Vraag

• TweakerMathijs
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07-2023
Mijn vraag valt eigenlijk in beide laptop en desktop advies. En omdat het een vage vraag is zonder specifieke componenten hoop ik dat ik hem hier dan mag stellen.

Is het verstandiger om een €1500 laptop aan te schaffen, of een €500 laptop + €1000 desktop?

Achtergrondinfo:
In mijn schooltijd moest ik een nieuwe laptop kopen (CAD systeem was te zwaar). Ik heb toen gekozen voor de Asus ROG G75VW. Een laptop voor school waar ik ook mee kan gamen. Helaas heeft hij het gisteren na 9? jaar plots begeven. Dus nu moet er iets nieuws komen.
Ik was van plan om binnen een jaar een desktop te kopen van +-€1000 voor gamen. Een groot nadeel van de G75VW was dat zodra ik hem gekocht had, er veel spellen uit kwamen waarvoor de GPU te slecht was. Ik dacht dat ik de GPU kon upgraden, maar dat blijkt niet het geval.

Als gamer ben ik erg wispelturig. Ik vind het leuk om telkens een nieuw spel te proberen. En de duurste en zwaarste spellen zijn natuurlijk het mooist. Speel nauwelijks multiplayer, niet mijn ding. Ik heb in de afgelopen jaren veel spellen moeten overslaan, die ik nu van plan ben te gaan spelen. Zoals:
- Far cry reeks
- Red dead redemption
- Forza horizon
Soortgelijke spellen in de komende 5 jaar hoop ik niet over te hoeven slaan. 60 fps en full hd is mij al prima. En het is prima dat er dan een keer een nieuwe GPU in moet.

Mijn laptop gebruik ik veel. Meestal op de bank, series of youtube kijken, of internetten en spullen bestellen. Dus die hoeft eigenlijk niet zo bijzonder te zijn.

Sommige punten voor een laptop maken mij niks uit.
1. hoe zwaar
2. accu duur
3. hij moet aan de kabel liggen
4. lawaai wat de laptop maakt
5. webcam

Ik zag al een mooi concept in de Asus ROG FLOW X13, waar ik altijd later nog een nieuwe GPU extern kan aansluiten. Maar dit systeem kost me te veel (€3000)

De vergelijking wordt denk ik tussen:
Lenovo legion 5 pro á €1500
of
Lenovo ideapad 3 á €500 + een complete desktop á €1000 (heb een uitgekozen die mij goed leek)

Een scherm heb ik nog wel liggen.

Voordeel wat ik zie voor een desktop:
Toekomst bestendig. Makkelijk een GPU upgraden zonder de rest.

Nadeel
Je koopt componenten 2x (bijv. CPU voor laptop en voor de desktop)

Mijn idee is dat een desktop makkelijker up te graden is. Als dat niet zo is, heb ik liever een game laptop.
Als nadeel is het duurder om met een desktop + laptop dezelfde prestaties te krijgen?