Krachtstroom aanleggen 3 fasen door 5/8 buis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Squeezert
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-02-2022
Hi,

Ik overweeg een Sauna in huis te plaatsen en heb hiervoor 3 fase (krachtstroom) nodig. Vanuit de meterkast naar de betreffende ruimte loopt een leiding met 1 fase (directe aansluiting wasdroger). Mijn belangrijkste vraag is of 2 extra of zelfs 3 extra fase draden door dezelfde 5/8 buis toegestaan is.In het eerste geval offer ik de dan de aansluiting voor de wasdroger op.

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Je mag in elk geval sowieso geen twee groepen combineren in dezelfde buis, uit je verhaal is net niet helemaal duidelijk of je dat bedoelt, of dat je de bestaande bedrading wilt vervangen door die van één 3-fase-groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-05 21:45
Nee dit is niet toegestaan. Hier zul je een 19mm (3/4) buis voor moeten maken.

“Een 16 mm (5/8 inch) PVC mantelbuis mag maximaal 3 x 2,5 mm2 + 2 x 1,5 mm2 VD installatiedraad of 2 x 2,5 mm2 + 3 x 1,5 mm2 VD installatiedraden aangebracht worden. Voor 16 mm flexibele buis echter 1 stuks 1,5 mm2 VD installatiedraad minder.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

decramy

root@birdie:~#

Je kunt, afhankelijk van de afstand tot de meterkast de boel vervangen door 5*1.5mm2. Eventueel gecombineerd met een nieuw groepenkastje, dan kun je alles aangesloten houden.

Maar het geniet niet de voorkeur 😉

[ Voor 10% gewijzigd door decramy op 19-08-2021 17:50 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Squeezert
Ai, dat wordt dan lastig. dank voor de antwoorden.

Andere optie wellicht. In de ruimte heb ik drie stopcontacten op ieder een eigen groep. De wasmachine en de droger hebben ieder hun eigen groep. De derde groep is een algemene voor verlichting, centrale afzuiging en een slaapkamer o.a. De wasmachine en droger hangen achter een afzonderlijke 40A zekering. De derde groep zit op de 40A zekering van de wasmachine.

Is het toegestaan dat ik deze drie fasen pak voor de krachtstroom en tegelijkertijd de stopcontacten blijf gebruiken voor wasmachine en droger. Het is dan duidelijk dat ik niet de was moet doen terwijl de sauna aan staat. Praktisch is het niet maar is dit scenario toegestaan/legaal?

Edit: En wat als ik de meterkast uitbreid met een derde 40A zekering en daarop de derde algemene groep aansluit. In dit scenario zitten alle drie fasen op een eigen 16A zekering, achter een eigen 40A zekering.

[ Voor 13% gewijzigd door Squeezert op 19-08-2021 18:09 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:12

DataGhost

iPL dev

Ik ben geen elektricien maar ik kan me alleen maar voorstellen dat dat interessante gebeurtenissen op gaat leveren op het moment dat slechts een van die groepen eruit knalt terwijl het zaakje in gebruik is. En welke nul ga je precies gebruiken dan?

Ik zou persoonlijk serieus gaan kijken naar de opties en benodigde werkzaamheden om een extra buis op de juiste locatie te krijgen. Naast die ene die er al ligt lijkt me een alleen beetje boorwerk en dan was het wel klaar.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Let wel, er zit een verschil in verschillende fasen en verschillende groepen.
Heb jij een 3-fase aansluiting nodig voor de sauna (400v) of is 3x230v ook voldoende?
En heb je een 3-fase huisaansluiting/meterkast?
Zie bijvoorbeeld:
https://www.liander.nl/co...ngen/typen/doorlaatwaarde

[ Voor 29% gewijzigd door bartvl op 19-08-2021 18:14 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Wilke
Squeezert schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:05:
Is het toegestaan dat ik deze drie fasen pak voor de krachtstroom en tegelijkertijd de stopcontacten blijf gebruiken voor wasmachine en droger. Het is dan duidelijk dat ik niet de was moet doen terwijl de sauna aan staat. Praktisch is het niet maar is dit scenario toegestaan/legaal?
Absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59
Squeezert schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:05:
Ai, dat wordt dan lastig. dank voor de antwoorden.

Andere optie wellicht. In de ruimte heb ik drie stopcontacten op ieder een eigen groep.
Ik zou het niet doen, maar het kan denk ik wel:

Mijn kachel is een heel eenvoudig ding met 3 relais (1 per fase) en een gedeelte neutraal. Dit is logisch aangezien deze dingen ontworpen zijn om 5 aderig aangeloten te worden. Maar er is (bij mij) niets wat je tegenhoud om de neutraal ook in 3en te splitsen en hem 3 keer uit een normaal stopcontact te voeden.

Verder, als je echt 40A kan trekken uit 1 groep (is in NL tamelijk ongebruikelijk volgens mij), kan je haast 10kW trekken op 1 fase en zou ik die route kiezen.

Beide zijn wel opties waarbij je tamelijk comfortabel moet zijn met (zelf) werken aan electra. Zo niet dan zit er niets anders op dan binnen de 3.6kW blijven of een nieuwe leiding (laten) trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Even afgezien van de lijst NEN1010 overtredingen die dan niet meer op 1 velletje past, heb je dan ook geen 3-fasen 400V aansluiting, omdat alles op dezelfde of hooguit 2 verschillende fasen zit, immers delen de wasmachine en de derde groep één 40A automaat zeg je, dus dat zal dezelfde fase zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:27
Wait whut... Een wasmachine en droger op een 40A zekering? We hebben het hier over een woonhuis en niet over een industriële wasmachine en droger? Dan wordt het heel dringend tijd om een elektricien te bellen.

Plaats eens een scherpe foto van je groepenkast.

[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 19-08-2021 18:43 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Squeezert
De meterkast :)

Voor de kachel heb ik 400 volt nodig.
De vraag is met welke aanpassingen in de meterkast (extra groep(en), maar met gebruik van de bestaande bekabeling (hierboven beschreven) de gewest de gewenste situatie kan creëren.

Als dat niet mag of wenselijk is dan zal ik 3x 2.5 naar boven moeten trekken. Welke aanpassingen in de meterkast zijn in dit geval dan noodzakelijk? Schot voor de boeg: de 3 fasen aftakken na de meter, een tweede hoofdschakelaar, gevolgd door een aardlek en dan 3x 16A?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alpXOb7-d5Monw16chmAuYWG0U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2o97Q6ItZGkedNCprLf6eSav.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx5I1oLKIfca90FRkxe2p_MdnTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miBuJuOp5q8bwbrvujgkAHEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-6GHUK7nRkM2uoJzv17QyYsp4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSBrJhSzi4qbFIUnpAiSqFYh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squeezert
Ivow85 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:43:
Wait whut... Een wasmachine en droger op een 40A zekering? We hebben het hier over een woonhuis en niet over een industriële wasmachine en droger? Dan wordt het heel dringend tijd om een elektricien te bellen.

Plaats eens een scherpe foto van je groepenkast.
Nee nee, gewoon 16A, maar achter een 40A aardlek. Excuus voor de verwarring.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En onder die 40A aardlekschakelaar zit een C25 hoofdzekering... Dus die knalt er eerder uit dan die aardlekautomaat. Selectiviteit is in ieder geval niet in orde hier. (tenzij er geen lichtere 3~ aardlekautomaten zijn uiteraard -> even snel gezocht en ze zijn er zeker wel lichter.)

[ Voor 10% gewijzigd door sypie op 19-08-2021 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kast is vol, dus eerst je kast vergroten, zo vergroot je ook je rail na de hoofdschakelaar. (Linksonder 2de plaatje)

Dan krijg je
Hoofdschakelaar > verdeler (dat is onderin) > L1,L2,L3,N naar de onderkant van onderstaande Alamat en daarna pas naar de sauna.

Deze in ieder geval.
https://www.123groepenkas...-AardlekAutomaat-C16-30mA

Grootste tip? Laat een elektricien dit doen, een groepje bijplaatsen voor de wasmachine enzo is niet zo spannend, maar iets waar iemand in gaat zitten, zoals een sauna, wil je het maar liever 100% goed toch? Zodat het ook allemaal doorgemeten is, aarding 100% op orde is etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:27
Hier is geen ruimte voor de benodigde extra krachtautomaat.

Daarnaast heb je nu een 2*16A éénfase kookgroep. Dat is ook niet echt wenselijk in combinatie met 25A hoofdzekeringen. Als je toch gaat uitbreiden, zorg dan meteen voor een krachtgroep voor je kookplaat (en zorg dat de elektricien de aansluiting in de kookplaat ook aanpast, voordat hij er na de ombouw van de groepenkast weer spanning op zet).

Gezien je vragen: haal er een erkend installateur bij.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squeezert
No worries, dit laat ik doen, alleen al om verzekeringstechnische redenen. Er komt iets meer bij kijken dan gedacht. Bedankt voor alle reacties. wordt gewaardeerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:44:
En onder die 40A aardlekschakelaar zit een C25 hoofdzekering... Dus die knalt er eerder uit dan die aardlekautomaat. Selectiviteit is in ieder geval niet in orde hier. (tenzij er geen lichtere 3~ aardlekautomaten zijn uiteraard -> even snel gezocht en ze zijn er zeker wel lichter.)
Uh wat? Het zijn geen aardlekautomaten,....

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
40A is gewoon de maximum last van de aardlekschakelaar. Het is geen automaat.
Hij zal ook niet uitgaan bij >40A, alleen stuk.

@Squeezert

Allerlei combinaties van groepen, draden en buizen maken is in ieder geval niet toegestaan.
Er is maar 1 goede manier om dit te doen. Een (nieuwe) 5-draads aansluiting maken (kan met kabel of met draad/buis) en een krachtgroep in de meterkast.

Zo kort gekeken zou het (technisch gezien) in de bestaande kast passen als je een aardlekautomaat neemt (3x16A/30mA) en de beltransformator er uit gooit (hier bestaan ook externe varianten van).

Maar een volle boel wordt het zeker.

De kookgroep op 1 fase is daarentegen een minder goed idee imo. Je hebt een prima 3f aansluiting, deze twee hadden gewoon even netjes over 2 fasen verdeelt moeten worden. Zeker icm met een grootverbruiker als een sauna erbij is wat extra nadenken over lastverdeling wel raadzaam.

• Squeezert
timberleek schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:48:
[...]

De kookgroep op 1 fase is daarentegen een minder goed idee imo. Je hebt een prima 3f aansluiting, deze twee hadden gewoon even netjes over 2 fasen verdeelt moeten worden. Zeker icm met een grootverbruiker als een sauna erbij is wat extra nadenken over lastverdeling wel raadzaam.
Dankjewel voor deze tip, Zal ik zeker meenemen in overleg met de elektricien. Jammer dat ze het zo vanuit de bouw hebben aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-05 13:10
Wat ik nog mis is het volgende, wat is het vermogen van die eventuele toekomstige sauna? Als dat 6,6 - 6,9 kW is, of te wel drie-fase 10A dan kun je namelijk 5 x 1,5 mm2 trekken. Het is niet gebruikelijk maar het kan wel. Fijner is om direct 5 x 2,5 mm2 te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
aardlekschakelaar... geen automaat.

deze aardlekschakelaar schakelt bij 30mA lekstroom af en mag tot 40A belast worden.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Pagina: 1