Wat voor type radiator heb ik. Hoeveel vermogen? Oud type.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb oude radiatoren in mijn huis.
Graag wil ik weten wat voor vermogen deze radiatoren hebben.
Ik wil namelijk mijn cv installatie inregelen.
Nergens op het internet kan ik dit type terug vinden.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56sRClHp7-7pG6HyNMZAhXcq1Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h59mH0CjfZq1fj8jutglq7XF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CqD9IQqB24btFtow_udbjr_Mrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDsOhIbbrXTwb1gSeGFkeVya.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isfdnlc5jDtfQWTWR5l9gquxVBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPSMk48q0SDHgz7PSxjDpnlC.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Beetje stout: heb je echt het vermogen tot drie cijfers achter de komma nodig?
Met de afmetingen kan je ze ruwweg vergelijken met cijfers die je vind van een totaal ander type radiator; de exacte waarden zullen niet kloppen maar de verhoudingen wel. En met die verhoudingen kan je wel tot een startpunt komen om af te regelen.

Sowiezo ga je nooit met een berekening tot een ideale instelling komen, daarvoor zijn teveel variabelen. Je start ergens, en stuurt dan bij waar nodig (vb. enkel woonkamer wordt vlot warm: daar wat dichtdraaien / badkamer te koud: beetje meer openzetten).
Let ook op voor de valkuil van alles te dicht te willen zetten (want dat is beter voor de deltaT): zonder stroming wordt je huis niet warm, dan heb je beter gewoon geen verwarming.
Met techniek van deltaT heb je geen vermogens nodig; je zet gewoon alle ramen open, laat de CV draaien (kamerthermostaat op 35°) en meet de toevoer en afvoertemperatuur van de radiatoren. Probeer de deltaT's dicht bij elkaar in de buurt te brengen (dus niet zo hoog mogelijke deltaT !), en je hebt een goeie startinstelling. Een installatie is nooit ideaal, dus op sommige plekken moet de deltaT wat hoger blijven (te kleine radiator, of je wil het in de badkamer sneller warm) of zal die wat lager zijn (grote radiator, stuk vloerverwarming, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
@naftebakje

Als eerste hartelijk dank voor je snelle reactie.

Zou je mij een link door kunnen sturen welk type radiator hierbij in de buurt komt?
Ik ben deze naar mijn idee niet tegen gekomen. Het gaat mij inderdaad niet om de laatste cijfers achter de komma maar wil wel in de buurt zitten. Ik heb namelijk niet veel radiatoren hangen.
Wil graag weten wat voor ketel ik het beste kan nemen met welk minimaal vermogen zodat deze niet zo vaak aan en uit hoeft te gaan.

Ik ben op de hoogte over het waterzijdig inregelen.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Wilfred93 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:44:
@naftebakje
Wil graag weten wat voor ketel ik het beste kan nemen met welk minimaal vermogen zodat deze niet zo vaak aan en uit hoeft te gaan.
Modulerende ketel nemen. Die schakelt terug als er weinig vraag is. Daarnaast kan je veel ketels ook gewoon begrenzen op vermogen en temperatuur.

Het lijkt op een T11 met dubbele lamellen. Even afmetingen opmeten en je kan wel een grove schatting doen.

Al zou ik eerder de CV bemeten op de warmtevraag die nodig is, niet op welke radiatoren er al hangen(dan kan je ze altijd nog vervangen als je het huis niet warm kan houden).

Maar als je zegt dat je maar weinig radiatoren hebt, klinkt het als een klein huisje <100m2 en kan je al met de kleinere CV ketels ala. CW3 ofzo uit. * LED-Maniak doet maar een wilde gok

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 20-08-2021 22:52 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
Ik heb een modulerende ketel.
Ik denk dat al een hele tijd alleen maar modulerende ketels verkocht worden.

Maar een t11 heeft een plaat vol met water.
Mijn radiator heeft alleen buisjes waar het water doorheen stroomt dus ik denk veel minder water inhoud.
Wat mogelijk een heel ander resultaat zal geven.

Huis 117m2
Vrij goed geïsoleerd en stook alleen beneden en badkamer.

Ik ga als het wat kouder is gewoon even wat experimenteren met het waterzijdig inregelen.
Liever had ik vloerverwarming gehad maar dat komt in de toekomst nog wel een keertje.
Ik heb nu in de woonkamer + keuken alleen 3 radiatoren met een draaiknop om dicht te zetten. Dus ben benieuwd of het enigzins lukt om een beetje waterzijdig in te regelen.
Badkamer wel een radiator met voetventiel.

Ik zou graag een max aanvoer willen hebben van 60 met een retour van zo'n beetje 50. Maar ben bang dat mijn ketel dan vaak aan en uit zal gaan.
Daar kom ik maar op één manier achter. Proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Je hebt modulerende ketel en modulerende pomp:
- een modulerende ketel past zijn vermogen aan.
- een modulerende pomp past de pompsnelheid aan afhankelijk van de retourtemperatuur.

Die laatste doen ze zeker niet allemaal.

Je hebt inderdaad een zeer oude radiator. Wellicht loont het om er een nieuwe moderne neer te zetten, die zal vast een betere warmteafgifte hebben.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
Die lamellen doen juist het meeste want afgifte oppervlakte is groot. Ik heb hier T20 hangen, zonder lamellen, mag je tellen als T11. Ik zou jouw radiator berekenen alsof het een T11 was, misschien zelfs T21. Neem aan dat je de vermogens wilt weten zodat je ventielen kunt afstellen daarop?

Overigens is vermogen niet heilig. Ik heb op de slaapkamers hele dikke radiatoren hangen, die heb ik allemaal geknepen op 1000W bij 75/65/20 (zal nog 300W zijn met de lage temperaturen die ik stook). Die kamertjes zijn zo klein en zo goed geisoleerd dat je bij meer vermogen gewoon kapot gaat van de droge lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
Hartelijk dank voor alle reacties.
Ik weet eventjes wat.
Pagina: 1