Toon posts:

Sendmail relayen

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een aantal dagen wordt ik geteisterd door een aantal mail servers die via mij relayen. (http://hj.hn.org/mailstats.shtml)
smtp valt niet onder /etc/hosts.deny, maar /etc/mail/deny lijkt bij mij ook niet te werken. Voorts wil ik erop wijzen dat ik iedere keer weer door andere servers aangeroepen.
/etc/mail/access, domaintable, mailertable, ip_allow, name_allow, nix lijkt uit te maken.

Voorts moet het wel mogelijk blijven dat een aantal outlook clienten zonder vast ip kunnen blijven connecten...

meer info over m'n bak staat op: http://hj.hn.org/server.shtml

Hoe kan ik hier een eind aan maken?

Verwijderd

Sendmail versie?

Kijk eens naar /etc/mail/access

De configuratie verschilt behoorlijk per versie

Verwijderd

Probleem:
Je gebruikt een nieuwe Sendmail (8.9.3) met een oude configuratie file (8.8.7).

Misschien heb je nog wel een nieuwere standaard sendmail configuratie file ergens staan (van 8.9.3)?

Zet deze dan in de plaats van die van 8.8.7 en regel relaying vanuit /etc/mail/access:

# vi /etc/mail/access
# makemap hash /etc/mail/access.db < /etc/mail/access

Klaar.

Installeer desnoods de sendmail-cf* package en bak je eigen configuratie file, of lees de DOC in (waarschijnlijk) /usr/lib/sendmail-cf/

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op zondag 19 augustus 2001 13:02 schreef JavaRules het volgende:
Voorts moet het wel mogelijk blijven dat een aantal outlook clienten zonder vast ip kunnen blijven connecten...

Hoe kan ik hier een eind aan maken?
Waar het opneer komt, je relayed gewoon mail. Da's nie slim. UCE-ers zijn er gek op.

Op het moment dat je losse clients vanaf het internet je mailserver wilt laten gebruik zul je iets van authenticatie moeten gaan doen (pop before smtp, sasl, whatever).

Waarom wil je trouwens dat andere jou smtp service moge gebruiken. Laat ze toch gewoon de smtp server van hun provider gebruiken. Dat werkt ook...

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nergens een andere versie van sendmail.cf staan...

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
quote: Waarom wil je trouwens dat andere jou smtp service moge gebruiken. Laat ze toch gewoon de smtp server van hun provider gebruiken. Dat werkt ook...

Omdat ik en andere lui gebruik maken van deze mail server want klala upc leverd maar 1 mail adres bij een abo :(

Is het niet mogelijk om deze server te blokkeren voor iedereen behalve lui met een username en pass ?
Tis namelijk ook mogelijk om een mail bom via deze server te sturen terwijl je anonymous bent.. dit zouden we eigenlijk moeten blokeren. Maar hoe :?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op zondag 19 augustus 2001 21:44 schreef jhead22 het volgende:

Omdat ik en andere lui gebruik maken van deze mail server want klala upc leverd maar 1 mail adres bij een abo :(
Dat heeft toch niets met het toestaan van relayen te maken. Om email-adressen aan te bieden heb je pop3 nodig. Smtp gebruiken ze maar van de provider.

Iedereen met een openrelay moet zo snel mogelijk van internet geschopt worden. De openrelay's zijn verantwoordelijk voor 99,9% van alle spam.

Verwijderd

Topicstarter
ok, om van het gedoe af te zijn heb ik geprobeerd om 8.11.3 te intallen, en met sh Build, krijg ik de error dat hij make niet kan vinden. Ik kan dus niet compilen :-(
nu ondersteund mijn mobo ook nog eens (tot overmaat van ramp) geen booten vanaf cd-rom (heb hier nog een redhat 7.1 liggen)...

ook ben ik erachter gekomen dat ik geen m4 preprocessor heb, waardoor ik dus geen nieuwe sendmail.cf kan aanmaken...
(m4 /etc/sendmail.mc > /etc/sendmail.cf) FEATURE('access_db') staat er in ieder geval wel in...

jhead, in de /etc/mail/access kun je gewoon de mail adressen zetten die mogen posten, en de rest wordt dan gewoon gereject, maar het probleem bij mij is dus, dat ie die access gewoon negeerd !!!
(http://www.sendmail.org/m4/anti-spam.html)

Linux is een heel leuk systeem hoor, maar het ligt mij geloof ik niet zo !!!

• jant
  • Niet online
Op maandag 20 augustus 2001 00:29 schreef JavaRules het volgende:
ok, om van het gedoe af te zijn heb ik geprobeerd om 8.11.3 te intallen,
**SNIP**
Deze hele problematiek is niet op te lossen door het installeren van een nieuwe release, MTA of whatever. De enige oplossing is het juist configureren van je MTA.

Nu draai je een open relay. Dicht maken dat ding. Kwestie van documentatie lezen. Er zijn meer mensen die dat probleem hebben gehad en het vervolgens gedocumenteerd hebben, geloof me.

Indien je toch SMTP services beschikbaar wilt stellen voor personen buiten je eigen netwerk/host, dan zul je die beschikbaar moeten maken met behulp van authenticatie(pop-before-smtp, sasl, whatever)!!

Ziet er momenteel toch weer naar uit dat er grote hoeveelheden open relays komen met al die breedband verbindingen. Planet filtert port 25 al, als ik me niet vergis... Daaaaaah !

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
Ja en volgens al die documentatie moet het gewoon met die access op te lossen zijn, nou bij mij kijkt ie gewoon niet naar die access, terwijl in m'n sendmail.mc FEATURE('access_db') staat !!! Helaas ben ik erachter gekomen dat ik geen m4 preprocessor heb, waardoor ik dus geen nieuwe sendmail.cf kan aanmaken...
(m4 /etc/sendmail.mc > /etc/sendmail.cf)

voorts staat overal dat 8.9 standaard relaying uit heeft staan, nou dat heb ik gemerkt zeg...

• jant
  • Niet online
Op maandag 20 augustus 2001 11:32 schreef JavaRules het volgende:
voorts staat overal dat 8.9 standaard relaying uit heeft staan, nou dat heb ik gemerkt zeg...
Ik wil niet al te zeikerig overkomen, maar als je iets in elkaar loopt te hacken dan is het natuurlijk wel verstandig om het een en ander te testen... dunkt me...

Nogmaals het hebben van vaste verbindingen en het ge-expirimenteer van users begint problemen op te leveren. Da's wel jammer. Planet filtert smtp, chello filtert (of gaat http filteren)... Anders gaat het teveel last opleveren van andere users.

Verwijderd

Hoi,

Je access database werkt niet, omdat je een sendmail.cf gebruikt van 8.8.7, die nog geen access db had. Met Sendmail 8.9.3 is relaying heel goed tegen te gaan, zolang je maar een goede configuratie gebruikt.

Waarschijnlijk gebruik je een op RPM gebaseerde Linux distributie? Zoek gewoon even naar m4-<versie>.i386.rpm
of iets wat erop lijkt en installeer deze met:

# rpm -ivh m4-<versie>.i386.rpm

Bak daarna een config file voor sendmail 8.9.3.

Controleer wel even vantevoren of je MC file er wel een is van Sendmail 8.9.3...

Met de access database kun je alleen maar voor IP adressen (of netwerk adressen) relaying toestaan. Wil je gebruikers toegang geven tot je SMTP server die geen vast IP adres gebruiken, dan zul je inderdaad een andere oplossing moeten zoeken, waarbij de gebruiker zich eerst moet authentificeren alvorens een mail via SMTP mag afleveren. Echter, zo'n Sendmail configuraties draaien nog niet "out of the box" en gezien je kennis ook geen optie.

Misschien moet je je tot een andere MTA wenden?

Michel
Op maandag 20 augustus 2001 11:32 schreef JavaRules het volgende:
Ja en volgens al die documentatie moet het gewoon met die access op te lossen zijn, nou bij mij kijkt ie gewoon niet naar die access, terwijl in m'n sendmail.mc FEATURE('access_db') staat !!! Helaas ben ik erachter gekomen dat ik geen m4 preprocessor heb, waardoor ik dus geen nieuwe sendmail.cf kan aanmaken...
(m4 /etc/sendmail.mc > /etc/sendmail.cf)

Verwijderd

Topicstarter
only packages with major numbers <= 3 are supported by this version of RPM
error: ...i386.rpm cannot be installed

RPM version 3.0.3

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op maandag 20 augustus 2001 15:52 schreef JavaRules het volgende:
only packages with major numbers <= 3 are supported by this version of RPM
error: ...i386.rpm cannot be installed

RPM version 3.0.3
rpm 3.0.5 installeren, die kan wel rpm v4 lezen.

Verwijderd

Topicstarter
tja, maar als ik rpm-4.0.2-8.i386.rpm wil installen kan dat niet met 3.0.3, dus het gaat weer lekkerr...

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Ik zeg toch dat je rpm 3.0.5 moet installeren !!!
Beetje eigenwijs ofzo ? :(

Verwijderd

Topicstarter
geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg ;-)

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Pff, `rpm -Uvh rpm[3.0.5].i386.rpm`

Maar dit begint wel erg veel op rtfm te lijken.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Inderdaad zeg... ik heb niks tegen newbies, maar je mag echt wel eens een handleiding doorlezen :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ja hallo, ik wil niet vervelend doen hoor, maar als ik dus jouw raad opvolg met rpm die nieuw rpm installen, lukt dat niet omdat die oude die nieuwe nie aankan !!!

heb inmiddels een boot disk gemaakt en 7.0 eroverheen geflikkerd, en problems are solved !!!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

RedHat 7.0 ?
Op naar de volgende problemen:
de brakke compiler die met 7.0 is meegeleverd.
Suc6!

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• besmart
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Ohhhhhhmmyyyygooddddd...
Dit meen je allemaal niet zeg. Zonder eerst alles te lezen hoe het moet, gaat men al direct sendmail installen, wat onwijs lastig te configgen is.
Ik zou zeggen, neem even een halve dag de tijd om QMail te installeren. Gaat super met deze handleiding http://www.lifewithqmail.org. Dan heb je een onwijs gaaf webbased management systeem voor emailadressen en nog meer tooltjes.

Mzzl.

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 00:48 schreef JavaRules het volgende:
Ja hallo, ik wil niet vervelend doen hoor, maar als ik dus jouw raad opvolg met rpm die nieuw rpm installen, lukt dat niet omdat die oude die nieuwe nie aankan !!!
Als je nou eerst leest en dan blaat :(
Je had met de rpm versie die je had (3.0.3) rpm versie 3.0.5 kunnen installen. Rpm 3.0.5 kan rpm's met major-number >3 prima installeren. Onder andere dus rpm 4.0 en dat m4 macro pakketje.
heb inmiddels een boot disk gemaakt en 7.0 eroverheen geflikkerd, en problems are solved !!!
Doe wel even alle security en bug fixes voor RH70.

Eigenlijk zou het verboden moeten worden dat mensen zoals jij een mailserver mogen draaien. :r

Met mailserver gebeuren al snel nare dingen als de admins te lui zijn om te lezen.
Pagina: 1