• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:17
Beste Tweakers,

In plaats van inbreuk in iemand anders topic, hierbij een verzoek naar jullie mening betreffende onderstaande offerte.
Ik heb een dakkapel over de gehele breedte, deze ligt op west. Nu wil ik zo veel mogelijk panelen plaatsen in één keer.
Belangrijkste vraag, is Enphase/Solaredge te beste oplossing? Of is een omvormer met dubbele of zelfs enkele string mogelijk?
Situatie:
- Dak oost met Velux dakramen
- Dak west met dakkapel
- Dak dakkapel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mtohy6YzoBEArbCDgS-NORhymhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l3AGsRbZJoWtl1daeib4MF3.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede vraag, welke ik ook al bij de leverancier uit heb staan. Is het mogelijk om 3 zonnepanelen op de dakkapel te plaatsen. Ze hebben nog niet gereageerd voor de mogelijke belasting. Wel dat de garantie vervalt als er extra gewicht op dakkapel komt.
Hebben Tweakers deze keuze al gemaakt, is er een groot risico aan extra gewicht. Ik weet dat extra belasting qua water en sneeuw mee genomen moet zijn, maar ik heb nergens de berekening of cijfers van de gekregen.

Derde vraag, wat vinden jullie van onderstaande offerte, prijs zal ik er voor nu nog uit laten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcdjjZDILrMs_VeKtRtc7l_dRBQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s5CqgFJrdIJ5ihq8WbBSSGPd.jpg?f=user_large

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb je last van schaduw?
Voor nu ga ik er op basis van je foto vanuit dat je geen schaduw hebt.

Solaredge heeft een zo constant mogelijk voltage nodig dat rond de 380Vdc ligt.
Ik neem aan dat je de panelen in twee strings op de omvormer aansluit (twee oriëntaties, west en oost).
Daarmee wordt het voltage rond 327 Vdc (STC) voor de set met 8 panelen en 204 Vdc (STC) voor de set met 5 panelen. Ver onder de benodigde 380 Vdc. En dit is nog bij STC condities; de voltages op je dak zijn veelal lager dan dit. Lijkt me niet ideaal voor SE. Wellicht is een stringomvormer (bijv. SMA) beter?

Wellicht kan iemand met wat meer Solaredge ervaring dit onderschrijven?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• Raimundus
Kets_One schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:35:
Heb je last van schaduw?
Voor nu ga ik er op basis van je foto vanuit dat je geen schaduw hebt.

Solaredge heeft een zo constant mogelijk voltage nodig dat rond de 380Vdc ligt.
Ik neem aan dat je de panelen in twee strings op de omvormer aansluit (twee oriëntaties, west en oost).
Daarmee wordt het voltage rond 327 Vdc (STC) voor de set met 8 panelen en 204 Vdc (STC) voor de set met 5 panelen. Ver onder de benodigde 380 Vdc. En dit is nog bij STC condities; de voltages op je dak zijn veelal lager dan dit. Lijkt me niet ideaal voor SE. Wellicht is een stringomvormer (bijv. SMA) beter?

Wellicht kan iemand met wat meer Solaredge ervaring dit onderschrijven?
SolarEdge advies is gegeven omdat je drie dakdelen hebt met schaduw op de onderste drie panelen onder de dakkapel (schaduw dakkapel tot middaguur), de drie panelen op de dakkapel (klein schaduw vanwege dakuitvoer CV) en de acht panelen op oost. Dit was/is niet rendabel op twee strings volgens de leverancier.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 10:21
Is deze offerte inclusief de platdakpanelen?

@Kets_One
Met SolarEdge moeten ze juist allemaal in 1 string.
Goed dat ze kiezen voor P404. (85 V optimisers), en panelen die daarmee compatibel zijn.
Andere aanbieders met zo weinig panelen per kant en P401 zou ik de deur wijzen.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Ik weet de helling van het dak niet maar zie al wel dat de 3000 of 3500 HD Wave ook prima is (gelijke jaaropbrengst dan dat 4 kW model, en de installateur kan het dan niet per ongeluk als 2 strings aansluiten). De panelen liggen immers in meerdere richtingen. Mogelijk is dat meteen ook iets goedkoper qua bekabeling.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Raimundus
Is deze offerte inclusief de platdakpanelen?

Ik weet de helling van het dak niet maar zie al wel dat de 3000 of 3500 HD Wave ook prima is (gelijke jaaropbrengst dan dat 4 kW model, en de installateur kan het dan niet per ongeluk als 2 strings aansluiten). De panelen liggen immers in meerdere richtingen. Mogelijk is dat meteen ook iets goedkoper qua bekabeling.
Inclusief platdak panelen en dakhelling is 35 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Vooropgesteld dat de dakkapel de belasting kan dragen vind ik SolarEdge met P404 wel een goede optie. Door de 3 verschillende orientaties is het geen dak voor een stringomvormer.

Microomvormers kan ook.
Vermijdt SolarEdge met P401. En controleer op de installatiedag of je ook echt P404 krijgt en ze niet per ongeluk P401 installeren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
Zijn er bedrijven/installateurs of panelen welke op of tegen de nok zonnepanelen monteren. Ik heb namelijk 3 standaard dakpannen ruimte om daar panelen in landscape te plaatsen, maar tot nu toe heb ik geen bedrijf kunnen vinden die kan plaatsen. Vreemd genoeg zie ik in mijn dorp wel deze oplossing op andere daken. Dus het is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gewoon aanbellen en informeren bij die bewoners.

Tot een jaar geleden waren er nog veel panelen beschikbaar van 1 meter breed. Tegenwoordig is 1.05m bij vrijwel alle installateurs het minimum. Ik weet niet of die 5 cm het verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raimundus
Panelen gevonden die passen op de ruimte welke mijn dak te bieden heeft.
Offerte binnen van:
- 14x Hyundai 395wp (8 oost, 6 west waarvan een paneel schaduw van CV dakuitvoer gedurende de dag)
- 14x SE P404
- 1x SE5000H

Monteren en aansluiten op meterkast.
Totaalprijs €6060,- incl BTW (5530wp)

Is de combi optimizers en panelen optimaal, of is de P401 afdoende?
Is de offerte prijs net, volgens markt of aardig aan de hoge kant?

[ Voor 9% gewijzigd door Raimundus op 02-09-2021 22:15 ]

• busscherski
Je hebt slechts 6 panelen aan de west kant. Verdeeld over 2 hellingen en ook nog schaduw. Ik verwacht zeker dat P404 meerwaarde biedt.
P401 en P404 kost vrijwel evenveel dus daar kun je niet op bezuinigen.

Ik vind het een nette prijs voor een SE systeem van deze grootte en verdeeld over 3 dakvlakken.

Het verschilt maar 90 euro maar ik zou denk ik toch kiezen voor het 3.68 kW enkelfase model. Doordat de panelen grotendeels vrij steil oostwest liggen staat de zon niet op alle panelen tegelijk loodrecht.

Hier als bewijs even een screenshot gemaakt met Sunnydesign, met de 3.68 kW omvormer verlies je 0.1% van de jaaropbrengst doordat de omvormer aan de kleine kant is. Dat is 5 kWh per jaar, daar kun je geen grotere omvormer mee terugverdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-YaPZhQnih9YVCG-pc7jY01UB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BvOKSgOOd14mp5RWmQ6aaxJO.png?f=fotoalbum_large

En als je die 5 kWh per jaar toch perse binnen wilt halen is het 4 kW model ook voldoende.

• Raimundus
Uiteindelijk is de opstelling over twee dakvlakken, helling beide vlakken is 35 graden.
8 panelen oost welke volle zon hebben tot 1300 uur en 6 panelen west:
3 panelen tegen daknok boven de dakkapel, waarvan een schaduw vangt van de CV pijp. En 3 panelen onder de dakkapel welke schaduw vangen tot 1300 uur ongeveer.
Er komen dus geen panelen direct op mijn dakkapel te liggen.

In dit geval is dus de SE5000 overkill en kan de 3500 of 4000 al afdoende zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Raimundus op 02-09-2021 22:45 ]

• busscherski
O alles op 35 graden. Dan topt de 3.68 kW omvormer nog veel minder dan 5 kWh per jaar af. Zo weinig dat ik het niet eens kan simuleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tZ5xDjnc5BIIWS7sWCgbSzFvgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AbLViwoWpZKTooSUH84tkPcx.png?f=fotoalbum_large
In dit geval is dus de SE5000 overkill en kan de 3500 of 4000 al afdoende zijn?
Ik zou kiezen tussen het 3500 en het 3680 W model. Het 3500 W model haalt volgens Sunnydesign jaarlijks 3 kWh minder van je dak dan het 3680 W model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
Ik heb het even is SE designer gesimuleerd. Die berekend het max DC vermogen een fractie hoger dan Sunny: 4.08kW.

SE simuleert echter geen aftop met SE3500H, maar die scheelt maar een 10je met SE3680H... pak die dus.
SE simuleert ook geen problemen met p401, maar houdt amper rekening met de dakkapel... Aangezien p404 hetzelfde kost, even efficiënt is... 100% zorgen dat je die krijgt.

Als je op gegeven moment besluit toch die dakkapel vol te gooien... Dan kan dat erbij op dezelfde omvormer met weinig aftopping (30kWh).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
busscherski schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:49:
O alles op 35 graden. Dan topt de 3.68 kW omvormer nog veel minder dan 5 kWh per jaar af. Zo weinig dat ik het niet eens kan simuleren.

[Afbeelding]

[...]

Ik zou kiezen tussen het 3500 en het 3680 W model. Het 3500 W model haalt volgens Sunnydesign jaarlijks 3 kWh minder van je dak dan het 3680 W model.
Is deze berekening op basis van 1 string opstelling of gesplitst in twee losse strings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb de berekening even gedaan met 2 strings en Sunnydesign van SMA omdat ik dat makkelijker vind en het qua vermogen niet uitmaakt.
Als het geen stringomvormer maar SolarEdge wordt dan is 1 string beter (2 strings kan ook niet op een 3680 W versie.

Pagina: 1