Ik heb een homelab servertje met Home Assistant draaien. Ik merk dat deze server verouderd is en daarom wil ik deze vervangen.
Wat ik wil doen:
Kortom, ik denk aan de volgende specs:
Het liefst wil ik nog iets zakken in de prijs, maar ik weet niet waar dat kan zonder al te veel kracht of snelheid te verliezen.
Volgens mij heb ik voor mijn doeleinden geen GPU nodig, dus dan zou ik de CPU kunnen vervangen voor een pricewatch: AMD Ryzen 3 1200 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed?
Ik zit niet heel diep in de hardware. Wellicht dat bepaalde onderdelen niet samenwerken? Is er iemand met ideeën of suggesties?
Wat ik wil doen:
- Home Assistant met Node-Red
- NAS, wat ook als cloud opslag zal fungeren
- Applicaties ter ondersteuning van familie taken zoals Mealie, FireFly III, Paperless-ng, Baikal, en wat hobby applicaties
- AdGuard Home
- Op dit moment heb ik Vaultwarden op een VPS draaien, maar dit wil ik mogelijk ook op mijn homelab draaien.
Kortom, ik denk aan de volgende specs:
- Een barebone
- Processor: lettende op prijs/kwaliteit denk ik dat Ryzen de beste optie is? Volstaat een Ryzen 3, of kan ik beter voor een Ryzen 5 gaan?
- Opslag: een SSD van minimaal 250GB. Een HDD voor opslag schaf ik later aan.
- Geheugen: bij voorkeur 32GB, maar minder kan ook. Minimaal 16GB.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Barebones | ASRock DeskMini X300 | € 139,- | € 139,- |
1 | Processors | AMD Ryzen 3 3200G (MPK) Boxed | € 193,91 | € 193,91 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4SFRA32A | € 77,18 | € 77,18 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 250GB | € 74,73 | € 74,73 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 484,82 |
Het liefst wil ik nog iets zakken in de prijs, maar ik weet niet waar dat kan zonder al te veel kracht of snelheid te verliezen.
Volgens mij heb ik voor mijn doeleinden geen GPU nodig, dus dan zou ik de CPU kunnen vervangen voor een pricewatch: AMD Ryzen 3 1200 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed?
Ik zit niet heel diep in de hardware. Wellicht dat bepaalde onderdelen niet samenwerken? Is er iemand met ideeën of suggesties?