Toon posts:

rare vastloper

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het onderstaande systeem heb ik last van rare vastlopers:
tijdens applicaties waarbij ik de geluidskaart gebruik valt soms het geluid weg. Dit gebeurt soms al na 20 seconden , maar soms ook pas na een kwartier. Het spel loopt voor de rest wel door en als ik dat dan afsluit en terugkom in Windows zit het hele systeem vast en moet ik de resetknop gebruiken.
Geluidskaart is de Guillemot Fortissimo en terugklokken van de CPU helpt niet. Onboard soundchip van mobo heb ik uitgeschakelt in de bios.
Iemand enig idee?

Verwijderd

Eerste waar ik altijd aan zou dfenken: bios flashen. Misschien geeft deze bios versie wel conflicten bij gebruik van een andere geluidskaart dan onboard, ook al is ie uitgeschakeld.

Of probeer een ander PCI slot voor je geluidskaart, andere drivers?

Verwijderd

irq confilct?
Terug Clocken, of betere cooling?
Draait et systeem voor de rest stabiel?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste bios. Mobo is namelijk pas net op de markt. Ander PCI-slot heeft geen effect. Systeem is voor de rest stabiel. Schone windows.
Er lijke geen IRQ conflicten te zijn, ik heb alleen onder apparaatbeheer een geel vraagtekentje staan onder het tapje overige apparaten: een PCI Mass Storage Controller. What the fuck is that?

• atahualpa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 21:24
de PCI mass storage controller is de Highpoint raidcontroller ;)

Verwijderd

Topicstarter
Maar dt heeft toch niks met "PCI" te maken? Het lijkt me sterk dat die controller iets met de vastlopers te maken heeft. Zoe het voedingsprobleem kunnen zijn? (ik heb nu een voeding van 230 Watt eraan hangen)
IS het trouwens slim om mijn IMM DTLA 3060630 aan die controller te hangen of maakt het niet uit? Ik heb hem nu aan de normale IDE controller zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het booten zie ik het volgende:

IRQ 9 serial bus controller
IRQ 9 multimedia device

Bij apparaatbeheer geeft ie aan dat er geen conflicten zijn.
Hoe los ik dit op?

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 13:55 schreef frits het volgende:
Tijdens het booten zie ik het volgende:

IRQ 9 multimedia device

Bij apparaatbeheer geeft ie aan dat er geen conflicten zijn.
Hoe los ik dit op?
Ik neem aan dat de multimedia device je geluidskaart is. En het kan dus best zijn dat je geluidskaart dus een IRQ conflict heeft (wat Windows niet altijd aangeeft.
Wat je kan doen is:
1. In het Bios kijken of je het PCI-slot van de geluidskaart een ander IRQ kan toewijzen.
2. Of je geluidskaart in een PCI-slot stoppen met een IRQ wat niet gedeeld wordt met een ander apparaat of waarvan het andere apparaat uitgeschakeld is/niet werkt. (In je mobo-handleiding staat misschien welke IRQ's gedeeld worden en met welke PCI-sloten, tenminste in de handleiding van mijn ASUS A7V133 staat het wel)

Verwijderd

Topicstarter
Neobazz, ik heb hem nu in het PCI slot gedan onder het AGP slot en daarmee is hij nu gedeelt. Het rare is dat dat de enige plek is waar hij lijkt te werken. Ik heb nu een half uur gespeelt en geen lock-ups deze keer.
Ik hoop dat het probleem nu is opgelost.
Pagina: 1