Gekocht huis heeft (nog) geen energielabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:08
Hey Tweakers,

Wij hebben onlangs een huis gekocht en krijgen per 1-11 de sleutels. Echter ontbreekt de energielabel voor dit huis nog. Toen we de woning gingen bezichtigen, kregen wij te horen dat de label nog in aanvraag is. Echter kregen wij vorige week te horen van de verkopende makelaar dat hij nog aangevraagd moet worden.

Wat zijn voor ons de voordelen om zo'n energielabel te hebben (of nadelen om hem niet te hebben?). De woning gaat volgens ons aankoopmakelaar sowieso label B hebben (mogelijk zelfs A).

Ik lees namelijk op internet dat zo'n label verplicht is en dat de verkopers anders een boete kunnen krijgen van 450 euro.

M.a.w.
Hoeveel druk moet ik als koper uitoefenen om zo'n label te krijgen en wat kan ik mij zo'n label?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:06
De label moet uiterlijk bij de overdracht van het huis overhandigt worden, dus de verkopende partij heeft nog alle tijd. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door FabianGTI op 20-08-2021 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lijkt me dat https://www.rijksoverheid...ouwen/energielabel-woning best veel informatie daarover geeft. :) Maar deze pagina zul je vast ook zelf gevonden hebben? :) Ik zou er niet al te wakker van liggen, zoals @FabianGTI al aangeeft, er is nog alle tijd ook. Ten tijde van de overdracht moeten zij jou een geldige energielabel kunnen overhandigen, dus beste lijkt me dat nu zo rond de oplevering te hebben? :)

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 20-08-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
CH4OS schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:40:
Lijkt me dat https://www.rijksoverheid...ouwen/energielabel-woning best veel informatie daarover geeft. :) Maar deze pagina zul je vast ook zelf gevonden hebben? :)
Ja zeker heb ik die gevonden en gelezen. Echter lees ik nergens wat voor mij het voordeel is. Ik heb namelijk al de nota van gas en energie gezien van de verkopers (zij hebben een gezin met 4 kinderen). En hun verbruik ligt al lager dan het verbruik van mijn huidige huurhuis.

Ik vroeg mij alleen af, of ik mij hier enorm druk om moet gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is vooral om voor jou een indicatie te geven over het energieverbuik van de woning. Maar ook (sinds 1 augustus 2021 dus) hoe gemakkelijk de woning van het gas af te krijgen is in het kader van de energie transitie, mocht je dat willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
Als jij verhuist binnen de geldigheidsduur van het energielabel hoef je er zelf tzt geen geld aan uit te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rukapul schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:44:
Als jij verhuist binnen de geldigheidsduur van het energielabel hoef je er zelf tzt geen geld aan uit te geven ;)
Dat is alleen als de TS het huis weer verkoopt. :) De woning heeft nu geen geldig energielabel, maar de verkoop is pas in november, de verkoper heeft dus nog alle tijd (een drie maanden).

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 20-08-2021 15:45 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FabianGTI
Jboy1991 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:43:
[...]

Ja zeker heb ik die gevonden en gelezen. Echter lees ik nergens wat voor mij het voordeel is. Ik heb namelijk al de nota van gas en energie gezien van de verkopers (zij hebben een gezin met 4 kinderen). En hun verbruik ligt al lager dan het verbruik van mijn huidige huurhuis.

Je hebt niets aan dat energielabel, is gewoon wederom geldklopperij van onze overheid, in het verleden aan te vragen voor enkele tientjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:22
Let er even op dat er hypotheekverstrekkers zijn die jou korting geven op je hypotheek als je een A-Label, of hoger dan een C-Label hebt.

Voorbeeld: Vista gaf ons 0.05% rentekorting

[ Voor 14% gewijzigd door Tales op 20-08-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Tales schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:46:
Let er even op dat er hypotheekverstrekkers zijn die jou korting geven op je hypotheek als je een A-Label, of hoger dan een C-Label hebt.

Hypotheek enz is al geregeld (1,42% 30jaar).
FabianGTI schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:46:
[...]

Je hebt niets aan dat energielabel, is gewoon wederom geldklopperij van onze overheid, in het verleden aan te vragen voor enkele tientjes.
zo'n gevoel heb ik ook. Vooral omdat onze aankoopmakelaar zich hier ook niet druk om maakt (ik ben de enige die steeds aan de bel trekt
CH4OS schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:45:
[...]
Dat is alleen als de TS het huis weer verkoopt. :) De woning heeft nu geen geldig energielabel, maar de verkoop is pas in november, de verkoper heeft dus nog alle tijd (een drie maanden).
2 maanden (afgerond). Tijd vliegt voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjidory
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-04 01:10
CH4OS schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:44:
Het is vooral om voor jou een indicatie te geven over het energieverbuik van de woning. Maar ook (sinds 1 augustus 2021 dus) hoe gemakkelijk de woning van het gas af te krijgen is in het kader van de energie transitie, mocht je dat willen.
Staar er ook niet blind naar hoor. Mijn ouders hebben nu bijvoorbeeld overal dubbelglas/isolatie Vloer/dak en muren. Hele dak vol zonnepanelen..

Maar het is een redelijk oud huis dus.. Label F :+ Terwijl ze minder dan de helft van de energiekosten hebben dan de buren.

Maar ze zijn toch niet van plan om te gaan verhuizen. Dus niemand die er mee zit O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:08

flessuh

Set sail for fail!

Voor mijn werk stel ik onder andere energielabels op. Zit momenteel nog redelijk wachttijd op dus daar kan het ook nog aan liggen.

Veel praktisch nut voor de koper heeft het niet buiten een indicatie van energie zuinigheid en algemene verbeter punten.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Heerlijk ongenuanceerd… de overheid is er echt niet om mensen te pesten 😉
Je hebt meer aan en energielabel dan aan en energierekening, wat bijvoorbeeld nogal afhankelijk is hoeveel er wordt gedoucht.

[ Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 20-08-2021 18:55 ]

🌞🍃

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je kunt zelf beoordelen of er dubbel glas is, of de muren zijn nageisoleerd, of er andere energiebesparende maatregelen zijn uitgevoerd. Gezond verstand gebruiken dus.
Dan is het energielabel daar de samenvatting van. Wat mij betreft voegt dit 0,0 toe.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Tenzij het huis wil doorverkopen heb je er als koper niet veel aan, het geeft alleen een indicatie van de kosten aan energie.

De verkoper zal het ook liever niet doen omdat het geld kost en dit jaar eigenlijk niet gecontroleerd wordt ivm het energie label debacle van begin dit jaar.
(Verplicht op nieuwe manier energielabel, maar amper mensen die die labels mochten geven)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 13:13
Ik heb pas een pand gekocht voor de verhuur (bestaande huurders mogen blijven zitten tegen dezelfde voorwaarden). Door verkoper werd een pre-2021 certificaat overlegd waarin alle appartementen op A stonden. Dat terwijl het zolderdak van binnen in ieder geval niet geïsoleerd was en een deel van het pand een bitumen plat dak had waarbij de balken ook zichtbaar waren. Ik twijfelde dus erg aan het certificaat, ben wat gaan uitzoeken en bleek dus inderdaad niets van te kloppen. Geeist dat er een geldig certificaat bij overdracht aanwezig zou zijn, ook omdat we die verplicht aan de huurders zouden moeten overleggen. Uiteindelijk paar dagen na transport de certificaten gekregen en bleken inderdaad niet allemaal klasse A te zijn (A - B - D).

Het nieuwe certificaat was leesbaar, duidelijk en daaruit bleek ook waar de pijnpunten lagen (niet op de daken want die waren van buitenaf geïsoleerd maar bij de ramen en de vloeren...

tldr : Een certificaat nieuwe stijl heeft toegevoegde waarde, certificaat pre2021 zal ik nooit accepteren want die werden voor een tientje weggegeven op basis van een simpel webformulier en een query op de kadaster-server...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verkoper had eind vorig jaar even moeten opletten als hij toch wilde gaan verhuizen.
Toen kon je een energielabel nog gratis krijgen, nu is dat een paar honderd euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

https://www.knb.nl/cms/showpage.aspx?id=31783

De gedoogperiode was zo te zie. blijkbaar tot 1 Juli.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
sambalbaj schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:39:
Verkoper had eind vorig jaar even moeten opletten als hij toch wilde gaan verhuizen.
Toen kon je een energielabel nog gratis krijgen, nu is dat een paar honderd euro
Zie mijn reactie hierboven, als koper laat je zoiets meewegen in de prijs. Mijn bieding was uitgaande van klasse A. Het heeft de verkoper geld gekost omdat ze de zaken verkeerd voorgespiegeld hadden. Ten opzichte van het totaal maar kleinigheid maar toch een paar duizend euro... Die ik danwel de mijn huurder kwijt zijn aan hogere energiekosten dan voorgespiegeld bij de aankoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 22:09
zo een certificaat is 10 jaar geldig, mocht je binnen 10 jaar willen verkopen heb jij er geen kosten meer aan. Daarnaast riskeren die verkopers een boete van paar honderd euro. Maar goed als dat voor jullie geen probleem is dan heb je die certificaat ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
[...]

Nee tot vorig jaar kon je zelf als eigenaar Energielabel aanvragen. Dus zelf alle info invullen. Ik heb vorig jaar een stuk of 7 gedaan en een enkele wilde foto van glas of ketel hebben. Die foto kon je ook willekeurig van internet plukken. Aanvraag kost rond de 5 euro toen. Grootste bullshit die er was.

In Dld hebben wij ook energieausweis. Alleen dan komt er dus daad werkelijk iemand kijken en meten. Kost daar rond de 200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:25

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

[...]

De huidige energie labels zijn niet vergelijkbaar met die eerder de rapportage is nu veel uitgebreider..

Het is een compleet rapport waar per onderdeel (ramen, muren, vloeren, verwarming) een conclusie krijgt en een aanbeveling hoe je het energie verbruik kunt terugbrengen.

Koop jij een woning met een D label dan kun je adhv het rapport dus vrij snel zien wat je moet doen om hier een C of B label van te maken en waar dus de meeste winst te behalen is.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Chaoss schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:22:
[...]

De huidige energie labels zijn niet vergelijkbaar met die eerder de rapportage is nu veel uitgebreider..

Het is een compleet rapport waar per onderdeel (ramen, muren, vloeren, verwarming) een conclusie krijgt en een aanbeveling hoe je het energie verbruik kunt terugbrengen.

Koop jij een woning met een D label dan kun je adhv het rapport dus vrij snel zien wat je moet doen om hier een C of B label van te maken en waar dus de meeste winst te behalen is.
Ik heb twee maanden geleden nog zo'n label aangevraagd, waarbij er iemand inderdaad langs kwam.
Ik had het geluk dat ik van de verbouwing alle foto's had bewaard, anders had ik energielabel G gekregen in plaats van de C die het nu is geworden, je moet het namelijk aan kunnen tonen met wat foto's. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:25

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

FabianGTI schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:48:
[...]

Ik heb twee maanden geleden nog zo'n label aangevraagd, waarbij er iemand inderdaad langs kwam.
Ik had het geluk dat ik van de verbouwing alle foto's had bewaard, anders had ik energielabel G gekregen in plaats van de C die het nu is geworden, je moet het namelijk aan kunnen tonen met wat foto's. 8)7
Hier niet, men keek zelf onder de vloer en de dikte vd vloerisolatie is gemeten. Ventilatie rooster op zolder moest van het dak om de dikte vd dakisolatie te meten, alle ramen werden gemeten qua oppervlakte en dikte. Type nummer van CV, quooker en vaatwasser werden genoteerd. Facturen van aanvullende maatregelen werden inderdaad wel gevraagd maar ik kan niet zeggen dat er niets gecontroleerd werd.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Figo112 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:05:
zo een certificaat is 10 jaar geldig, mocht je binnen 10 jaar willen verkopen heb jij er geen kosten meer aan. Daarnaast riskeren die verkopers een boete van paar honderd euro. Maar goed als dat voor jullie geen probleem is dan heb je die certificaat ook niet nodig.
Het certificaat helpt ons wel om het huis zuiniger te maken. We willen het liefst dus wel zo'n certificaat. Echter begrijp ik dat wij de verkopers niet kunnen dwingen (als zij de boete voor lief willen nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:20

Croga

The Unreasonable Man

Jboy1991 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:52:
En alsnog zijn er veel hypotheekverstrekkers die een A-label achteraf mee laten tellen. Net zo goed als dat je de rente kunt laten verlagen als de dekkingsgraad daalt.
Jboy1991 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:56:
Het certificaat helpt ons wel om het huis zuiniger te maken. We willen het liefst dus wel zo'n certificaat. Echter begrijp ik dat wij de verkopers niet kunnen dwingen (als zij de boete voor lief willen nemen).
Nope. Maar je kunt het natuurlijk altijd zelf laten doen.

Overigens: Iedereen die praat over lange wachttijden heeft blijkbaar geen belang. Met een beetje rond zoeken vindt je echt wel keurders die op kortere termijn tijd hebben (door geannuleerde planning, bijvoorbeeld). Wij hebben binnen 2 weken het label kunnen laten opstellen voor ons huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 27-04 22:09
[...]

Je moet gewoon melden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, anders mag je zelf opdraaien voor de kosten. Beetje apart dat die verkoper moeilijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14
Croga schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:04:
[...]

Overigens: Iedereen die praat over lange wachttijden heeft blijkbaar geen belang. Met een beetje rond zoeken vindt je echt wel keurders die op kortere termijn tijd hebben (door geannuleerde planning, bijvoorbeeld). Wij hebben binnen 2 weken het label kunnen laten opstellen voor ons huis.
Dan moet je dus net geluk hebben dat er bij de keurder waarmee je contact opneemt toevallig een plekje is geannuleerd én dat plekje tussen moment van annuleren en jouw contactmoment niet reeds is opgevuld. Of je moet er een kiezen die tegen toeslag met spoedaanvragen werkt. Die zijn er ook.

Daarbij is er in de meeste gevallen ook niet zo heel veel haast vanuit de verkoper gezien. Het label moet er pas zijn op de datum van passeren. Tussen het moment dat je met je verkoopmakelaar alles in gang gaat zetten en er daadwerkelijk gepasseerd gaat worden zit toch al snel zo'n 3 maanden. Tijd zat dus, wanneer je direct bij het in gang zetten van de verkoop gelijk een afspraak maakt met de energie-adviseur die pas over 8 weken eens langs kan komen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ivow85 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:48:
[...]

Dan moet je dus net geluk hebben dat er bij de keurder waarmee je contact opneemt toevallig een plekje is geannuleerd én dat plekje tussen moment van annuleren en jouw contactmoment niet reeds is opgevuld. Of je moet er een kiezen die tegen toeslag met spoedaanvragen werkt. Die zijn er ook.

Daarbij is er in de meeste gevallen ook niet zo heel veel haast vanuit de verkoper gezien. Het label moet er pas zijn op de datum van passeren. Tussen het moment dat je met je verkoopmakelaar alles in gang gaat zetten en er daadwerkelijk gepasseerd gaat worden zit toch al snel zo'n 3 maanden. Tijd zat dus, wanneer je direct bij het in gang zetten van de verkoop gelijk een afspraak maakt met de energie-adviseur die pas over 8 weken eens langs kan komen.
En als je bij de verkoop al kan aantonen dat het label A-B heeft dan brengt het huis meer op dan wanneer het label E-F-G heeft. Ik zou het vantevoren of in ieder geval zsm laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
[...]

Tuurlijk kunnen jullie dit afdwingen. Jullie hebben een overeenkomst waarin waarschijnlijk staat dat een energiecertificaat aanwezig is, en anders staat het in de wet. Als er geen certificaat is bij overdracht dan houd je een bedrag in mindering op de aankoop ter compensatie van
1) de boete die eventueel (weet jij veel? en tbh ik weet het ook niet) voor jullie komt en
2) het gedoe wat je ermee krijgt en
3) de kosten van alsnog een certificaat.

Makkelijk 1000 euro. Als er dan een ander certificaat uitkomt dan waarmee ze het huis verkocht hebben dan leidt je schade. Pak daar ook maar 2000 euro voor. Dus hou je 3000 euro achter bij de levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 17:20

Croga

The Unreasonable Man

Ivow85 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:48:
Er is een "net geluk hebben" en er is een "vasthoudend zijn". Dat is een delicate balans. Ik heb er 5 aan de lijn gehad die niet konden. De 6e kon wel.
Als verkoper wil ik graag de potentiele kopers goed in kunnen lichten en dus heb ik op tijd gezorgd voor een label. Tijd zat is een keuze maar dan moet er ook niet geklaagd worden als er plotseling toch €450 boete op de mat ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
170 is die boete toch voor particulieren.
Is die weigering dan geen economische keuze; de boete is goedkoper dan het wel aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
sambalbaj schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:29:
170 is die boete toch voor particulieren.
Is die weigering dan geen economische keuze; de boete is goedkoper dan het wel aanvragen.
Ik zie verschillende boete bedragen op het internet staan.

als het idd 170 is, dan is de boete waarschijnlijk goedkoper dan een energielabel, wat best gek is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Lekker dan: boete is 170 euro, gemiddelde kosten voor aanvragen van een label waren in februari al 256 euro.

En dan wordt er bij gezegd dat in 2021 niet actief gecontroleerd zal worden op advertenties: "Tot 1 januari 2022 handhaaft de ILT niet op de verplichting om bij het voor de verkoop of verhuur aanbieden van een gebouw een geldig energielabel in advertenties te vermelden."

Dan zou ik het als verkoper wel weten...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 20:31

Snuffel

Vroem!

Leuk topic en interessante info die ik lees.

Zelf moet ik een label aanvragen omdat ik mijn huis heb verkocht aan een ontwikkelaar die het plat gooit.
Heb al navraag gedaan, en ook in deze situatie MOET ik verplicht een label overhandigen, dat het huis gesloopt gaat worden doet er niet toe (hoezo raar).

Maar als ik deze info lees kan ik dus beter voor de boete kiezen ipv het label?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Snuffel schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:21:

Daar lijkt het wel op. Alleen ik weet niet of kopers bij de notaris een ingebrekestelling kunnen doen. Dat kan mogelijk wel hoger uitpakken dan de boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:11
Wij zitten in dezelfde situatie. Nog geen label, overdracht is op 1 september al. Ik dacht eerst dat de (gescheiden) verkopers wellicht de kosten bij elkaar wouden neerleggen, maar nu ik begrijp dat de boete lager is dan de kosten voor het aanvragen snap ik waar dit heen gaat.

Wat een trieste bedoeling als je grof geld voor een woning betaalt en je dan expres je afspraak niet na komt omdat het goedkoper is.
Maar ook als dat je intentie is; laat mij dan het verschil tussen energielabel en boete maar betalen, dit is gewoon zonde geld.

Heb zonet de makelaar ook maar eens ingelicht dat ik hier niet van gediend ben, misschien neem ik ook nog wel contact op met de notaris als dit niet in orde is. Wat een aanstellerij zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Jboy1991 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Daar lijkt het wel op. Alleen ik weet niet of kopers bij de notaris een ingebrekestelling kunnen doen. Dat kan mogelijk wel hoger uitpakken dan de boete.
Als de verkoper niet aan een deel van de overeenkomst voldoet dan kan je daar een bedrag tegenover zette, kan je zelf onderbouwen.
Jboy1991 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:33:
[...]

Ik zie verschillende boete bedragen op het internet staan.

als het idd 170 is, dan is de boete waarschijnlijk goedkoper dan een energielabel, wat best gek is.
Er is maar één partij die deze bestuurlijke boete op kan leggen en dat is de ILenT. De stellen dat tot 2021 een boete 170 euro was (laten we zeggen : 7 x kosten certificaat) maar dat deze omhoog zal gaan. Uitgaand van 190 euro voor het certificaat lijkt het mij sterk dat de boete minder dan 500 euro zal bedragen.
Snuffel schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:21:
Leuk topic en interessante info die ik lees.

Zelf moet ik een label aanvragen omdat ik mijn huis heb verkocht aan een ontwikkelaar die het plat gooit.
Heb al navraag gedaan, en ook in deze situatie MOET ik verplicht een label overhandigen, dat het huis gesloopt gaat worden doet er niet toe (hoezo raar).

Je kan er in samenspraak voor kiezen dat je geen energielabel op laat stellen in verband met de sloop, dan wel op papier met beide partijen ondertekend. Dan kan de ILenT nog steeds een boete opleggen maar mijn inschatting is dat ze hier niet heel moeilijk over gaan doen (als ze al zouden handhaven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Pietervs schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:16:
Lekker dan: boete is 170 euro, gemiddelde kosten voor aanvragen van een label waren in februari al 256 euro.
Die boete gold voor situaties tot 2021, in 2021 is deze omhoog gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:52
[...]

Dat label is het allerlaatste waar ik mij druk om zou maken. Jij weet wat voor isolatie het huis heeft en wat het verwachte energieverbruik is. Dat zijn de echte zaken die er toe doen.

De formalisering van het energielabel is iets tussen de verkopers, notaris en overheid. Als het er niet is, krijgen die een boete. Jij hebt nagenoeg niks aan het label. In het allerslechtste geval moet je er zelf eentje regelen. Dat kost je de kop niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
DeKever schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Dat label is het allerlaatste waar ik mij druk om zou maken. Jij weet wat voor isolatie het huis heeft en wat het verwachte energieverbruik is. Dat zijn de echte zaken die er toe doen.

De formalisering van het energielabel is iets tussen de verkopers, notaris en overheid. Als het er niet is, krijgen die een boete. Jij hebt nagenoeg niks aan het label. In het allerslechtste geval moet je er zelf eentje regelen. Dat kost je de kop niet.
Labels zijn super lang geldig, ooit als je je huis weer wil verkopen is het toch wel handig als je er eentje hebt. Anders kan je die koper weer op dezelfde manier naaien :P

Als de verkoper bewust een boete betaalt omdat ie daarmee 100 euro bespaart, is dat hoe dan ook zonde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
Richh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:13:
[...]

Labels zijn super lang geldig, ooit als je je huis weer wil verkopen is het toch wel handig als je er eentje hebt. Anders kan je die koper weer op dezelfde manier naaien :P

Als de verkoper bewust een boete betaalt omdat ie daarmee 100 euro bespaart, is dat hoe dan ook zonde geld.
Van alle zaken waar het mis kan gaan op de overdracht van een woning staat deze onderaan. Steek je energie in de verhuizing of de hypotheek, knuffel je vrouw een keertje extra of kies alvast de nieuwe keuken uit. Als je je nu over de 300 euro aan kosten druk moet maken die je over 5 jaar misschien kwijt bent, dan heb je een druk leven.

Echt, probeer het aan de kant te zetten. Het vergalt je plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
@DeKever haha, dat is zeker waar.

Is ook niet per se iets waar ik me persoonlijk druk over maak (heb net een paar ton uitgegeven, die paar honderd euro kan er ook wel bij). Dan maak ik me meer druk om het hele idee 'boete is lager, dus ik kies dat'. Dat is toch gewoon zielig, zeker als je het aan een andere particulier verkoopt? Gewoon erg laag als je je principes voor zo weinig geld verkoopt ;)

Overigens net een berichtje van de verkoper, vrij snel nadat ik met de makelaar contact heb gehad. Er komt enkele dagen na de overdracht een bedrijf langs wat het gaat fixen. Dus in ons geval komt het goed d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
Goed om te lezen.

Ik moet toegeven dat ik dezelfde gedachte heb gehad bij de verkoop van mijn huis. Niet om de koper te naaien, die had ik helemaal niet in beeld, maar omdat ik het label belachelijk vond. Het is gedoe, kost geld en zegt uiteindelijk niet veel. Uiteindelijk toch maar gedaan omdat het destijds vrij makkelijk en goedkoop was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:28
@Jboy1991

TL,DR: Je hebt t huis gekocht. Doe wat je wilt doen en maak je geen zorgen over dat label.
--
Recent huis verkocht. Geen label aangevraagd omdat de boete "maar" 170 euro is terwijl het label krijgen zo'n 4-5 honderd euro kost. Daarnaast wordt er voorlopig niet gehandhaafd (= de boete komt niet) omdat er onvoldoende gecertificeerde adviseurs zijn - maanden wachttijd en reden waarom het label zo duur is - Marktprijs: voor jou 10 andere klanten....

Daarnaast ging de koper meteen aan de gang met verbouwen en het nemen van verschillende energiebesparende maatregelen waardoor het label eigenlijk al meteen nutteloos zou zijn - hij gaat minimaal 1-2 stappen omhoog en is van plan er langer dan de geldugheidsduur te blijven wonen. Samen afgesproken het gewoon zo te laten.

Ik zou denken dat jij als koper een eigen inschatting wilt maken van wat je met je nieuwe woning gaat doen en welke maatregelen je eventueel wel of niet geld in gaat steken. Doe dat en vraag dan een label aan op het moment dat het voor jou opportuun is - een label is (maar?) 10 jaar geldig waarmee de waarde dus ook samenhangt met hoelang jij in het huis gaat wonen. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de bouwkundige staat, energiezuinigheid kun je daar ook uit afleiden.

Hoewel ik veel Europese zaken steun (...) is dit voor Nederland een stukje zinloze bemoeienis omdat in dit land met prijspolitiek (= energieheffingen) verduurzaming sowieso flink gestimuleerd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 25-08-2021 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RADW
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-04 10:40
Buiten de discussie hoe waardevol een energielabel is, is het verplicht om een geldig energielabel te hebben bij de verkoop van een woning. In dit geval is de verkopende partij verplicht om dat label te leveren (bij overdracht). Mochten ze dat niet leveren spreek je toch gewoon af dat ze het alsnog leveren binnen een aantal maanden? Je notaris kan daar vast bij helpen als op het moment van overdracht nog geen energielabel beschikbaar is.

Zie ook https://www.rijksoverheid...ouwen/energielabel-woning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RADW
[...]

Het is wettelijk verplicht, dus je kan de verkoper wel dwingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RADW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf0BdUQMOfLX-eQDNLSeKphfAfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O1ctN0RlxtFgJUZlWVnmizFS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Tja, wij hadden hetzelfde. De verkopende partij was de zoon van de overleden eigenaar. Hij heeft geprobeerd alle info bij elkaar te sprokkelen in alle oude zooi (man had er 50 jaar gewoond), maar de inspecteur vond het niet voldoende. Tijdens de overdracht is het dus niet gelukt om een definitief energielabel te ontvangen....

De verkoper heeft daarvoor een boete gekregen en wij 450 euro korting. Nu is het wel zo dat de woning voorlopig op E geplaatst was en wij sinds de aankoop allerhande isolatie en verbeterende maatregelen hebben gedaan. Zodoende hebben wij wel voldoende informatie straks indien wij het moeten verkopen.

Maar zo wonende in het huis maakt het geen zak uit. Alleen bij de verkoop, ooit, moeten wij het hebben.

Het was bij ons niet verbonden aan een gunstigere rente, waar ik me wel voor kan stellen dat het minder is als het er niet is.

[ Voor 8% gewijzigd door armageddon_2k1 op 25-08-2021 17:00 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
FabianGTI schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:48:
[...]

Tja, je zult het toch moeten bewijzen. Anders kan iedereen roepen dat hij het zelf erg goed heeft nageisoleerd en gewoon voor een A label of beter gaan.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:53
Tales schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:46:

Bij ABN amro 0,15% bij een A-label.
Scheelt toch 750,- per jaar als je 500k leent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Laatst online: 27-04 22:26
Jboy1991 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:52:

Waar vind je dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
In mijn getekende hypotheek offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Laatst online: 27-04 22:26
Jboy1991 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:46:
[...]

In mijn getekende hypotheek offerte?
Zo’n lage rente bedoel ik:), bij welke aanbieder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14
mmmmmark schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:50:
[...]

Zo’n lage rente bedoel ik:), bij welke aanbieder?
Waarschijnlijk een hypotheek onder de NHG grens.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 15:07
Trouwens is het wel zo dat als je een boete krijgt je als nog het certificaat moet laten opstellen. Dus je bespaart niets kost alleen extra. Verder is wel het een beetje een wassen neus....

Hier hebben een C label en we hebben toch een grote pellet rekening. Dus tja weet niet. Zal vast beter zijn dan het ooit was maar echt nuttig is het niet. Kans is ook klein dat we het hier ooit beter krijgen van C (110 jaar oude woning) zonder alles opnieuw te doen.

Maar goed ik zou wel als het certificaat te laat is wel kijken wat voor schade je hebt het kan zijn dat het opeens van A -> C gaat dan kan je bij de volgende hypotheek rente aanpassing weer een hoop extra kosten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADW
MeZZiN schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:40:
Trouwens is het wel zo dat als je een boete krijgt je als nog het certificaat moet laten opstellen. Dus je bespaart niets kost alleen extra. Verder is wel het een beetje een wassen neus....

Hier hebben een C label en we hebben toch een grote pellet rekening. Dus tja weet niet. Zal vast beter zijn dan het ooit was maar echt nuttig is het niet. Kans is ook klein dat we het hier ooit beter krijgen van C (110 jaar oude woning) zonder alles opnieuw te doen.

Maar goed ik zou wel als het certificaat te laat is wel kijken wat voor schade je hebt het kan zijn dat het opeens van A -> C gaat dan kan je bij de volgende hypotheek rente aanpassing weer een hoop extra kosten hebben.
Precies. Het betalen van de boete ontslaat de verkoper niet van de verplichting om het label te leveren bij de overdracht. Nogmaals, heb je twijfels hoe hier mee om te gaan vraag dan even na bij de notaris die straks je overdracht gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-04 23:00

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Richh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:31:

[…]
Overigens net een berichtje van de verkoper, vrij snel nadat ik met de makelaar contact heb gehad. Er komt enkele dagen na de overdracht een bedrijf langs wat het gaat fixen. Dus in ons geval komt het goed d:)b
Ik ben wel benieuwd, @Richh, is het nog goed gekomen?
Hier een soortgelijke situatie, aankomende dinsdag is de sleuteloverdracht van een appartement voor mijn schoonpa, maar ondanks veel verzoeken van zijn kant is er nog geen definitief energielabel geregistreerd. Werd er bij jouw overdracht bij de notaris nog een ‘punt’ van gemaakt of bij stilgestaan dat het energielabel ten tijde van de overdracht niet was geregistreerd?

... en oranje! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
iNSaNe-oNe schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:30:
[...]

Ik ben wel benieuwd, @Richh, is het nog goed gekomen?
Hier een soortgelijke situatie, aankomende dinsdag is de sleuteloverdracht van een appartement voor mijn schoonpa, maar ondanks veel verzoeken van zijn kant is er nog geen definitief energielabel geregistreerd. Werd er bij jouw overdracht bij de notaris nog een ‘punt’ van gemaakt of bij stilgestaan dat het energielabel ten tijde van de overdracht niet was geregistreerd?
Yes, is helemaal goed gekomen. De notaris heeft er verder helemaal niet bij stilgestaan, maar op die dag speelde er sowieso een hoop bij ons :+

De aanvraag voor het label was wel geregeld voor de dag van overdracht. Wellicht maakte dat het verschil..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
Afgelopen zaterdag was ik in het huis met de verkopers ivm vloeropmeten.

Gevraagd aan hen hoe het zat met de energielabel. Kreeg verbaasde blik terug en hij gaf aan “dit ligt allang bij onze makelaar. Huis heeft energie label a”

Vandaag nemen wij contact op met de makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Jboy1991 schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:58:

Gevraagd aan hen hoe het zat met de energielabel. Kreeg verbaasde blik terug en hij gaf aan “dit ligt allang bij onze makelaar. Huis heeft energie label a”

Je kan het gewoon online opvragen :
https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Dat is handig! Huis heeft energie label A en is geldig tot 02-08-2031

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Jboy1991 schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:58:

Zo typisch... denk je alles als verkoper netjes geregeld te hebben en alles in kannen en kruiken is, blijkt de makelaar weer eens te slapen... ik heb dejavu

blup

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Tjidory schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

Staar er ook niet blind naar hoor. Mijn ouders hebben nu bijvoorbeeld overal dubbelglas/isolatie Vloer/dak en muren. Hele dak vol zonnepanelen..

Maar het is een redelijk oud huis dus.. Label F :+ Terwijl ze minder dan de helft van de energiekosten hebben dan de buren.

Maar ze zijn toch niet van plan om te gaan verhuizen. Dus niemand die er mee zit O-)
Precies hier, het energielabel zegt helemaal niks en klopt vaak voor geen meter!
Wij hebben maand geleden energielabel aangevraagd en man die kwam heeft alles bekeken en we kregen label C. Buurman heeft daarna label aangevraagd en kreeg label A, precies hetzelfde appartement, dus zelfde isolatie, maar ze hebben nog een VR CV ketel uit 2004 en wij een HR ketel uit 2016.
Ons gasverbruik is dan ook 300m3 en hun gasverbruik bijna 2000m3.
Toen we dat navroegen kregen we als antwoord dat het toch klopt 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:38
HereIsTom schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:27:
[...]

Precies hier, het energielabel zegt helemaal niks en klopt vaak voor geen meter!
Wij hebben maand geleden energielabel aangevraagd en man die kwam heeft alles bekeken en we kregen label C. Buurman heeft daarna label aangevraagd en kreeg label A, precies hetzelfde appartement, dus zelfde isolatie, maar ze hebben nog een VR CV ketel uit 2004 en wij een HR ketel uit 2016.
Boven buurman? Buurman van een hoekappartement?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Morpheusk schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:32:
[...]

Boven buurman? Buurman van een hoekappartement?
Nee precies dezelfde appartementen naast elkaar.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• bvdbos
[...]

klopt vaak voor geen meter : N=1

De rapportages die ik tot op heden gezien heb leken wel te kloppen. Maar ze zijn nu voortaan duidelijk opgebouwd dus je kan vergelijken waar de verschillen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septinus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-12-2022
*snip* offtopic kick

[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 22-07-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Tjidory schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

Ze hebben een label F omdat dat waarschijnlijk het voorlopige label was op basis van bouwjaar. Als ze bewijzen voor vloer en dakisolatie hebben en een factuur van de zonnepanelen dan zal het echt geen label f meer krijgen als ze nu het label laten vaststellen ;)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
[...]

Allebei op de zelfde locatie in het appartementencomplex? Dus allebei bijvoorbeeld hoek/tussen? Of tussen/tussen? Glas van de VVE dus allebei hetzelfde?

Mensen zijn snel geneigd appartementen te vergelijken en vergeten daarbij de ligging in het complex. En het maakt wel degelijk uit of jij tussen/tussen hebt of boven/hoek om maar wat te noemen....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Pagina: 1