Inkomend en uitgaand verkeer blokkeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Mijn vraag
Hoe kan ik zowel op de pc als op android websites blokkeren zowel uitgaand als inkomend? Is dit iets dat je kan door de adressen toe te voegen aan het hosts bestand? Of is dit eerder iets voor een firewall?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, android 8

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hosts file

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Firewall

Hosts file is alleen op (Windows) machines aan te passen en geldt dus alleen voor die (Windows) machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Mijn primaire telefoon kan ik het hosts file aanpassen. Alleen vraag ik me af of dit uitgaand is zowel als inkomend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je hebt specifiek DPI (Deep Packet Inspection) nodig om op URL-niveau te blokkeren (wat bovendien niet kan als het verkeer encrypted is).
Hosts file is alleen op (Windows) machines aan te passen en geldt dus alleen voor die (Windows) machine.
Incorrect. Op Unix-achtige systemen (waaronder Linux) heb je gewoon een /etc/hosts.
Cyberdemon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:02:
Mijn primaire telefoon kan ik het hosts file aanpassen. Alleen vraag ik me af of dit uitgaand is zowel als inkomend?
De hosts file is alleen van toepassing op DNS.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 20-08-2021 10:05 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:56
Ligt er maar net aan wat TS wilt, maar als ik dit zo lees.

Knal een Raspberry PI in je netwerk, mik daar PiHole op, maak alle devices aware van deze nieuwe DNS met DHCP. En maak een blocklist in PiHole om de sites te blokkeren. Welliswaar dan dus alleen op DNS en niet op IP. Maar browsen word dan al een stuk lastiger naar de geblokte sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Wat is dan de beste manier om op mijn telefoon + computer inkomend en uitkomend verkeer van bepaalde websites te blokkeren? Ideaal zou zijn als ik een lijst met adressen kan ingeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:04:
Incorrect. Op Unix-achtige systemen (waaronder Linux) heb je gewoon een /etc/hosts.
Mee eens, het ging mij alleen even om de meest gangbare standaard. Op Android heb je ook gewoon een hosts file staan alleen moet je die veranderen met root permissies of truucjes met adb e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:03
Wat voor inkomend verkeer verwacht je van websites?

Je kan simpelweg port 80 en 443 dicht zetten voor zowel inkomend als uitgaand verkeerd, maar dan kan je dus ook helemaal geen websites meer bezoeken.

De beste oplossing is om gewoon het ip te blokkeren in de firewall van je router, als je router dat ondersteunt. Of kijken of je router iets van parental control heeft waar je bepaalde website in kan blokkeren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Cyberdemon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:07:
Wat is dan de beste manier om op mijn telefoon + computer inkomend en uitkomend verkeer van bepaalde websites te blokkeren? Ideaal zou zijn als ik een lijst met adressen kan ingeven
Wat versta je onder adressen? M.a.w. op welk niveau wil je blokkeren?

- DNS: Kan simpel met hosts file, maar makkelijk te omzeilen
- IP-adres: kan makkelijk in een firewall
- URL: Kan in een firewall met DPI, maar dat is zoals gezegd lastig

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Het is zo dat ik al een tijdje gepassioneerd ben door beveiliging en met name het in zekerheid stellen van mijn online privacy.
Ik heb al vanalles ondernomen om dit te doen maar wil nog een stapje verder gaan en Facebook, Microsoft, Google helemaal of zoveel mogelijk buiten te sluiten van mijn apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:03
In dat geval kan je beter iets als NoScript installeren in je browser en gewoon alle van genoemde bedrijven blokkeren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Dat heb ik al, maar via noscript vind ik het nogal onduidelijk. Heb dit al eens zien voorbij komen maar weet niet precies hoe dit moet zonder Facebook te bezoeken maar dan is het toch zoiezo alleen maar uitgaan verkeer? Dus wanneer ik zelf de pagina bezoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Compizfox schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Wat versta je onder adressen? M.a.w. op welk niveau wil je blokkeren?

- DNS: Kan simpel met hosts file, maar makkelijk te omzeilen
- IP-adres: kan makkelijk in een firewall
- URL: Kan in een firewall met DPI, maar dat is zoals gezegd lastig
Zie mijn reply onder de jouwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Zoals al aangegeven door @Powergrim, kijk eens naar een PiHole. Dit is een DNS gebaseerde add-blocker die je in je netwerk zet. Vervolgens pas je op je router de DNS instellingen aan zodat deze naar jou de PiHole wijst. Vervolgens kun je in de PiHole instellen wat je allemaal wilt blokkeren.

Elke keer dat een apparaat binnen jou netwerk een geblokkeerde domeinnaam opvraagt reageert de DNS server domweg met: "Dit domein bestaat niet". Naar mijn mening de meeste effectieve en eenvoudige manier van dingen blokkeren binnen je netwerk. Op dat je op netwerk niveau zit kan een apparaat gewoon geen verbinding maken met Facebook, Google, etc.
Op mobiele data is het een ander verhaal natuurlijk, maar je lokale netwerk op deze manier afschermen is een goed begin.

[ Voor 53% gewijzigd door n9iels op 20-08-2021 10:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:19
Cyberdemon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:20:
Het is zo dat ik al een tijdje gepassioneerd ben door beveiliging en met name het in zekerheid stellen van mijn online privacy.
Ik heb al vanalles ondernomen om dit te doen maar wil nog een stapje verder gaan en Facebook, Microsoft, Google helemaal of zoveel mogelijk buiten te sluiten van mijn apparaten.
Dus je gebruikt Android en Windows 10, maar je wil wel Microsoft en Google zoveel mogelijk buiten sluiten?
Denk er wel even aan dat je updates e.d. (beveiliging) daar ook vandaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberdemon
Gek dat je zo ver moet gaan om een aanslag op je online leven te voorkomen.
Ik zie bedrijven als microsoft & Google als terreurgroeperingen. Ze hebben meer als de helft van het internet onder controle met geen respect voor onze privacy. Ze zeggen wel dat ze dit hebben maar een kleine groepering weet dat dit soort bedrijven maar op 1 ding uit zijn en dat is ons digitaal leven. Alles wat we doen op onze telefoon en computer word 24/24 gemonitord en geoogst. Om dit te verkopen aan de hoogste bieder om jou op maat gemaakte advertenties aan te bieden en wie weet wat steken ze er nog mee uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
bramassendorp schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Dus je gebruikt Android en Windows 10, maar je wil wel Microsoft en Google zoveel mogelijk buiten sluiten?
Denk er wel even aan dat je updates e.d. (beveiliging) daar ook vandaan komen.
Windows is voor mij binnenkort verleden tijd.
Linux is voor mij de nieuwe weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:19
Cyberdemon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:39:
Gek dat je zo ver moet gaan om een aanslag op je online leven te voorkomen.
Ik zie bedrijven als microsoft & Google als terreurgroeperingen. Ze hebben meer als de helft van het internet onder controle met geen respect voor onze privacy. Ze zeggen wel dat ze dit hebben maar een kleine groepering weet dat dit soort bedrijven maar op 1 ding uit zijn en dat is ons digitaal leven. Alles wat we doen op onze telefoon en computer word 24/24 gemonitord en geoogst. Om dit te verkopen aan de hoogste bieder om jou op maat gemaakte advertenties aan te bieden en wie weet wat steken ze er nog mee uit.
Ik snap je punt, maar bij de aanschaf van dergelijke apparaten/software ga je akkoord met de voorwaarden.

Je hebt ook de keus om het niet te gebruiken, dus ik zie niet echt de link met een terreurgroepering (eigenlijk heb je jezelf vrijwillig opgegeven bij deze "terreurgroeperingen" door de aanschaf er van, je hebt ze hierdoor zelfs gefinancierd ;) ).

Anyway, mocht je zaken willen blokkeren, zou de beste stap een firewall zijn (in mijn ogen), desnoods met vpn opties, en een always on vpn op je android device, anders zit je buiten je netwerk alsnog met allerlei "terreurgroeperingen" verbonden.

[ Voor 10% gewijzigd door bramassendorp op 20-08-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik heb van deze bedrijven afstand gedaan.
Op mijn primaire telefoon heb ik gekozen voor een fork van lineage (e.foundation) en vanaf volgende week gebruik ik windows niet meer. Facebook heb ik vorig jaar afstand van gedaan en al de rest zoals Instagram Snapchat tik tok heb ik nooit gehad. Ik kan het met niets anders vergelijken, dat was het eerste dat in me opkwam door dat bv nu de taliban Kabul heeft overgenomen. Google bestond ooit als gewone browser, nu is het al zo ver dat als je alle servers zou blokkeren van Google dat websites er terug 90s uitzien. Afbeeldingen zouden bv niet meer laden omdat veel websites hun afbeeldingen hosten op de cloud van Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:05

lier

MikroTik nerd

Cyberdemon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:20:
Ben erg benieuwd wat je allemaal gedaan hebt. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? En waarom alleen Facebook, Microsoft en Google (en bijvoorbeeld geen Amazon, maar er zijn natuurlijk nog veel meer andere bedrijven te noemen)?

Wat is voor jou je online privacy? En misschien nog interessanter....waarom?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je zelf geen accounts hebt bij deze bedrijven en nooit op ja drukt op de vragen over cookies en iedereen netjes de regels volgt dan moet het goed gaan. Maar ja er zijn legio bedrijven die diensten van deze partijen gebruiken en niet alle regels netjes volgen. Natuurlijk staat het je vrij om ze te blokkeren maar bedenk wel dat er veel bedrijven zijn die hun diensten gebruiken. Anderzijds zijn het diensten waar we niet voor willen betalen we vinden het toch fijn dat er van alles gratis is. Het tegenstrijdige is natuurlijk dat we wel ook klant zijn bij bedrijven die deze diensten van de grote jongens betalen.
Het vervelende is dat de marketing jongens die de diensten en advertenties verkopen heel goed zijn op het inspelen op het fomo syndroom van bedrijven en zo geld lospeuteren.
Ze vergeten dat als jij voor Google advertenties betaald en hoog in de zoekopdracht komt, een geweldig site hebt met info je voordat je weet betaald voor de info aan klanten die vervolgens bij de goedkoopste kopen.
Sorry was erg offtopic. Maar kan je geen kinderbeschermingssoftware instellen zodat de te blokkeren domeinen als 18+ worden gezien?

[ Voor 6% gewijzigd door Frogmen op 20-08-2021 11:17 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik vond dit: af wall +
Hiervoor moet ik mijn telefoon rooten.
Wat dan weer een risico is op je algemene beveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Inderdaad alle Facebook domeinen blokkeren in je hosts file of met PiHole is en prima oplossing.
Google is moeilijker maar kan evt via afwall_easy.
En MS is List of Microsoft domains wel te doen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:56

skate master

Autodesk Educator Expert

Cyberdemon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:58:
Ik vond dit: af wall +
Hiervoor moet ik mijn telefoon rooten.
Wat dan weer een risico is op je algemene beveiliging
Heb je al eens gekeken naar blokada op je android telefoon?

https://blokada.org/

Hiermee kun je op je telefoon heel veel blokkeren zonder root.

[ Voor 0% gewijzigd door skate master op 20-08-2021 12:31 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:07

Sharky

Skamn Dippy!

Je kunt voor PiHole kiezen maar AdGuard is wellicht ook een optie. Het fijne aan AdGuard is dat je complete diensten aan of uit kunt zetten. Ik heb met beide goede ervaringen en je kunt ook zelf url's toevoegen mocht je dat willen. Je hebt dan in één keer alle verkeer op je internetverbinding gefilterd zonder dat je bij ieder device loopt te k#tten met hosts-files of plugins.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.adguard.com/public/Adguard/Blog/AGHome/in-depth-review/blocked-services.png

edit: Ik zie dat je Google als geheel niet kunt blokkeren. De advertenties van Google worden met de juiste blocklist wel geblokkeerd. Die lijsten zijn publiek beschikbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Sharky op 20-08-2021 12:34 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EffeRondhangen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:36
skate master schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:31:
[...]

Heb je al eens gekeken naar blokada op je android telefoon?

https://blokada.org/

Hiermee kun je op je telefoon heel veel blokkeren zonder root.
All tijden heel blij met blokada. Aanrader op Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb het een en ander gedaan door mijn hosts bestand aan te passen, iets wat je voor meerdere apparaten prima kunt doen met een PiHole heb ik begrepen.

Wat ik hiervoor gebruikt heb zijn de lijsten via deze github pagina: https://github.com/jmduga.../tree/master/corporations

De lijsten zijn niet compleet maar je kunt ze wel aanvullen of aan laten vullen wanneer je de maker contact. Zo zijn van Amazon bijvoorbeeld niet alle TLD's opgenomen in de lijst. (.nl stond er destijds nog niet tussen, nu nog niet gekeken of dat wel zo is).

Er breekt eigenlijk niks qua websites. Wat ik in ieder geval niet blokkeer zijn alle AWS domeinen. Immers draait het halve internet op AWS, als ik die ga blokkeren heb ik mezelf te pakken in plaats van dat ik er voordeel mee heb. Ik geloof niet dat Amazon uit de AWS services mijn privé-data gaat vissen, dat dit eerder gedaan wordt door de websites die daar hun hosting hebben.

Ik heb dit alleen via het hosts bestand op mijn MacBook gedaan, voor mezelf. Als ik dit centraal zou doen is het huis te klein, mijn partner gebruikt wél actief Facebook en Instagram voor allerlei zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 12-05 21:31
Compizfox schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

Je hebt specifiek DPI (Deep Packet Inspection) nodig om op URL-niveau te blokkeren (wat bovendien niet kan als het verkeer encrypted is).

[...]
Als je een proxy neerzet en die kan de ssl ofloading aan. Dan kan je ook encrypted verkeer onderscheppen.

Probleem is wel dat je mogelijk alle wachtwoorden vanaf die machine zou kunnen onderscheppen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Lol zit ff verder te lezen. Nu de taliban kaboel heeft overgenomen :+. Wat heeft de taliban van doen in dit hele verhaal.

Google is nooit een gewone browser geweest. Google is altijd een zoekmachine geweest.

Chrome is veel later gekomen.

Chronium, de onderliggende laag van Chrome is door bijna alle grote browsers geïntegreerd. Net als de Apple kit die Apple beschikbaar heeft gemaakt voor browsers

Als je dus afstapt van Chrome, zou je eigenlijk moeten kijken naar browsers zonder chronium.

Heel veel diensten zoals bv hier de waterschappen. Gebruiken o.a. MS sharepoint online om bv waterstanden door te geven. Zo zijn er tal van bedrijven zorg verzekeraars, banken, enz die jouw gegevens opslaan in een cloud omgeving van MS Google of andere grote spelers.

Dat je geen MS account wil hebben of google, Facebook. Prima. Maar wat je wil bereiken valt onder aluminium hoedjes. Dan kan je beter je aop door knippen en je huis beschermen tegen groene mannetjes.

In ben ook op m’n privacy gesteld niet iedereen hoeft alles van mij te weten wat ik doe of uitspook. Maar er zit een grens aan, de grens bepaal je gedeeltelijk zelf. Andere deel is verplichte kost. Hoe je daarmee omgaat is logisch redeneren. Ga je alle in jouw bewoording “terreur” organisaties afsluiten. Google MS Amazon enz. Dan ben ik bang dat je niet verder kan komen dan alleen je eigen lokale netwerk en je zelf van het internet moet afsluiten. Geen telefoon abonnement nemen en zeker niet aanmelden bij bv social media omgevingen zoals tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberdemon
Voor advertenties gebruik ik adblock origin. Ik zie NOOIT reclame.
Blokada ken ik. Maar die vereist dat je hun vpn gebruikt en is niet gratis, tenzij je wilt dat je data gelogd word.
Ik denk dat ik @sypie ga volgen. Is het meest voor de hand liggende.
Bedankt trouwens voor het lijstje!

@To_Tall
Een terreurorganisatie was misschien niet het beste vergelijk maar ik kwam hierop omdat deze ook, net zoals de taliban, aangeeft dat ze wel braaf gaan zijn tegenover de burgers en rechten niet geschonden zullen worden. En ik beelde me hiernaast ook hun controleposten in.
Google en Microsoft controleren het internet. Met servers over heel de wereld. Er zal toch wel iemand zijn die snapt vanwaar het vergelijk?

Ik bedoelde uiteraard dat Google begon als simpele zoekmachine. Ik herinner me de eerste jaren van Google.com maar al te goed.

Enfin, je hebt wel gelijk dat internet is wat het is, en dat je niet meer kan doen dan de data die je prijs geeft in te perken en in de zin van het mogelijke. Dat is wat ik nu al een jaar probeer te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberdemon op 20-08-2021 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Ik vind het een hele slechte en verkeerde uitdrukking waar terreur voor dood en verderf voor staat.

Ken ik geen voorbeelden waar MS, Google Amazon. Met een kalasjnikov-geweer je neer schiet omdat je vertaald hebt voor de navo.

Ik vind het een hele slechte maar ook gevaarlijke uitspraak.

Microsoft en Google zijn grote spelers maar om nu aan te geven dat ze het hele internet controleren is natuurlijk onzin. Jij bepaald waar je naar opzoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik ben slecht in vergelijkingen maken.
Heb de neiging om vaak extreme vergelijken te maken.
Zometeen komen ze mij nog neerknallen

[ Voor 29% gewijzigd door Cyberdemon op 20-08-2021 16:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyberdemon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:57:
Zometeen komen ze mij nog neerknallen.
Misschien is het dan handiger om je eens goed in de materie te verdiepen, zowel het sociaal-politieke als het technische, voordat je al te boude uitspraken doet. Je bent hier op zoek naar een makkelijke oplossing om iets wat je inhoudelijk niet begrijpt te realiseren. Besef dat je dan niets anders doet dan je veiligheid en privacy in handen van degene die jou die makkelijke oplossing biedt te plaatsen.

Enige manier om echte vrijheid te krijgen is als je dingen zelf kunt - maar daar moet je structureel tijd en moeite insteken. Totdat je dat gedaan hebt is een beetje nederigheid allicht meer op z'n plaats.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Cyberdemon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:57:
Heb de neiging om vaak extreme vergelijken te maken.
Zometeen komen ze mij nog neerknallen
Volgens mij begrijp je mij niet.

Je stelling is. MS en Google en andere mogelijke grote internet
Ondernemingen zijn terreur organisaties.

https://www.aivd.nl/onderwerpen/terrorisme
Formeel: het uit ideologische motieven dreigen met, voorbereiden of plegen van op mensen gericht ernstig geweld, dan wel daden gericht op het aanrichten van maatschappij-ontwrichtende schade, met als doel maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.
Het stellen dat iemand of een bedrijf een terreurorganisatie is, is een gevaarlijke stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ja, weet ik nu wel.
Ik zet wel vaker zon domme en impulsieve reacties neer.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberdemon op 20-08-2021 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik wil mijn excuses aanbieden voor mijn zeer ongepaste opmerking.
Ik schaam me diep nu zeker met al die heisa in Afghanistan.
Ik heb nogal radicale en extreme ideeën over grote Tech bedrijven.

• Cyberdemon
Heb trouwens nooit letterlijk gezegt dat zij terreurorganisaties zijn. Heb gezegt dat IK ze er, in extreme overdrevenheid dan nog, ermee vergelijk, in bepaalde aspecten. Ik weet ook wel dat een terreurorganisatie dood en verderf zaait iets wat Tech bedrijven niet doen. Maar dat gedoe in Afghanistan kwam toen net op tv en daar de taliban aangaf dat zij de burgers hun vrijheden gingen respecteren, iets wat bedrijven zoals MS ook aangeven over onze privacy terwijl dit, wat ik er van lees, dit het tegendeel is. En mijn soms nogal overdreven of foute vergelijkingen kwamen naar boven.
Ik heb dit nooit letterlijk bedoeld.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03 13:43

amx

Cyberdemon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:14:
Voor advertenties gebruik ik adblock origin. Ik zie NOOIT reclame.
Blokada ken ik. Maar die vereist dat je hun vpn gebruikt en is niet gratis, tenzij je wilt dat je data gelogd word.
Even afgezien dat je best een beetje als een Jürgen Konings overkomt (sorry voor de directheid) wil ik je uitdagen door de vraag te stellen: waarom is Ublock Origin wél te vertrouwen? Het is een extensie die allerlei gegevens mag lezen, ook gebruikersnaam en wachtwoord. Omdat ze prediken voor privacy en beveiliging te zijn? Wat te denken van Protonmail, die claimden tot vorige maand ook niet aan ip logging te doen.

Een serie als mr robot geeft goed aan hoe vaag de grenzen zijn tussen een echte crack in beveiliging zijn en paranoia tot het punt van hallucinaties.

Wat eerder al gezegd werd: als je waarde hecht aan privacy is dat iets waar je structureel mee bezig gaat moeten zijn. Je bent niet van de ene op de andere dag onzichtbaar omdat je een pihole installatie in je netwerk plaatst. Dat gezegd hebbende kan het wel een waardevolle toevoeging zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberdemon
Radicaal en extreme ideeen was ook weer niet de juiste woordenkeuze. Ik heb gewoon die bedrijven gebanned uit mijn leven. En daar blijft het bij. Ik verspreid geen propagenda ergens op een duister forum maar wil wel mensen waarschuwen en helpen wanneer er gesproken word over de meest gebruikte apps enzo. Weinig mensen weten dat deze bedrijven geld slaan uit onze gegevens. Dit vind ik absoluut niet goed. Als mensen zich daar wel goed bij voelen, ook goed. Das ieder zijn ding.

Je hebt wel een punt over dat van ublock origin maar dat is iets dat je niet weet. Je kan hier alleen maar research naar doen en eventueel iets anders zoeken.
Ik besef ook dat je niet volledig onzichtbaar kan zijn op iets dat het internet noemt. Maar je kan wel je digitale voetafdruk verkleinen door kleine simpele dingen. En dat heb ik nu gedaan.
Pagina: 1