Na herinstallatie win Xp kan ik deze niet meer activeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hobbyist-pc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 13:05
Mijn vraag
...
Mijn desktop computer met Xp is in de fout en na volledige herinstallatie ( home editie ) kan ik deze niet meer activeren , kan geen verbinding maken als hij het vraagt . Internet werkt wel maar wat met google .
Relevante software en hardware die ik gebruik
win Xp home editie (zelf aangekocht jaren geleden ) ...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alles werkt normaal , internet ook maar onder google enkel moet ik Google Crome moet ik er nog zien op te krijgen ..
Zou dat de reden zien of is geen registratie meer mogelijk na zovele jaren .? Ik moet Xp blijven gebruiken daar ik dure software heb die enkel draaien op Xp en niet op win 7 of verder , ook mijn desktop heeft heeft nog poorten die bereikbaar naar beiden toe .
Dat is de reden waarom ik xp wil blijven gebruiken in mijn labo .
Kan ik nog Google Crome downloaden ?
Met dank

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
hobbyist-pc schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:46:

Kan ik nog Google Crome downloaden ?
Met dank
oud berichtje, dus wrs niet:
nieuws: Chrome stopt ondersteuning voor Windows XP, Vista, OS X 10.8 en ouder

Geen idee of de activatieserver voor xp nog in de lucht is btw.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GiantHoax
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 16:20
Zoals ik hier https://superuser.com/a/1502890 kan lezen zijn er niet veel mogelijkheden om XP nog te activeren omdat de activatie servers niet meer online zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
Je kunt de activatielijn van Microsoft eens bellen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 15:08
Er zijn geen recente browsers die Windows XP nog ondersteunen. Paar jaar geleden voor familie nog Firefox 52 ESR versie geinstalleerd op XP om mee te browsen. Dat was toen de enige versie die nog op XP te installeren was. Zie ook deze link.

Kan je niet naar Windows 7 upgraden en dan XP Mode gebruiken om je XP programmas te blijven gebruiken?

Hail to the king baby!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:03
Ik zou zelf geen browser meer installeren op een windows xp bak. Simpelweg omdat ik windows xp absoluut niet meer vertrouw om mee te browsen.

Ik heb zelf nog een windows xp laptop voor wat retro gaming activiteiten. Maar dat ding draai ik compleet airgapped. Ik hang hem uberhaupt niet aan het internet. Ik haal alles binnen via een andere machine. Gooi dat op een usb stick en hang die aan de windows xp machine.

Voor activatie gaat dit je niet helpen maar ik zou, zoals @Panzer_V al melde, even de activatielijn bellen van MS. Als die niks meer voor je kunnen betekenen zul je naar een wat grijzer gebied van oplossingen moeten gaan kijken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:40
Askwoody Forums: Can I still Activate Windows XP
Yes, but you have to do it over the phone.
If you have a smartphone, it’s even easier.
Call the activation number on your screen, and take the smartphone option.
They’ll send you a text containing a link; follow the link and you just do it in your phone’s browser.

The link that’s sent will be the one below and it can also be used on a computer.
One would have to choose the option to “Activate by Telephone” and get the “Installation ID” to enter into the boxes at the website.
My experience is, when asked “How many computers is this install on”, that it works best to enter “0” (zero).
Microsoft Product Activation site (it’s a long URL but works):
https://microsoft.gointer...6ijL&dnis=19&token=KlXjll
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIwqbUl51anVJZv-1eNDN4zuiSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UPTakZbVBOfoiZ6kj55JcQWR.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 19-08-2021 19:28 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is misschien een goed plan om te kijken of je speciaal voor die software iets kan isoleren, of via de leverancier iets gedaan kan krijgen (weet niet wát het is wat je gebruikt, maar soms is er een community rondom ontstaan, zoals bij veel CnC frezen die o.a. "3d printer stijl" code zijn gaan draaien). Vooral de reden dat je "internet" en "XP" in één post plaatst: je merkt al dat er minder browsers ondersteund zijn, en zelfs de "hacky" stijl is steeds minder vaak ondersteund door zaken als TLS1.3.

Het is misschien goed om als XP écht een noodzaak is, te kijken of embedded een optie is, en dan die machine alleen voor de hardware te gebruiken LOS van internet, en een echte desktop met een supported OS te gebruiken voor de rest van het werk. Windows 10 wordt nog tot 2025 ondersteund, en zal als Windows je wereld is mogelijk het beste zijn (en Win11 is vrij logisch eigenlijk daarna), en als dat niet je wens is, dan zijn er altijd nog tig Linux smaakjes waar je ook redelijk wat mee zou kunnen (hoewel de hoekjes/gaatjes even leren zal zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
Dure software, zal na zo'n 15 jaar wel afgeschreven zijn toch? Om welke machine en welke software gaat het precies? Bij de kringloop een 'nieuwe' Pentium4 halen misschien een optie, of heb je geen origineel van de software?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Activatie kan (nog) telefonisch zoals iemand al schreef. Mijn tip is om de uiteindelijke activatiecode (heel veel cijfers) te bewaren door het op te schrijven of een screenshot te maken. Dit voor het geval je nog eens gaat herinstalleren.
De laatst ondersteunde versie van Firefox werkt in mijn ogen beter dan de laatste Chrome versie voor XP.
Nog beter werkt de Mypal browser of de Yandex browser. Er is ook een nog nieuwere op Chromium gebaseerde browser, maar die is (nog) niet geschikt voor beginners en/of niet Chinezen!
Als het om een dure applicatie gaat die alleen onder XP draait adviseer ik overigen XP Pro ipv Home en goede (oudere) hardware. Ik lever dat ook wel aan klanten en doe dat uiteraard niet gratis.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
hobbyist-pc schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:46:
Ik moet Xp blijven gebruiken daar ik dure software heb die enkel draaien op Xp en niet op win 7 of verder
Dat is de reden waarom ik xp wil blijven gebruiken in mijn labo .
Wat is die "dure software", en zijn er geen alternatieven voor?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
  • Laatst online: 22-08 13:05
Bedankt voor jullie uitleg , het is mij geslaagd te activeren . (zaak omzeilt ) volgens jullie hebben voorgesteld . Nu werkt internet niet meer .t.t.z ik heb internet , maar als ik standaard google instel dan verschijnt google ,zoals anders , als ik iets intyp bv naam van een elektronisch component ,dan zie ik de afbeelding van dat component maar als ik de linken aanklik dan werkt dit niet " foutmelding , link verwijdert of foutieve instelling .
Internet werkt wel ledjes pinken .
Zou het kunnen dat xp niet meer werkt op internet . Ik zou een andere browser installeren maar geraak er niet in .Is dit het einde van internet met XP ?. graag een klein antwoordje .
Met dank .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29
Het einde van XP was circa 15 jaar geleden. Maar telefonische activatie is nog mogelijk mits je hardware-ID niet gewijzigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

hobbyist-pc schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:34:
Bedankt voor jullie uitleg , het is mij geslaagd te activeren . (zaak omzeilt ) volgens jullie hebben voorgesteld . Nu werkt internet niet meer .t.t.z ik heb internet , maar als ik standaard google instel dan verschijnt google ,zoals anders , als ik iets intyp bv naam van een elektronisch component ,dan zie ik de afbeelding van dat component maar als ik de linken aanklik dan werkt dit niet " foutmelding , link verwijdert of foutieve instelling .
Zou het kunnen dat xp niet meer werkt op internet . Ik zou een andere browser installeren maar geraak er niet in .Is dit het einde van internet met XP ?. graag een klein antwoordje .
Met dank .
IE6 werkt niet meer op internet nee. Je zal via een andere computer een browser moeten downloaden en via USB op je XP machine moeten zetten. Firefox 52 ESR werkt op XP. Even zoeken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bkoert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-08 08:52
Tipje: Als je echt per-se nog wil internetten op XP, download de Firefox fork myPal. Dit is een fork met moderne beveiligingspatches present, speciaal voor WinXP: https://mypal-browser.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Je zal een browser moeten gebruiken met een eigen certificate store. Die van xp zijn zonder updates vrijwel allemaal verlopen. B.t.w. Dat is ook de reden dat je geen updates kan binnenhalen via windowe update, kip ei probleem.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 18:15
Ik heb een tijdje terug geprobeerd om Windows XP te installeren in Virtual Box. Internet kreeg ik toen werkend met een oudere Opera browser, kun zo op Google vinden

Antivirus gebruikte ik Avast of avg voor, dat weet ik niet meer.

Er is op internet ook nog een servicepack 4 in omloop, maar deze is niet officieel.

Was om een oud bordje te programmeren waarvan de software alleen nog in xp draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:53

Croga

The Unreasonable Man

Met dank .
Lees voor de grap eerst deze even:
https://security.stackexc...r-as-soon-as-it-goes-onli

Er is een redelijke kans dat er niets werkt omdat je al besmet bent. Windows XP is niet veilig. Zelfs als jij zelf *niets* doet kan je PC binnen minuten geïnfecteerd zijn met malware. Je hebt niet niets gedaan, je bent gaan surfen. De kans is groot dat je dus al een probleem hebt.

Doe het nou gewoon niet. Formateer hem gewoon, zet er Windows 10 op en ga daarna op zoek naar een manier om die oude meuk nog aan de gang te krijgen. WindowsXP is gewoon een slecht idee (understatement van het jaar 2021!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:16
@Croga Dat is ook wel een beetje overdreven.
Zolang je niet Windows XP direct aan het internet koppelt zonder firewall ( router ), is het risico best laag.
De zwakste schakel is eigenlijk altijd nog de gebruiker zelf als in slechte websites te bezoeken en '' zomaar '' bestanden te openen vanuit onbekende/onbetrouwbare bron, bijvoorbeeld.
Maar houd je het bij websites zoals waar wij nu ook op zitten, dan schat ik eerlijk gezegd de kans niet groter in dan op een volledig gepatchde Windows 10 systeem bijvoorbeeld.
Er zullen zeker een heleboel lekken in Windows XP zitten, zeker als je enkel de voor Windows XP officiele updates neemt en niet de POSReady versies, maar je moet ook nog maar iets of iemand hebben die deze lekken wil uitbuiten zullen we maar zeggen ;)
Kans is ook best aanwezig dat er zerodays zijn die actief worden uitgebuit, maar mogelijk niet werken op XP, mede omdat de userbase inmiddels enorm klein is.

Verder geen advies om Windows XP te gebruiken, behalve voor het legacy gedeelte zijn er toch eigenlijk enkel nadelen.
De meeste nieuwste apps werken niet meer en hedendaagse websites werken ook niet echt lekker op die Firefox ESR forks.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nou sterkte om XP een beetje normaal te krijgen, bijna overal staat minimaal tls1.2 aan en serveert dus niets lager > foutmelding.

Er zijn wat manieren, maar doe je zelf een plezier, gebruik XP alleen als standalone, doe je overige internet lekker op een moderne PC met Windows 10.

https://forums.malwarebyt...ble-tls-12-on-windows-xp/

https://sockettools.com/k...d-supported-tls-versions/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJIrGcF6Ga7gKkO4Q-OvmFYfg28=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NARnm4SfPX4hsoWzdRdgjvdV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:59
Waarom niet een recente Windows versie en draai je speciale dure software in een Virtuele Machine.
Wat is er zo speciaal aan minimaal 15 jaar oude software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
ArnoutV schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:48:
Waarom niet een recente Windows versie en draai je speciale dure software in een Virtuele Machine.
Wat is er zo speciaal aan minimaal 15 jaar oude software?
Bedrijven draaien soms op antieke hardware. Ik was vorig jaar bij een klant waar een van zijn belangrijkste processen op een 486 draaide. Die hardware was ongeveer even oud als ik ben.
gelukkig was ik daar ook om dat systeem te vervangen...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:53

Croga

The Unreasonable Man

JohanNL schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:36:
@Croga Dat is ook wel een beetje overdreven.
Klik gerust op de link en lees het even door.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:16
Croga schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:10:
[...]

Klik gerust op de link en lees het even door.....
Al gezien, het is vooral een geval van mits dit en mits dat...
Met een misconfiguratie van de router zou het inderdaad kunnen kan het zeker, maar dan ligt het probleem eerder daar aan dan bij Windows XP.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:41

MartinMeijerink

Computerrorist

Croga schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:09:
Er is een redelijke kans dat er niets werkt omdat je al besmet bent. Windows XP is niet veilig. Zelfs als jij zelf *niets* doet kan je PC binnen minuten geïnfecteerd zijn met malware. Je hebt niet niets gedaan, je bent gaan surfen. De kans is groot dat je dus al een probleem hebt.
Beetje overdreven, om geïnfecteerd te raken moet je wel ff je best voor doen, en zorgen dat de XP-machine direct aan het internet hangt (exposed host), dus als je ipconfig intikt, dat daar dan je externe ipadres verschijnt. Alleen dan kan ie automatisch vanzelf geïnfecteerd raken.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
Op basis van de 2 Posts van TS heb ik niet gelijk het idee dat dit iemand is die lachend in Windows 10 een VM opzet om z’n oude software te draaien.
Zover ik begrijp kan hij/zij in ‘internet’ (browser onbekend) het woord Google intypen en dan plaatjes vinden…

Het lijkt me dus handig om lokale hulp in te schakelen, voor je allerlei alternatieve browsers gaat downloaden en installeren via websites die je niet begrijpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Volgens mij is nog steeds niet duidelijk *welke* software het nu om gaat en waarom @hobbyist-pc na 15 jaar niet gewoon een nieuwe versie van die software koopt.

Hard- én software schrijf je af.
Dure software uit 2006, is nu in de regel waardeloos en ernstig aan vervanging toe.

Zelfs voor bedrijven, waarbij software soms tonnen kost, vind ik het een extreem slecht idee omdat het ooit geld heeft gekost, het maar in leven te willen blijven houden met alle uitdagingen van dien.

Kortom: Upgrade gewoon naar een nieuwe versie die wél op Windows 10 draait.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1