Nieuwe tv voor gaming en 4K content

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Onyxke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-09-2022
Ik zoek een?
zeer goede tv om te gamen en 4k films te zien.

Wat is je budget?
1000-1200 euro is het budget. Hoger kan als het een echte goede meerwaarde is

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
de tv zal voornamelijk gebruikt worden voor te gamen op ps5 en 4K films/ series te zien.

Wat heb je zelf al gevonden?
de LG C1, Samsung Neo Qled 55QN95A, Philips 806/856, sony 55xh9005

Welke vragen heb je hier nog over?
ben al een tijdje op zoek maar nu mijn huidige LED Panasonic cx700e het begeven heeft is een nieuwe tv echt nodig. Persoonlijk vind ik een future proof tv belangrijk waaronder:
•HDMI 2.1,
•VRR,
•snelle interface,
• goede upscaling en ruisverwijderaar,
•100hz,
•goed geluid aangezien soundbar of home cinema komende tijd ontbreekt.
•goede kijkhoeken

•Philips qua ambilight vind ik prachtig spelen alleen zijn ze overpriced en krijg je bij de concurrentie meer voor minder. Kleuren zijn uitstekend.

•LG oled c1 speelt best mooi. Ik heb hem mogen testen maar qua kleuren (calibratie) is het best moeilijk. Betrapte mezelf regelmatig er op om instellingen bij films, gamen aan te passen om daarna ook nog vaak te wisselen tussen dynamisch, standaard en eco. Dit neemt wat van het plezier weg, want je gaat vaker twijfelen of de kleuren goed zijn. De helderheid vind ik een minpunt. Persoonlijk geniet ik meer van een hogere helderheid (uiteraard moeten zwartwaarden goed zijn).

•Samsung neo qled heb ik zien spelen en qua helderheid was die verbluffend. Aangezien dit mini led is lijkt mij de kans wel te bestaan om een paneel te kunnen krijgen met slechtere uniformiteit of is dit bij deze technologie amper te merken? (De prijs van deze tv ligt hoger maar minus cashback en extra korting via werk komt die rond de 1320 euro)

•Sony 55xh9005 is zwak ontvangen… maar lijkt toch veel te kunnen bieden. HDMI 2.1 zou via een update toegevoegd worden maar zijn ze alweer een jaar mee bezig.

Indien jullie een goede Panasonic of Sony kunnen aanraden. Ook altijd welkom. Ergens heb ik lichtere voorkeur naar (mini) Led omdat de helderheid hoger is.

PSN: onyxke

Beste antwoord (via Onyxke op 25-08-2021 01:00)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Onyxke schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

Dank je voor de uitleg :). Ik hou persoonlijk mss wel iets meer van levendigere kleuren. Enige jammere bij Samsung (ben ik zojuist achtergekomen) is dat zij geen Dolby ondersteunen vanwege licentie. Aangezien Dolby Vision toch de algemene standaard is geworden op Netflix, Disney, Prime, blurays is dit wel een groot minpunt. Kleuren zijn prachtig en helderheid uiteraard de Max.

De Sony XH laat ik maar achterwege dan. Jammer dat de Philips 936 best duur is en de voorganger (935) geen HDMI 2.1 heeft, want de ingebouwde soundbar is wel netjes al heb je voor dat geld ook een goede soundbar en een Lg oled samen.

Heeft Panasonic een goede premium LCD?
Dat kan en daar is niets mis mee. Het 'beste' beeld kan men verschillend interpreteren en kan je over discussiëren. Dolby Vision is niet zo'n groot gemis als wat men soms doet blijken (in dit segment). Hardware is veel belangrijker dan software. Bij de Samsung is bij 1000 nit content tone mapping in feite overbodig door zijn helderheid, enkel bij content van 4000 nit is dat van toepassing. De XH90 heeft Dolby Vision maar de QN9xA zal dan gewoon terugvallen op HDR10 en daarmee ook veel impactvoller HDR voorschotelen. In 55 inch is er geen lcd die in de buurt komt. Philips (9xx6) en Sony (X95J) begint bij 65 inch, Panasonic heeft lcd allang achter zich gelaten, TCL (C825) is te duur en ook wat minder, LG gebruikt IPS panelen en Hisense mist o.a. 2.1.

Wat geluid betreft schrijft Tweakers: ''De ingebouwde luidsprekers klinken goed en bieden een, voor de meeste huiskamers, prima maximaal volume.'' En bij de C1: ''Het geluid is goed, maar liefhebbers combineren deze tv het liefst met een extern audiosysteem.'' Dat laatste zou ik dan ook doen in beide gevallen. Wat mij betreft heb je de twee beste optie al gevonden en zelf ook al bekeken. Dat zou de keuze makkelijker moeten maken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 02-10 16:26
Om te beginnen. De meeste tv’s in het prijssegment waar jij in kijkt zijn goed. Namelijk, high-end. Zolang je de samsung the frame maar links laat liggen :p

OLEDs hebben de beste kleurweergave, beste zwartwaardes en beste kijkhoeken. Vraag me af waar het bij jouwkleurinstellingen mis gaat. Ik denk dat je op je vorige tv altijd naar een veel te blauw scherm hebt zitten kijken. Hierdoor lijken kleuren op een OLED met goed ingesteld beeld te oranje, omdat je voor het eerst in je leven naar een juiste witbalans kijkt. Je moet er aan wennen, daarna kun je nooit meer terug ;)

Ruisverwijderaars niet blind op staren, die beeldverbetering (eigenlijk alle) zet je liever uit. Geluid uit die platte schermen zou ik ook niet teveel waarde aan hechten.

De Sony XH90 is niet zwak ontvangen toch? 1 van de beste LCD tv’s op de markt.

Wat betreft helderheid. OLEDs hebben perfect contrast. Je ogen zijn juist daar gevoelig voor. HDR content op een OLED ziet er beter uit door het betere contrast, ondanks de lagere helderheid. Minileds bieden wel veel meer dimbare zones dan bij FALD mogelijk was, waardoor het contrast ook een stuk beter wordt. In hoeverre dit zich zichtbaar verhoudt tot OLED weer ik niet. Het contrast bij LCD zal nooit perfect worden en je zult last van blooming houden. Dat heb je bij een OLED niet.

De OLEDs onderling verschillen echt in de marge. Ze geven allemaal fenomenaal beeld. Zit verschil in motion handling. De panasonic OLEDs zijn mss wel de beste OLEDs op de markt. Maar mij was dat het prijsverschil van, toentertijd, meer dan €600 niet waard ivm een LG OLED.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 19-08-2021 12:20 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Als je meer geniet van een hoge helderheid dan past de QN92/93/95A het best in je straatje. HDR is impactvol door de zeer hoge helderheid en de opgepompte tone mapping van Samsung dat zorgt voor felle en levendige kleuren, soms tegen het kunstmatige aan. De C1/806/856 biedt ook goede HDR zonder blooming, een beter contrast en nauwkeurigere kleuren. Overall zullen die in game mode ook een 'beter' beeld geven, omdat er geen backlight is die anders aangestuurd moet worden om o.a. tot een lagere input-lag te komen. De XH90 is een trede lager en niet te vergelijken: HDR is redelijk en de kijkhoeken zijn slecht.

Zaken als upscaling, ruisonderdrukking en de snelheid van het OS liggen niet ver uit elkaar. De α9, P5 en Quantum processors zijn gewoon goed. De XH90 mist ook de vergelijkbare X1/XR beeldprocessor van Sony. Goed geluid zal je niet krijgen zonder ingebouwde soundbar o.i.d. Al doet de A80J het niet slecht met zijn surface audio. De mini-lelds zijn maar 2,5cm diep dus is er weinig ruimte voor een klankkast. Overigens bood Apollo de QN93A onlangs aan voor €1479 excl. cashback. Voor een oled moet je altijd een prijsaanvraag doen, zie dat prijzen topic.

• Onyxke
Hulleman schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:17:
Om te beginnen. De meeste tv’s in het prijssegment waar jij in kijkt zijn goed. Namelijk, high-end. Zolang je de samsung the frame maar links laat liggen :p

OLEDs hebben de beste kleurweergave, beste zwartwaardes en beste kijkhoeken. Vraag me af waar het bij jouwkleurinstellingen mis gaat. Ik denk dat je op je vorige tv altijd naar een veel te blauw scherm hebt zitten kijken. Hierdoor lijken kleuren op een OLED met goed ingesteld beeld te oranje, omdat je voor het eerst in je leven naar een juiste witbalans kijkt. Je moet er aan wennen, daarna kun je nooit meer terug ;)

Ruisverwijderaars niet blind op staren, die beeldverbetering (eigenlijk alle) zet je liever uit. Geluid uit die platte schermen zou ik ook niet teveel waarde aan hechten.

De Sony XH90 is niet zwak ontvangen toch? 1 van de beste LCD tv’s op de markt.

Wat betreft helderheid. OLEDs hebben perfect contrast. Je ogen zijn juist daar gevoelig voor. HDR content op een OLED ziet er beter uit door het betere contrast, ondanks de lagere helderheid. Minileds bieden wel veel meer dimbare zones dan bij FALD mogelijk was, waardoor het contrast ook een stuk beter wordt. In hoeverre dit zich zichtbaar verhoudt tot OLED weer ik niet. Het contrast bij LCD zal nooit perfect worden en je zult last van blooming houden. Dat heb je bij een OLED niet.

De OLEDs onderling verschillen echt in de marge. Ze geven allemaal fenomenaal beeld. Zit verschil in motion handling. De panasonic OLEDs zijn mss wel de beste OLEDs op de markt. Maar mij was dat het prijsverschil van, toentertijd, meer dan €600 niet waard ivm een LG OLED.
De Sony XH zou meerdere problemen hebben bij 4k zoals wazig beeld. Mensen klagen ook over de edge lit en het uitblijven van HDMI 2.1. Beetje gek dat Sony dat via een update zou kunnen verhelpen dan moet Philips dat ook kunnen?

Ja oleds zijn best goed maar de C1 maakte mij gek. Soms too much, en soms te weinig kleur of dat de accenten anders werden gelegd. Of zoals je aanhaalt soms te oranje of soms toch ook te blauw. Witte sneeuw was niet wit. Op den duur zo getwijfeld dat je niet meer weet wat “juist” is. Qua gamen Resident Evil village was ie super. Geluid ai pro vond ik ook super. Enkel de helderheid was altijd grote minpunt.

Inderdaad Panasonic is veel duurder.

Bedankt voor de feedback trouwens.

• Onyxke
benbaba schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:25:
Als je meer geniet van een hoge helderheid dan past de QN92/93/95A het best in je straatje. HDR is impactvol door de zeer hoge helderheid en de opgepompte tone mapping van Samsung dat zorgt voor felle en levendige kleuren, soms tegen het kunstmatige aan. De C1/806/856 biedt ook goede HDR zonder blooming, een beter contrast en nauwkeurigere kleuren. Overall zullen die in game mode ook een 'beter' beeld geven, omdat er geen backlight is die anders aangestuurd moet worden om o.a. tot een lagere input-lag te komen. De XH90 is een trede lager en niet te vergelijken: HDR is redelijk en de kijkhoeken zijn slecht.

Zaken als upscaling, ruisonderdrukking en de snelheid van het OS liggen niet ver uit elkaar. De α9, P5 en Quantum processors zijn gewoon goed. De XH90 mist ook de vergelijkbare X1/XR beeldprocessor van Sony. Goed geluid zal je niet krijgen zonder ingebouwde soundbar o.i.d. Al doet de A80J het niet slecht met zijn surface audio. De mini-lelds zijn maar 2,5cm diep dus is er weinig ruimte voor een klankkast. Overigens bood Apollo de QN93A onlangs aan voor €1479 excl. cashback. Voor een oled moet je altijd een prijsaanvraag doen, zie dat prijzen topic.
Dank je voor de uitleg :). Ik hou persoonlijk mss wel iets meer van levendigere kleuren. Enige jammere bij Samsung (ben ik zojuist achtergekomen) is dat zij geen Dolby ondersteunen vanwege licentie. Aangezien Dolby Vision toch de algemene standaard is geworden op Netflix, Disney, Prime, blurays is dit wel een groot minpunt. Kleuren zijn prachtig en helderheid uiteraard de Max.

De Sony XH laat ik maar achterwege dan. Jammer dat de Philips 936 best duur is en de voorganger (935) geen HDMI 2.1 heeft, want de ingebouwde soundbar is wel netjes al heb je voor dat geld ook een goede soundbar en een Lg oled samen.

• Hulleman
  • Laatst online: 02-10 16:26
De sony XH90 is geen edge lit LCD maar een FALD LCD. Ik snap je verhaal over die OLED ook niet. Hoezo is het beeld dan te blauw, dan te oranje? Ben je er eerst op gaan staan voordat je hem aanzette?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Onyxke schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

Dat kan en daar is niets mis mee. Het 'beste' beeld kan men verschillend interpreteren en kan je over discussiëren. Dolby Vision is niet zo'n groot gemis als wat men soms doet blijken (in dit segment). Hardware is veel belangrijker dan software. Bij de Samsung is bij 1000 nit content tone mapping in feite overbodig door zijn helderheid, enkel bij content van 4000 nit is dat van toepassing. De XH90 heeft Dolby Vision maar de QN9xA zal dan gewoon terugvallen op HDR10 en daarmee ook veel impactvoller HDR voorschotelen. In 55 inch is er geen lcd die in de buurt komt. Philips (9xx6) en Sony (X95J) begint bij 65 inch, Panasonic heeft lcd allang achter zich gelaten, TCL (C825) is te duur en ook wat minder, LG gebruikt IPS panelen en Hisense mist o.a. 2.1.

Wat geluid betreft schrijft Tweakers: ''De ingebouwde luidsprekers klinken goed en bieden een, voor de meeste huiskamers, prima maximaal volume.'' En bij de C1: ''Het geluid is goed, maar liefhebbers combineren deze tv het liefst met een extern audiosysteem.'' Dat laatste zou ik dan ook doen in beide gevallen. Wat mij betreft heb je de twee beste optie al gevonden en zelf ook al bekeken. Dat zou de keuze makkelijker moeten maken.

• Onyxke
Hulleman schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:50:
De sony XH90 is geen edge lit LCD maar een FALD LCD. Ik snap je verhaal over die OLED ook niet. Hoezo is het beeld dan te blauw, dan te oranje? Ben je er eerst op gaan staan voordat je hem aanzette?
Ja bij bepaalde content was het flets, dan weer te hevig. Het ene moment was standaard goed: “normale” huidskleur tot je bijvoorbeeld een film opzette. Dan werd de huidskleur oranje of overdreven fel. Bij elke serie of film was dit enorm verschillend. Zonder enige reden. Nu soms hangt dit ook af van hoe de film gekleurd is geweest.

Als ik gamede was de sneeuw meer blauw dan wit. Ook wanneer de hem meer op warm zou zetten. Ook bij bepaalde scènes voorbeeld wat soms nacht meldt leken, leek eerder dag. Nu door hem wat te calibreren op basis van wat ik online heb gelezen was het wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onyxke
Hey allemaal! Bedankt voor de hulp en uitleg. Wou toch even laten weten dat het de Sony oled A80j is geworden. Was meteen verkocht in de winkel! Krachtig geluid, prachtige kleuren, soepele kleurgradaties, HDMI 2.1 (2 poorten), de beeldverwerking door de processor is subliem. Springt er echt tussen uit in de winkel. Ik de k dat ik ook geluk heb met paneel want het lijkt erop dat ik een nieuw paneel heb want de helderheid bij deze is hoger dan de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is mij niet bekend dat Sony bij nieuwe panelen ook daadwerkelijk hogere helderheid aanstuurt, een A80J is een A80J wat dat betreft. Maar goed te horen dat de televisie in de smaak valt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onyxke
dmantione schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:26:
Het is mij niet bekend dat Sony bij nieuwe panelen ook daadwerkelijk hogere helderheid aanstuurt, een A80J is een A80J wat dat betreft. Maar goed te horen dat de televisie in de smaak valt!
Eerlijk gezegd had ik het ook niet verwacht, maar er is ook een topic op AVS forum waar het ook beschreven wordt. Was er gaan kijken omdat in het topic ook stond wat je best meteen moest doen bij eerste gebruik (vb. HDMI poorten op enhanced zetten). Lang verhaal Kort: Hangt er vanaf welk paneel er gebruikt wordt bij de Sony waardoor ie helderder kan gaan. In de winkel viel het ook meteen op in vergelijking met andere oleds.

Ook bij schoonfamilie viel het op. Zij hebben de CX en als ik daar Dead By Daylight speel was het altijd toch een stuk minder helder en vaak moeilijk te zien. Op de Sony is het opvallend helderder.

Als het iemand interesseert de Bravia Core streamingdienst die op de tv zit streamt aan Max 80 mbps. Films die daar op staan zijn uitmuntend in kwaliteit. Je krijgt een jaarabonnement gratis. Altijd mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dead By Daylight in HDR? :?

Ik denk dat er toch wat anders aan de hand is.
Pagina: 1