• CloudChaser137
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-08-2021
Beste tweakers ik ben 20 jaar oud en na het nemen van een tussen jaar ben ik van plan om weer naar school te gaan. Ik ben sinds een half jaar erg geïnteresseerdg in programmeren en ben daarom ook van plan om een opleiding tot software developer te gaan volgen op MBO niveau

Waar ik me alleen veel zorgen over maak zijn mijn baankansen over 4 jaar ik weet namelijk niet zeker of ik dan nog de drive heb om voor een HBO papiertje te gaan maar zie dat dat voor de meeste posities wel gevraagd wordt

Waar ik dus benieuwd naar ben is of ik met een niveau 4 diploma ook echt ergens aan de bak kan als programmeerder en of er anders nog andere rollen binnen de ICT zijn waarvoor ik dan in aanmerking kan komen evt na het behalen van certificaten.

Groet,

Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

Welke vooropleiding heb je afgerond, wat zijn je ambities en wat heb je zelf al onderzocht?
Ja je kan best een baan vinden met MBO4, maar zonder wat meer info valt hier weinig zinnigs over te zeggen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:12
Tuurlijk, baankans is er zeker. Je zult alleen op een ander niveau moeten instromen en jezelf moeten bewijzen. Waarschijnlijk ga je een iets langer 'opwerktraject' in omdat je simpelweg een streepje achterloopt op iemand met een HBO papiertje.

Wellicht is het nog interessant om een deeltijd studie te doen?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
10% ligt aan je papiertjes, 90% aan je inzet.

Dus de kans op die baan ligt voor 90% in je eigen persoon.

Deze getalletjes zijn natuurlijk niet te staven, maar een papiertje zegt niet zoveel, genoeg die komen met HBO universitaire opleidingen die liever lui dan moe zijn, maar die VMBO'er 100x de inzet toont en dus verder komt.

• Ontwikkelaar
  • Laatst online: 27-05-2022
Je zou ook 1e jaar MBO kunnen doen en als het je bevalt de 21+ toets voor HBO software engineering doen. Ben je 25/26 jaar als je afstudeert.

• CloudChaser137
dragonhaertt schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:26:
Welke vooropleiding heb je afgerond, wat zijn je ambities en wat heb je zelf al onderzocht?
Ja je kan best een baan vinden met MBO4, maar zonder wat meer info valt hier weinig zinnigs over te zeggen.
Ik heb hiervoor de havo gedaan ben toen naar het HBO gegaan maar ben met een half jaar gestopt omdat ik er toen niet genoe aan dee hoop dat ik met de structuur op het MBO wat succesvoller zal zijn.

Mijn ambitie is vooral om een iets leuker baantje te hebben als schoonmaker bij de mac.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:20
CloudChaser137 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Ik heb hiervoor de havo gedaan ben toen naar het HBO gegaan maar ben met een half jaar gestopt omdat ik er toen niet genoe aan dee hoop dat ik met de structuur op het MBO wat succesvoller zal zijn.

Mijn ambitie is vooral om een iets leuker baantje te hebben als schoonmaker bij de mac.
Welke opleiding je ook volgt of welke baan je ambieert, helaas is er altijd een zekere mate van inzet nodig. Dat geldt voor alles.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ja zeker, je gaat sowieso 2x stage lopen denk ik. Als je daar echt het maximale uithaalt moet je vast een baan aangeboden krijgen in deze tijden met werknemerstekort. Dus ik zou ruim van te voren naar uitkijken naar bedrijven met groei-potentieel en bedrijven die veel vacatures (nu al) hebben uitstaan. En daar dan tzt gaan solliciteren voor je stageplek en als je er eenmaal zit eens kletsen met wat voor personeel ze denken in de toekomst nodig te hebben qua kennis en vaardigheden. Als je daarna op je stageplekken uit enorm je best doen en je beste kan laat ziet dan kan het echt niet missen hoor.

[ Voor 56% gewijzigd door CyberMania op 19-08-2021 13:46 ]

• CloudChaser137
Ontwikkelaar schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:29:
Je zou ook 1e jaar MBO kunnen doen en als het je bevalt de 21+ toets voor HBO software engineering doen. Ben je 25/26 jaar als je afstudeert.
Ik kan nu eigenlijk ook wel aan een HBO opleiding beginnen maar weet met mijn werkhouding op dit moment niet zeker of ik dat wel ga afmaken daarom kies ik er ook voor om nu een MBO opleiding te doen iets met liever 10 vogels in de lucht ofz

• CyberMania
CloudChaser137 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:46:
[...]

Ik kan nu eigenlijk ook wel aan een HBO opleiding beginnen maar weet met mijn werkhouding op dit moment niet zeker of ik dat wel ga afmaken daarom kies ik er ook voor om nu een MBO opleiding te doen iets met liever 10 vogels in de lucht ofz
Lijkt me een slim plan. Op het HBO word je vaak heel vrij gelaten en moet je alles zelf regelen. Op het MBO toch wat schoolser en meer ondersteuning/hulp/begrip.

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:18
CyberMania schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:47:
[...]

Lijkt me een slim plan. Op het HBO word je vaak heel vrij gelaten en moet je alles zelf regelen. Op het MBO toch wat schoolser en meer ondersteuning/hulp/begrip.
Dit hangt wel een beetje van de school af. Mijn MBO 4 opleiding was 1 SQL les van een uur en verder zelf maar uitzoeken wat je wil doen. Een vriend van me deed op een andere school dezelfde opleiding en daar was het alleen maar les en nauwelijks vrijheid.

@TS mijn ervaring is dat er werk genoeg is voor mensen met een MBO software developer papiertje. Wel wordt er verwacht dat je een portfolio hebt om aan te tonen wat je kan.

• YoghurtSociety
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:54
Verwacht niet dat je uitzonderlijk leert programmeren op MBO. Dit zal toch echt uit jezelf moeten komen; hobby projecten en ervaring op doen.

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Om een kleine duit in het zakje te doen. Wij wijzen mensen met minder dan HBO standaard af. Als je aan HBO begint (en afmaakt), dan toont dat een zekere mate van niveau en dat wordt gewaardeerd in het bedrijfsleven.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
thamac schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:55:
Om een kleine duit in het zakje te doen. Wij wijzen mensen met minder dan HBO standaard af. Als je aan HBO begint (en afmaakt), dan toont dat een zekere mate van niveau en dat wordt gewaardeerd in het bedrijfsleven.
Bij ons is het niet zo extreem, maar een MBO-er moet wel een paar interessante zaken op z'n CV hebben staan. De ervaring leert dat de gros van de HBO-ers een breere achtergrond heeft en ook makkelijker nieuwe zaken oppakt en ook beter vooruit kunnen kijken en mee kunnen denken over de strategie. Nu zullen er ongetwijfeld ook MBO-ers zijn die dat kunnen maar bij gebrek aan uitgebreide ervaring met wat iemand kan moet je toch vertrouwen op ervaringen uit het verleden.

• thamac
Frame164 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:00:
[...]
Bij ons is het niet zo extreem, maar een MBO-er moet wel een paar interessante zaken op z'n CV hebben staan. De ervaring leert dat de gros van de HBO-ers een breere achtergrond heeft en ook makkelijker nieuwe zaken oppakt en ook beter vooruit kunnen kijken en mee kunnen denken over de strategie. Nu zullen er ongetwijfeld ook MBO-ers zijn die dat kunnen maar bij gebrek aan uitgebreide ervaring met wat iemand kan moet je toch vertrouwen op ervaringen uit het verleden.
Mee eens, dan heb je het over een MBO-er die het niveau van een HBO-er heeft door ervaring. De praktijk (tot nu toe) heeft geleerd dat die mensen juist weer niet reageren op onze vacatures (wellicht helaas).

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:54
Geen idee of deze opleiding goed aangeschreven staat, maar misschien is dit wel wat voor je:
https://www.aventus.nl/opleidingen/software-developer-bbl

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:20
CyberMania schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:47:
[...]

Dit is wel echt afhankelijk van de opleiding.

Ooit heb ik ook een tijdje een HBO opleiding gedaan maar het schoolse karakter vond ik zo vervelend dat ik toch maar ben gaan studeren.

Je kan vaak bellen/mailen met hogescholen over het curriculum en de vorm van onderwijs. Dit zou ik zeker doen! Als je alleen MBO gaat doen op basis van een aanname kan je daar best eens spijt van krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:32
Je zou ook nog een Associate Degree kunnen overwegen. Duurt 2 jaar, diploma is op het niveau tussen mbo 4 en hbo, vrij praktische opleidingen. Mocht je daarna nog door willen dan kan je binnen 2 jaar een HBO bachelor halen.

De drive om een hbo of andere opleiding af te maken moet ook wel uit je interesse voor het vakgebied komen. Als je vorige studie spaak liep door een gebrek aan motivatie en interesse dan is het wel de moeite waard om het nog een keer te proberen met iets wat je wel leuk vindt.
Als het niveau van mbo te laag voor je blijkt te zijn dan kan dat ook vrij demotiverend omgeving zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door retoohs op 19-08-2021 20:45 ]

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
thamac schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:55:
Mee eens, dan heb je het over een MBO-er die het niveau van een HBO-er heeft door ervaring. De praktijk (tot nu toe) heeft geleerd dat die mensen juist weer niet reageren op onze vacatures (wellicht helaas).
Misschien komt dat hierdoor :
Wij wijzen mensen met minder dan HBO standaard af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
thlst schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:33:
[...]

Misschien komt dat hierdoor :

[...]
We vragen ook wel expliciet HBO niveau, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je bang bent dat je HBO niet gaat afmaken, maar wel vertrouwen hebt het MBO papiertje te halen dan moet je dat gewoon doen.

Het is lastiger werk te vinden zonder HBO, maar zeker niet onmogelijk. Ik werk al 18 jaar als developer, ondanks dat ik nooit mijn HBO afgemaakt heb.

Je komt alleen waarschijnlijk bij de wat kleinere bedrijfjes terecht en het salaris zal in beginsel wat lager liggen.

Maar je hoeft niet werkloos te zijn.

Met de juiste inzet groei je dan later eventueel alsnog naar iets beters toe. En misschien vind je het - net als een zoon van een collega van mij - na het behalen van dat MBO papiertje wel zo leuk dat je daarna alsnog een HBO bachelor haalt. Die jongen is toevallig dit jaar afgestudeerd.

Toch mooi gedaan.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
En dat te bedenken dat Steve Jobs nooit een opleiding / studie heeft afgerond.

[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 20-08-2021 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
CyberMania schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:21:
[...]

Of velen in de tech sector. Bij ons komt papiertje pas als laatst aan de pas, eerst eens kijken. Als je op het HBO hebt gezeten dan weet je prima dat er genoeg prutsers tussenzaten die weinig ambiëren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 15:52
Je gaat hoe dan ook jezelf erg beperken met een MBO diploma. Het grootste deel van de vacatures vraagt toch HBO niveau. Als je al een X jaar werkervaring hebt, is dat minder een issue. Maar als starter ga je het met alleen MBO echt wel lastig krijgen.

Laat je vooral niet gek maken over verhalen van vroeger (<2000) over mensen die aan de slag gingen zonder opleiding. Dat was toen. Dat is nu een heel stuk lastiger en de concurrentie tussen mensen met 'geen' opleiding is immens.

Als je de optie hebt voor HBO te gaan, zou ik je dat zeker aanraden.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:48
Als ik 2 developer sollicitanten krijg en 1 heeft een afgeronde hbo informatica opleiding en de andere een mbo opleiding dan heeft die hbo'er wel degelijk een flinke voorsprong bij mij om aangenomen te worden. Het geeft aan dat je een bepaald denkvermogen hebt maar net zo belangrijk een bepaalde inzet, motivatie en doorzettingsvermogen om dat diploma te behalen. Daarnaast heb je als hbo informatica student veel meer theoretische kennis die van belang is bij het ontwikkelen van software. Software ontwikkelen is namelijk meer dan een bepaalde programmeertaal goed beheersen

Met mbo4 kom je best aan de bak maar een hbo geeft een bedrijf wel veel meer zekerheid dat jij een bepaalde complexiteit aankan.

ik zou als je de mogelijkheid hebt zeker nog proberen om een hbo informatica af te ronden (wat al in 3 jaar kan door je vooropleiding)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 12:22
Wij kijken in de selectie totaal niet naar papiertjes. De complexiteit en het niveau van de kandidaat toetsen wij zelf. Elke vacature begint ook met 'bachelor or matching work experience'.

Ik heb zelf het hbo niet afgemaakt (want ik was gewoon niet zo goed in school) en ben na een half jaar gestopt en gaan werken. Het viel me op dat veel bedrijven het toen (2008) als harde eis hadden en ben uit eindelijk voor mezelf begonnen.

Via zelf ontwikkeling, hoop freelance klussen uit eindelijk op een groot project terecht gekomen en zo door blijven rollen tot nu (FAANG).

Ik interview elke week 2/3 mensen, download wel is een CV maar om eerlijk te zijn haal ik al mijn data/informatie uit het interview zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 05:05
Vorkie schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:28:
10% ligt aan je papiertjes, 90% aan je inzet.

Dus de kans op die baan ligt voor 90% in je eigen persoon.

Deze getalletjes zijn natuurlijk niet te staven, maar een papiertje zegt niet zoveel, genoeg die komen met HBO universitaire opleidingen die liever lui dan moe zijn, maar die VMBO'er 100x de inzet toont en dus verder komt.
Zo zou het moeten zijn maar in de praktijk is het eerder andersom. Bij veel bedrijven kom je niet een aan de bak zonder een papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 05:05
ex87 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:27:
Wij kijken in de selectie totaal niet naar papiertjes. De complexiteit en het niveau van de kandidaat toetsen wij zelf. Elke vacature begint ook met 'bachelor or matching work experience'.

Ik heb zelf het hbo niet afgemaakt (want ik was gewoon niet zo goed in school) en ben na een half jaar gestopt en gaan werken. Het viel me op dat veel bedrijven het toen (2008) als harde eis hadden en ben uit eindelijk voor mezelf begonnen.

Via zelf ontwikkeling, hoop freelance klussen uit eindelijk op een groot project terecht gekomen en zo door blijven rollen tot nu (FAANG).

Ik interview elke week 2/3 mensen, download wel is een CV maar om eerlijk te zijn haal ik al mijn data/informatie uit het interview zelf.
dat is goed en gelijk heb je, maar helaas in de praktijk bij de meeste werkgevers toch niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
MBO ICT (software ontwikkeling en security) staan op de lijst van kansrijke beroepen.

https://www.werk.nl/arbei...smarkt/kansrijke-beroepen

De conjunctuur is momenteel extreem sterk. Structureel moet je wel rekening houden met een geleidelijke shift van werk op MBO niveau naar HBO niveau. Migratie van on-prem naar cloud en de devops trend zijn daarvan de drijfveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drizky
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik zou je niet teveel af laten schrikken door het HBO papiertje, als dit iets is waar jij zelf echt geen zin in hebt, so be it. Er zijn genoeg omscholing manieren om verder te komen. Ooit begonnen als operationeel medewerker bij dit bedrijf, en doorgegroeid tot Junior DevOps Engineer. De diploma's die ik heb behaald zijn Niveau 3 en 4 IT beheer. Momenteel heb ik een hele waslijst aan Microsoft Learn certificaten en boeken die ik moet gaan lezen/uitvoeren om zo sterker te worden in mijn positie. Je werkgever is vaak ook een hele belangrijke factor hier in. Als ze zien dat je potentie hebt, dan gaan ze er vanzelf voor. Zo niet, dan wordt het wellicht een ander verhaal.

Als jij gedreven bent, kom je er wel, ik had zelf ook niet verwacht om nu te staan waar ik sta, maar toch is het zo. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:32
Drizky schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:19:
Ooit begonnen als operationeel medewerker bij dit bedrijf, en doorgegroeid tot Junior DevOps Engineer. De diploma's die ik heb behaald zijn Niveau 3 en 4 IT beheer. Momenteel heb ik een hele waslijst aan Microsoft Learn certificaten en boeken die ik moet gaan lezen/uitvoeren om zo sterker te worden in mijn positie.
Of je nou een hbo diploma haalt of op deze manier doorontwikkeld, het blijft een vorm van studeren. Je moet dus wel een beetje drive en ambitie hebben om dit voor elkaar te krijgen.
Het is geen vakgebied waarbij je denkt 'zo, ik heb m'n diploma ik ben wel klaar met leren'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:53

Bezulba

Formerly known as Eendje

CyberMania schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:21:
[...]

Wel een aantal jaar op een prestigieuze universiteit gezeten en natuurlijk flink geholpen door z'n ouders.

En voor elke Jobs zijn er 20000 anderen die ook gestopt zijn met school en nu werk onder niveau doen omdat ze geen skills en werkervaring hebben.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:37
Hydra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:51:
Je gaat hoe dan ook jezelf erg beperken met een MBO diploma. Het grootste deel van de vacatures vraagt toch HBO niveau. Als je al een X jaar werkervaring hebt, is dat minder een issue. Maar als starter ga je het met alleen MBO echt wel lastig krijgen.

Laat je vooral niet gek maken over verhalen van vroeger (<2000) over mensen die aan de slag gingen zonder opleiding. Dat was toen. Dat is nu een heel stuk lastiger en de concurrentie tussen mensen met 'geen' opleiding is immens.

Als je de optie hebt voor HBO te gaan, zou ik je dat zeker aanraden.
Sterker nog, ik verwacht dat iemand met een HBO/WO in 'iets waar ook wiskunde in zit', ZONDER enige ervaring makkelijekr aan een junior positie komt dan iemand met MBO software development.

Simpelweg omdat proces kennis en zakelijk inzicht minstens net zoveel waard is als code kunnen schrijven.

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drizky
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-12-2024
retoohs schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:09:
[...]

Of je nou een hbo diploma haalt of op deze manier doorontwikkeld, het blijft een vorm van studeren. Je moet dus wel een beetje drive en ambitie hebben om dit voor elkaar te krijgen.
Het is geen vakgebied waarbij je denkt 'zo, ik heb m'n diploma ik ben wel klaar met leren'.
Haha was het waar zo makkelijk! 8)7

Maar ja, daar heb je wel gelijk. Ik zelf ben alles behalve een theoretisch persoon, dus vandaar dat ik van mezelf al wist dat HBO nooit wat zou worden. Maar gezien wat ik nu doe, ook echt leuk vind, zorgt dat er bij mij wel voor dat ik door blijf studeren, one way or the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:13
Wat vooral het probleem is aangenomen worden direct na je studie. Maar daar lopen HBO en ook UNI afgestudeerde mensen ook aan. Het probleem is dat werkgevers niet graag starters aannemen. Sowieso niet voor een goed tarief. Zoek een detacheerder waar je wat extra papiertjes kan halen en ervaring opdoen. En vertrek na 1-2 jaar naar een echte detacheerder of werkgever. Want die eerste detacheerder gaat je sowieso onderbetalen.

Overigens zou ik wel altijd aanraden om na je MBO HBO te doen als je dat nog kan. Je zal vrijwel altijd een beter salaris / tarief kunnen onderhandelen met betere papieren. Doe na je studie lekker deeltijd en laat je werkgever dat betalen. Win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
sbmuc schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:41:
Wat vooral het probleem is aangenomen worden direct na je studie. Maar daar lopen HBO en ook UNI afgestudeerde mensen ook aan. Het probleem is dat werkgevers niet graag starters aannemen.
N=1 maar een pas afgestudeerde HBO-er Informatica waar ik van weet, kreeg tijdens zijn studie dit jaar ondanks Corona en al dat gedoe allerlei aanbiedingen en hij kon ook meteen bij zijn stageplaats blijven werken.

Die jongen kan wel programmeren, dat scheelt waarschijnlijk. Blijkbaar geldt ook in 2021: als je iets kan dan heb je ook genoeg werk.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:25

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

thamac schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:55:
[...]

Dat is het gevaar van iedereen met minder dan HBO afwijzen.

Dan kun je beter "HBO werk- en denkniveau" als eis in de vacature zetten. Dan krijg je ook andere CV's misschien wel interessant zijn.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 20:55
Ik vind het niveau van softwareontwikkelingsopleidingen op bijvoorbeeld het gemiddelde ROC erbarmelijk. In de "praktijk"lessen kreeg ik de syntaxis van VB6 aangeleerd, en kon ik verder kiezen tussen PHP en ASP. Geen datastructuren, geen algoritmes, geen wiskunde. Dat was omstreeks 2006/2007. Weinig ervaring kunnen opbouwen in bedrijven, buiten de stages om.

Ik zou lekker een ander vak kiezen of toch proberen op het HBO te komen (colloquium doctum?).
Pagina: 1