• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Wat doet een AF chip exact in een lens?

De reden dat ik er naar vraag is dat ik na het kijken van dit filmpje zou denken dat een camera body met een manual focus lens erop, ook zou moeten weten of een geprojecteerd beeld op eender welk AF punt al dan niet in fase is?

Goed communicatie zonder chip gaat nooit werken. Maar waarom werkt AF dan nooit zonder AF chip in de lens? Wat voegt dat exact toe dat maakt dat de AF functionaliteit wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Autofocus gaat pas werken als de lens zelf kan focussen, dus moet er wel degelijk een chip in de lens zitten. Ik doe even de aanname dat je het over AF-confirmation hebt zoals de titel suggereert.

Technisch zou dat ook niet per se hoeven. Middels fasedetectie is het voor de camera in principe prima te zien of een bepaald punt in focus is of niet.
Het ligt meer aan de camera's en de implementatie van de software. Sommige camera's willen graag weten dat er een lens op zit, anders reageren ze überhaupt niet. En anderen willen graag diafragma-informatie hebben om een accuratere werking te kunnen garanderen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-09 13:47
Je aannames kloppen niet. Althans, niet bij het merk waar ik wel iets vanaf weet (Nikon)

Een DSLR body kan inderdaad gewoon zelf meten of een focuspunt scherp is of niet. Dat werkt ook met een manual-focus lens.

Oude Nikon AF lenzen werken met een simpel draaischroefje, en een AF-motor in de body zelf. De camera draait aan de schroef totdat hij een scherp beeld heeft op het geselecteerde autofocus punt. Daar heb je dus geen chip voor nodig. Oudere lenzen (ook pre-AF) hebben vaak wel een chip, maar die geeft alleen aan de camera door wat voor lens het is (op een telezoom kan de camera dan sneller sluitertijden kiezen dan op een groothoeklens etc.), en ook weet de camera dan het diafgrama, zodat je dat door de camera kan laten isntellen..

Iets nieuwere (maar nog steeds jaren negentig) AF lenzen communiceren wel met de camera. Die geven dan door wat de focusafstand is. De body zelf weet dat immers niet, die draait alleen aan een schroefje. De camera houdt vooral met de focusafstand rekening bij flitsen.

Bij nieuwere lenzen met een AF motor in de lens zelf ontkom je natuurlijk niet aan continu communicatie tussen body en lens. Maar AF zonder chip kan dus zeker wel.