Betaling webwinkel mislukt (webwinkel had ik geblokkeerd)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn vraag
Ik heb vorige week zondag een bestelling geplaatst bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Aangezien het een Duits bedrijf is, kun je niet via Ideal betalen, dus heb ik via Amazon Pay betaald.

Daar begint eigenlijk ook direct de ellende. Ik was vergeten dat ik Amazon geblokkeerd heb, zodat ze geen automatische incasso's meer kunnen innen. De betaling is dus niet gelukt. Donderdag kreeg ik daar een e-mail van. Normale gesproken geen probleem. Je zou netjes alsnog volgens de gegeven instructies betalen en dan zou het klaar moeten zijn. Echter moest ik het originele bedrag + een zogenaamde "return Charge amount" betalen. Dat mag niet. Immers, hebben ze me geen betalingsherinnering gestuurd. Ik heb direct het originele bedrag overgemaakt (volgens de aangegeven instructies) en heb ze een mail gestuurd dat ik niet akkoord ga met deze extra kosten. Daar heb ik geen reactie op gehad. Gisteren de mail nog een keer in het Engels gestuurd. En vandaag krijg ik een mail dat het aan een incassobureau is overgedragen. Deze heb ik een mail gestuurd, waarin ik de situatie uitleg en vraag om het afsluiten van het dossier.

Het incassobureau is trouwens weliswaar te bellen, maar dan moet je voor 31cent/minuut naar Duitsland bellen en de vraag is maar of ze iets voor je kunnen betekenen.

Is er nog iets dat ik kan doen? Heeft iemand misschien de ervaring dat ik met Amazon Pay contact op moet nemen, en zo ja, hoe kan ik ze bellen? Het nummer in de e-mail werkt niet. Als ik 0049800 1888056 ipv 0800 1888056 bel, wordt er direct opgelegd, omdat ik een plafond heb ingesteld en je dus moet betalen om het nummer te kunnen bellen. Iemand nog een idee of er een Nederlands nummer bestaat?

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 23-08-2021 20:39 . Reden: Naam webshop weggehaald, gezien deze niets toevoegt in deze discussie. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:44
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:24
Amazon pay, dat valt onder de Duitse recht als je dat via amazon.de doet(wordt vgm ook nog niet in nederland aangeboden). Helaas mogen die kosten in rekening brengen voor mislukte incasso, ook een keer meegemaakt met mijn verhuurder die er direct 8 euro vroeg voor de mislukte afschrijving. Dat heeft ook niets met betalingsherinnering te doen maar puur dat zij bank/administratie "kosten" hebben gemaakt door de mislukte incasso

Beste is om die bedrag alsnog over te schrijven direct naar amazon zonder de incassokosten, incassobureau(waarschijnlijk infoscore?) daar een bewijs van sturen. Vaak krijg je dan nog wel coulance bij een snelle betaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
Mar.tin schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:07:
Voor de helderheid, die return charge amount is door de webshop of door Amazon Pay in rekening gebracht?
Amazon neemt de complete betaling en risicos over, ala factoring. Zij rekenen ook de return charge amount(rückläufergebühr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Mar.tin schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:07:
Voor de helderheid, die return charge amount is door de webshop of door Amazon Pay in rekening gebracht?
Amazon Pay. Ik heb helemaal niks gehoord van (web)winkel

Overigens heb ik net toch maar contact opgenomen met Amazon. Amazon Nederland gaf aan dat ik met Amazon Duitsland moest bellen. Zij hebben mij doorverbonden met Amazon Pay. In het kort komt het er op neer dat ik kan e-mailen en moet wachten. E-mailen had ik al gedaan. Dan gewoon maar even geduld hebben.
vrilly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:42:
Amazon pay, dat valt onder de Duitse recht als je dat via amazon.de doet(wordt vgm ook nog niet in nederland aangeboden). Helaas mogen die kosten in rekening brengen voor mislukte incasso, ook een keer meegemaakt met mijn verhuurder die er direct 8 euro vroeg voor de mislukte afschrijving. Dat heeft ook niets met betalingsherinnering te doen maar puur dat zij bank/administratie "kosten" hebben gemaakt door de mislukte incasso

Beste is om die bedrag alsnog over te schrijven direct naar amazon zonder de incassokosten, incassobureau(waarschijnlijk infoscore?) daar een bewijs van sturen. Vaak krijg je dan nog wel coulance bij een snelle betaling
Balen.. ik heb het al eens eerder gehad met amazon.de dat om schimmige redenen de automatische incasso niet werkte en toen werden die Kosten gewoon kwijtgescholden. Toen werd op Tweakers ook gezegd dat die kosten niet mogen.

[ Voor 42% gewijzigd door Yorinn op 20-08-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
vrilly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:42:

Zonder incassokosten? Bedoel je incassokosten of die 3 euro? Ik heb het originele bedrag vorige week al betaald. Dat ik dat moet betalen is logisch. Ik was het alleen niet helemaal eens met die 3 euro. Incassokosten zitten er nog niet bij, behalve dus die 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:22
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

[ Voor 71% gewijzigd door Yorinn op 20-08-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
hoi1234 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

Zonder incassokosten? Bedoel je incassokosten of die 3 euro? Ik heb het originele bedrag vorige week al betaald. Dat ik dat moet betalen is logisch. Ik was het alleen niet helemaal eens met die 3 euro. Incassokosten zitten er nog niet bij, behalve dus die 3 euro.
Als de incassokosten nog niet erbij zitten dan is dat al mooi meegenomen, dan is dit de laatste aanmaning/Mahnung die je krijgt voordat ze extra rekenen.
Dan zou ik de 3 euro betalen, je kan het ook laten zitten maar dan kom je op de blacklist van amazon en je hebt nog een heel kleine kans dat ze er nog een deurwaarder op zetten.

https://www.deutscher-ver...Einzugsermaechtigung.html

https://www.wiado.de/ruecklastschriftgebuehren/

Hier trouwens nog wat korte referenties mocht je in willen lezen wat mag kwa extra kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
hoi1234 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

Balen.. ik heb het al eens eerder gehad met amazon.de dat om schimmige redenen de automatische incasso niet werkte en toen werden die Kosten gewoon kwijtgescholden. Toen werd op Tweakers ook gezegd dat die kosten niet mogen.
Dat ligt eraan of het onder de nederlandse recht of duitse recht valt kwa consumentenrecht. In nederland mogen de kosten inderdaad niet.
Denk dat amazon voor de eerste keer dan nog coulance had, en dat ze nu zeggen zoek het maar uit met de falende automatische incassos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
vrilly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Dat ligt eraan of het onder de nederlandse recht of duitse recht valt kwa consumentenrecht. In nederland mogen de kosten inderdaad niet.
Denk dat amazon voor de eerste keer dan nog coulance had, en dat ze nu zeggen zoek het maar uit met de falende automatische incassos ;)
Ik heb bij een Duitse shop gekocht volgens mij. Voor de zekerheid betaal ik die 3 euro maar. Het is niet heel veel en ik weet nu niet zeker of het Nederlands recht is of Duits recht. Volgende keer gewoon via N26 betalen. Die heeft blijkbaar zelfs een chargeback-optie. Dan heb je dit gezeur niet.

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 20-08-2021 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:32
hoi1234 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Ik heb bij een Duitse shop gekocht volgens mij. Voor de zekerheid betaal ik die 3 euro maar. Het is niet heel veel en ik weet nu niet zeker of het Nederlands recht is of Duits recht. Volgende keer gewoon via N26 betalen. Die heeft blijkbaar zelfs een chargeback-optie. Dan heb je dit gezeur niet.
Ik zou zeggen duitsrecht omdat ze geen NL vertaling hebben. Geen NL support. En ook geen NL betalingen zoals Ideal. Ik denk dat alleen versturen naar. En eventueel retourlabel aanbieden niet voldoende is.

Ik zou dat risico niet nemen zeker voor die 3 euro niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
loki504 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

Ik zou zeggen duitsrecht omdat ze geen NL vertaling hebben. Geen NL support. En ook geen NL betalingen zoals Ideal. Ik denk dat alleen versturen naar. En eventueel retourlabel aanbieden niet voldoende is.

Ik zou dat risico niet nemen zeker voor die 3 euro niet.
Ik heb het bedrag al overgemaakt :) Case closed. Voor 3 euro doe ik niet heel moeilijk als er twijfel is. Als ik nou overduidelijk in m'n recht zou staan, had ik het niet gedaan. Bedrijven moeten eens leren dat het niet beloond wordt om je tegen de regels te gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

hoi1234 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Om dat uit te zoeken zou ik moeten weten om welke winkel het gaat. Je kunt de naam van de winkel in mo-tags plaatsen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

fopjurist schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:42:
[...]

Om dat uit te zoeken zou ik moeten weten om welke winkel het gaat. Je kunt de naam van de winkel in mo-tags plaatsen.
Is (nog) nergens voor nodig.

In de TS staat dat het om een Duitse webwinkel gaat en TS had dit ook zeker kunnen weten, gezien er op de website een Duits telefoonnummer staat, de vacaturepagina in het Duits is voor alleen Duitse standplaatsen en de enige fysieke winkel die ze hebben staat in Dresden, Duitsland.

Gezien het hier niet om specifieke voorwaarden van de (web)winkel gaat, maar om voorwaarden van de (Duitse) betaalprovider Amazon Pay, mag de naam nog gewoon achterwege blijven.

Edit 24-08: Inmiddels is de naam van de webwinkel wel toegevoegd in [mo]-tags aan de TS.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 24-08-2021 08:42 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Yorinn schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

Is (nog) nergens voor nodig.
Daar ben ik het niet mee eens, maar ik voer die discussie graag hier.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:21
@fopjurist @Yorinn Deze specifieke winkel noemt zich "[Naam winkel] International" en opereert onder .de, .es, .at en .com-domeinen. Dat er er een Duits telefoonnummer staat, dat de vacatures in het Duits zijn enzovoorts zegt allemaal maar weinig.
Het toepasselijk recht wordt bepaald door of de webshop zich "richt op" consumenten in een bepaald land. Blijkens de domeinnamen richt deze webshop zich in ieder geval (ook) op Oostenrijk en Spanje. Een Spaanse of Oostenrijkse consument die bij deze Duitse webshop koopt, valt dus onder Spaans of Oostenrijks recht. Dat ze naast .at, .de, en .es ook een .com hebben is een aanwijzing dat ze zich ook willen richten op consumenten in andere (EU-)landen.
Pagina: 1