Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik ben bezig om diverse oude luchtfoto's van WW2 als overlay weer te geven op Google Maps/Earth.
Dit met als doel video's te maken waarbij deze oude WW2 foto's ingeblend worden op de huidige geografische situatie in Google maps.

Hier een voorbeeld van een dergelijke foto:
https://ncap.org.uk/frame/24-1-6-12-146?pos=2

Uiteraard is het lastig de foto's precies zo te zoomen en warpen dat de oude foto precies past op Google Maps omdat de kaarten in maps perfect van boven weergegeven worden. De oude foto's zijn veelal niet perfect van boven genomen, maar schuin.

De overlay tool in Google doet veel. Je kan de overlay met de grijpers aan elke kant vervormen.
Maar deze manuele warping is erg spartaans. Het effect geldt voor de gehele foto en niet gedeeltes daarvan.
Als voorbeeld: als de wegen precies passen in het bovenste gedeelte van de foto na manuele warping dan passen ze niet perfect in het onderste gedeelte van de foto. Pas je nu het onderste gedeelte aan dat deze nu passen is het bovenste gedeelte weer niet passend.

Ik ben geen kennis van foto bewerking, maar ik dacht mij te herinneren dat er tools zijn (in foto bewerkings software) waarbij je gedeeltes van foto's automatisch kan warpen obv bepaalde lijnen die je zet.
Een foto kan daarmee dus zo gewarpt worden dat deze voldoet aan de geplaatste alignment lijnen en automatisch de foto zo warpt dat deze past.

Geen idee hoe zoiets officieel heet en welke softweare deze tools aanbieden.
Wellicht zijn er zelfs freeware tools die dit kunnen.

Wat ik hiermee wil doen is een screenshot maken van Google Maps locatie (perfect van bovenaf) en dit als referentie gebruiken bij de luchtfoto. Lijnen plaatsen op de screenshot (wegen uitlijnen etc) en dat de tool de foto zo warpt dat elk onderdeel van de foto zo goed mogelijk in lijn is met de screenshot.

Dat de foto daarmee vervormd is en als zelfstandige foto niet erg realistisch is is van minder belang. Zolang de overlay maar past op Google maps.

Is er iemand hier met verstand van een dergelijke workflow die mij naar de juiste tools kan wijzen?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Na verder zoeken heb ik de juiste naamgeving gevonden voor dit proces: geo rectify.

En ja, er zijn dus (free) tools beschikbaar om foto's of oude kaarten zodanig te vervormen dat ze passen op geo kaarten zoals Google Maps.

Deze is online:

https://mapwarper.net/

Upload de foto of kaart en met de rectify tool plaats herkenbare punten op de foto/kaart aan de ene kant en op de juiste plek op de geo map kaart. Herhaal dit voor meerdere punten.

Met genoeg punten gezet zal "rectify" de foto/map zodanig vervormen dat deze past.

Het resultaat kan worden geëxporteerd (PNG/TIFF) en in Google maps geplaatst worden of mvb een kml bestand.

Dit is FYI voor iedereen die opzoek is naar een dergelijke workflow.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j