Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraDonut
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 16:18
Mijn stituatie
Student Technische Informatica te Delft, ga nu beginnen aan m'n derde jaar. 22 jaar oud.
Bijbaan 1: Nu een jaar lang als soort van support bij een bedrijf met ongeveer 100 medewerkers.
Bijbaan 2: Sinds tweede week juli bij een klein bedrijf met een webapplicatie/mobiele app als programmeur.

Loon
Bij baan 1 verdiende ik ongeveer 14,5 euro bruto (excl vakantie, etc). Begin deze zomer ben ik gaan zoeken naar een bijbaan voor de zomer om meer programmeerervaring op te doen. Daaruit resulteerde baan 2 waarbij ik 17 euro bruto verdien (excl vakantie, etc). Als gevolg hiervan kreeg ik halverwege juli loonsverhoging bij baan 1 naar 18 euro bruto (incl vakantie, etc), omdat ze erg tevreden met me zijn en me graag willen houden.

Keuze
Vanaf september begint mijn studie weer en wil ik maximaal 2 dagen gaan werken in de week. Het liefst dus 1 dag in de week per baan. Baan 1 bied veel mogelijkheden qua afstuderen/stage/doorgroeien.
Echter heb ik bij baan 2 al met de baas gehad over de loonsverhoging van baan 1, hij wilt me graag 1 dag in de week aanhouden komend jaar en heeft ook gezegd dat loonsverhoging een mogelijkheid is. "Toen ik je aannam wist ik nog niet wat ik je moest aanbieden omdat ik niet goed wist wat je allemaal kon".

Nou heb ik besloten om in ieder geval 1 dag in de week te blijven werken bij baan 1, dit kan erg flexibel en makkelijk omdat ik er al wat ervaring heb binnen het bedrijf.
De zaterdagen wil ik dan bij baan 2 blijven werken, maar dan wel graag met loonsverhoging.
Ik heb afgesproken dat we het halverwege september weer bespreken over hoe we verder gaan (baan 2).
Nou weet ik niet hoe ik het beste kan aanpakken. Moet ik zelf een loonsverhoging voorstellen, of gewoon vragen hoeveel ze me kunnen aanbieden?

Ik hoop dat het verhaal nog een beetje te begrijpen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Hm, stel je voor dat je bij baan 2 bijvoorbeeld 2 euro omhoog gaat in salaris. Het gaat om één zaterdag in de week, dus dat is 8 uur. Vier weken in een maand, dus 32 uur. Met 2 euro per uur is dat dus bruto 64 euro meer.

Los van eventuele zaterdag toeslagen natuurlijk.

Bedenk goed voor jezelf wat je zelf als realistisch salaris ziet. Is dat van 18 euro per uur naar 19 euro gaan? Of naar 20 euro? Of vind je dat het bijvoorbeeld 22 euro zou moeten zijn? Je kan eventueel online onderzoeken wat andere bedrijven bieden.

Mogelijk begint de werkgever het gesprek met de vraag wat je zelf dacht qua salaris, zonder dan zal hij je vertellen wat hij je wil bieden en kan je altijd reageren met 'ik zat zelf te denken aan..'

Maar: mooi startsalaris!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:21
UltraDonut schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:26:
Nou heb ik besloten om in ieder geval 1 dag in de week te blijven werken bij baan 1, dit kan erg flexibel en makkelijk omdat ik er al wat ervaring heb binnen het bedrijf.
De zaterdagen wil ik dan bij baan 2 blijven werken, maar dan wel graag met loonsverhoging.
Ik heb afgesproken dat we het halverwege september weer bespreken over hoe we verder gaan (baan 2).
Nou weet ik niet hoe ik het beste kan aanpakken. Moet ik zelf een loonsverhoging voorstellen, of gewoon vragen hoeveel ze me kunnen aanbieden?
Persoonlijk vind ik het een beetje een rare situatie. Werkgever 2 is erg tevreden over je, maar je commitment op de lange termijn lijkt bij werkgever 1 te liggen?

Nu ja. Zelf weten natuurlijk. In ieder geval. Ik begrijp dat men bereid is in september nog eens over je salaris te praten. Da's prima. Voor iedere loonsverhoging geldt dat je er een goed verhaal bij moet hebben. Laat zien dat je nieuwe verantwoordelijkheden pakt, en van meerwaarde bent ten opzichte van de laatste keer dat je een salarisverhoging hebt gehad. Als je daar een goed verhaal bij kunt maken, dan kun je het natuurlijk nog altijd een keer proberen. Zeker, als men al heeft aangegeven dat ze bereid zijn er over te praten.

Tip: Don't be too greedy. Hou het redelijk. Er is een indicatie dat men stappen maakt van een euro per uur. That'll do.

Maar ja. Verzin een verhaal met de strekking van: Ik heb x gedaan, y naar me toe getrokken en z tot een goed einde weten te brengen. Laat je werkgever bij voorkeur reageren dat ze erg tevreden over je zijn. En, kom dan terug met een verhaal dat je denkt dat je waarde voor het bedrijf sinds de laatste keer dat jullie het er over hadden zeker is gegroeid en dat je op basis daarvan voorstelt het salaris nog één keer met een euro per uur naar boven bij te stellen. En dan kijken wat er gebeurt :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:19
UltraDonut schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:26:
In algemene zin is de beste strategie om het bedrijf zelf een voorstel te laten doen. Ze zouden met iets kunnen komen wat je zelf niet had verwacht. Daarna kan je altijd nog een tegenbod doen. De brutalen hebben de halve wereld.

In jouw geval weet je al wat de ondergrens is. Bij een verhoging van een euro is het al heel netjes. Als je daarna nog een tegenbod doet moet je wel rekening houden met een klein risico op een verstoorde werkrelatie, ligt er ook een beetje aan hoe je het brengt natuurlijk. Voor 8 uur per week is het wel een beetje tientjeswerk waar je over onderhandelt. Veel waarde van het werk wat je nu doet zit in de ervaring die je opbouwt voor je eerste full-time baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:16
Anders gerekend, voor fulltime zou 18 euro per uur 3120 bruto per maand zijn ex vakantiegeld. Dat is volgens mij niet heel gek voor een bijbaan/startsalaris.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:43
Een stage zoeken met die opleiding lijkt me helemaal geen probleem, dus laat dat punt niet teveel meetellen. Verder is het verschil zo klein (financieel) dat ik simpelweg voor de leukste bijbaan zou kiezen. Je komt dadelijk van school af en een eerste werkgever telt zo'n bijbaan van 1 of 2 dagen toch amper mee als ervaring, tenzij je echt iets kunt laten zien ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:45
Je mag maar bij 1 baan loonheffings korting krijgen, hou je daar ook rekening mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:55

Dido

heforshe

Technofreakz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:54:
Je mag maar bij 1 baan loonheffings korting krijgen, hou je daar ook rekening mee?
Op zich een terechte opmerking, maar het heeft natuurlijk totaal geen impact op de uiteindelijke verdiensten. Hooguit lijkt het alsof hij bij de ene baan netto meer overhoudt dan bij de andere.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:47
Dido schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:58:
[...]

Op zich een terechte opmerking, maar het heeft natuurlijk totaal geen impact op de uiteindelijke verdiensten. Hooguit lijkt het alsof hij bij de ene baan netto meer overhoudt dan bij de andere.
Tuurlijk maakt dat wel uit. Je krijgt dat geld pas veel later in het volgende jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:48

ThunderNet

Flits!

SlqmLqck schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:48:
[...]

Tuurlijk maakt dat wel uit. Je krijgt dat geld pas veel later in het volgende jaar.
Wat je met de voorlopige teruggave gewoon naar een maandelijkse uitbetaling dit jaar kan halen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
https://www.bol.com/nl/nl...PlPiw.2_9.10.ProductTitle

Dit boek is mijn beste investering ooit geweest om salaris te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:53
Je bent 22 jaar oud, studeert nog en je hebt het over bedragen van 10-15 per week. Ik snap dat het op die leeftijd lekker is meegenomen maar besef je goed dat je nu nog veel vrijheid hebt, daarom studeer je ook.

Mijn advies zou zijn om de baan te houden die je het leukst vind, meeste perspectief in ziet om door te leren(niet per de door te groeien, maar leren, jezelf ontwikkelen).

Salaris het belangrijkst vinden heb je je hele leven nog voor. Maar iets vinden wat je echt leuk vind en daar je werk van maken zijn er niet zo heel veel gegund dus ik zou mij daarop richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Kies voor de baan die het leukst is en waar je het meeste leert. Baan 2 staat denk ik beter op je CV en misschien kun je ook wat certificaten halen op kosten van werkgever. Salaris komt vanzelf wel en je kunt beter relevante werkervaring op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraDonut
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 16:18
Bedankt voor alle reacties!

Bij baan 2 heb ik nu een leuke (grotere) opdracht gekregen die ik zeker nog wil afmaken. Maar verder is de code daar zo'n puinhoop, dat ik er liever niet te lang blijf werken.
Baan 1 heeft een hele fijne werksfeer met veel mogelijkheden om ook andere dingen te gaan doen, zoals programmeren. Maar dan moet ik er meer tijd per week in steken, en deze vakantie heb ik ervoor gekozen om eerst iets anders te gaan proberen.

Ik wil dus graag nog een aantal maanden/een jaar bij baan 2 blijven werken en daarna verder kijken wat de mogelijkheden zijn binnen baan 1.

Uit de reacties maak ik op dat ik gewoon het beste aan kan geven dat ik graag die mogelijke loonsverhoging zou willen bij baan 2, en dan hem een voorstel laten maken.
Aangezien ik ook zelf niet echt een idee heb hoeveel ik zou moeten verdienen.
En uiteraard goed aangeven waarom ik loonsverhoging zie (boven verwachte prestaties aantonen, enz)
Pagina: 1