Wanneer huis verkopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 20:59
Beste Tweakers,

(Ik kon zo snel geen soortgelijk en actueel topic vinden, dus wijs me er vooral op als dit eigenlijk dubbel is.)

Wij hebben onlangs een woning gekocht (onder voorbehoud, financiering hoeft ook pas begin januari rond te zijn) met een opleverdatum pas eind volgend jaar. Dit heeft natuurlijk als nadeel dat je lang moet wachten en er in de tussentijd misschien nog iets kapot of beschadigd gaat/wordt, maar voor ons woog het voordeel van niet meer hoeven te jagen op een woning in de huidige huizenmarkt, en de door de lange levertijd lagere verkoopprijs dan normaal (er was minder concurrentie), zwaarder.

De vraag is nu vooral wat wijsheid is qua verkoopmoment van onze eigen woning?

Met twee kleine kinderen zien we het niet zitten om tussentijds naar een huurhuis te gaan. We willen dus zelf ook niet eerder uit onze woning dan eind volgend jaar december (+/- een paar weken in een vakantiehuisje zou kunnen). We hebben een ruime rijwoning in N-B in een gewilde prijsklasse voor starters, grofweg 325-375K*. Aan de ene kant zou ik het graag ook snel op de markt brengen om zekerheid te hebben (niet wetende wat de hyoptheekrente, werkloosheid, etc gaat doen), aan de andere kant kan later aanbieden het voor de zoekers van dan aantrekkelijker maken met een kortere oplevertermijn, met waarschijnlijk meer potentiele kopers als gevolg.

Alle advies en inzichten zijn welkom. Ben erg benieuwd naar de ervaringen en meningen hier!

* De genoemde kenmerken van onze woning zijn niet gedeeld om het hier stiekem te promoten, maar om eventueel een advies op te baseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:37
Ik denk dat je de vuistregel aan moet houden dat je na het moment van tekenen koopovereenkomst, je vaak ziet dat de huidige eigenaar nog 6 maanden de tijd heeft om de woning te verlaten.

Vooral met de huidige woningmarkt, en je gewilde huis. zou ik er voor kiezen ergens 6 maanden voor het moment dat je zeker in je nieuwe woning kunt je huis te koop te zetten.

Denk dat in dit geval de sweetspot ligt tussen de 6 en 3 maanden, voor betreden van je nieuwe woning.
Er is niks zo vervelend als uit je huis moeten terwijl je nieuwe nog niet opgeleverd is.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
Als het een courante woning is? Lekker wachten en over een jaar in de verkoop doen, wordt waarschijnlijk alleen maar meer waard in de tussentijd. Voorlopig is er geen enkele indicatie die wijst op dalende prijzen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:28
In de huidige huizenmarkt is een advies op dit gebied eigenlijk hetzelfde als "ik heb aandelen, wanneer kan ik deze het beste verkopen?" :P

Als je denkt dat het huidige prijsniveau gelijk blijft of stijgt? Zo lang mogelijk wachten.
Denk je dat de prijzen gaan zakken en/of wil je zekerheid? Zo snel mogelijk verkopen.

Er worden voldoende woningen verkocht met een overdracht ver in de toekomst, dus dat hoeft je niet te belemmeren.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Dank allen voor de reacties tot dusver.

@skai21 Maar wat jij aangeeft is toch altijd iets wat je van tevoren meldt of afspreekt? Hiermee bedoel ik dat als wij bij de presentatie aangeven dat de overdrachtsdatum bijvoorbeeld 10 december 2022 is, de koper niet kan verwachten 3 tot 6 maanden te hebben?

@Kurma volgens mij is de hypotheekrente alweer licht aan het stijgen. Dit kan toch invloed hebben op het aantal kopers en daarmee de vraag?

@Richh Denken kan altijd, maar het blijft lastig afgaan op de berichten (zo zaten ze er vorig jaar massaal naast met de coronavoorspellingen). En qua zakken en dalen heb je ook nog te maken met de vraag " vanaf wanneer?" Had daarom gehoopt om hier misschien financieel adviseurs of makelaars te treffen, of juist ex-kopers, met hun ervaring over langere levertijden. Voor nieuwbouwwoningen lijkt een lange levertermijn nooit een bezwaar, maar hoe zit dit met bestaande bouw?

Overigens zijn we niet genoodzaakt per se nu te verkopen. Later kan ook. We kunnen de hypotheek van de nieuwe woning dragen zonder extra opbrengsten uit de huidige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou nog even wachten. Er is echt nog geen enkele indicatie op daling van prijzen. Ik verwacht dat je in (bijvoorbeeld) juni 2022 zeker 5-10k meer voor je woning krijgt dan nu.

Dat is overigens gevoel. Niemand weet dat zeker.

Als je zekerheid wilt moet je nu verkopen met een opleverdatum eind volgend jaar, normaal ben je kansloos met dat soort voorwaarden maar in deze gekte (verkoper is nog steeds king) lukt je dat waarschijnlijk nog ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-05 09:44
Waar in Nederland staat jullie huidige huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
The_Zohan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:49:
Waar in Nederland staat jullie huidige huis?
In een van de dorpen rondom Den Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:28
peeceej schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:41:
volgens mij is de hypotheekrente alweer licht aan het stijgen. Dit kan toch invloed hebben op het aantal kopers en daarmee de vraag?
Dat nieuwsbericht verscheen de afgelopen 6 maanden iedere keer weer. Of dat was om extra vraagdruk voor nieuwe hypotheken te creeëren of omdat de rentes nu (eindelijk) echt eens wat omhoog gaan, weet ik niet.
Vorige week verscheen nog dit bericht: https://www.trouw.nl/econ...hypotheekrentes~bc56fb64/
Denken kan altijd, maar het blijft lastig afgaan op de berichten (zo zaten ze er vorig jaar massaal naast met de coronavoorspellingen)
Klopt, al denk ik dat een paar Tweakers het ook niet veel beter weten :P
Had daarom gehoopt om hier misschien financieel adviseurs of makelaars te treffen, of juist ex-kopers, met hun ervaring over langere levertijden. Voor nieuwbouwwoningen lijkt een lange levertermijn nooit een bezwaar, maar hoe zit dit met bestaande bouw?
Als koper heb ik de afgelopen maanden (maart-juni) meerdere huizen bezichtigd die pas per 2022 beschikbaar zouden komen. Dat had mij als koper niet weerhouden, ware het niet dat je dan toch denkt 'oh, nog 9 maanden wachten = ook nog 9 maanden 1000 euro huur'. Uiteindelijk zijn die huizen voor prijzen weggegaan boven onze biedprijs, dus vraag genoeg zou je zeggen.

Wellicht denken andere kopers die nog moeten verkopen daar anders over en zou het wat met de prijs kunnen doen, maar ik denk dat het bijzonder weinig uit maakt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

peeceej schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:02:
Wij hebben onlangs een woning gekocht (onder voorbehoud, financiering hoeft ook pas begin januari rond te zijn) met een opleverdatum pas eind volgend jaar.
Let even op de financiering. Dit kan lastig worden als je een hypotheekofferte nodig hebt die bijna een jaar geldig is. Bij sommige verstrekkers kan je de offerte verlengen maar daar staan vaak kosten tegenover zoals een renteopslag.

Dan wat betreft je vraag, dat hangt volledig af van de woningmarkt. In de huidige markt verkoopt alles wel, je zet een woning te koop en in twee maanden ben je er vanaf. Soms nog sneller als er geen hypotheek benodigd is. Zo lang je in een stijgende markt zit wil je de verkoop uitstellen, elke maand die je wacht kan je woning honderden/duizenden euro's meer waard worden. Ik zou zelf, zolang de markt niet lijkt te veranderen, een maand of vijf voordat je de overdracht van de nieuwe woning hebt de huidige woning te koop zetten. Zo houd je genoeg speling mocht een potentiele koper op het laatste moment toch afhaken.

Maar je kan, als het financieel mogelijk is, ook je huidige woning pas verkopen als je verhuisd bent. Mijn vorige woning kwam pas in de verkoop nadat ik verhuist was. Financieel was dat geen probleem en het scheelde zo veel gedoe met opruimen voor kijkdagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 20-08-2021 15:14 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
Je geeft aan dat financiering van de nieuwe hypotheek geen knelpunt is.

In dat geval is je belangrijkste overweging dat je met jouw gezin zo min mogelijk gedoe wil hebben met de verhuizing. Dus geen tussenoplossingen zoals huurhuis (waar ga je die vinden?) of vakantiehuisjes (gezellig in de winter) met wellicht gedoe voor het naar school/opvang brengen van je kinderen.

Als de opleverdatum van je nieuwe huis vast staat, kun je daar op gaan plannen (paar weken overlap voor schoonmaak/opknapwerk). Is die opleverdatum flexibel, dan neem je ook een flexibele opleverdatum van je eigen woning mee als verkoopvoorwaarde.

Er is geen enkele verwachting dat de woningmarkt het komend half jaar instort, de rente gaat niet plotseling met vele procenten omhoog, de bouwproductie gaat niet opeens de markt met woningen overspoelen. Een beetje fluctuatie in hypotheekrente zal er vast zijn, maar dat is zo onzeker dat je er niet op kan & hoeft te plannen. De enige zorg die je hoeft te hebben is wanneer de wereld door een mega-calamiteit wordt getroffen. Maar daar zou ik me niet druk over maken, want dan kom je nooit meer je bed uit.

Wat je dan zoekt is de meest courante opleverperiode voor de kopers. Ik schat in dat de meeste kopers een oplevermoment van tussen de 4 - 8 maanden ideaal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Tsurany schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:13:
[...]

Let even op de financiering. Dit kan lastig worden als je een hypotheekofferte nodig hebt die bijna een jaar geldig is. Bij sommige verstrekkers kan je de offerte verlengen maar daar staan vaak kosten tegenover zoals een renteopslag.

Dan wat betreft je vraag, dat hangt volledig af van de woningmarkt. In de huidige markt verkoopt alles wel, je zet een woning te koop en in twee maanden ben je er vanaf. Soms nog sneller als er geen hypotheek benodigd is. Zo lang je in een stijgende markt zit wil je de verkoop uitstellen, elke maand die je wacht kan je woning honderden/duizenden euro's meer waard worden. Ik zou zelf, zolang de markt niet lijkt te veranderen, een maand of vijf voordat je de overdracht van de nieuwe woning hebt de huidige woning te koop zetten. Zo houd je genoeg speling mocht een potentiele koper op het laatste moment toch afhaken.

Maar je kan, als het financieel mogelijk is, ook je huidige woning pas verkopen als je verhuisd bent. Mijn vorige woning kwam pas in de verkoop nadat ik verhuist was. Financieel was dat geen probleem en het scheelde zo veel gedoe met opruimen voor kijkdagen.
Hypotheekofferte hebben we al uitgezocht voordat we het huis kochten. Er zijn hypotheekverstrekkers die offertes aanbieden van 12 maanden (of 9+3 zonder extra kosten voor verlenging). Dus we hebben bij de verkopers een extra lange periode van ontbindende voorwaarden bedongen, zodat we eind 21/begin 22 een hypotheekofferte kunnen regelen voor de 12 maanden.

Ik ben zeker bereid - zoals de meesten hier aangeven - om nog maanden te wachten, maar verkopen nadat we de nieuwe woning al in bezit hebben, is een stapje te ver voor mijn gevoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
...
@Kurma volgens mij is de hypotheekrente alweer licht aan het stijgen. Dit kan toch invloed hebben op het aantal kopers en daarmee de vraag?
...
Eigenlijk niet. Dit soort schommelingen gaat over een paar euro per maand aan hogere maandlasten, dat heeft denk ik geen meetbare invloed. Verder: de vraag is gewoon echt idioot hoog. Het maakt voor de opbrengst niet zo heel veel uit of je 80 geïnteresseerden hebt, of maar 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:10
Eigenlijk is het merendeel al gezegd, maar je hebt op hoofdlijnen 2 opties:
1. Zekerheid, door nu te verkopen weet je wat je krijgt en dus aan overwaarde hebt.
2. Onzekerheid, door later te verkopen.

De vraag is dan hoe groot die onzekerheid is en wat jij bereid bent om aan risico te nemen. Zoals al is gezegd, in de huidige markt is het risico erg laag en is de verwachting dat dit laag blijft. De rente zal naar verwachting niet plotseling significant stijgen, de vraag zal vermoedelijk ook niet snel door het aanbod ingehaald worden.

Daarnaast is het ook zo dat je in de huidige markt iedere maand wat kunt plussen bij de opbrengst van je woning, terwijl je bij verkoop iets zult moeten huren, extra verhuiskosten, gemiste aflossing op je hypotheek. Al met al kun je daarmee ook al een eventuele kleine daling opvangen.

Als je een soort middenweg zoekt, zou ik zelf de woning zo'n 6 maanden te koop zetten, voor je zelf wilt overhuizen. Dan heb je de meeste potentiële kopers, dus hoef je niet in te leveren qua opbrengst. En je hebt toch nog een paar maanden de tijd waarin je weet welke overwaarde je hebt, zodat je plannen nog kunt bijstellen waar nodig/mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08

@skai21 Maar wat jij aangeeft is toch altijd iets wat je van tevoren meldt of afspreekt? Hiermee bedoel ik dat als wij bij de presentatie aangeven dat de overdrachtsdatum bijvoorbeeld 10 december 2022 is, de koper niet kan verwachten 3 tot 6 maanden te hebben?

@Richh Denken kan altijd, maar het blijft lastig afgaan op de berichten (zo zaten ze er vorig jaar massaal naast met de coronavoorspellingen). En qua zakken en dalen heb je ook nog te maken met de vraag " vanaf wanneer?" Had daarom gehoopt om hier misschien financieel adviseurs of makelaars te treffen, of juist ex-kopers, met hun ervaring over langere levertijden. Voor nieuwbouwwoningen lijkt een lange levertermijn nooit een bezwaar, maar hoe zit dit met bestaande bouw?

Overigens zijn we niet genoodzaakt per se nu te verkopen. Later kan ook. We kunnen de hypotheek van de nieuwe woning dragen zonder extra opbrengsten uit de huidige woning.
Nee joh, komende tijd blijven de hypotheekrentes nog laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik zal ouderwets en conservatief zijn, maar heb zelf een woning nooit als beleggingsobject gezien, en ga er ook niet zo mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:20

Tens

let me drink about it

Kurma schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:10:
Voorlopig is er geen enkele indicatie die wijst op dalende prijzen.
Nee, als die dalen dan dalen ze. Daar heb je geen indicator voor nodig. :?

En als ze gaan dalen ben je te laat. >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-05 20:19
Tens schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:37:
[...]

Inderdaad, er zullen dan meer partijen zijn die snel de woning te koop gaan zetten, om de opbrengst veilig te stellen. Het aanbod van woningen neemt dan snel toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zelf heb ik mijn huidge woning verkocht met een leverdatum voor begin volgend jaar. De kopers gaan op dit moment veel makkelijker akkoord met dergelijke voorwaarden.

Eind volgend jaar is wellicht wel erg ver weg. Ik zou als vuistregel houden een termijn van ongeveer een half jaar. Dat heeft ook met de financiering te maken voor de kopers. Banken stellen hogere rentes of gaan moeilijker akkoord met een hele lange leverdatum.

Dan heb jij op tijd de woning verkocht en weet je waar je aan toe bent.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Scuderia110 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:28:
Ik zal ouderwets en conservatief zijn, maar heb zelf een woning nooit als beleggingsobject gezien, en ga er ook niet zo mee om.
Ik ook niet, maar als je in deze tijd de hoofdprijs betaalt voor je volgende huis, dan wil je ook een mooi bedrag ontvangen voor je huidige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
tweakduke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:55:
Zelf heb ik mijn huidge woning verkocht met een leverdatum voor begin volgend jaar. De kopers gaan op dit moment veel makkelijker akkoord met dergelijke voorwaarden.

Eind volgend jaar is wellicht wel erg ver weg. Ik zou als vuistregel houden een termijn van ongeveer een half jaar. Dat heeft ook met de financiering te maken voor de kopers. Banken stellen hogere rentes of gaan moeilijker akkoord met een hele lange leverdatum.

Wanneer heb je deze verkocht?

Er zijn inmiddels wat banken (RegioBank, Rabobank, en vast nog wel een paar) die hypotheekoffertes bieden van 12 maanden, waarbij Rabo 0.15% meer rekent dan bij een basishypotheek. Als verkoper kun je de koper hierin ook een beetje tegemoet komen met een ruimere termijn voor het rond krijgen van de financiering. Mijn makelaar die het gaat verkopen (nog even los van het moment dat we moeten afspreken) gaf trouwens aan dat hij recent wel vaker levertijden van n jaar moet aanbieden (doorschuifwoningen van mensen die wachten op nieuwbouw), en dat dit nog steeds volle bezichtingsdagen en verkopen oplevert. Of het ook nadelig voor de prijs is, heeft ie niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
tweakduke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:55:

Dit was dus ook precies mijn gedachte. Ik heb recent mijn woning (uitstekend) verkocht met een overdracht van ongeveer 7 maanden in de toekomst. Er is van de vele bezichtigingen slechts 1 geweest die het te lang vond om daardoor af te haken.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
spone schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:40:
[...]

Dit was dus ook precies mijn gedachte. Ik heb recent mijn woning verkocht met een overdracht van ongeveer 7 maanden in de toekomst. Er is van de vele bezichtigingen slechts 1 geweest die het te lang vond om daardoor af te haken.
7 maanden in de toekomst vind ik een stuk beter te pruimen dan meer als een jaar.
Zeker met het moeten verlengen van hypotheekoffertes etc etc etc ik zou persoonlijk nooit kopen als het langer dan een jaar is, 7 maanden is heel normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

peeceej schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:39:
[...]

Wanneer heb je deze verkocht?

Er zijn inmiddels wat banken (RegioBank, Rabobank, en vast nog wel een paar) die hypotheekoffertes bieden van 12 maanden, waarbij Rabo 0.15% meer rekent dan bij een basishypotheek. Als verkoper kun je de koper hierin ook een beetje tegemoet komen met een ruimere termijn voor het rond krijgen van de financiering. Mijn makelaar die het gaat verkopen (nog even los van het moment dat we moeten afspreken) gaf trouwens aan dat hij recent wel vaker levertijden van n jaar moet aanbieden (doorschuifwoningen van mensen die wachten op nieuwbouw), en dat dit nog steeds volle bezichtingsdagen en verkopen oplevert. Of het ook nadelig voor de prijs is, heeft ie niet vermeld.
Dat was medio juli en ze hebben inderdaad iets meer ruimte gekregen van mij voor het voorbehoud van financiering om binnen een gunstigere rentestand voor hun te vallen.
Dat was wel na een goed gesprek en bevestiging van hun financieel adviseur dat de financiering verder geen probleem is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
tweakduke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:44:
[...]

Dat was medio juli en ze hebben inderdaad iets meer ruimte gekregen van mij voor het voorbehoud van financiering om binnen een gunstigere rentestand voor hun te vallen.
Dat was wel na een goed gesprek en bevestiging van hun financieel adviseur dat de financiering verder geen probleem is.
In heb even bij de Rabo gekeken. Het verschil tussen basisvoorwaarden en plusvoorwaarden (dit laatste geldt voor een offerte van 12 maanden) is 1.45 om 1.60 bij 10 jaar rentevast. Mochten de toekomstige kopers zelf iets te verkopen hebben, dan is de kans groot dat ze overwaarde hebben en in een lagere categorie vallen (1.25 om 1.40). Wat dat betreft ben ik niet bang dat de financieringsvoorwaarden niet gunstig genoeg zijn op dit moment. Sowieso in deze prijsklasse hoef je niet eens heel veel te verdienen. Voor een eenverdiener is het waarschijnlijk onmogelijk, maar volgens mij moet je in de categorie 325-375k met twee bescheiden salarissen nog wel vooruit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
spone schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:40:
[...]

Dit was dus ook precies mijn gedachte. Ik heb recent mijn woning (uitstekend) verkocht met een overdracht van ongeveer 7 maanden in de toekomst. Er is van de vele bezichtigingen slechts 1 geweest die het te lang vond om daardoor af te haken.
Ik heb zelf weinig ervaring met achter het net vissen, maar ik kan me voorstellen dat als je regelmatig wordt afgetroefd, je automatisch ook al snel wat maanden verder bent (en daardoor de lange levertijden op de koop toe neemt om van het gezeik af te zijn)?

Zelf heb ik door studieschuld en contractsitustie in de gunstige periode van 2010-2015 geen huis kunnen kopen, maar wat lijkt het me heerlijk om rustig de tijd te nemen, een aantal huizen te bezoeken, en dan op je gemak te onderhandelen met het huis dat het beste bij je past.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

peeceej schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:00:
[...]

In heb even bij de Rabo gekeken. Het verschil tussen basisvoorwaarden en plusvoorwaarden (dit laatste geldt voor een offerte van 12 maanden) is 1.45 om 1.60 bij 10 jaar rentevast. Mochten de toekomstige kopers zelf iets te verkopen hebben, dan is de kans groot dat ze overwaarde hebben en in een lagere categorie vallen (1.25 om 1.40). Wat dat betreft ben ik niet bang dat de financieringsvoorwaarden niet gunstig genoeg zijn op dit moment. Sowieso in deze prijsklasse hoef je niet eens heel veel te verdienen. Voor een eenverdiener is het waarschijnlijk onmogelijk, maar volgens mij moet je in de categorie 325-375k met twee bescheiden salarissen nog wel vooruit kunnen.
Er zit ook een gunfactor bij uiteraard en hoe de biedingen uitvallen. :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

peeceej schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:05:
[...]

Ik heb zelf weinig ervaring met achter het net vissen, maar ik kan me voorstellen dat als je regelmatig wordt afgetroefd, je automatisch ook al snel wat maanden verder bent (en daardoor de lange levertijden op de koop toe neemt om van het gezeik af te zijn)?

Zelf heb ik door studieschuld en contractsitustie in de gunstige periode van 2010-2015 geen huis kunnen kopen, maar wat lijkt het me heerlijk om rustig de tijd te nemen, een aantal huizen te bezoeken, en dan op je gemak te onderhandelen met het huis dat het beste bij je past.. :P
Wat houdt je tegen? :) Er zijn nog wel plekken waar dat kan. Maar zeker in de heetste delen van de huizenmarkt lachen mensen tegenwoordig om een klein jaar levertijd. Heb je in ieder geval over een klein jaar een huis i.p.v. nog steeds geen huis.

Wat je voor jezelf moet bepalen, is of jij goed zou kunnen slapen als je nog even zou wachten met je huis op de markt te gooien. Een nadeel aan een lange levertijd is, dat je de prijs dus ook al ruim vooraf vaststeld. Als je een half jaartje wacht en gebeurt niet geks, dan levert je huis waarschijnlijk gewoon weer iets meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-05 20:02
Ik heb een paar jaar geleden een nieuwbouwwoning gekocht, dus lange levertijd. Mijn oude huis hebben we toen pas zo'n 4 maanden voor we eruit wilden te koop gezet. Risico is natuurlijk dat het niet (snel) verkocht wordt, maar als het een courant 13-in-een-dozijn woningtype is (natuurlijk; jouw exemplaar is uniek :P), dan gebeurt dat voor de juiste prijs ook in een slechte markt. Alleen moet je als de markt omslaat agressief de prijs verlagen. Bij gelijke marktomstandigheden over een jaar is later verkopen voordeliger, omdat je toch iets meer kandidaten krijgt (sommigen hebben snel iets nodig), en het duurder en minder flexibel is om bij banken een lange hypotheekofferte te moeten krijgen. Die 0.15% extra rente die je moet betalen gaat toch van de prijs af.

In ons geval (nieuwbouw) speelde natuurlijk ook nog mee dat de opleverdatum niet lang van tevoren definitief bekend was, en we niet wilden gokken op een voorspoedige bouw. Door later te verkopen hadden we wat dat betreft ook meer flexibiliteit. Maar dat speelt in jouw geval zo te lezen niet.
In 2012 mijn eerste huis gekocht en dat was wel heel relaxed een woning uitzoeken ja. Maar ook toen waren er nog best veel woningen in mijn starterscategorie die direct weg waren. Op Funda 10% onder de gangbare prijs en je moest de eerste dag de makelaar bellen om nog een bezichtiging te krijgen (in het dieptepunt van de markt!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
Tens schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:37:
[...]

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat een indicator is, maar dat mag je even lekker zelf uitzoeken als je dat wil weten. Wil je dat niet weten, raad ik je aan om je opmerkingen voor je te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:20

Tens

let me drink about it

Kurma schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat een indicator is, maar dat mag je even lekker zelf uitzoeken als je dat wil weten. Wil je dat niet weten, raad ik je aan om je opmerkingen voor je te houden..
;w

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1