Reparatie versterker: waar vind ik deze transistors?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 20:46
Dag allen,

25 jaar oude klasse A versterker overleden door kortsluiting rechter kanaal. Nieuwe zekering klapt er direct uit. Transistors losgehaald van de rechter eindtrap en doorgemeten. Er zijn er twee stuk en geven nul weerstand op alle pootjes. Hier een foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hjvjZZwr/IMG-20210819-222807.jpg

Ik wil een poging wagen hem weer tot leven te wekken en nieuwe transistors in te zetten. Wie weet waar ik deze transistors kan krijgen? Ik begrijp dat er bipolartransistor (BJT - current driven) of een Switching power transistor (MOSFET - voltage driven) is. Welk (alternatief) moet ik hebben? En is matched pair nog een ding tegenwoordig?

Op Reichelt vind ik bijvoorbeeld meerdere soorten van dezelfde transistor:
https://www.reichelt.nl/n...N=446&LA=3&nbc=1&q=tip36c

Het gaat om deze geintegreerde versterker:
https://sites.google.com/...-versterkers/duson-pa-100

p.s
Door de rechter eindtrap/printplaat los te koppelen van de stroom gaat de versterker weer aan zonder dat de zekering klapt. Inputs (cd/aux etc) werken, bedieningspanneel ook en ook de hoofdtelefoon uitgang doet het dan op het linkerkanaal. Mogelijk zijn het dus alleen deze transistors die stuk zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Undertaker2 op 20-08-2021 14:57 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:26

FeaR

In GoT we trust

AUD > MME

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 10:25
Het verschil tussen de "soorten" die je ziet is de package, i.e., de fysieke vorm van het ding. Het ding op jouw foto lijkt me de TO-218.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De Conrad heeft deze vooradig. Wel een iets andere behuizing maar volgens mij wel hetzelfde formaat

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Undertaker2 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:50:
... En is matched pair nog een ding tegenwoordig?...
Nauwelijks. Er zijn wat vintage toshiba transistors die als matched pair worden aangeboden en wat germanium transistors. Die laatste vooral omdat er grote verschillen zijn tussen de Hfe van die dingen
...
Op Reichelt vind ik bijvoorbeeld meerdere soorten van dezelfde transistor:
https://www.reichelt.nl/n...46&LA=3&nbc=1&q=tip36c...
Als Reichelt denkt dat die transistoren uitwisselbaar zijn, zal dat in de meeste gevallen wel kloppen.
Als je redenen hebt om daar aan te twijfelen of geen redenen hebt maar toch twijfelt, moet je gewoon de TIP35C/TIP36C bestellen. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.
De enige overweging om iets anders te bestellen is eventueel de form factor. Het zou kunnen dat ze niet passen of slecht thermisch contact maken met het koellichaam. Dan zou ik voor een vervanger gaan die beter past.

Anyway, ik zou er in ieder geval van elk een handjevol bestellen. De kans dat je nadat je ze ingesoldeerd hebt, bij het aanzetten "poef" hoort, is best wel groot

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
Dank voor de reacties tot nu toe! Inmiddels heb ik bij de lokale electronica zaak nieuwe transistors gehaald en er even opgezet. De versterker werkt weer met met alle functies, maar.... de hoge tonen op het rechterkanaal (het kanaal wat stuk was) kraken nu helaas. Links is wel goed.

Omdat ik niet het hele ding in elkaar wilde zetten voordat ik wist wat het effect is heb ik het even quick-and-dirty gedaan met wat losse koelblokjes op de nieuwe transistors en de printplaat hangt nog los.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T3rQCLd3/IMG-20210820-180956.jpg
en
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YqFJBSrJ/IMG-20210820-181034.jpg

Heeft iemand een idee waar ik kraken van de hoge tonen moet zoeken?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-06 07:22
Heb je gekeken of de tweeter niet defect is geraakt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
Goeie! Maar het zijn andere speakers en ik heb net nog een ander setje aangesloten en daar kraakt het ook helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mogelijk heeft 1 van de aanstuur transistoren ook een klap gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
Ok... één setje transistors zat verkeerd om. Ja I know, I know... zeg maar niks :X

Even goedgezet en toen klonk het prima. Alles weer in elkaar gezet, goed gelet op alle kabels op de juiste plek enzo.

Muziekje aangezet. Prima. Volume vervolgens wat harder. Ging ongeveer een halve minuut goed en toen was het opeens vonk en knetter bij de transistors . Zekering niet gesprongen en versterker bleef aan, maar geen geluid meer.

Nouja, ben bang dat het experiment voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Op de laatste foto zie ik dat je 2x een TIP 36C hebt geplaatst.
Op de eerste foto zie ik een TIP35C en een TIP36C.
Dit zijn twee verschillende typen. De een is een NPN transistor en de andere is een PNP transistor.
Je moet dus beide typen gebruiken en op de juiste plaats op de print solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Piepersnijder schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:17:
Op de laatste foto zie ik dat je 2x een TIP 36C hebt geplaatst.
Op de eerste foto zie ik een TIP35C en een TIP36C.
Dit zijn twee verschillende typen. De een is een NPN transistor en de andere is een PNP transistor.
Je moet dus beide typen gebruiken en op de juiste plaats op de print solderen.
Hmmz, op de eerste foto (van 20/08 18:24) zie ik twee TIP35C's. Op de tweede foto twee TIP36C's.
Op zich is het heel goed mogelijk dat de beide eindtrappen uit twee complementaire transistors bestaan, die aan weerszijden van de print worden geplaatst.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:54:
[...]

Hmmz, op de eerste foto (van 20/08 18:24) zie ik twee TIP35C's. Op de tweede foto twee TIP36C's.
Op zich is het heel goed mogelijk dat de beide eindtrappen uit twee complementaire transistors bestaan, die aan weerszijden van de print worden geplaatst.
Ja, het zijn complementaire setjes. Op een ander forum heb ik inmiddels begrepen dat het essentieel is om de rustspanning opnieuw in te stellen na het vervangen van transistors in de eindtrap. Doe je dat niet, dan kan de boel weer doorbranden.

Ik heb vier nieuwe transistors. Even kijken of hij het weer doet. Zo ja, dan is als het goed is alleen nog de vraag hoe de rustspanning op deze specifieke versterker in te stellen.

Je moet daarvoor op een exacte plek meten en een variabele weerstand draaien met een schroevendraaier om de boel in te stellen. Per kanaal zitten er in deze versterker twee variabele weerstanden (blauwe doosjes met een klein schroefje erin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je een transistor had omgedraaid en daarna weer goed gemonteerd kan het zijn dat die een klap heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
Ik probeer het later nog wel eens met nieuwe. Ik moet alleen eerst toch weten hoe ik op dit model de rustspanning meet, want anders heeft het weinig zin verder helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:53

Illusion

(the art of)

Undertaker2 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:52:
Ik probeer het later nog wel eens met nieuwe. Ik moet alleen eerst toch weten hoe ik op dit model de rustspanning meet, want anders heeft het weinig zin verder helaas.
Gelukkig heb je zelf al naar het schema gelinkt:
https://sites.google.com/.../duson-b-100/schema-duson

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
Ja, had ik gezien maar ik kom er niet uit waar ik dan die rustspanning moet meten en welke voltage het dan zijn moet. Weet jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Undertaker2 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Ja, had ik gezien maar ik kom er niet uit waar ik dan die rustspanning moet meten en welke voltage het dan zijn moet. Weet jij dat?
Als je spanning en stroom door elkaar blijft halen, gaat het niet goed komen.

Bij klasse A versterkers is het van belang dat de rust stroom die door de eind transistors loopt, op het juiste niveau is. Als die te hoog is, krijg je vervorming in de positieve helft van het signaal. Als die te laag is, krijg je vervorming in de negatieve helft.

In de documentatie zou je moeten kunnen vinden wat de juiste waarde is voor die rust stroom.
Als het mee zit, is er een voorziening op de print waarmee je die stroom kunt meten. Anders moet je de voedingslijn onderbreken en er een Ampere meter in serie zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Overigens zegt het schema mij dat het geen klasse A versterker is maar een klasse AB
https://verstraten-elektr...ersterkers-ontwerpen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undertaker2
Het is een klasse A die overschakelt op klasse B. En ja ik weet het verschil tussen spanning en stroom, de vraag is alleen welke ik meet en waar. Documentatie is er nauwelijks behalve een oud model schema waarvan niet precies duidelijk is of het bij deze Duson hoort of bij het model waar de Duson een verbetering van is (het Franse Audio Analyse)

Op een ander forum nog een paar goede tips gekregen. Ik post wel ff of het gelukt is of niet ;)

Pagina: 1