prijs. Zelfde sensor als de 6xxx range.

[Voor 8% gewijzigd door Steef op 24-08-2021 11:10]

Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G

• WeakAtTweaking
@Steef Zal eens kijken. De wat kleinere camera's hebben het voordeel dat ik ze op m'n gimbal kan gebruiken. Dat is misschien wel een aardig idee om mee te beginnen. Dacht ik het eindelijk te hebben teruggebracht tot twee opties, komen er weer meer bij. Het is wel een rabbithole deze zoektocht, haha.

Ben bezig met een cursus videobewerking. Is er een verschil in de postproctie tussen de opties die ik op het oog heb en de wat goedkopere modellen?

• d4jo
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 24-10 21:01
Ik doe zelf weinig met video maar meer met fotografie. De vraag is of je full frame nodig hebt of aps-c ook prima voldoet? Ik zie vooral in low light veel voordelen met noise op hogere ISO. Bij Sony zijn de 1.4 aps-c lenzen vaak nog goedkoper dan de FF 1.8 lenzen dus qua depth of field maakt dat niet zo veel uit bij primes. Dat is wel het geval bij zoomlenzen want die zijn max 2.8 op asp-c dus je DoF is dan ongeveer gelijk aan F4 op full frame.

Zelf heb ik de A7III en hiervoor de A6000. Als je professioneel dingen wil doen zijn 2 SD slots wel een vereiste wat mij betreft (of record je gelijk extern?), ik weet niet welke modellen dat allemaal bij fuji/sony hebben.

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13:01
Ik zou zelf de Panasonic S5, Fujifilm X-H1 of Fuijifilm X-S10 aanraden voor video-focused gebruik. Ik vind zelf de Sony camera's heel prettig hoor, maar voor video staan ze niet direct op #1 aangeschreven. Rolling shutter kan voor onprettige videos zorgen.
De Fujifilm X-T4 is een hele mooie camera, maar ik denk qua prijs/features misschien te veel voor wat jij voor ogen hebt.

[Voor 7% gewijzigd door zzzzz op 24-08-2021 14:11]

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Tarquin
'low light' is een niche.
Ga niet filmen bij kaarslicht, maar zorg bij video gewoon voor een beetje normaal licht.

Ik zie in dit project geen enkel onderdeel waar een full frame voor nodig is - als je die laat vallen speel je een heleboel geld vrij.
Er zijn Youtubes over belichting bij videografie. Dat heeft veel meer invloed op het beeld dan

Een voordeel van de camera die ze in die 'hoe start je een youtube kanaal onder $1000' aanraden is de kleinere sensor. Die geeft van nature wat meer scherptediepte, wat het beeld gewoon wat scherper maakt.

Lenzen met f1.4 zou ik echt afraden voor deze toepassing: Je bent niet op zoek naar een artistiek effect met een vage achtergrond, maar naar een kwalitatief goed videobeeld. Kost een hoop geld voor een effect dat je niet wilt.

Voor de krappe ruimte maakt de camera niet uit; de lens bepaalt hoe het beeld eruit ziet.

Tip. maak een lijstje van wat een goede video maakt.
Ik denk dat het er ongeveer zo uit ziet, en dit is op volgorde:
1. interessant onderwerp
2. interessant script+tekst
3. de juiste beelden (in beeld wat in beeld moet) + juiste montage
4. mooi beeld (goed licht + mooi licht! ! !)
5. Technisch in orde (scherp)
6. voldoende resolutie (FullHD dus, 4K is overkill)

Jouw persoonlijke invloed zit op 1+2+3.
De lens helpt enorm bij 3, en ook bij 5.
De camera komt pas bij 5 en 6 om de hoek kijken. Een paar ledlampen hebben meer invloed op het beeld dan de duurste camera met een peertje aan het plafond.

• WeakAtTweaking
@d4jo Weinig licht zal niet zo vaak voorkomen gok ik. Full frame zal waarschijnlijk een overkill zijn. Of eigenlijk een verkeerde keuze, het is niet per se beter.

@zzzzz Rolling shutter, dat ga ik even opzoeken. Nog meer opties, dankjewel ;)

@Tarquin Bedankt voor je tips. Als ik tijdens het editten ga croppen, is 1080p dan nog genoeg?

• Steef
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12:57

Steef

GoT's Most Eaten

Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G

• Tarquin
WeakAtTweaking schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:53:
@Tarquin Bedankt voor je tips. Als ik tijdens het editten ga croppen, is 1080p dan nog genoeg?
Als je alles FullHD wilt houden én je moet veel en standaart alles gaat croppen, dan wel.
Ik stel me echter voor dat je in jouw geval tijd besteedt aan voorbereiding, zoals de plaatsing van de camera en de zoom, zodat je niet hoeft te croppen.
Daar krijg je ook snel ervaring in. Dat soort goede voorbereiding zorgt ook voor veel soepeler workflow en minder nabewerking.

En af en toe een dramatische crop als humoristisch effect ofzo - dat kan altijd.

Dus het klinkt wel leuk om in 4K te schieten en dan elk shot te kunnen croppen naar fullHD - maar hoe vaak wil je dat echt?

[Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 24-08-2021 22:08]

• WeakAtTweaking
@Tarquin Ik ben niet zo'n fan van springerige overgangen en ook niet van hele teksten uit het hoofd leren. Zelfs met een teleprompter is het lastig om minutenlang achter elkaar te praten. Het scheelt een hoop tijd als je de mogelijkheid hebt om te croppen. Zo'n crop kan de flow van een video behouden en geeft je toch de ruimte om alles in kortere delen op te nemen. Het creëert de illusie dat je met 2 camera's werkt. Dat hoeft niet per se beter te zijn, maar het kijkt wel fijner dan die springerige overgangen die je op YouTube veel ziet vind ik zelf. Op YouTube kom je daar misschien mee weg, maar om zo een betaalde cursus aan te bieden, dat lijkt me minder geslaagd.

@Steef Ik ben niet zo'n fan van die reviews, te weinig testvoorbeelden en teveel het idee dat ze voor de fabrikant werken :p Ik ben wel fan van Camera Conspiracies, die heeft er ook een video over gemaakt. Het moet je humor zijn (ik vind em erg grappig), maar inhoudelijk heb ik mooie video's van hem gezien. Hij is ook een stuk minder bevooroordeeld dan meeste reviewers lijkt het.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Kijk eens op DPreview over het algemeen vindt ik ze erg goed en eerlijk. Bedenk ook slechte camera's zijn er niet en de verschillen zijn niet groot. Kijk vooral ook hoe de bediening jouw bevalt. Persoonlijk zou ik eerder naar het hele plaatje kijken wat je nodig hebt. Voor je doel heb je geen 4K nodig Full HD is voldoende als je dan met een compact camera in 4K opneemt heb je nog ruimte.
Zou eerder overwegen om er GoPro als 2e cam bij te nemen geeft je meer mogelijkheden. Denk ook aan geluid en licht. Los daarvan heb je ook een goede PC nodig met software.
Los van de techniek onderzoek ook of er een markt is voor online yoga cursussen of dat Youtube niet al vol staat met gratis spul.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• WeakAtTweaking
@Frogmen Oftewel: "je verdoet je tijd"? Ik ga de cursus filmen voor een Colombiaanse lerares die naast Spaans, ook Engels en Nederlands spreekt. Plus dat ze een eigen niche creëert. De tijd zal het leren. We gaan in ieder geval met veel plezier het project opzetten.

Over de tweede camera: gaat het niet teveel opvallen als je zulke verschillende camera's gebruikt? Het is wel fijn voor de montage als je af en toe naar een wat wijder shot kunt snijden.

Voor het geluid ben ik de Rode Wireless go aan het testen, dat bevalt tot nu toe goed. Voor de videobewerking ben ik in Davinci Resolve bezig. Ik denk dat ik met de gratis versie een heel eind kom en de betaalde versie is ook nog eens stukken goedkoper dan Premier Pro. Zou me niet verbazen als Davinci ooit overstapt op een abonnementsmodel. Qua mogelijkheden zijn ze erg vergelijkbaar, dus de keuze was makkelijk. Licht ben ik nog niet ingedoken, tips en links zijn welkom :)

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:19
WeakAtTweaking schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:24:
@Frogmen Oftewel: "je verdoet je tijd"? Ik ga de cursus filmen voor een Colombiaanse lerares die naast Spaans, ook Engels en Nederlands spreekt. Plus dat ze een eigen niche creëert. De tijd zal het leren. We gaan in ieder geval met veel plezier het project opzetten.

Over de tweede camera: gaat het niet teveel opvallen als je zulke verschillende camera's gebruikt? Het is wel fijn voor de montage als je af en toe naar een wat wijder shot kunt snijden.

Voor het geluid ben ik de Rode Wireless go aan het testen, dat bevalt tot nu toe goed. Voor de videobewerking ben ik in Davinci Resolve bezig. Ik denk dat ik met de gratis versie een heel eind kom en de betaalde versie is ook nog eens stukken goedkoper dan Premier Pro. Zou me niet verbazen als Davinci ooit overstapt op een abonnementsmodel. Qua mogelijkheden zijn ze erg vergelijkbaar, dus de keuze was makkelijk. Licht ben ik nog niet ingedoken, tips en links zijn welkom :)
Ik wilde net zeggen, voor een dergelijke cursus is audio waarschijnlijk (veel) belangrijker dan de video.

Daarnaast, een Sony ZV-E10 is inderdaad een goede optie. Koop er een Tamron 17-70 f/2.8 bij je hebt een hele leuke set die heel veelzijdig is. Volgens mij heeft de ZV-E10 ook geen opnamelimiet. (dat zie je nog wel eens bij andere camera's. een opnamelimiet van 30min oid).

Als je nog verder wilt zou ik inderdaad kijken naar een A7III + Tamron 28-75 f/2.8. Wordt veel gebruikt en als je professioneel aan de slag wilt (freelance bijv.) wordt er toch wel vaak al Full-frame als eis gesteld.
Maar zoals hierboven ook al staat, voordat je een dure body gaat kopen. Kijk naar goede lichten, kleed de ruimte leuk aan en zorg voor goede audio, daar is veel meer kwaliteitswinst in te behalen.

don't mind me

• WeakAtTweaking
@Pindakaas Ik verwacht dat ik uiteindelijk ook wel freelance-werk ga doen. Als je in de postproductie ruimte wil met kleurcorrectie etc., kun je dan met een ZV-E10 ook nog iets? Dat zijn wel de dingen die ik graag wil leren en ik denk dat je daar bij professioneel gebruik ook niet onderuit komt. En het lijkt me ook erg leuk om te leren omdat er hele mooie resultaten mee te behalen zijn. De A7III heeft ook een recordings limit begreep ik, de A6600 weer niet.

Ik ben ook aan het kijken voor tweedehands camera's. Alleen een beetje huiverig om daar als newbie aan te beginnen. Ik weet wel ongeveer wat ik kan vragen, maar het testen is wat lastiger. Al zal je misschien aan de hand van de persoon en het gebruik een goede inschatting kunnen maken, of kan ik dat beter niet doen?

Edit:
Bijvoorbeeld zoiets: Sony a6500
https://link.marktplaats.nl/m1741950955

Gebruikt op bruiloften en is overgestapt een a7III en later a7sIII. De a6500 schijnt wel een probleem met oververhitting te hebben, dus wellicht is dat een minder goed idee.

[Voor 14% gewijzigd door WeakAtTweaking op 25-08-2021 18:14]

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:19
Die vind ik persoonlijk nog best wel aan de prijs.
De zv-e10 is qua specs niet veel anders dan de a6500. Samen met zo'n tamron zoomlens zit je op 1600E nieuwprijs.

Een vraagprijs van 1400 voor een 2.5 jaar oude set waar geen garantie op zit vind ik dan best stevig.

don't mind me

• WeakAtTweaking
Garantie is wel belangrijk inderdaad. Hier een A7III body met 3.5 jaar garantie, vraagprijs €1400
https://link.marktplaats.nl/m1741571843https://link.marktplaats.nl/m1741571843

Wat ik begreep is dat de lenzen hun waarde wel redelijk houden en de body vaak wat minder. Alsnog lijkt me dit dan een aardige vraagprijs. Volgens de verkoper alleen voor fotografie gebruikt.

• JTfoto
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 24-10 16:46

JTfoto

Work hard

Je zou ook bij verschillende camera winkels kunnen kijken, die hebben vaak ook een tweedehands voorraad. Voelt misschien fijner als je het bij een winkel koopt i.p.v. een particulier.

Over het algemeen kan je aardig zeggen dat lenzen beter hun waarde behouden dan de body. Echter kijk ik altijd naar: Wat wil ik graag en wat heb ik ervoor over. Ik bedenk mijzelf altijd dat ik het geld kwijt ben dat ik ervoor neerleg (dus niet dat ik er later nog wat voor ga vangen, mocht dat dan toch zo zijn is het mooi meegenomen).

Voor wat betreft die marktplaats link. Realiseer je dat de camera nieuw te koop heeft gestaan voor 1589, niet al te lang geleden (zie pricewatch). Ik check dit altijd even, dan weet je goed welke argumenten je naar de verkoper kan sturen om tot een betere prijs te komen. Ik vind zelf 1400 ook wat hoog.

• WeakAtTweaking
Over het algemeen kan je aardig zeggen dat lenzen beter hun waarde behouden dan de body. Echter kijk ik altijd naar: Wat wil ik graag en wat heb ik ervoor over. Ik bedenk mijzelf altijd dat ik het geld kwijt ben dat ik ervoor neerleg (dus niet dat ik er later nog wat voor ga vangen, mocht dat dan toch zo zijn is het mooi meegenomen).
De vraag was meer zodat ik beter kon inschatten wat een goede prijs voor een body is. Ik kijk er wel anders naar trouwens. Koop liever iets dat z'n waarde behoudt, zeker als er een kans bestaat dat ik in de toekomst voor een upgrade ga. [prijs]=[kosten]-[restwaarde] zeg maar :p

Heb inmiddels een tweedehands A7III body gekocht, nu nog even goed kijken welke lens. Vond de website alphashooters.com. Aardig overzicht met links naar uitgebreide reviews.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee