Vervanging voor Onkyo TX-NR609

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views

Vraag

• Partyfart2016
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-01 16:29
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een versterker
Vervanging voor Onkyo TX-NR609

Wat is je budget?
Max EUR 200,-, 2e handse.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil minimaal 5x HDMI in en 5.1 systeem en 160W.

Wat heb je zelf al gevonden?
Geen voorkeur, ik ben nu Onkyo gewend, maar ben ook in voor andere merken.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb nu al jaren een 2e hands Onkyo TX-NR609, met 6 HDMI in, 7.2 systeem en 160W en heel veel Audio filters. Nu wil ik deze eigenlijk vervangen (is al 10 jaar oud) door een iets recentere 2e handse reciever.Wat is aan te raden voor max 200 euro? Let wel, ik moet minimaal 5xHDMI en 5.1 systeem hebben.

Beste antwoord (via FeaR op 19-08-2021 17:32)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03

FeaR

In GoT we trust

Ook dit topic ga ik op slot zetten. GoT is geen vraag-en-krijg-antwoord-forum, wij verwachten enige vorm van eigen inzet. Oftewel, wij gaan niet zoeken aan de hand van een lijstje met eisen wat jij post. Het idee is dat je zelf zoekt een een short list aanlevert. Vandaar ook dit deel uit de template:
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Zeker met tweedehands is die short list nog belangrijker aangezien Merk X Type Y mogelijk helemaal niet aan te komen is tweedehands. Met nieuwe producten ligt dat toch anders.

Ik zou vooral de eis van 160 Watt laten vallen. Vermogen wordt op zo veel verschillende manieren gemeten dat je al snel appels met peren aan het vergelijken bent. Waarbij vermogen in de gemiddelde huiskamer het probleem niet mag zijn. Je hebt aan enkele (tientallen) Watts genoeg.

De genoemde 160 Watt is gemeten op slechts één kanaal, bij een pieptoon van 1000 Hz en met een THD (vervorming) van een te hoge waarde om bruikbaar te zijn. Ik kijk zelf liever naar een vermogen opgegeven bij twee kanalen, een bereik van 20 - 20.000 Hz en een THD van 0,1% of minder. Moge duidelijk zijn dat die tweede manier van meten tot een lager opgegeven vermogen zal leiden. Zet je die twee tegenover zou de Onkyo "winnen" maar alleen omdat je dus geen appels met appels aan het vergelijken bent.

Voor jouw beeld, gemeten levert de Onkyo TX-NR609 op alle kanalen nog de helft van jouw eis:
Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 81.0 watts
1% distortion at 95.1 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 77.7 watts
1% distortion at 88.9 watts
Bron: https://www.soundandvisio...receiver-ht-labs-measures

Is dat erg? Nee, zoals gezegd heb je aan nog minder genoeg. Als je een receiver wilt die echt 160 Watt per kanaal levert dan zit je in heel andere prijsklasses (mits ze er al zijn). En om het dan nog leuker te maken: De stap van 1 naar 2 Watt is groter dan bijvoorbeeld de stap van 100 naar 150 Watt. Als je aan 100 Watt niet genoeg hebt dan heb je dat met 150 Watt ook niet. Als je vanaf 100 Watt echte stappen wilt maken zal je naar 1000 Watt moeten gaan kijken :P

[ Voor 62% gewijzigd door FeaR op 20-08-2021 06:59 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03

FeaR

In GoT we trust

Ook dit topic ga ik op slot zetten. GoT is geen vraag-en-krijg-antwoord-forum, wij verwachten enige vorm van eigen inzet. Oftewel, wij gaan niet zoeken aan de hand van een lijstje met eisen wat jij post. Het idee is dat je zelf zoekt een een short list aanlevert. Vandaar ook dit deel uit de template:
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Zeker met tweedehands is die short list nog belangrijker aangezien Merk X Type Y mogelijk helemaal niet aan te komen is tweedehands. Met nieuwe producten ligt dat toch anders.

Ik zou vooral de eis van 160 Watt laten vallen. Vermogen wordt op zo veel verschillende manieren gemeten dat je al snel appels met peren aan het vergelijken bent. Waarbij vermogen in de gemiddelde huiskamer het probleem niet mag zijn. Je hebt aan enkele (tientallen) Watts genoeg.

De genoemde 160 Watt is gemeten op slechts één kanaal, bij een pieptoon van 1000 Hz en met een THD (vervorming) van een te hoge waarde om bruikbaar te zijn. Ik kijk zelf liever naar een vermogen opgegeven bij twee kanalen, een bereik van 20 - 20.000 Hz en een THD van 0,1% of minder. Moge duidelijk zijn dat die tweede manier van meten tot een lager opgegeven vermogen zal leiden. Zet je die twee tegenover zou de Onkyo "winnen" maar alleen omdat je dus geen appels met appels aan het vergelijken bent.

Voor jouw beeld, gemeten levert de Onkyo TX-NR609 op alle kanalen nog de helft van jouw eis:
Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 81.0 watts
1% distortion at 95.1 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 77.7 watts
1% distortion at 88.9 watts
Bron: https://www.soundandvisio...receiver-ht-labs-measures

Is dat erg? Nee, zoals gezegd heb je aan nog minder genoeg. Als je een receiver wilt die echt 160 Watt per kanaal levert dan zit je in heel andere prijsklasses (mits ze er al zijn). En om het dan nog leuker te maken: De stap van 1 naar 2 Watt is groter dan bijvoorbeeld de stap van 100 naar 150 Watt. Als je aan 100 Watt niet genoeg hebt dan heb je dat met 150 Watt ook niet. Als je vanaf 100 Watt echte stappen wilt maken zal je naar 1000 Watt moeten gaan kijken :P

[ Voor 62% gewijzigd door FeaR op 20-08-2021 06:59 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Dit topic is gesloten.