DPI instellingen: Windows 10 is een zootje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 18:49
Ik heb na 6 jaar een MacBook pro 2010 te hebben gebruikt een Asus Zephyrus G14 gekocht. Het is een mooie, snelle en fijntypende laptop. Maar ik ben Windows blijkbaar iets verleerd. Ik heb namelijk veel problemen met de dpi-instellingen. Dit zorgt ervoor dat veel programma's een melding geven dat mijn effectieve schermruimte te klein is voor een goede werking (bv een trial van Hitfilm Express die zegt dat ik effectief 960x540 heb). Of de interface-elementen van sommige apps zijn microscopisch klein. Niet mee te werken dus. Tot overmaat van ramp is UI van andere apps weer van goed formaat, maar alles is wazig en korrelig.

Ik gebruik de standaard Windows instellingen (150% schaling, zoals Windows zelf aangeeft). Als ik Google op dit probleem dan kom ik eigenlijk alleen de instellingen van Windows zelf tegen. Ook heb ik al eens met de hoge dpi-instellingen van de compatibiliteitsopties gespeeld. Resultaat: korrelig beeld.

Het scherm van mijn laptop is 14 inch en de resolutie is 1920x1080. Dat is toch niet zo heel exotisch?

Wat kan ik doen om een consistente en goede kijkervaring te hebben? Of zit dit er met Windows gewoon niet in?

[ Voor 3% gewijzigd door marhalm op 20-08-2021 12:47 ]

Beste antwoord (via marhalm op 20-08-2021 21:29)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Windows 10 en DPI zijn niet de beste vriendjes, vooral niet bij kleine schermpjes en hoge resoluties.

Tot nu toe heb ik de beste ervaringen door gewoon 100% te gebruiken, bij kleinere schermpjes met hoge resoluties trek ik dan de taakbalk naar dubbele hoogte en zoom in (ctrl + muiswiel) op het bureaublad, zodat de snelkoppelingen wat groter zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Windows 10 en DPI zijn niet de beste vriendjes, vooral niet bij kleine schermpjes en hoge resoluties.

Tot nu toe heb ik de beste ervaringen door gewoon 100% te gebruiken, bij kleinere schermpjes met hoge resoluties trek ik dan de taakbalk naar dubbele hoogte en zoom in (ctrl + muiswiel) op het bureaublad, zodat de snelkoppelingen wat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
Vorkie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:51:

Ik heb ook geprobeerd om op 125% of zelfs 100% te werken, maar ik vind het dan echt veel te klein. tekst en interface hebben het equivalent van lettertype 7 en dat is op 14 inch echt anderhalve millimeter hoogte.

Is er bijvoorbeeld een manier om per app de schaling in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Als MS er een pagina aan toegewijd heeft, weet je dat je de sjaak bent:

Windows scaling issues for high-DPI devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
Vorkie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:56:
Als MS er een pagina aan toegewijd heeft, weet je dat je de sjaak bent:

[...]
Ik had die pagina al gezien ja.

Wat vreemd dat Microsoft dit niet beter op orde heeft. Waar kun je nu nog resoluties lager dan 1080P vinden? Ik kan me voorstellen dat Windows voor veel mensen op deze manier onwerkbaar is. Als ik dit eerder had geweten dan was het waarschijnlijk weer een MacBook geworden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
marhalm schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

Ik had die pagina al gezien ja.

Wat vreemd dat Microsoft dit niet beter op orde heeft. Waar kun je nu nog resoluties lager dan 1080P vinden? Ik kan me voorstellen dat Windows voor veel mensen op deze manier onwerkbaar is. Als ik dit eerder had geweten dan was het waarschijnlijk weer een MacBook geworden :D
Het ligt vooral aan de applicaties, die zouden netjes de DPI waardes moeten overnemen, maar helaas doen ze dat niet (vooral de oudere)

Ikzelf zit nu sinds kort met een 1440p 27" en dat gaat prima. (komende van een iMac 5k, waar Windows precies dezelfde ellende had met schaling...die stond op 600% of zoiets)
Pagina: 1