Barebone advies voor homelab server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-03 08:35
Ik heb een homelab servertje met Home Assistant draaien. Ik merk dat deze server verouderd is en daarom wil ik deze vervangen.

Wat ik wil doen:Ik denk niet dat hier een zwaar systeem voor nodig is, dus ik hoop met een budget van ongeveer € 400,- uit de voeten te kunnen. Een aparte HDD voor opslag hoeft hierin niet meegenomen te worden. Verder vind ik het belangrijk dat ik eventueel kan uitbreiden in de toekomst met wellicht een betere processor, meer geheugen of een extra HDD.

Kortom, ik denk aan de volgende specs:
  • Een barebone
  • Processor: lettende op prijs/kwaliteit denk ik dat Ryzen de beste optie is? Volstaat een Ryzen 3, of kan ik beter voor een Ryzen 5 gaan?
  • Opslag: een SSD van minimaal 250GB. Een HDD voor opslag schaf ik later aan.
  • Geheugen: bij voorkeur 32GB, maar minder kan ook. Minimaal 16GB.
Ik heb het volgende samengesteld, met het idee dat ik later nog 16GB geheugen en een HDD bij koop:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 139,-€ 139,-
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G (MPK) Boxed€ 193,91€ 193,91
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 77,18€ 77,18
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 250GB€ 74,73€ 74,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,82

Het liefst wil ik nog iets zakken in de prijs, maar ik weet niet waar dat kan zonder al te veel kracht of snelheid te verliezen.

Volgens mij heb ik voor mijn doeleinden geen GPU nodig, dus dan zou ik de CPU kunnen vervangen voor een pricewatch: AMD Ryzen 3 1200 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed?

Ik zit niet heel diep in de hardware. Wellicht dat bepaalde onderdelen niet samenwerken? Is er iemand met ideeën of suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Voor server kan je beter een Intel pakken, die is een stuk zuiniger.
Pak een Samsung 860 of 970 / 980 als SSD, 980 pro is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
De Deskmini X300 ondersteunt enkel CPU's zonder PCIe 4.0 aan boord dus de 980 Pro is zinloos.

Voor een NAS of server moet je kijken naar een zuinige oplossing. Vooral in "idle". Een Intel leent zich daar nogsteeds beter voor. Bij "load" is Ryzen een stuk zuiniger, maar dat gaat vrijwel nooit gebeuren bij een server. Om bij een Deskmini te blijven pak je de H470 met een i3-10105.

Edit: na het zien van dit C’T artikel is ASRock erin geslaagd om ook een zuinige pc te maken voor AMD. Ik vind de 3200G wel heel duur momenteel. Probeer zo’n APU 2e hands te krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door Djarune op 20-08-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
99ruud99 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:12:
Voor server kan je beter een Intel pakken, die is een stuk zuiniger.
Pak een Samsung 860 of 970 / 980 als SSD, 980 pro is nergens voor nodig.
Djarune schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:12:
De Deskmini X300 ondersteunt enkel CPU's zonder PCIe 4.0 aan boord dus de 980 Pro is zinloos.

Voor een NAS of server moet je kijken naar een zuinige oplossing. Vooral in "idle". Een Intel leent zich daar nogsteeds beter voor. Bij "load" is Ryzen een stuk zuiniger, maar dat gaat vrijwel nooit gebeuren bij een server. Om bij een Deskmini te blijven pak je de H470 met een i3-10105.

Edit: na het zien van dit C’T artikel is ASRock erin geslaagd om ook een zuinige pc te maken voor AMD. Ik vind de 3200G wel heel duur momenteel. Probeer zo’n APU 2e hands te krijgen.
Bedankt voor jullie feedback. Hiermee kom ik uit op het onderstaande. Dit keer ook een CPU fan bijgevoegd.

1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 158,50€ 158,50
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 132,50€ 132,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 77,18€ 77,18
1Solid state drivesSamsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 250GB€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 467,08

Helaas boven mijn budget, maar elk product heeft de (vermoedelijke) kwaliteit die ik zou willen hebben.

Hoe bepaal ik het theoretisch maximale stroomverbruik in idle? Niet elk product vermeld dit in zijn specificaties.

Kan iemand nog iets zeggen over de prestaties van deze setup? Is dit voldoende voor het doel wat ik eerder heb benoemd?

Edit: ik zie nu pas je edit. Interessant artikel. Toch maar eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:56
Of dit voldoet hangt van je gebruik af, als één of twee gezinsleden tegelijkertijd eens een recept opzoeken, of aan de financiën werken is het ruimschoots voldoende. Zelf heb ik voor dit soort taken een Raspberry Pi met een USB disk eraan ingezet, dat voldoet ook al en is flink goedkoper & zuiniger.

[ Voor 20% gewijzigd door martyw op 21-08-2021 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viertakt
  • Laatst online: 12-05 23:44
Ik draai momenteel een Deskmini H470 met een Intel Pentium Gold G6400 op Debian. 13watt idle (aan het stopcontact, met 3 ssd's), 25 active docker containers waaronder Home Assistant en Nextcloud, een aantal Foundry VTT servers, en dat is snel zat.

[ Voor 6% gewijzigd door Viertakt op 21-08-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
Wat hierboven geschreven wordt is natuurlijk waar. De pricewatch: Intel Pentium Gold G6405 Boxed is een stuk zuiniger en goedkoper. Lijkt mij een prima keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
martyw schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:10:
Of dit voldoet hangt van je gebruik af, als één of twee gezinsleden tegelijkertijd eens een recept opzoeken, of aan de financiën werken is het ruimschoots voldoende. Zelf heb ik voor dit soort taken een Raspberry Pi met een USB disk eraan ingezet, dat voldoet ook al en is flink goedkoper & zuiniger.
Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik heb een RPi4 gehad, en was al snel niet (stabiel) voldoende voor een thuis servertje. Inmiddels fungeert hij als data doorgeefluik van mijn slimme meter naar Home Assistant. Wellicht iets te overpowered daarvoor, maar het doet zijn ding.
Viertakt schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:35:
Ik draai momenteel een Deskmini H470 met een Intel Pentium Gold G6400 op Debian. 13watt idle (aan het stopcontact, met 3 ssd's), 25 active docker containers waaronder Home Assistant en Nextcloud, een aantal Foundry VTT servers, en dat is snel zat.
Een mooi alternatief die ik nog niet heb overwogen! Hoeveel RAM en wat voor RAM gebruik je precies? Heb je een lijst met alle hardware onderdelen die je gebruikt? Ik kan er vast iets van leren.

Ik vermoed dat de druk op de server vooral zal liggen in het aantal docker containers dat ik wil draaien (in de komende jaren). Ik sluit niet uit dat dat ook richting de 25 zal gaan. Er zweven voldoende handige applicaties rond op het internet, en ik ben altijd wel happig om het te gebruiken als het al een kleine toevoeging op mijn/ons leven is.
Zo zou ik op den duur ook Nextcloud willen draaien, samen met de Nextcloud Photos app met gezichtsherkenning functionaliteit. Met een constante instroom van familiefoto's zal dit een CPU intensieve taak worden vermoed ik.

Ondanks dat je voldoende hebt aan deze CPU is het niet zo dat veel applicaties meer profijt hebben van meer cores? Deze CPU heeft er 2, in tegenstelling tot de i3 met 4 cores. Loop je niet tegen een constante hoge CPU load aan?

Edit: ook zie ik dat het moederbord in de Deskmini H470 een maximale geheugen snelheid van 2933MHz ondersteunt, maar de Intel Pentium Gold G6400 2666MHz. Ik weet niet of dat het echt uitmaakt in de praktijk, maar je verliest wat potentiële snelheid als ik dit goed begrijp.

[ Voor 8% gewijzigd door delta1 op 21-08-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Raspberry pi heeft als zwakke punt de SD kaart, met de laatste firmware is het mogelijk van USB sticks/disks te booten, dat maakt ze een stuk stabieler. Neem evt de versie met 8GB RAM voor veel dockers. En ook gezichtsherkennings software draait erop, https://www.tomshardware....rry-pi-facial-recognition, hier is vooral het trainen van je software om jullie te leren herkennen CPU intensief.

[ Voor 48% gewijzigd door martyw op 22-08-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Leuk om te horen dat ze niet stil zitten. Maar een RPi is echt een gepasseerd station voor mij. Een mooie oplossing voor velen, maar ik weet zeker dat ik snel tegen beperkingen aanloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Zou een i5-10400 og i5-11400 het hier ook in doen?
Alle 3 staan ze voor 65W TPU op de lijst, dus lijkt me even zuinig.
Maar geeft je wel net effe meer power toch? En voor die 70,- verschil, zonde om niet te doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Ik heb ergens de afgelopen dagen kort overwogen om er een i5 in te stoppen, want het is zeker een flinke boost in power voor relatief weinig geld. Maar laat ik nou nét gisteren een bestelling hebben geplaatst met de i3-10105, en was ik net bezig om een wrap-up post te schrijven. :')

Maar dan moet ik ook zeggen: ik ben met mijn bestelling al een beetje over mijn budget gegaan, en dit is wel weer € 70,- meer. Waar houdt het dan op hè? ;) Ik zie ook dat de bovenste verkoper hem momenteel niet op voorraad heeft, en wil ik er dit weekend mee bezig gaan dan zou ik hem bij de nummer 2 moeten bestellen voor € 20,- meer.

Al kriebelt het wel om de i3-10105 retour te sturen, en de i5-11400 alsnog te bestellen. :9~

Uiteindelijk heb ik dit gisteren besteld:

1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 158,50€ 158,50
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 132,50€ 132,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2666C18S-16GRS€ 74,21€ 74,21
1Solid state drivesSamsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 500GB€ 55,17€ 55,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
Vergeet niet dat je met de 11400 een bios update nodig hebt die alleen lukt via de webshop of met een gen10 processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Djarune schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:49:
Vergeet niet dat je met de 11400 een bios update nodig hebt die alleen lukt via de webshop of met een gen10 processor.
Huh? Volgens asrock is de Intel 11 serie gewoon ondersteund?
Lijkt me dus dat de juiste bios er dan op staat... om daarvoor nou een 10th gen te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
De nieuwste CPU's lijken inderdaad pas te werken vanaf een nieuwere bios versie. Als de winkel de H470 al een paar maanden op de plank heeft liggen, kan ik mij voorstellen dat ze een oudere bios versie hebben.

Als ik de CPU support lijst bekijk zie ik dat de 10105 ook pas werkt vanaf R2.10. Dus als de bios op een oudere versie draait, geldt hetzelfde? :X

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rGrz1q9.png

Helaas kan ik hier alleen achter komen door de CPU te installeren en hem op te starten? Heb hem gekocht via bol.com plaza, dus een derde verkoper. Support zal ook wel minimaal zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door delta1 op 25-08-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, iets met lezen en T versies van CPU's.... 8)7

[ Voor 118% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 25-08-2021 12:16 . Reden: Lezen is een kunst in cpu land. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Toch even contact gehad met de verkoper. Zij updaten de bios niet, maar het gaat wel om een vrij nieuwe voorraad van 1 á 2 maanden oud. Bios R2.10 is uitgekomen op 25 maart, dus ik hoop dat ASRock de bios zelf al geüpdatet heeft. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
[quote]Anoniem: 30722 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:12:
Oke, iets met lezen en T versies van CPU's.... 8)7
[/quote]
Die is inderdaad iets sneller, en heeft een betere ingebouwde GPU - maar is 65 Watt (Zie de site van Intel, https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-60-ghz.html, dat is een betrouwbaardere bron dan cpubenchmark ;) )

Je had het zelf al gezien :)

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 25-08-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je weet dat de Intel Core i3-10105 Boxed al met een koeler geleverd wordt?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
Juup schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:12:
Sterker nog, de deskmini komt met een koeler. Beide zijn niet stil. De Noctua wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
Je kunt nog steeds die Noctua koeler en de i3 terugsturen en die pentium G6... halen. Dan zit je ruim binnen budget, geen gedoe met BIOS update en voor wat je beschrijft is het echt easy-mode.

De dingen die je noemt stellen weinig voor qua belasting, dingen als recepten plannen, Adblocken en wat wachtwoordjes etc. doen alle systemen fluitend. Gezichtsherkenning op foto's en grote hoeveelheden data heen en weer sturen kost wel wat meer, maar ook dat moet makkelijk kunnen met elke recente pentium, i3 of ryzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delta1
Juup schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:12:
Dit wist ik niet. Heb nog nooit een losse CPU (boxed) gekocht. :o Goed om te weten! Ik kijk nog wel even wat ik dan ga doen met de Noctua koeler. Stilte is ook wat waard natuurlijk, maar misschien is die i5 CPU toch verleidelijker.
Djarune schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:17:
[...]

Sterker nog, de deskmini komt met een koeler. Beide zijn niet stil. De Noctua wel.
Wellicht andere barebones, maar deze deskmini komt niet met een koeler.
Fr33z schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:24:
Je kunt nog steeds die Noctua koeler en de i3 terugsturen en die pentium G6... halen. Dan zit je ruim binnen budget, geen gedoe met BIOS update en voor wat je beschrijft is het echt easy-mode.

De dingen die je noemt stellen weinig voor qua belasting, dingen als recepten plannen, Adblocken en wat wachtwoordjes etc. doen alle systemen fluitend. Gezichtsherkenning op foto's en grote hoeveelheden data heen en weer sturen kost wel wat meer, maar ook dat moet makkelijk kunnen met elke recente pentium, i3 of ryzen.
Ik had daar duidelijker in moeten zijn in mijn eerste post, maar ik heb een gevoel dat ik met de G6405 in de toekomst tegen beperkingen ga aanlopen. Ik kan niet uitsluiten dat ik wat meer CPU intensievere taken uit zal voeren. Dan stel ik liever deze i3-10105 als ondergrens.

Zo draai ik momenteel een Plex server (met Radarr, Sonarr, etc.) buitenshuis. Ik sluit niet uit dat ik dat ooit naar binnen trek. Met een paar 1080p transcodes is de G6405 met een PassMark van 4.2k al snel te weinig. Afijn, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik heb ondertussen het pakket binnen en ook contact gezocht met ASRock. Ze kunnen niet zien welke bios versie een specifieke barebone heeft, maar wel wanneer het geproduceerd en verkocht is. Tussentijds updaten ze zelf de BIOS, dus dat kan wat zeggen.

Het kan getest worden met enkel de CPU en RAM. Als hij dan niet start kun je hem opsturen naar ASRock zelf, en updaten zij de BIOS voor je.

Maar op de BIOS chip zit een stickertje met de BIOS versie, en laat ik nou net P2.10 zien. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okaco3EXWfuPERny9qXcoF8FEBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn455XRPhV0Ikfa9U0TzfDYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viertakt
delta1 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:06:

[...]

Een mooi alternatief die ik nog niet heb overwogen! Hoeveel RAM en wat voor RAM gebruik je precies? Heb je een lijst met alle hardware onderdelen die je gebruikt? Ik kan er vast iets van leren.
Asrock Deskmini H470
Intel Pentium Gold G6400
2x Crucial DDR4-2666 8GB.
Intel 665P 1TB NVME SSD
2x WD RED SA500 2TB Sata SSD

De Intel boxed cooler heb ik de fan afgezaagd, en een Noctua 120MM aan de bovenkant in de case gemaakt als intake. Idle 40 graden (in een ruimte van 30 graden). Max stress-ng rond de 70 graden.

De I3 die jij besteld hebt is wat mij betreft een zeer goede kandidaat. Meer power heb je niet nodig, kost alleen maar meer vermogen, hitte en lawaai. Je zal vanzelf merken dat je servertje 99% van de tijd staat te idlen. Naar mijn mening is een I5 complete overkill en zonde van het geld. Ja jij wil een paar 'cpu-heavy' taken op je server doen, zoals image processing. Maar hoe vaak importeer jij een complete image library wat jouw CPU in no time moet verwerken?

En wat betreft Plex transcoding, dit kan elke Intel GPU hardwarematig met Quick Sync. Zelfs HEVC 10-bit kan een 10e generatie (Comet Lake) Pentium hardwarematig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
delta1 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:13:
[...]
Wellicht andere barebones, maar deze deskmini komt niet met een koeler.
Heb er een half jaar geleden één gemaakt en het niet eens door gehad. Blijkbaar komen de Deskmini A300 en X300 (AMD) met koeler en de Intel versies niet. Waarschijnlijk omdat de Intel stock koeler wel past en de AMD stock koeler niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Viertakt schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:26:
[...]

Asrock Deskmini H470
Intel Pentium Gold G6400
2x Crucial DDR4-2666 8GB.
Intel 665P 1TB NVME SSD
2x WD RED SA500 2TB Sata SSD

De Intel boxed cooler heb ik de fan afgezaagd, en een Noctua 120MM aan de bovenkant in de case gemaakt als intake. Idle 40 graden (in een ruimte van 30 graden). Max stress-ng rond de 70 graden.
Dus begrijp ik het goed dat het metalen deel (heatsink?) wel op je CPU zit, maar dat de 120mm koeler voor lucht invoer zorgt? Interessant! Sorry voor mijn onwetendheid, maar waarom heb je hiervoor gekozen?
Viertakt schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:26:
[...]
De I3 die jij besteld hebt is wat mij betreft een zeer goede kandidaat. Meer power heb je niet nodig, kost alleen maar meer vermogen, hitte en lawaai. Je zal vanzelf merken dat je servertje 99% van de tijd staat te idlen. Naar mijn mening is een I5 complete overkill en zonde van het geld. Ja jij wil een paar 'cpu-heavy' taken op je server doen, zoals image processing. Maar hoe vaak importeer jij een complete image library wat jouw CPU in no time moet verwerken?

En wat betreft Plex transcoding, dit kan elke Intel GPU hardwarematig met Quick Sync. Zelfs HEVC 10-bit kan een 10e generatie (Comet Lake) Pentium hardwarematig.
Dat laatste was ik even vergeten met Intel CPU's. Dat bespaart een hoop CPU kracht. Je hebt volgens mij gelijk dat de i5 overkill is.

Ik hou het lekker bij de i3, waarmee ik verwacht nog jaren goed te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viertakt
delta1 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:55:
[...]

Dus begrijp ik het goed dat het metale deel (heatsink?) wel op je CPU zit, maar dat de 120mm cooler voor lucht invoer zorgt? Interessant! Sorry voor mijn onwetendheid, maar waarom heb je hiervoor gekozen?
Omdat ik de boxed cooler een irritant geluid vond hebben. Tevens had ik nog een aantal Noctua fans over, zo werd 1+1=2. Echter is mijn Deskmini naar de meterkast verhuisd, dus de boxed cooler had prima volstaan. :+

En ik heb letterlijk de verbindingsbruggen van de koeler naar de fan zelf doorgezaagd, zodat ik alleen de mounting en het goedkope stuk gietaluminium (wat ze een heatsink durven te noemen bij Intel) nog over heb.

Voordeel is dat de SSD's nu wat extra airflow hebben... hoeverre ze dat dan ook nodig hebben. O-)

Veel plezier met je Deskmini in combinatie met de I3! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Haha slim! Zo te horen zijn de temperaturen hartstikke goed, dus ideale oplossing.

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik ga hem hopelijk dit weekend in elkaar zetten en testen. Ik kan niet wachten. O+
Pagina: 1