Ik heb na 6 jaar een MacBook pro 2010 te hebben gebruikt een Asus Zephyrus G14 gekocht. Het is een mooie, snelle en fijntypende laptop. Maar ik ben Windows blijkbaar iets verleerd. Ik heb namelijk veel problemen met de dpi-instellingen. Dit zorgt ervoor dat veel programma's een melding geven dat mijn effectieve schermruimte te klein is voor een goede werking (bv een trial van Hitfilm Express die zegt dat ik effectief 960x540 heb). Of de interface-elementen van sommige apps zijn microscopisch klein. Niet mee te werken dus. Tot overmaat van ramp is UI van andere apps weer van goed formaat, maar alles is wazig en korrelig.
Ik gebruik de standaard Windows instellingen (150% schaling, zoals Windows zelf aangeeft). Als ik Google op dit probleem dan kom ik eigenlijk alleen de instellingen van Windows zelf tegen. Ook heb ik al eens met de hoge dpi-instellingen van de compatibiliteitsopties gespeeld. Resultaat: korrelig beeld.
Het scherm van mijn laptop is 14 inch en de resolutie is 1920x1080. Dat is toch niet zo heel exotisch?
Wat kan ik doen om een consistente en goede kijkervaring te hebben? Of zit dit er met Windows gewoon niet in?
Ik gebruik de standaard Windows instellingen (150% schaling, zoals Windows zelf aangeeft). Als ik Google op dit probleem dan kom ik eigenlijk alleen de instellingen van Windows zelf tegen. Ook heb ik al eens met de hoge dpi-instellingen van de compatibiliteitsopties gespeeld. Resultaat: korrelig beeld.
Het scherm van mijn laptop is 14 inch en de resolutie is 1920x1080. Dat is toch niet zo heel exotisch?
Wat kan ik doen om een consistente en goede kijkervaring te hebben? Of zit dit er met Windows gewoon niet in?
[ Voor 3% gewijzigd door marhalm op 20-08-2021 12:47 ]