Vraag

• cookiemonster71
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-07-2023
Beste allen,

Graag jullie mening en advies over de aanschaf van zonnepanelen
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/080w3hmepmBBablJOKZIMyXU_00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inYWPCc89jq3JpIqlAyg2haJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8lUvgh39kAJHtVF4zMBe_kDzQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvqWVWyTjFZjCwYxpwP9jiSA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ODPw_iuvkunpJNooC9S2CKGhoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEaZpHgNPrv8pS2ONjZxq356.jpg?f=fotoalbum_large
dakliging is zuidwest met een hellingshoek van 24 graden (volgens http://www.3dbag.nl/)
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is 6 meter breed van regenpijip tot regenpijp
de lengte is ongeveer 7meter (gemeten met google maps :) )
Schaduw
misschien wat lichte schaduwval van de dakkapel van de buren of schoorsteen
Jaarverbruik
3300 Kw/pj
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase aansluiting
Budget en doel
budget is tussen de 3 en 4 duizend euro te blijven en voldoende op te wekken van wat ik verbruik
Wie gaat het project uitvoeren
Degene die de offerte heeft uitgebracht.
Bijhouden van data
standaard portaal is prima om per paneel uit te lezen zouden optimizers /micro omvormers nodig zijn en dat hakt teveel in het budget.
Reeds verkregen offertes
1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1qFZN8XuhCFx9oz1TpHC1-Kf0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TY5PJpOSe25XhwN65lIyfB7o.jpg?f=user_large
€0,767/Wp
2)
Via VeH en zelfstroom een offerte voor 12 Phono 360 Wp panelen met een growatt omvormer
€ 3606,- ex btw = 0,834 p/KW
3)
offerte door rabobank homeQgo (solarnrg)
12 Ja Solar zonnepanelen en een growatt omvormer
€3525,- ex btw = 0,87 p/Wp

10 Ja Solar zonnepanelen en een growatt omvormer
€3065 = 0,851 p/Wp
Regio
Noord Holland

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:31
Wat voor dakbedekking is dat? Hebben er anderen in de straat met dezelfde dakbedekking ook zonnepanelen? Eventueel ergens een keer aanbellen om te vragen hoe en wat?

Als je dak niet duidelijk zichtbaar is met Streetview weten de aanbieders die geen verkopers sturen niet dat het iets afwijkends is. Als de installateur er op de ochtend van installatie pas achter komt dat zijn bevestigingsmateriaal niet past dan geven ze de opdracht terug en vertrekken ze weer.

Dat bovenste screenshots is een opbrengst simulaties met 300 Wp panelen?

Die eerste aanbieder komt met een 3 fase omvormer. De rest met enkelfase? Ik verwacht dat enkelfase wat beter met de schaduw van de dakkapel van de buren omgaat.
Aan de andere kant, meer dan 3680 W enkelfase vind niet iedereen netjes (zoek op selectiviteit, zelf vind ik het geen nut hebben bij terugleverende apparatuur).
Growatt gaat overigens wisselend om met schaduw, ik verwacht dat het wel gaat omdat je een lange string van 12 panelen hebt. Voor bijna hetzelfde geld kun je ook Goodwe kiezen, die is wat dat betreft hoger aangeschreven.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cookiemonster71
Een andere rij huizen (hetzelfde type) heeft dezelfde dakpannen met zonnepanelen.

de bovenste screenshot is gemaakt met sunny design
12 x .SMA SMA Demo Poly 300W (alleen om een indruk te krijgen/geven.

Wat betreft de omvormer moest ik bij de eerste opgeven als ik een 1 of 3 fase aansluiting heb.
Ik heb dus een 3 fase i.v.m.. elektrisch kookplaat.

Het gaat inderdaad om een lange string.

Ik verwacht dat ik de Growatt bij de laatste 2 offertes niet kan wijzigen omdat dit onder andere een collectieve inkoop is. Zoals bij VeH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je wat schaduw hebt zou ik niet voor een growatt gaan.
Maar voor een goodwe of een SMA, die doen beide wel iets met schaduwmanagement.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

12 panelen kan zowel op een 1-fase omvormer van 3650 watt (3.6) of op een 3-fase omvormer.
De 1-fase omvormer wordt afgezekerd op 16A, wat nog net kan op een 3-fase aansluiting.
3-fase omvormer is wel wat duurder, maar verdeelt over de fasen.

Echter gooit de slimme meter toch alles op 1 hoop qua afrekening, dus maakt het niet zo gek veel uit.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2021 17:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Offerte 1 is Solar Outlet ;) ( niks mis mee, heb ik mijn installatie vandaan, alleen zelf uitgevoerd)

Ze hebben een 450w paneel voor dezelfde prijs (München Solar, ongeveer net zo Chinees als de rest). Die zijn langer, maar als je dak 7 meter is zou het kunnen passen ;)

En het is aan te raden om te kijken of 15 past... Relatief klein bedrag extra, en dat komt naar je toe.
Denk aan afbouw saldering (meer productie, meer direct verbruik, minder energie belasting). Teruglever tarieven zijn behoorlijk aan het stijgen de afgelopen maanden... Beter rendement dan geld op de bank. Warmtepomp? Auto?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cookiemonster71
Wat betreft de omvormer zou de GOODWE 4200D-NS een goede keus zijn of de GOODWE 5000D-NS

Wat betreft de München solar ik vind het paneel niet echt mooi (maar dat is persoonlijk :))
en 15 panelen wordt toch wat prijzig.
warmtepomp is op dit moment nog niet aan de orde net zoals een elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:31
Sunnydesign raadt een 3.68 kW omvormer aan. Daarmee zijn er zeker dagen dat het een uurtje aftopt maar op jaarbasis is dat slechts 0.5%.
22 kWh per jaar => ongeveer 4 euro per jaar verlies. Financieel de meest rationele keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyEjEhgXFbaIk_4X4pUGOukRR60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hPbdirrIhJOGwRfKEYpj6UTi.png?f=fotoalbum_large

Als je een 4200 W enkelfase omvormer hangt. (5 kW is totaal niet rationeel)
Voordeel:
Je topt minder of niet af.

Nadeel:
- Het is niet zeker of je de meerkosten daarvan terug verdiend, het deel dat je kunt salderen en het teruglevertarief is niet bekend.
- Niet selectief (ga ik hier niet weer uitleggen) Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10
- Een kleinere omvormer belast het net minder, zo hebben jij en je buren net iets minder / later last van te hoog netvoltage.

Je kunt een 3 fase omvormer hangen. Dat is wel selectief maar nog veel duurder. In veel gevallen werkt dit wel beter in gevallen met hoog netvoltage. Al is 3.68 kW enkelfase niet extreem veel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1