Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

doorsnee (wat groter) huis van het gas af: waar beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:09
Mijn huis is een twee-onder-een-kapper, 3 verdiepingen, ruim 500 kuub, ca. 150m2 groot. Het huis is gebouwd in 1994, ge-isoleerd maar zeker niet optimaal.

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over het beste 'van het gas af' scenario voor mijn huis, vanwege het klimaat, maar er is ook enige urgentie omdat mijn CV-ketel (combiketel van Vaillant) zo'n beetje economisch EOL is, en op elk moment de geest zou kunnen geven.

Ik probeer de berichten in dit forum al een tijdje bij te houden, maar de informatie is vaak te technisch voor mij (hoewel ik op dat vlak wel wat kan hebben) en versnipperd over de diverse draadjes.

Ik wil de Transitievisie Warmte (TVW) van mijn gemeente (Nijmegen) afwachten (moet voor het eind van dit jaar verschijnen?), maar dan snel stappen gaan zetten. Mijn vraag is nu wat ik het beste kan doen?

Wat meer in detail mijn situatie. Het huis wordt verwarmd met een Vaillant Solide VHR 24-28 C combiketel, die verwarmt het huis prima, en levert voldoende warm water. In alle ruimtes hangen de normale standaard radiatoren (nog uit 1994) en een convectorput voor de schuifpui. Op het dak liggen sinds 2013 zonnepanelen (totaal 1860 Wp).

Isolatie:
muren: spouwmuur met de bekende gele matten, kan beter maar dat is vrij lastig te realiseren?
vloer: beton met daaronder piepschuim, zou ook beter kunnen maar idem?
ramen: dubbel glas uit 1994, flinke verbetering mogelijk met vervangen door HR++ glas (dubbel/triple)?
dak: dakplaten, ik gok z'n 10cm dik, met dakpannen, kan ook beter, maar niet makkelijk/goedkoop?

Nu heb ik als eerste stap een test uitgevoerd door begin dit jaar de aanvoertempratuur voor de verwarming op de ketel in te stellen op 55 gr. C. Het huis bleef goed verwarmd, ook tijdens de week in februari dat het 's nachts goed vroor en ook overdag de temperatuur onder 0 bleef. Ik moet er wel bij vermelden dat de temperatuur in de woonkamer overdag staat ingesteld op 19 gr. C en 's avonds op 19,5 gr. C. De CV-ketel was wel zo ongveer vol continue aan het werk ... of de normwaarde voor de woonkamer (24 gr. C?) in die koude week haalbaar was betwijfel ik.

Dat geeft mij de indruk dat het huis met enkele ingrepen wellicht geschikt is voor lage temperatuurverwarming (LTV) via een (collectief) warmtenet of een (individuele) lucht/water wamtepomp?

Welke stappen kan ik nu zetten? Ik hoop dat ik met twee acties het huis geschikt te maken is voor LTV (en dus bijv. voor verwarming met een wamtepomp). Voor beide acties is er een minimale versie en een plus versie waar ik aan denk.

Actie 1: glas vervangen.
Minimaal: het glas in de huidige houten kozijnen vervangen door HR++ dubbel glas + kieren rond kozijen en dakplaten aanpakken
Plus: alle kozijnen ook vervangen, liefst door slanke aluminium profielen, en dan HR++ triple glas nemen (dat is nogal een operatie met hoge kosten, vooral omdat voor driekwart van de gevel van de zolderverdieping het buitenspouwblad bestaat uit kozijnen of frames met trespa gevelbekleding). Voordeel is dat ik veel minder kwijt ben aan onderhoud (de 'buitenboel' hoeft net meer periodiek geschilderd te worden).

Acttie 2: radiatoren vervangen
Minimaal: in het hele huis de radiatoren vervangen door LT convectoren, vermogen ongeveer gelijk aan het vermogen van de (HT) radiatoren die ze vervangen.
Plus: hetzelfde, maar op de begane grond vloerverwarming aanleggen in hal, woonkamer en keuken (dan kan ook de convectorput eruit), en dan afwerken met een gietvloer oid (dat is ook een forse operatie, maar levert ook extra woongenot op).

Gegeven de situatie en de uitkomst van mijn experiment denk ik dat ik op de goede weg zit, maar ik ben maar een amateur. Tips of ideeën over een goede strategie zijn zeer welkom!

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Oud glas vervangen inderdaad, door modern HR++ of zelfs Triple glas. Denk dan ook aan je ventilatiesysteem. Dat is ook uit 1994 en kan wellicht een upgrade gebruiken naar iets met warmte terug winning. Dan zou je nu de keuze moeten maken of je wel of geen roosters in je nieuwe glas/kozijnen laat zetten.
Convectoren, eventueel met boosterventilatoren en wellicht zelfs vvw idd.

Dan moet het wel goedkomen met je nieuwe warmtepomp. Je zou eventueel nog extra dakisolatie kunnen aanbrengen als je de zolder gaat verbouwen of opknappen.
Als er vvw komt wellicht nog kijken of vloerisolatie verbeterd kan maar dat is niet noodzakelijk.

24 graden in een woonkamer is afschuwelijk warm, dat is geen standaard temperatuur hoor. 19/20, soms 21 is gebruikelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bartve
[b]No Hands in "doorsnee (wat groter) huis van het gas af: waar beginnen?"
24 graden in een woonkamer is afschuwelijk warm, dat is geen standaard temperatuur hoor. 19/20, soms 21 is gebruikelijk.
Dank! Dat geeft hoop!
Je hebt gelijk 24 gr. is erg warm ... ik heb ergens wat normwaarden (bouwbesluit?) gezien, tempraturen die minimaal haalbaar moeten zijn onder alle omstandigheden. Die 24 gr. is als ik het me nu goed herinner voor de badkamer, 22 gr. zou goed de normwaarde voor de woonkamer kunnen zijn ...

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bij een huis van die leeftijd moet je opzoek naar de echte zwakke punten dat doe je bij voorkeur met bouwtekeningen een (warmte) camera en eventueel destructief onderzoek

de zwakke punten van die leeftijd zijn de voordeur (geen valdorpel) inmiddels kierend hang en en sluitwerk
en aansluitngen bij dakdoorbraken. en de aansluiting bij de dakvoet (en als je er fatsoenlijk bij kan komen soms de nok)

kijk nog even of je wel echt alleen maar dubbelglas hebt je had toen ook gewoon HRglas natuurlijk is nieuwer glas beter maar het huidige glas is gratis.. moet je nog wel een paar keer schilderen :D
ik snap je keuze wel hoor, maar denk niet dat het per definitie nodig is.

Dus maak je niet al te druk, alles wat in de jaren 90 is gebouwd kan je zonder bouwkundige aanpassingen verwarmen met een warmtepomp. je zal alleen afgifte moeten toevoegen

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:24
Ik zit een beetje in een vergelijkbaar schuitje, Geschakelde woning uit 1990 (waarschijnlijk gebouwd volgens bouwbesluit van daarvoor). Wij hebben al een aantal acties ondernomen, maar we hebben nu ook nog gewoon een CV ketel, om toch de gemeente eerst maar af te wachten. Wellicht geeft het wat inspiratie:

- Koken op inductie
- Zonnepanelen 4950Wp
- Alle kozijnen vervangen door kunststof met triple glas
- Voordeur vervangen met alluminium isolerende deur
- Garagedeur vervangen
- Garage aan de huiskant geisoleerd
- Deur naar de garage vervangen met kunststof deur met triple glas
- Achterdeur vervangen met kunststof deur met triple glas
- Dak van uitbouw geisoleerd aan de buitenkant
- Enkele radiatoren vervangen met Jaga's, alvast voorzien van stopcontact
- Kruipruimte nageisoleerd met tonzon en folie op het zand

Maar het afgifte systeem zeker niet optimaal voor lage temperatuur, dus moet er eigenlijk nog vloerverwarming op de beneden verdieping komen. Maar dat is momenteel nog teveel kapitaal vernietiging aangezien we een vrij prijzige vloer hebben liggen die zeker niet op is.

Gezien het bovenstaande lijstje moet je het wel graag willen, met een huis van deze leeftijd moet je het niet doen om geld te besparen. Maar om er nog lang te blijven wonen, een stukje groener en met meer comfort.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hier mijn ervaringen. Misschien heb je er iets aan.

Mijn 2kapper is vergelijkbaar groot, uit 1979 en halfvrijstaand. Alleen spouwisolatie 5cm steenwol.

Vorige bewoner : 2400m3 cv 85graden
Ik: 1000m3 cv 45 graden dus warmtepomp kan.

Wat heb ik gedaan : 24k kosten (terugverdientijd > 15 jaar).
-HR++ rondom, zelfde kozijnen
- dakisolatie steenwol 17cm
- vloerisolatie pur 9cm
- beperkt tochtvrij gemaakt (kieren dichten) en nieuwe tochtstrips
- mech ventilatie icm raamroosters
- moderne ketel en bgg vloerverwarming
- bewuster stoken
- panelen, productie 4300-4500, gelijk aan verbruik
Wat kan nog meer :
- Volgende stap zou zijn decentrale balans ventilatie. Ik schat (niet onderbouwde) dat ik dan richting 750m3 kan gaan.
- Spouw naisoleren is afh. van beschikbare ruimte en die heb ik nauwelijks.
- geïsoleerde kozijnen maar onbetaalbaar en mi. geen terugverdientijd.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Hier soortgelijk verhaal en bouwjaar; in jouw situatie zou het volgende voldoende (en kostentechnisch interessant) moeten zijn voor gasloos:
  • HR++ in bestaande kozijnen
  • Vloerverwarming infrezen benedenverdieping 10cm hoh
  • Vloer extra isoleren
  • Eventueel warmtepompboiler tbv warmwatervoorziening
  • Warmtepomp lucht-water monobloc
Dit kan momenteel allemaal met subsidie.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

bartve schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:22:

Ik wil de Transitievisie Warmte (TVW) van mijn gemeente (Nijmegen) afwachten (moet voor het eind van dit jaar verschijnen?), maar dan snel stappen gaan zetten. Mijn vraag is nu wat ik het beste kan doen?
Die is toch wel voorspelbaar? Ligt er in de buurt warmtenet of industrie met restwarmte-potentieel?

Zo ja, dan zal dat wel komen de komende decennia. Het is de makkelijke weg maar je moet je afvragen of je dat zou willen gezien ook de nadelen van stadsverwarming?

Warmtevisie is denk ik vooral handig voor het tijdsschema van verwijderen gasaansluitingen. Waarschijnlijk beginnen ze daar bij de wat nieuwere wijken, de oudste later.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Als je het geld hebt, zou ik energiebesparende maatregelen wel nemen. Het besluit omtrent warmtebron kun je dan altijd nog nemen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Palthe

Wij zijn IR verwarming aan het onderzoeken in combinatie met zonnepanelen. En inductie uiteraard. Dan zijn we alleen nog afhankelijk van gas voor warm water, maar dat is ook op te lossen met een boiler.

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 09:45
@bartve

Hieronder mijn overwegingen.

Mijn woning is uit hetzelfde bouwjaar, dus dezelfde soort isolatie en dubbel (wel HR) glas.
Gelukkig had de vorige eigenaar de gehele begane grond voorzien van vloerverwarming.
Na een succesvolle lage temperatuurtest (35 graden!) heb ik begin 2019 een lucht-water warmtepomp en extra zonnepanelen geïnstalleerd.

Aandachtspunten vooraf:

Hoe lang blijven jullie daar nog wonen? Al met al is het een flinke investering en gaat er ook wat tijd en aandacht in zitten. Ik zou dit niet doen als jullie (ook bij een onverhoopt overlijdende partner) er niet tenminste 5 jaar in blijven wonen. Uiteraard verhoogt het wel de verkoopwaarde van de woning.

Hoe belangrijk is een warme badkamer? De WAF speelt hier de belangrijkste rol!

Stadswarmte is vaak een crime: je betaalt veel meer dan dat het daadwerkelijk kost, zogenaamd omdat het anders "niet eerlijk" is voor gas-afnemers. Wat je in eigen hand houdt, kan je zelf beheren. Niet doen dus.

Een warmtepomp buitenunit maakt geluid. Mijn Mitsubishi is zeer bescheiden daarin, maar niet geluidloos. Er gelden nieuwe eisen voor het geluid i.v.m. buren. Heb je de ruimte om een buitenunit zo te plaatsen dat deze ver genoeg van de erfgrens staat en/of de buren niet tot last is? Leidinglengtes tot 30 meter zijn geen probleem.

All-electric gaan betekent meer stroomverbruik, o.a. inductiekookplaat, close-in boiler of quooker in de keuken. Indien mogelijk meer/nieuwere zonnepanelen plaatsen. Denk ook aan toekomstig elektrisch rijden. Mijn oude blauwe panelen uit 2010 liggen nu op het dak van mijn moeder. Heb zelf nu een Oost-West opstelling. Mogelijk moet de groepenkast worden uitgebreid.

All-electric gaan kan betekenen dat je niet genoeg hebt aan een 1-fase aansluiting. Mogelijk moet je over naar een 3-fase aansluiting. Check wat je nu hebt en of een 3-fase aansluiting mogelijk is. Soms is er maar 1 fase beschikbaar en dan kan het lang duren voordat een 3-fase aansluiting gerealiseerd kan worden.

SWW moet worden opgeslagen in een boiler. Een gezin met 2-3 kinderen heeft al gauw een 300 liter boiler nodig en die zijn ca. 1,65 meter hoog (tip: ligbad eruit). Is er een plek waar warmtepomp binnenunit en de boiler kunne worden geplaatst?

Naar mijn bescheiden mening is vloerverwarming op de begane grond een "must". Daartoe moeten 2 leidingen van liefst 28 mm en wat bekabeling worden aangebracht tussen warmtepomp binnenunit en de vloerverwarmingverdeler. Is dat bouwtechnisch mogelijk?

Ik neem aan dat de slaapkamers boven zijn. Moeten die worden verwarmd voor b.v. studerende kinderen en zo ja, hoeveel jaren nog? Voor slaapkamers zijn de radiatoren meestal op een lage temperatuur berekend, dus is er voor een LTV-radiator vaak geen plaats. Oplossing is 's winters een elektrisch kacheltje (vloeken in de kerk hier, sorry) of een airco plaatsen (kan je 's zomers ook mee koelen). Boven ook vloerverwarming aanleggen en werken met meerdere zones en thermostaten kan ook, maar is uiteraard veel duurder.

Als bovenstaande aandachtspunten naar behoren kunnen worden gerealiseerd ofwel geen factor van betekenis zijn, zou ik het als volgt aanpakken.

Eerste actie: Kruipruimte checken. Indien droog, niets aan doen; anders bodem afdekken.
Die van onze woning was drijfnat van het vocht, dus voorzien van bubbelplastic en daarop een dikke plastic laag (zie desbetreffend topic hier op tweakers). Binnen enkele weken werd de ruimte kurkdroog en droge lucht isoleert beter. Kosten minder dan 200,=

Tweede actie: begane grond voorzien van vloerverwarming. Slangen tenminste 16 mm diameter en een hart-op-hart afstand van 10 cm. Simpele gesloten verdeler (als je ermee wil kunnen koelen - waar ik zelf geen fan van ben - : van RVS of kunststof). Aanvoerleidingen van binnenunit naar de verdeler van 28 mm (lagere aanvoertemperatuur benodigd meer flow voor eenzelfde warmteoverdracht). Vloer liefst van steen of een ander goed warmte geleidend materiaal.

Derde actie: groepenkast aanpassen indien nodig.

Vierde actie: warmtepomp zelf importeren en aanleggen. Eventueel goede klusjesman inhuren voor elektriciteit en loodgieterswerk. Alleen het aansluiten van de koelmiddel-leidingen en in bedrijf stellen van de WP moet door een F-gassen monteur worden gedaan, maar dat kan elke goede airco-monteur.

Vijfde actie: zonnepanelen uitbreiden/vervangen. Wacht daar niet te lang mee: de saldering wordt geleidelijk afgebouwd en hoe langer je daar nog van profiteert, des te korter de terugverdientijd.

Tot slot:

Alles wat je zelf kan doen bespaart enorm veel geld.
Ter info: mijn aanpassingen (groepenkast, warmtepomp, boiler, leidingen en materiaal en 20 extra zonnepanelen) hebben me na aftrek subsidie en BTW €9.685 gekost. Daarin zit 600 in voor een bevriende loodgieter en een aircomonteur.
Met de huidige gasprijzen zou ik nu € 2.068 per jaar aan gas betalen.
Mijn elektriciteitsrekening bedraagt nu MIN 40,= per maand...die krijg ik dus uitbetaald 8)
Tegen de tijd dat het salderen is beëindigd, zal ik een laag maandbedrag aan elektriciteit hebben.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• bartve
Heel veel waardevolle input van iedereen, dank! Het lijkt er op dat ik me niet heel veel zorgen hoef te maken, en dat de stap naar gasloos met enkele niet al te ingrijpende en kostbare ingrepen haalbaar is. Wel schrik ik van de 28mm leidingen van binnenunit warmtepomp (die eigenlijk alleen op zolder kan) naar de vloerverwarmingverdeler op de benedenverdieping, ik hoopte / ging er vanuit dat de bestaande cv-leidingen daarvoor benut zouden kunnen worden. In het trappenhuis zit een verticale koof waar nu cv, riool en ventilatieleidingingen/buizen verstopt zitten, die zou helemaal opengebroken moeten worden om die 28mm leidingen aan te leggen ...
Ik moet als topicstarter een beste reactie kiezen, maar dat vind ik best lastig met zoveel goede info. Als ik het doe gooi ik een dobbelsteen!

• domiTweakers
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10
Toevallig paar weken geleden met de gemeente over de aanleg van het warmtenet gehad. Hij ging er zelf vanuit dat de uitbreiding van het warmtenet rond 2035 wel verder was. Dit was voor ons het laatste zetje om toch voor de warmtepomp te kiezen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:07
In een redelijk goed geisoleerd huis heb je niet veel warmtevraag. De overhead van aanleg en onderhoud van een warmtenet is gigantisch (en loopt ook 365 dagen per jaar door met grote verliezen voor SWW in de zomer)
Als je het met een individuele voorziening op kunt lossen zou ik nooit aan het warmtenet gaan, simpelweg omdat het onnodig duur is.

Leuk draadje trouwens, ik ga ook over naar een woning uit 1994 binnenkort.
Vervanging glas, extra dakisolatie (omdat de bitumen toch versleten is en je dat maar eens in de 30j vervangt), zonnepanelen een een warmtepomp staan allemaal op het verlanglijstje.
Op de lange termijn nog een laadpaal erbij.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Er is nog niet geopperd om te verwarmen met airco's (heb je in hete zomers ook wat aan, goed voor de WAF) en een warmtepompboiler voor warm water.
Hier mijn verhaal/situatie met een huis uit 1991 van 500 m3.

• ASW1
ZuinigeRijder schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:48:
Er is nog niet geopperd om te verwarmen met airco's (heb je in hete zomers ook wat aan, goed voor de WAF) en een warmtepompboiler voor warm water.
Hier mijn verhaal/situatie met een huis uit 1991 van 500 m3.
Heel verhaal, ik ga hem bookmarken en later eens closereaden. (y)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:06
bartve schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:33:
Heel veel waardevolle input van iedereen, dank! Het lijkt er op dat ik me niet heel veel zorgen hoef te maken, en dat de stap naar gasloos met enkele niet al te ingrijpende en kostbare ingrepen haalbaar is. Wel schrik ik van de 28mm leidingen van binnenunit warmtepomp (die eigenlijk alleen op zolder kan) naar de vloerverwarmingverdeler op de benedenverdieping, ik hoopte / ging er vanuit dat de bestaande cv-leidingen daarvoor benut zouden kunnen worden. In het trappenhuis zit een verticale koof waar nu cv, riool en ventilatieleidingingen/buizen verstopt zitten, die zou helemaal opengebroken moeten worden om die 28mm leidingen aan te leggen ...
Ik moet als topicstarter een beste reactie kiezen, maar dat vind ik best lastig met zoveel goede info. Als ik het doe gooi ik een dobbelsteen!
Je hebt nog een andere optie.
Als je huis eenmaal redelijk op temperatuur was in de horrorwinter bleef de cv ketel toen permanent branden of met tussenpozen?

Als er genoeg tijd tussenzit dan kan je nog kiezen voor langere doorlooptijd van je pomp, pompsnelheid en als het lukt om de temperatuur nog lager intestellen naar 45 a 40 graden.

Lukt het om daarmee je huis op temperatuur te houden dan moet het zonder aanpassingen ook kunnen.

Grotere leidingen zijn wel gemakkelijker daar je dan meer volume hebt op een lage pompsnelheid en nog lager naar richting de 35 kan als aanvoertemperatuur maar mogelijk niet meteen benodigd.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:17
geleerd op dit forum:
gasverbruik * 8/1650 is een aardige schatting van het benodigd vermogen van een warmtepomp.
dus dan weet je wat in je huidige huis zonder aanpassingen gewoon nu al kan.
van mechanische ventilatie naat een wtw geeft daarop ca 1 kw minder benodigde vermogen. Alles wat je verder isoleer
t heb je verder minder nodig
waarschijnlijk heb je een aanpassing van je afgiftesysteem wel nodig om op ltv van laten we zeggen 40 graden te gaan werken (er zijn wel warmtepompen die een hogere temp aan kunnen leveren). dan beneden alles vloerverwarming maken, lekker comfortabel.
kost (bijna) niet meer dan alle huidige radiatoren vervangen door retedure ltv exemplaren
waarschijnlijk heb je geen geisoleerde verdiepingsvloer, goed kans dat het dan op de slaapkamers ook warm genoeg wordt.
verder dus boilervat: die weegt dus vol meer dan 300kg dus moet of op de begane grond of ipv het bad of boven een dragende muur. Dus een plek voor het ding vinden.

of het forum gelijk had weet ik zelf van het winter, 19 september gaan we van het gas af.
de installateur kwam in ieder geval op hetzelfde uit bij ons met warmteverliesberelening enzo..

inductiekoken om het gas echt af te kunnen sluiten en je vast recht als winst te hebben: kijk een even of er al een dikke lege buis van de meterkast naar de keuken loopt en of er achter je huidige fornuis al een lege inbouwdoos zit. dan alleen draad trekken en kookgroep maken. anders meer werk, dan moet er nog kabel heen. als je kruipruimte hebt, niet moeilijk doen, gat in de vloer kabel erdoor en in de keuken weer omhoog. in alle andere gevallen wordt het wat meer gedoe.
inductiefornuis kan ook op 1 fase.
waarschijnlijk kan je warmtepomp ook op 1 fase maar heb je dan wel een zwaardere aansluiting nodig in combi met het inductiefornuis (is hoger vast recht) en kan het uit om naar 3 x 25 ampere te gaan (kost vast recht zelfde als nu, wel eenmalig kosten voor aansluiting van 1 naar 3 fase)

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-11 23:19
plat dak isolatie en dakmateriaal hebben ook aandacht nodig!
gezien mogelijk brandgevaar van kabels zonnepanelen liefst steenwol isolatie, die is onbrandbaar
Foamglas kan ook maar is erg duur
wit dak materiaal PP of PVC scheelt heel veel warmte instraling in de zomer tov bitumen

wat mij afgelopen winter opviel is dat toen ik met IR temperatuur meter op wanden, kozijnen en HR+ ruiten keek wat de temperatuur was- buiten -10 C, de nieuwe (5 jaar) dikke hardhouten kozijnen minstens even slecht waren geisoleerd als de ongeisoleerde spouwmuur, oppervlakte temperatuur 14C

wat het meest hindelijke is in dit 108 jaar oude huis is dat er goed geventileerd wordt via spouw naar ruimte tussen plafond en vloer, dus in badkamer met houten vloer altijd koude vloer, niet alleen dus op begane grond maar in hele huis, alles houten vloeren
spouwisolatie laten aanbrengen in smalle 50mm spouw met ook valspecie geeft in mijn idee groot risico op verstoorde vochtbalans met risico opschimmel, daar er vroeger overal kozijnen en ramen met kieren waren en nu niet meer maar ook geen ventilatie systeem, staan er wel een aantal ventilatie roosters open

wat kan er hier beter, want overgedimensioneerde radiatoren (50mm buizen!) hebben bij - 10 C buiten genoeg aan 50C om het prettig op 20C te houden

vrijstaande villa 2 verdiepingen met daarboven een onbewoonde zolder (7 C met 2 radiatoren met vorstvrij stand)
inhoud 1000m3 250M2 verbruik 7000m3 gas kruipruimte droog zand- is tonzon onder balken begane grond erg zinvol?

• ASW1
sukkel 24 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:29:
plat dak isolatie en dakmateriaal hebben ook aandacht nodig!
gezien mogelijk brandgevaar van kabels zonnepanelen liefst steenwol isolatie, die is onbrandbaar
Foamglas kan ook maar is erg duur
wit dak materiaal PP of PVC scheelt heel veel warmte instraling in de zomer tov bitumen

wat mij afgelopen winter opviel is dat toen ik met IR temperatuur meter op wanden, kozijnen en HR+ ruiten keek wat de temperatuur was- buiten -10 C, de nieuwe (5 jaar) dikke hardhouten kozijnen minstens even slecht waren geisoleerd als de ongeisoleerde spouwmuur, oppervlakte temperatuur 14C

wat het meest hindelijke is in dit 108 jaar oude huis is dat er goed geventileerd wordt via spouw naar ruimte tussen plafond en vloer, dus in badkamer met houten vloer altijd koude vloer, niet alleen dus op begane grond maar in hele huis, alles houten vloeren
spouwisolatie laten aanbrengen in smalle 50mm spouw met ook valspecie geeft in mijn idee groot risico op verstoorde vochtbalans met risico opschimmel, daar er vroeger overal kozijnen en ramen met kieren waren en nu niet meer maar ook geen ventilatie systeem, staan er wel een aantal ventilatie roosters open

wat kan er hier beter, want overgedimensioneerde radiatoren (50mm buizen!) hebben bij - 10 C buiten genoeg aan 50C om het prettig op 20C te houden

vrijstaande villa 2 verdiepingen met daarboven een onbewoonde zolder (7 C met 2 radiatoren met vorstvrij stand)
inhoud 1000m3 250M2 verbruik 7000m3 gas kruipruimte droog zand- is tonzon onder balken begane grond erg zinvol?
Bedankt voor je bijdrage maar dit lijkt me een totaal onvergelijkbaar verhaal met de topicstart en derhalve niet op de juiste plaats.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:55:
[...]

Heel verhaal, ik ga hem bookmarken en later eens closereaden. (y)
Ja, er zijn meer delen gerelateerd aan het huis:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4 (over elektrisch rijden, dus meer off topic)

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:42
Vergelijkbare overwegingen gehad hier bij ons huis (1975 vrijstaand voor die tijd goed geisoleerd).

Wij hebben een aantal offertes aangevraagd om de kozijnen te vervangen maar uiteindelijk besloten om dat niet te doen. Het 'onderhoudsvrij' verhaaltje was voor ons niet van toepassing omdat we overal zwarte kozijnen hebben (en willen houden). De coating die op kunststof/Alu kozijnen zit gaat net als verf ook gewoon verkleuren, daardoor hebben ze na 10 jaar ook gewoon onderhoud nodig.
Er zijn inmiddels zelfs al bedrijven die ze voor je opnieuw kunnen beplakken met een soort wrap folie, net als bij de auto.
Daarnaast zijn de kozijnen bij ons nog erg goed (in de jaren 90 al eens vervangen)
Daarom hebben wij ervoor gekozen om alleen het glas te vervangen.

Verder hebben we de isolatieschil geprobeerd te verbeteren, bij ons betekende dat het dak beter isoleren en de kruipruimte. Bij jou zou ik naar de kruipruimte kijken, folie op de bodem sowieso.
En er ligt 5000Wp aan zonnepanelen op het dak inmiddels.

Als laatste (voorlopig) gaan we nu op de benedenverdieping vloerverwarming toepassen en komt er een warmtepomp voor de verwarming. Warm water zal voorlopig nog met gas gebeuren maar staat voor later nog op de planning.

Ik verwacht dat we hiermee binnenkort (bijna) gasloos zijn en later volledig gasloos.

In het kort komt het eigenlijk altijd neer op:

- Isolatie (en ventilatie) verbeteren.
- Afgiftesysteem klaar maken voor LTV
- LTV toepassen (dus WP oid).

flickr iRacing Profiel

Pagina: 1