UTP Wandcontactdoos installeren

Pagina: 1
Acties:

• Nachtkastje
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-06 20:20
Hi!

Ik ben bezig met een nieuw werkbureau, nu wil ik in dit bureau gelijk een inbouw stopcontact en netwerk aansluiting. Alles heb ik bij de hornbach aangeschaft, inclusief de inbouw UTP contactdoos.
Ik kom er alleen niet helemaal mee uit om aan de ene kant een connector te doen en de andere kant te verbinden met de contactdoos.

De connector kant heb ik gewoon aangesloten volgens de 'UTP-Regel'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz9Gkny9Pkqpr_n8zdFqrQ8Swic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5zu1pVezVsbhhbNlaGkTz0Xd.jpg?f=user_large
Deze UTP contactdoos heb ik aangeschaft:
https://www.hornbach.nl/s...-wit/7954998/artikel.html

Nu heb ik dus aan de kant van de connector gewoon aangesloten hoe je normaliter een connector er op doet. Echter struggle ik nu met het aansluiten van de contactdoos.

Ik heb al geprobeerd om zowel de A als B kleurcodering te doen, maar zodra ik mijn tester er op aan sluit verspringen de lampjes.
Iemand enig idee wat er fout kan gaan?

Edit: De connector kant gaat in mijn switch, het zijn gewoon 2 doorgeefluikjes naar mijn switch zodat ik voor niet-permanente apparaten ook netwerk kabels heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpugH2sKRMd2lX0Q5zl2Py5gTm8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WUGcBg6JoNmQ5nfKWddqL7xE.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Nachtkastje op 19-08-2021 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het schema dat je gebruikt voor je kabel is T586B. Je wilt dus ook gebruik maken van het B schema op de inbouwdoos. Als je zorgt dat die goed zit, zal je tester ook netjes in de juiste volgorde de lampjes laten zien.

• Nachtkastje
TERW_DAN schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:31:
Het schema dat je gebruikt voor je kabel is T586B. Je wilt dus ook gebruik maken van het B schema op de inbouwdoos. Als je zorgt dat die goed zit, zal je tester ook netjes in de juiste volgorde de lampjes laten zien.
Hey, thanks voor je reactie.

Hmm oké, dan probeer ik het morgen ook nog is. Beide opnieuw aansluiten. Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Normaal gebruik je de B variant maar het belangrijkste is dat je aan beide kanten dezelfde variant gebruikt.
Je kunt beter geen connector nemen maar aan de andere kant ook een doos monteren.

Een vaste aansluiting heeft een kabel met stugge aders nodig die je in een lsa kunt pushen zoals in de doos, maar een gewone Rj45 connector is daar niet geschikt voor.
En soepele kabel kun je niet in een lsa pushen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 19-08-2021 20:34 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Nachtkastje
Ben(V) schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:33:
Normaal gebruik je de B variant maar het belangrijkste is dat je aan beide kanten dezelfde variant gebruikt.
Je kunt beter geen connector nemen maar aan de andere kant ook een doos monteren.

Een vaste aansluiting heeft een kabel met stugge aders nodig die je in een lsa kunt pushen zoals in de doos, maar een gewone Rj45 connector is daar niet geschikt voor.
En soepele kabel kun je niet in een lsa pushen.
Hi,
Ah oké, ik heb soepel besteld. Die gingen prima in de LSA.

De bedoeling is eigenlijk aan 1 kant de contactdoos en aan de andere kant een connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Dat weet je meteen wat het probleem is.
Soepele aders tussen de vorkjes van een lsa prutsen geeft geen goede en zeker geen duurzame connectie.

Je gebruikt ofwel kant en klare kabels ofwel maak je een vaste verbinding tussen twee dozen met een stugge kabel.
Combinaties zijn geen goed idee.

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 19-08-2021 20:42 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Soepel kan, maar is niet ideaal, bij voorkeur gebruik je stug, dat monteert een stuk makkelijker in een LSAdoosje. Zoals @Ben(V) al zegt, de verbinding met soepele kabels is een stuk minder duurzaam, en veel meer foutgevoelig.
Het mooiste is doosjes aan beide kanten, maar zeker in een thuissituatie is het ook prima te doen er gewoon connectors op te drukken aan de andere kant.

• Nachtkastje
TERW_DAN schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:40:
Soepel kan, maar is niet ideaal, bij voorkeur gebruik je stug, dat monteert een stuk makkelijker in een LSAdoosje. Zoals @Ben(V) al zegt, de verbinding met soepele kabels is een stuk minder duurzaam, en veel meer foutgevoelig.
Het mooiste is doosjes aan beide kanten, maar zeker in een thuissituatie is het ook prima te doen er gewoon connectors op te drukken aan de andere kant.
Oké, dus soepel kan wel. Het is maar bedoeld voor een kabeltje van hooguit 1,5m. Het is slechts gemaakt om het 'mooi' af te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Nee, een Rj45 drukt een pennetje tussen de soepele aders, dat kan niet met een stugge ader, gevolg slechte connectie.

Bij een lsa wordt de stugge ader tussen een vorkje geduwd, die dan de ader insnijden en zo een koude las maken, dat werkt dus niet met een soepele ader die uit allemaal dunne draadjes bestaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 19-08-2021 20:47 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nachtkastje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:42:
[...]

Oké, dus soepel kan wel. Het is maar bedoeld voor een kabeltje van hooguit 1,5m. Het is slechts gemaakt om het 'mooi' af te werken.
Het kan wel, ik heb 't vaak genoeg voor elkaar gekregen. Maar het kost je vaak wel meer dan 1 poging om het goed te krijgen, en het is foutgevoelig, het gaat ook makkelijk weer stuk, als je iets te hard aan de kabel trekt.

Dus kom je erachter dat het niet (goed) werkt, pak een andere kabel.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:35

FreakNL

Well do ya punk?

Nachtkastje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:37:
[...]

Hi,
Ah oké, ik heb soepel besteld. Die gingen prima in de LSA.

De bedoeling is eigenlijk aan 1 kant de contactdoos en aan de andere kant een connector.
Dat is juist niet de bedoeling…

• Nachtkastje
FreakNL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:50:
[...]

Dat is juist niet de bedoeling…
Wel mijn intentie, maar leg uit :P

• Ben(V)
  • Nu online
Is al uitgebreid uitgelegd dacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Omdat je aan beide kanten een WCD/doos moet hebben en daar stugge kabel tussen legt.

Op de doos sluit je dan een soepele kabel aan en daarop je device. Het heet niet voor niks patch kabel.

Wil je aan de andere kant geen doos kun je ook voor een keystone kiezen met LSA, zo’n ding dus:
https://www.utp-kabel.nl/...lgorde-bij-keystones.html

https://www.netwerkkabel....ne-rj45-stp-toolless.html

Het is of aan beide kanten op LSA afmonteren (stugge /solid kabel) of aan beide kanten een connector erop knijpen (soepele/strandde kabel). Al het andere is prutswerk.

LSA kan een patchpanel zijn of een WCD of een keystone….

Connectors knijpen moet je sowieso tot een minimum beperken, stranded kabels koop je bij voorkeur fabrieks-af. Nu moet ik zeggen dat ik privé nog weleens een connector erop knijp hoor (op stranded, niet op solid!!), zeker als dat makkelijker uitkomt. Maar zakelijk (ik doe ook installaties, alhoewel dat meestal bijvangst is) alleen maar solid kabel met liefst panelen en anders doosjes/keystones en voor je stranded pak je gewoon de voorraad fabrieks kabels.

[ Voor 84% gewijzigd door FreakNL op 19-08-2021 21:04 ]

• Nachtkastje
Ik weet voldoende, hartelijk bedankt voor de hulp!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Weet je voldoende? Wat heb je voor kabel getrokken dan? Dat is wel van groot belang. Is dat stranded of solid?

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 19-08-2021 21:04 ]

• Nachtkastje
FreakNL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:04:
Weet je voldoende? Wat heb je voor kabel getrokken dan? Dat is wel van groot belang. Is dat stranded of solid?
CAT6, Soepel 100% koper.

Maar het is dus aangeraden om aan beide kanten een contactdoos te doen.
Ik ga mijn plan nog een keer nalopen en kijken wat ik nu ga doen met het gat waar het wcd zou komen :P
Misschien makkelijker om gewoon een patchpanel met keystones in te bouwen, ziet het er netjes uit.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als je soepele kabel getrokken hebt is dat zeer jammer. En ook slecht geïnformeerd door de Hornbach. En je leest mijn post ook slecht. Op soepel zet je connectors, geen LSA…. (LSA = patchpanel, WCD, keystone).

Je zal er dus aan beide kanten een connector op moeten zetten. Of nog beter, je jast die kabel er weer uit en trekt solid/stug.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 19-08-2021 21:10 ]

• Nachtkastje
FreakNL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:07:
Als je soepele kabel getrokken hebt is dat zeer jammer. En ook slecht geïnformeerd door de Hornbach. En je leest mijn post ook slecht. Op soepel zet je connectors, geen LSA….

Je zal er dus aan beide kanten een connector op moeten zetten.
Nog niks is permanent, maar omdat het oude bureau een bende is qua kabels was het de bedoeling om deze keer beter te doen. Het was dus de bedoeling om een netwerk contactdoos in te bouwen in het bureau, om vervolgens aan de achterkant een kabel neer een switch te trekken. In theorie klinkt het makkelijk maar in de praktijk werkt het dus niet zo :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:07
Enigste oplossing die ik je kan meegeven bij soepele kabel is deze connectoren gaan kopen en gebruiken. deze zijn speciaal voor soepele draad.
https://www.nexans.be/pro...product~ID540077830~.html

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Nachtkastje
FreakNL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:07:
Als je soepele kabel getrokken hebt is dat zeer jammer. En ook slecht geïnformeerd door de Hornbach. En je leest mijn post ook slecht. Op soepel zet je connectors, geen LSA…. (LSA = patchpanel, WCD, keystone).

Je zal er dus aan beide kanten een connector op moeten zetten. Of nog beter, je jast die kabel er weer uit en trekt solid/stug.
Misschien uit de lucht gegrepen vraag, maar zou zo iets niet werken voor een simpele installatie? Lijkt mij veel makkelijker dan, zit ik ook niet met een gat in mijn bureau :P
https://www.allekabels.nl...j45-cat-6-koppelstuk.html
https://www.allekabels.nl...plaat-voor-keystones.html

[ Voor 5% gewijzigd door Nachtkastje op 19-08-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Post eens een foto van hoe je het nu hebt aangesloten zowel in de RJ45 als in de WCD ? Dan kunnen we ook beter zien hoe je wat hebt aangesloten...

-edit-
Al die verhalen over soepel/stugge kabels etc... Het zal dan misschien geen best-practise zijn maar het werkt wel imho. Ik gebruik al jaren kriskras kabels door elkaar, zolang je weet hoe een RJ45 en een WCD aangesloten moet worden is er in principe altijd verbinding tussen punt A en punt B.

[ Voor 51% gewijzigd door Enforcer op 20-08-2021 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Enforcer schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 07:37:
...
Al die verhalen over soepel/stugge kabels etc... Het zal dan misschien geen best-practise zijn maar het werkt wel imho...
Nee, het werkt dus niet. Dat was nou juist het oorspronkelijke probleem van de TS, dat hij soepele aders in een LSA aansluiting probeerde te jassen. 99 van de 100 mensen die dat proberen, slagen er niet in om zo een werkende utp verbindig te realiseren.
't Is net zoiets als je winkelwagentje aan je trekhaak hangen en dan naar huis rijden. In eerste instantie lijkt het te werken, maar er zijn zoveel redenen om het niet te doen dat je preventief van de weg gehaald wordt door de politie

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijndef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik ben zou ook een UTP kabel in een wanddoos moeten installeren, echter heeft mijn UTP kabel andere kleurcombinaties.
Iemand enig idee hoe dit hiermee moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE6cmpHTph_EHMGR75I9IW45kFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqPwsXUlCSRrFcOD7cnqoNYI.jpg?f=fotoalbum_large

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 20:36
stijndef schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:18:
Ik ben zou ook een UTP kabel in een wanddoos moeten installeren, echter heeft mijn UTP kabel andere kleurcombinaties.

[Afbeelding]

Dank!
je hebt toch de normale kleuren ? orange/blauw/groen/blauwe paar..

afhankelijk waar je de kabel stript zit er iets anders links ... niks van aantrekken als je wat moet plooien met je draadjes voor ze in de juiste volgorde zitten .. zolang je ze maar geen 15cm recht maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[Afbeelding]

Dank!
Wat is er volgens jouw dan anders aan jouw kleuren?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijndef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12-2023
Zo aangesloten, helaas geen connectie..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua2bgKPWjIAUz7dOZXJZDH3k1mA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diI3jgSqU2sZtwDP3mMhUGLS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8qCTGRFxjSgz_IHzeLxCb9wn4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wtrcKO0PPS5dbgtSLXvrLuy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRL8fO-APB28fCtEQF-wt1gGXhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clWTsGYamOyS7HtyNpwSXNC8.jpg?f=fotoalbum_large

edit: nog eens opnieuw aangesloten en werkt nu :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... echter heeft mijn UTP kabel andere kleurcombinaties...
Dat is geen UTP. UTP staat voor Unshielded Twisted Pair en die pairs van jou zijn niet getwist.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1