Server met RAID-1 start niet / blijft hangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:24
Goedemorgen,

Gisteren gaf 1 van de oude servers (windows 2012) aan dat het RAID_array degraded was: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkWvBgpinRDsr-Kg5NvSwda7t1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPQWR8IbLh28zy8U4Vldbyi3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de server toen uitgezet en de defecte HDD vervangen door een spare.
Bij het opnieuw opstarten van de server zag ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EClYuROQjPZj8VTO_M9uaQki0O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RedCFaSXL9QWc79kxvTOlTTI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had verwacht dat ik 'recover volume options' (optie 4) kon gebruiken, maar deze was grijs en kon ik niet selecteren. Wat ik ook vreemd vond is de grootte van de schijf. 3.8GB ipv 2.7TB die er in gezet is.

Ik heb het bios-scherm verlaten en de server doorgestart. ik zie nu echter dit scherm wat al ruim een half uur 'draait'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp1EvoEMqf0bu2uHRltZ9JfU-a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXhICWT1dEP4XrCjF9LHVb5a.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik dit zo laten staan? is de RAID-1 nu aan het rebuilden ofzo? ik weet even niet wat ik nu moet doen. wachten of iets anders proberen?

Hieronder nog wat details van het moederbord wat erin zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4F-z0QBh99B1zFUDXxw6xYtHoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rKbBIZ0e9DroK6dlbMaQomZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:18
Zeker weten dat je de juiste disk vervangen hebt? Als ik op je plaatje kijk zie ik nog steeds datzelfde type staan, 1er166 terwijl de gezonde de 1ch1 is.

Zo ja, volgens mij is het een sata disk, hang hem eens aan een andere machine en check sowieso de smart waardes eens van je nieuwe disk. Mogelijkheid is ook dat er nog een partitie opstaat. Even helemaal cleanen dus.

Omdat de disk nog niet aan je raid toegevoegd is, zal het best kunnen dat hij nu probeert te booten van deze disk, waardoor hij niet doorstart

[ Voor 31% gewijzigd door Endpoint op 20-08-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Hoi @Endpoint
Heb zeker de juiste disk vervangen (adhv serial-nummer wat je in 1 van de plaatjes kan zien :-) )
Wat ik zonet gedaan heb is de server uitgezet en de 'oude' (degraded) schijf er weer ingezet. Nu kan de server weer gewoon starten maar is Array-1 aan het rebuilden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHyLRXBKoJAund1CfHHURt8RMGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gxzrs4KU9RrFwEzXmiX1GMt1.png?f=fotoalbum_large

Ik moest dit doen omdat de server gebruikt wordt door een aantal medewerkers.
Ik wacht even af wat er nu gaat gebeuren. zou apart zijn als (na de rebuild) alles weer gewoon goed is.

Wat ik dan nog wel steeds wil doen is de schijf vervangen, maar wat is dan de juiste volgorde / aanpak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

2 nieuwe schijven kopen want hoe oud zijn deze schijven al, ik zien nl dat je de schijven al in 2011 kont kopen.
img backup maken als je de schijven hebt.
2 oude schijven eruit
2 nieuwe erin
raid aanmaken
img terug zetten (hoe weet ik niet)

[ Voor 22% gewijzigd door Damic op 21-08-2021 09:59 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Thanks @Damic

• Endpoint
Damic schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:57:
2 nieuwe schijven kopen want hoe oud zijn deze schijven al, ik zien nl dat je de schijven al in 2011 kont kopen.
img backup maken als je de schijven hebt.
2 oude schijven eruit
2 nieuwe erin
raid aanmaken
img terug zetten (hoe weet ik niet)
Persoonlijk vind ik schijven vervangen omdat ze in 2011 al kon kopen wat overdreven, als de waardes goed blijven is het anders vervangen om te vervangen?

Wat doet die andere schijf als je hem aan een normale pc hangt, geeft hij dan wel de juiste grootte aan? Anders zou je hem even kunnen formateren met hddguru als er een rare partitie op staat.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Endpoint schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:39:
[...]
Persoonlijk vind ik schijven vervangen omdat ze in 2011 al kon kopen wat overdreven, als de waardes goed blijven is het anders vervangen om te vervangen?...
In een bedrijfsmatige omgeving wil je met schijven werken die nog fabrieksgarantie hebben.
(Nadat de garantie verlopen is, wipe je ze en geef je ze mee aan een tweaker om thuis te gebruiken.)
Dus ja, vervangen om te vervangen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zelfs dat niet, er heeft 1 schijf gefaald dat wil zeggen at de andere snel kan volgen. Ja je kan er nog een andere bij steken maar je kan beter gewoon 2 nieuwe kopen die veel jonger zijn en liefst 0 draai uren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Endpoint
Brahiewahiewa schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

In een bedrijfsmatige omgeving wil je met schijven werken die nog fabrieksgarantie hebben.
(Nadat de garantie verlopen is, wipe je ze en geef je ze mee aan een tweaker om thuis te gebruiken.)
Dus ja, vervangen om te vervangen
Als normaal je hardware uit support loopt zeg ik ja, vervangen.

Als je dit scenario ziet waarbij het OS op 2* samsung 830 schijven staat, dan zegt dit genoeg. De firmware die op de controller staat stamt ook uit 2013.

Denk niet dat dit een omgeving is die elke 5 jaar de volledige core infra vervangt omdat deze uit support loopt.
Pagina: 1