Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onderdelen check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moody_
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-07-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

VFX en 3D development

Wat mag het systeem gaan kosten?

Een 1300 euro zonder grafische kaart.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

ASUS TUF RTX 3080 OC

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Zie systeem onder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 544,-€ 544,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 154,90€ 154,90
1VoedingenGigabyte Aorus P850W€ 114,90€ 114,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 179,95€ 179,95
Totaal€ 1.243,39

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Niet direct

Ga je overklokken?

Niet direct

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik zou willen vragen of ik bij dit systeem voor bepaalde verrassingen kom te staan omdat er misschien dingen niet goed samenwerken?
Ik heb gelezen dat het misschien mogelijk is dat ik de bios moet updaten voordat dit werkt met deze CPU?
Wat met het geheugen? Ik las bij de reviews dat hier in het bios ook dingen voor aangepast dienen te worden?
Zijn er verder nog onderdelen waar ik beter wat bij stil sta en eventueel alternatieven voor zoek omdat deze misschien niet goed samenwerken?

Alvast bedankt,
Moody

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat bedoel je met dat je niet direct wil gaan overclocken? Als je dit later alsnog wilt gaan doen, of de optie ervoor wilt open houden, is het verstandiger daar nu al rekening mee te houden, omdat je jezelf daarmee toch best flinke kosten kan besparen.

Het spannendste aan onderdelen die mogelijk niet zouden samenwerken, is het moederbord en het RAM geheugen. Voor het moederbord is een zogenaamde QVL lijst beschikbaar, waarop diverse merken en typen RAM geheugens te vinden zijn, die succesvol getest zijn in combinatie met het moederbord. Daarvan heb je dan dus de garantie dat het werkt.

Voor wat betreft de BIOS; je kunt de winkel vragen of zij de nieuwste BIOS erop flashen, maar dat is eigenlijk alleen nodig in geval je problemen hebt of jouw CPU waarschijnlijk niet herkend gaat worden. Maar met de 550 chipset heb je daar volgens mij geen last van met 5000 serie Ryzen CPU;s.

De enige puntjes waar ik naar zou kijken zijn de voeding (volgens mij heb je geen 850W voeding nodig en is er beter te krijgen dan de Gigabyte Aorus) en de NVMe SSD (volgens mij is dat goedkoper te krijgen terwijl je nauwelijks inlevert op performance.

• Moody_
Bedankt voor de snelle reactie!
Wat bedoel je met dat je niet direct wil gaan overclocken? Als je dit later alsnog wilt gaan doen, of de optie ervoor wilt open houden, is het verstandiger daar nu al rekening mee te houden, omdat je jezelf daarmee toch best flinke kosten kan besparen.
Daar heb je een punt. Hier moet ik dan ook misschien wel rekening mee houden met de voeding en moederbord?
Het spannendste aan onderdelen die mogelijk niet zouden samenwerken, is het moederbord en het RAM geheugen. Voor het moederbord is een zogenaamde QVL lijst beschikbaar, waarop diverse merken en typen RAM geheugens te vinden zijn, die succesvol getest zijn in combinatie met het moederbord. Daarvan heb je dan dus de garantie dat het werkt.
Deze zag ik er precies al niet bij staan. Dan misschien het moederbord aanpassen of bekijken welke RAM er wel bij past.
De enige puntjes waar ik naar zou kijken zijn de voeding (volgens mij heb je geen 850W voeding nodig en is er beter te krijgen dan de Gigabyte Aorus) en de NVMe SSD (volgens mij is dat goedkoper te krijgen terwijl je nauwelijks inlevert op performance.
Dan moet ik eens zien welke er beter zijn dan de gigabyte Aorus.
Bedoel je een andere NVMe SSD? Bedoel je een ander type? Of merk?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Moody_ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:44:
Daar heb je een punt. Hier moet ik dan ook misschien wel rekening mee houden met de voeding en moederbord?
Als je gaat overclocken, zou ik daar in elk geval met de voeding inderdaad er rekening mee gaan houden. Als je gaat overclocken, gaat het verbruik namelijk wel omhoog.
Deze zag ik er precies al niet bij staan. Dan misschien het moederbord aanpassen of bekijken welke RAM er wel bij past.
Wat je kunt doen, is even opzoeken welke chips op het RAM zit dat jij voor ogen hebt. Vervolgens kun je kijken of je RAM kan vinden met dezelfde chips die wel op de QVL staat. Dat vergroot de kans dat het RAM compatible is. Om alles te testen is immers ook een berg werk voor moederbordfabrikanten. ;) Of de gok wagen. :)
Dan moet ik eens zien welke er beter zijn dan de gigabyte Aorus.
Qua voedingen zijn er best een boel. Over het algemeen is Corsair met de RM lijn altijd goed, BeQuiet heeft ook een boel goede voedingen.
Bedoel je een andere NVMe SSD? Bedoel je een ander type? Of merk?
Performance-wise wint een PC weinig aan een MVNe SSD, dan kun je zelfs een SATA SSD overwegen. Een MVNe SSD is alleen handig vanwege de vorm en grootte. ;) Je zou eventueel de Kingston A2000 kunnen overwegen van 1TB, die een stuk goedkoper is dan de MVNe SSD die je nu voor ogen hebt.

Heb je trouwens aan 1TB ook wel voldoende, trouwens? :)

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 13:11
Een degelijke 750 watt voeding, zoals de Rm750x, zou voldoende moeten zijn. Daarnaast zou ik ook niet gaan overclocken op Ryzen 5000 aangezien er weinig winst in performance valt te behalen en het voor een hoop extra verbruik en hitte zorgt. Dan zou je ook gelijk een betere koeler moeten nemen dan wat je nu hebt gekozen.
Een nvme ssd is vooral goed in het verplaatsen van grote bestanden, dan zie je wel echt het verschil met een sata ssd. Bovendien zijn ze nu praktisch net zo duur. Een pcie 4 ssd is nu nog wel een stukje duurder dan een 3.0, en het verschil daartussen is niet erg groot. Zelf zou ik dus voor een goede gen 3 drive gaan.
Misschien is een iets luxer moederbord zoals de b550 aorus master is fijner, zeker voor een build van dit budget. Het biedt toch wel een betere io, en meer m.2 slots met allemaal heatsinks. Beide moederborden hebben trouwens geen type c header voor aan de voorkant van je kast, dus als dat een must is moet je op zoek naar een andere moederbord.

• Moody_
Wat je kunt doen, is even opzoeken welke chips op het RAM zit dat jij voor ogen hebt. Vervolgens kun je kijken of je RAM kan vinden met dezelfde chips die wel op de QVL staat. Dat vergroot de kans dat het RAM compatible is. Om alles te testen is immers ook een berg werk voor moederbordfabrikanten. ;) Of de gok wagen. :)
Oke, dan vergelijk ik het met de chipsets.
Qua voedingen zijn er best een boel. Over het algemeen is Corsair met de RM lijn altijd goed, BeQuiet heeft ook een boel goede voedingen.
Bedankt voor de info!
Performance-wise wint een PC weinig aan een MVNe SSD, dan kun je zelfs een SATA SSD overwegen. Een MVNe SSD is alleen handig vanwege de vorm en grootte. ;) Je zou eventueel de Kingston A2000 kunnen overwegen van 1TB, die een stuk goedkoper is dan de MVNe SSD die je nu voor ogen hebt.

Heb je trouwens aan 1TB ook wel voldoende, trouwens? :)
Die A2000 is inderdaad wel een stuk goedkoper. Misschien kan ik de overschot van het budget dan in een ander moederbord steken.

En daar zeg je iets. Ik dacht met 1TB voorlopig wel toe te komen. Heb ook nog wel een oude HDD van 2TB. Deze kan ik misschien als extra opslag en backup gebruiken
Een degelijke 750 watt voeding, zoals de Rm750x, zou voldoende moeten zijn. Daarnaast zou ik ook niet gaan overclocken op Ryzen 5000 aangezien er weinig winst in performance valt te behalen en het voor een hoop extra verbruik en hitte zorgt. Dan zou je ook gelijk een betere koeler moeten nemen dan wat je nu hebt gekozen.
Een nvme ssd is vooral goed in het verplaatsen van grote bestanden, dan zie je wel echt het verschil met een sata ssd. Bovendien zijn ze nu praktisch net zo duur. Een pcie 4 ssd is nu nog wel een stukje duurder dan een 3.0, en het verschil daartussen is niet erg groot. Zelf zou ik dus voor een goede gen 3 drive gaan.
Misschien is een iets luxer moederbord zoals de b550 aorus master is fijner, zeker voor een build van dit budget. Het biedt toch wel een betere io, en meer m.2 slots met allemaal heatsinks. Beide moederborden hebben trouwens geen type c header voor aan de voorkant van je kast, dus als dat een must is moet je op zoek naar een andere moederbord.
Bedankt voor de info!
Over het moederbord twijfel ik nog het meest. Ik las dat de Aorus ELITE V2 weldegelijk een USB-C aan de voorkant heeft aangezien ik dat toch wel zou willen. https://www.gigabyte.com/...-AORUS-ELITE-V2-rev-10#kf
Vandaar ook dat ik deze had gekozen. De 'master' heeft dit precies niet inderdaad.

Anders zou ik voor deze kunnen gaan: pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk en deze lijkt ook wel te gaan met het geheugen: https://pcpartpicker.com/...y/?compatible_with=3Mxbt6

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 13:32
Ik zal sowieso geen Gigabyte voedingen meer kopen. Ik raad een seasonic aan of corsair, maar blijf uit de buurt van Gigabyte voedingen!!!

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 13:11
@Moody_ klopt, ik heb mij verkeken, ik zat bij de v1 te kijken.
Pagina: 1