Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC Check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UltraDonut
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-11 10:14
In ieder geval alvast bedankt voor degene die willen helpen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en programmeren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De voeding, waterkoeling en werkgeheugen wil ik meenemen als dat kan. Ook heb ik RTX 3070TI Founders Edition tweedehands (bijna) gekocht.

Wat verwacht je van ons?
1. Ik zou graag willen weten of deze samenstelling (lijst onderaan), goed op elkaar afsluit. Is de voeding genoeg bijvoorbeeld? En klopt de combinatie CPU-moederbord en CPU-GPU?
2. Ik heb nooit echt last gehad van temperaturen in m'n huidige PC met deze waterkoeling. Is het verstandig deze mee te nemen. Of zijn er betere opties voor rond de 90 euro?
3. Vergeet ik iets? :P

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 284,95€ 284,95
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid 240€ 72,15€ 72,15
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 69,90€ 69,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesSamsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 1TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 730,80

Alle reacties

• n9iels
  • Niet online
Ziet er volgens mij goed uit. Het valt mij alleen wel op dat je RAM niet exact op de support lijst staat van het moederbord. Dat hoeft geen probleem te zijn, als dat het wel is moet je die mogelijk omruilen. Daarnaast durf ik niet te zeggen of je aan 550W genoeg heb voor een RTX 3070TI, ik zou voor de 650W versie gaan, dan heb je net wat meer ruimte.

Je mist verder alleen nog een behuizing :) Let met het uitkiezen daarbij even op dat je die 240mm radiator wel kwijt moet.

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Leuk setje

persoonlijk zou ik de cooler swappen voor
https://tweakers.net/pric...uiet-dark-rock-pro-4.html

geheugen heb je voor paar tientjes meer ook 3600Mhz
https://tweakers.net/pric...x-cmk16gx4m2z3600c18.html

de TRX 3070 TI FE heeft een TPD van max 290W de 5600x heeft een TPD van 65W dus de rest van jou systeem mag nog 195W wegtrekken voor je een probleem hebt

• UltraDonut
n9iels schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:19:
Ziet er volgens mij goed uit. Het valt mij alleen wel op dat je RAM niet exact op de support lijst staat van het moederbord. Dat hoeft geen probleem te zijn, als dat het wel is moet je die mogelijk omruilen. Daarnaast durf ik niet te zeggen of je aan 550W genoeg heb voor een RTX 3070TI, ik zou voor de 650W versie gaan, dan heb je net wat meer ruimte.

Je mist verder alleen nog een behuizing :) Let met het uitkiezen daarbij even op dat je die 240mm radiator wel kwijt moet.
Ik wist wel dat ik wat zou vergeten, als ik het eerst met deze werkgeheugen probeer, kan dat dan problemen veroorzaken?
Of kan ik dan beter voor de zekerheid gaan voor het werkgeheugen voorgesteld door Markosz?
Het liefst koop ik niet nieuwe (extra kosten).

Behuizing mist inderdaad nog, ben in ieder geval van plan om een ruime kast te nemen met genoem luchtstroming.
Markozv schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:21:
Leuk setje

persoonlijk zou ik de cooler swappen voor
https://tweakers.net/pric...uiet-dark-rock-pro-4.html

geheugen heb je voor paar tientjes meer ook 3600Mhz
https://tweakers.net/pric...x-cmk16gx4m2z3600c18.html

de TRX 3070 TI FE heeft een TPD van max 290W de 5600x heeft een TPD van 65W dus de rest van jou systeem mag nog 195W wegtrekken voor je een probleem hebt
Waarom zou je voor die koeling gaan? Is waterkoeling niet beter?
Het liefst koop ik niet een nieuwe koeling, tenzij het echt veel veel beter is voor rond 90 euro.

Ik heb geen idee hoeveel W de rest ongeveer gebruikt, adviseer je net als niels om eentje van 650W te halen?

Bedankt voor jullie snelle reacties :)

• Markozv
@UltraDonut

Als je liefst oude geheugen wil behouden kun je dit makkelijk testen wanneer je moderbordje en CPU binnen zijn, dit geld ook voor de voeding je kunt alles al inelkaar zetten buiten de behuizing en gewoon een zware benchmark erover knallen.

Als je systeem prompt weet je dat het geheugen werkt en met de stress test weet je of je voeding het trekt of niet.

Als aankomt op cooling, er zijn genoeg voor en nadelen. Met een AiO weet je niet of de pomp ermee op is gehouden of niet bijvoorbeeld. Daarintegen is de airflow in de kast minder belangrijk dan met een normale koeler. Grotendeels is het persoonlijke voorkeur

• n9iels
  • Niet online
UltraDonut schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:27:
[...]
Ik wist wel dat ik wat zou vergeten, als ik het eerst met deze werkgeheugen probeer, kan dat dan problemen veroorzaken?
Of kan ik dan beter voor de zekerheid gaan voor het werkgeheugen voorgesteld door Markosz?
Het liefst koop ik niet nieuwe (extra kosten).
Proberen met foutief geheugen kan nooit kwaad. In het ergste geval post ie niet of is het instabiel, maar schade zul je niet krijgen. Maar ik zou voor dat setje van Markosz gaan, want wat hij goed heeft gespot is dat het oorspronkelijk door jou gekozen setje geen 3600MHz is. AMD CPU's gaan erg goed op hogere MHz, dus is zeker aan te raden.

[ Voor 6% gewijzigd door n9iels op 19-08-2021 14:01 ]

• UltraDonut
Markozv schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:41:
@UltraDonut

Als je liefst oude geheugen wil behouden kun je dit makkelijk testen wanneer je moderbordje en CPU binnen zijn, dit geld ook voor de voeding je kunt alles al inelkaar zetten buiten de behuizing en gewoon een zware benchmark erover knallen.

Als je systeem prompt weet je dat het geheugen werkt en met de stress test weet je of je voeding het trekt of niet.

Als aankomt op cooling, er zijn genoeg voor en nadelen. Met een AiO weet je niet of de pomp ermee op is gehouden of niet bijvoorbeeld. Daarintegen is de airflow in de kast minder belangrijk dan met een normale koeler. Grotendeels is het persoonlijke voorkeur
Als het niet heel veel voordeel heeft en neer komt op persoonlijke voorkeur, kies ik dan toch liever voor de waterkoeling :)
n9iels schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:00:
[...]

Proberen met foutief geheugen kan nooit kwaad. In het ergste geval post ie niet of is het instabiel, maar schade zul je niet krijgen. Maar ik zou voor dat setje van Markosz gaan, want wat hij goed heeft gespot is dat het oorspronkelijk door jou gekozen setje geen 3600MHz is. AMD CPU's gaan erg goed op hogere MHz, dus is zeker aan te raden.
Dan ga ik toch voor nieuwe werkgeheugen. Heeft 32GB nog veel voordeel ipv 16GB? Voor wat is dit bijvoorbeeld handig? Ik heb niet het idee dat ik dit echt nodig heb tijdens programmeren, en gamen gaat ook prima met 16GB lijkt me.

• Markozv
@UltraDonut
Ik zie zelf geen reden om 32GB te nemen mits je geheugen zwaar wil gaan belasten. Normaal gebruik van windows en games is 16GB ruim voldoende

• UltraDonut
Markozv schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:26:
@UltraDonut
Ik zie zelf geen reden om 32GB te nemen mits je geheugen zwaar wil gaan belasten. Normaal gebruik van windows en games is 16GB ruim voldoende
Top! Dan heb ik al mijn antwoorden denk.
Bedankt voor het helpen!

• UltraDonut
Ik heb even rondgekeken naar behuizing, maar kom er zelf toch niet helemaal uit. Mijn huidige behuizing is helaas niet groot genoeg voor mijn nieuwe videokaart.
Ik heb nu de Silverstone Redline RL06: https://tweakers.net/pric...ans-+-acrylic-window.html
Deze beviel heel goed, behalve dat de waterkoeling (deze neem ik mee naar nieuw systeem), niet aan de bovenkant past en dus aan de voorkant zit. Volgens mij is het beter om de waterkoeling aan de bovenkant te hebben, dus liefst heb ik dat dat kan in mijn nieuwe behuizing (als dit niet zo is, dan maakt het niet uit).

Ik zoek een?
Behuizing met een goede airflow, dus 3 fans vooraan, 2 boven en 1 achteraan.

Wat is je budget?
Het liefst rond de 90 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst gewoon bekende merken zoals Corsair en Cooler Master, maar ik ben niet heel bekend met goede merken qua behuizing.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie de lijst met onderdelen hieronder.
Het belangrijkst is dus de fans, mijn videokaart moet erin passen, moederbord moet er makkelijk in passen en de waterkoeling op de goede plek.
Ik zie dat er geen afmetingen staan bij kenmerken van de waterkoeling. Mijn liniaal zegt dat hij ongeveer 2,8 cm dik is (zonder fans).
Wat raden jullie mij aan? :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 278,90€ 278,90
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid 240€ 72,15€ 72,15
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 88,33€ 88,33
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 71,-€ 71,-
1Solid state drivesSamsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 1TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 729,28

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 21:57
In die kast die je nu hebt past toch makkelijk een korte kaart als een 3070TI FE, zelfs met AIO voorin? Ik begrijp niet waarom dat niet zou passen. Overigens maakt radiator voorin of bovenin ook niks uit, dus daar hoef je ook geen nieuwe kast voor te kopen.

• UltraDonut
Ik dacht dat de 3070 Ti 4 cm groter is dan m'n huidige 2070, dat gaat niet passen. Ik zal het zo eens opmeten.

M'n grootste vraag of het uitmaakt waar de radiator zit is in ieder geval beantwoord! :)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 21:57
UltraDonut schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:52:
Ik dacht dat de 3070 Ti 4 cm groter is dan m'n huidige 2070, dat gaat niet passen. Ik zal het zo eens opmeten.

M'n grootste vraag of het uitmaakt waar de radiator zit is in ieder geval beantwoord! :)
Je case kan een GPU Bax max 346mm aan volgens de specs van Silverstone. Ik ga er vanuit dat je rad+fans 55mm zijn, dus dan zou er voldoende ruimte over moeten blijven voor de 3070TI FE :) Geen zee van ruimte er tussen, maar meer dan genoeg.

• UltraDonut
Ik kan de case inderdaad gewoon houden!
M'n huidige 2070 is 29cm, blijkbaar had ik de verkeerde videokaart hier op tweakers opgezocht.
Ik heb dus zo zelfs nog meer ruimte :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima in Nieuwe PC Check. Merge.
Pagina: 1