Condensator zwembadpomp vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondijkstra
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 12:04
Mijn vraag
Ik wil een (vermoedelijk kapotte) condensator vervangen. De zwembadpomp start niet meer op, maar zoemt als ik hem start. De pomp begint wel te draaien als ik hem een draai geef. Na wat gegoogle kwam ik erachter dat dit vermoedelijk aan de condensator ligt.
Het vinden van een identieke condensator is lastig, maar ik heb nu wel een model met gelijke specificaties gevonden.
Nu wil ik deze weer aansluiten, maar ik weet niet precies welke pinnetjes ik moet gebruiken.

Ik heb een drietal foto's toegevoegd. De zwarte condensator (oud), de nieuwe condensator (wit) en een overzicht foto.

Op het overzicht gaat de dikke blauwe kabel naar de motor. De dunne blauwe gaat naar het stopcontact en de witte naar een printplaatje.
Wie kan mij helpen?

groeten,
Ron.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBa17pl9U1IjY-fhIbaryrcN9RM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ui32Vx4GYlsJkCz2WhpnxSt1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5E3Q0YH4pkDOfoRujfd7KNEfs4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/af0fNkCXBfUao3V3Krw1jP5K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YweUKQg0k2qAgpqWmRpdv4mQJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfTH5RmnJu66uPv66w66RdrN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door rondijkstra op 20-08-2021 15:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vaak kan je wel een specsheet van die dingen vinden met een tekening hoe ze van binnen bedraad zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:33

thof

FP ProMod
rondijkstra schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:41:
Mijn vraag
Ik wil een (vermoedelijk kapotte) condensator vervangen. De zwembadpomp start niet meer op, maar zoemt als ik hem start. De pomp begint wel te draaien als ik hem een draai geef. Na wat gegoogle kwam ik erachter dat dit vermoedelijk aan de condensator ligt.
Het vinden van een identieke condensator is lastig, maar ik heb nu wel een model met gelijke specificaties gevonden.
Nu wil ik deze weer aansluiten, maar ik weet niet precies welke pinnetjes ik moet gebruiken.

Ik heb een drietal foto's toegevoegd. De zwarte condensator (oud), de nieuwe condensator (wit) en een overzicht foto.

Op het overzicht gaat de dikke blauwe kabel naar de motor. De dunne blauwe gaat naar het stopcontact en de witte naar een printplaatje.
Wie kan mij helpen?

groeten,
Ron.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare condensator (die witte) gebruikt om die in mijn grasmaaier te vervangen. De oude had echter maar 2 pinnetjes en de nieuwe had er 4. Destijds geleerd dat er 2 in zijn en 2 uit. Dat toen even nagemeten door met de multimeter de continuiteit te meten en verrek dat klopte.

Het lijkt er dus op het bij jou dus ook goed komt, zolang je dezelfde polen bij elkaar weet te houden. Het is wisselspanning, dus of je nou beide aan de ene kant houd, of aan de andere kant lijkt mij niet uit te maken.

Ik ben echter niet electronisch onderlegd, dus misschien nog even wat reacties afwachten.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

thof schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:12:
[...]

Ik heb een vergelijkbare condensator (die witte) gebruikt om die in mijn grasmaaier te vervangen. De oude had echter maar 2 pinnetjes en de nieuwe had er 4. Destijds geleerd dat er 2 in zijn en 2 uit. Dat toen even nagemeten door met de multimeter de continuiteit te meten en verrek dat klopte.

Het lijkt er dus op het bij jou dus ook goed komt, zolang je dezelfde polen bij elkaar weet te houden. Het is wisselspanning, dus of je nou beide aan de ene kant houd, of aan de andere kant lijkt mij niet uit te maken.

Ik ben echter niet electronisch onderlegd, dus misschien nog even wat reacties afwachten.
Je hebt - ondanks je gebrek aan elektronische kennins - gelijk ;o)
Die dingen komen inderdaad met 1 of 2 aansluitingen per pool. Bij twijfel m.b.v. een multimeter te verifiëren.
Volges mijn kun je op de foto van de nieuwe condensator ook zien dat er 2 aansluitingen per pool zijn. De connectors zijn aan de buitenkant doorverbonden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien ben je je hier wel van bewust, maar ik noem het toch even. Laat in die stilstand die je noemt de spanning er vooral niet seconden lang op staan, want hij gebruikt dan aanmerkelijk meer stroom dan wanneer hij draait. De kans is dan vrij groot dat de motorwikkeling verbrandt.

Bekijk beide condensatoren eens goed, is het niet zo dat het in werkelijkheid maar twee aansluitingen zijn? D.w.z. dat ze alleen maar dubbel zijn uitgevoerd met een doorverbinding ertussen. Wat thof1 ook in iets andere bewoordingen aangeeft.

PS:
Zou dit niet het geval zijn, dan moeten er verschillende waarden op staan, het is er echter maar één.

Stukje uitleg:
Zonder die condensator heb je alleen maar wisselspanning, geen draaiveld zoals bij drie fasen. De motor draait dan alleen als je hem een duwtje geeft in één van beide richtingen. In serie met die condensator zit een tweede wikkeling waarvan door die condensator de stroom in fase is verschoven en zo voor een kunstmatig draaiveld zorgt. Zoals Brahiewahiewa het uitlegt is het helemaal correct. Eigenlijk is die tweede wikkeling alleen maar een hulpwikkeling, die bij enigszins zware motoren door een centrifugaal schakelaar bij een bepaald toerental wordt onderbroken.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 20-08-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondijkstra
thof schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:12:
[...]

Ja ik ben ook niet electronisch onderlegt; maar wat je zegt klinkt wel logisch. Ik denk dat bij de zwarte de buitenste polen ook bij elkaar horen. Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondijkstra
Techneut schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:33:
Misschien ben je je hier wel van bewust, maar ik noem het toch even. Laat in die stilstand die je noemt de spanning er vooral niet seconden lang op staan, want hij gebruikt dan aanmerkelijk meer stroom dan wanneer hij draait. De kans is dan vrij groot dat de motorwikkeling verbrandt.
Ja klopt; dat geluid ken ik nog wel van mijn elektrisch treintje. Die deed daarna ook weinig meer ;-)
Bekijk beide condensatoren eens goed, is het niet zo dat het in werkelijkheid maar twee aansluitingen zijn? D.w.z. dat ze alleen maar dubbel zijn uitgevoerd met een doorverbinding ertussen. Wat thof1 ook in iets andere bewoordingen aangeeft.
Ja ik denk dat de zwarte ook 2x2 polen heeft, ook al zie je dat bij deze niet.
PS:
Zou dit niet het geval zijn, dan moeten er verschillende waarden op staan, het is er echter maar één.

Stukje uitleg:
Zonder die condensator heb je alleen maar wisselspanning, geen draaiveld zoals bij drie fasen. De motor draait dan alleen als je hem een duwtje geeft in één van beide richtingen. In serie met die condensator zit een tweede wikkeling waarvan door die condensator de stroom in fase is verschoven en zo voor een kunstmatig draaiveld zorgt. Zoals Brahiewahiewa het uitlegt is het helemaal correct. Eigenlijk is die tweede wikkeling alleen maar een hulpwikkeling, die bij enigszins zware motoren door een centrifugaal schakelaar bij een bepaald toerental wordt onderbroken.
Bedankt voor dit extra stuk uitleg. Zo leer ik nog eens wat bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondijkstra
Dit alles gelezen te hebben, dan sluit ik de condensator net zo aan als op de zwarte. Ik laat nog weten of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondijkstra
Alles weer in elkaar gezet met de nieuwe condensator, maar jammergenoeg geen draaiende pomp… extra detail; zonder water ging hij wél draaien..🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
De condensator zal allicht niet stuk geweest zijn. Als de pomp stilstaat en zoemt kan je dan manueel een draai aan het anker / de rotor geven en draait de pomp dan wel ? Als de pomp zoemt en je schakelt verschillende keren de stroom aan / uit is er het dan zo dat de pomp soms toch in gang schiet ? Vermoedelijk is er wat slijtage of lichte erosie ontstaan in de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@Stef2020,
Wat jij nu voorstelt was al gemeld in het startbericht, zo te zien heb dat niet gelezen. Het verdere verloop doet inderdaad veronderstellen dat die oude condensator gewoon in orde is, dat is het uitproberen zeker waard. De oorzaak zal dan ongetwijfeld iets anders zijn. Het meest voor de hand liggend is dan volgens mij gewoon te zwaar lopen van de motor, de pomp of van allebei. De remedie is vrij eenvoudig, demonteren, schoonmaken enz. en een beetje olie in de lagers.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 21-08-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondijkstra
Ik zal eens kijken of ik de motor iets meer uit elkaar kan halen zodat is de lagers wat kan smeren. Bedankt voor deze tip techneut
De oude condensator is dus blijkbaar nog in orde; wellicht kan ik de andere nog retour brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
rondijkstra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:37:
Ik zal eens kijken of ik de motor iets meer uit elkaar kan halen zodat is de lagers wat kan smeren. Bedankt voor deze tip techneut
De oude condensator is dus blijkbaar nog in orde; wellicht kan ik de andere nog retour brengen.
Wat kan zijn is dat de lagers vast zitten, in dit geval is het beste om de zwembadpomp te vervangen. Als je die namelijk gerepareerd krijgt is het vaak voor tijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien helpt dit:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rondijkstra
Pfff. Ik heb zo goed als ik kon tenminste 1 lager kunnen smeren, maar het blijft een k-zooi. Hij draaide nu even met water erin en stopte er toen mee. Kortom; ik ga kijken of ik een vervangende motor kan vinden.
Erg bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1