Hoe maak ik drie kasten stabiel aan elkaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:53
Het zit zo, mijn vriendin wil een kast hebben. Dat werkt als volgt:

- 3x een ikea metod kastje naast elkaar
- Een houten 'plank' er op (stevig, duur hout)
- Pootjes eronder

Ik zit wat te twijfelen hoe ik die drie kastjes een stevig geheel maak. Kan natuurlijk vier gaatjes boren en dan met patentbouten ze tegen elkaar aan zetten, eventueel nog wat houtlijm er tussen.

Die bovenste plank ook vastmaken met wat schroeven en houtlijm (of enkel houtlijm, voor de mooiigheid).

Vraag me af of het niet gaat doorzakken op den duur. Is het slim om nog een extra plank aan de onderkant te maken of is dat overkill?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Overkill. Je oplossing van gaten boren en patentbouten is een hele nette. De meesten jassen gewoon wat schroeven door de tussenwanden heen. Houtlijm zou ik zelf niet doen, niet echt nodig en dan kun je ze later nog eens uit elkaar halen.

Zelfde dus voor de bovenplank, waar ik wel ("gewoon") een paar schroeven in naar boven zou schroeven.

Als hij nooit meer uit elkaar hoeft kun je er altijd lijm tussen gooien en de schroeven/bouten weglaten.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:58
Elk deel goed ondersteunen, anders gaat het waarschijnlijk wel doorzakken idd.

Dat ondersteunen kan door totaal 8 pootjes te gebruiken, of door 2 stevige balken onder de kast te monteren waarbij je dan totaal 4 pootjes gebruikt (2 per balk).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
Houtlijm gaat voor geen meter plakken op de melamine. De patentboutjes of simpele korte schroeven zijn genoeg. Het geheel maak je steviger door er een fatsoenlijke achterkant tegenaan te schroeven in plaats van die 3mm MDF die er standaard bij zit. Houtlijm gaat je ook niet helpen bij het vastmaken van je werkblad aan de kastjes zelf, gewoon schroeven. Doorzakken zal wel loslopen want de breedste kast is volgens mij 120 en dan kom je met een willekeurig 18mm werkblad al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01
Precies, patentbouten.. Meer dan voldoende. Bovenplaat zou ik van onder naar boven vastschroeven.. Dat zie je toch niet echt, tenzij je schroeven te lang zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:30
Kruisje op de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Tussen de kasten onderling 4 patentbouwtjes per element (onder/boven, voor/achter) en dan zit het muurvast aan elkaar. Blad schroef je van onderaf vast met schroeven.

Pootjes zou ik onder elke rib van de Metod kast zetten, dan gebeurd er niks mee. Voor de uitstraling zou je ook bij de tussenelementen alleen een poot midden onder de ribben kunnen plaatsen ipv voor/achter.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bij mijn Pax elementen werden volgens mij patentboutjes meegeleverd; ik heb dus wat gaatjes van de plankdragers doorgeboord naar de kast ernaast (eerst goed uitlijnen!); zit prima vast met 2 boutjes boven en 2 onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:22
KaiseRRuby schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:02:
Het zit zo, mijn vriendin wil een kast hebben. Dat werkt als volgt:

- 3x een ikea metod kastje naast elkaar
- Een houten 'plank' er op (stevig, duur hout)
- Pootjes eronder

Ik zit wat te twijfelen hoe ik die drie kastjes een stevig geheel maak. Kan natuurlijk vier gaatjes boren en dan met patentbouten ze tegen elkaar aan zetten, eventueel nog wat houtlijm er tussen.

Die bovenste plank ook vastmaken met wat schroeven en houtlijm (of enkel houtlijm, voor de mooiigheid).

Vraag me af of het niet gaat doorzakken op den duur. Is het slim om nog een extra plank aan de onderkant te maken of is dat overkill?
Ikea heeft zelf ook goede verbindingsstukken voor zowel achterkant als poten. Je kunt de poten onder het middelste kastje voor de helft onder de andere kastjes plaatsen, zodat ze het gewicht goed kunnen dragen,
Aan de achterkant werkt het met klemmen die de zijkanten aan elkaar verbinden.

Aanvulling: de Metodkastjes kennen ook een systeem waarbij je ze aan de bovenkant aan een rail in de muur bevestigt. Dat zou ook goed kunnen werken in jouw voorbeeld. Van de rail zie je verder niks, blad komt daar gewoon boven.
Check hier handleiding montage met daarin het voorbeeld:

[ Voor 16% gewijzigd door Toke_gt op 20-08-2021 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Bij de klantenservice heb je een selfservice waar je voldoende patentboutjes gratis vinden kunt

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:31

VW-Arjan

★★★★★

Die method kast kun je aan de muurkant ook in een rail hangen.
Dan hoef je alleen voor pootjes te gebruiken.

Verder:
- 1e kast waterpas stellen.
- Daarna 2e kast waterpas.
- Dan met lijmklemmen (1 boven 1 onder) kasten tegen elkaar klemmen.
- dan kasten tegen elkaar schroeven/ patentbouten monteren.
- 3e kast waterpas stellen
- lijmklemmen en schroeven
- bovenblad plaatsen en via onder schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Heb zelf ook wel eens twee Ikea kasten met een plank er bovenop voor de sier gehad; ik heb die planken geeneens vast geschroefd. Zo'n VARIERA lademat er onder gelegd zodat de plank niet schuift en dat ding is nooit een millimeter bewogen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:53
Duidelijk! Dank voor de antwoorden allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:24
gwystyl schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:15:
Bij mijn Pax elementen werden volgens mij patentboutjes meegeleverd; ik heb dus wat gaatjes van de plankdragers doorgeboord naar de kast ernaast (eerst goed uitlijnen!); zit prima vast met 2 boutjes boven en 2 onder
Exact. Zo staan bij ons de Pax kasten naast elkaar ook (muur)vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:32
Eventueel zou je ook nog ductape kunnen overwegen. Dan kan je ze ook later weer makkelijk uit elkaar halen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1