WiFi verbinding zeer traag als Playstation gebruikt wordt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-01 13:53
Mijn vraag
Op het moment dat mijn zoon zijn Playstation gebruikt (fortnite) wordt wifi zeer traag, zelfs websites bezoeken gaat enorm traag. Playstation is bedraad aangesloten. Lijkt er op dat Playstation voorrang krijgt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nieuwste Ziggo kabel modem. Dit gaat bedraad naar een gigabit unmanaged switch Icidu met vijf poorten. Op deze switch zit oa een nas. Deze switch gaat naar tp-link Archer C7. Deze staat in access point mode, geen router dus. Dit is het wifi access point. Van hieruit is de Playstation bedraad aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Internet bij Ziggo verhoogd van 50 naar 250mbit/s. Hielp niet.
Vier draads eth kabel naar Playstation om 100mbit te forceren. Hielp niet.
Access point omgezet naar router en via qos de Playstation maar 5% gegeven, hielp niet.
Playstation direct verbonden met Ziggo modem, hielp niet.
Ik heb een speed test gedaan van Ziggo met bedraad laptop tijdens gebruik Playstation. Ik haalde hier max snelheid van 250 mbit/s. Doe ik dezelfde test via wifi, dan haal ik nog geen 5 mbit/s. En nou komt die, als ik een grote file stuur van laptop met wifi naar NAS gaat het met max wifi snelheid.
Dus zou het te maken hebben met de NAT in de Ziggo modem? Maar waarom verschil tussen wifi en bedraad?

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40
Staat je playstation vlakbij je wifi en gebruik je 2.4 wifi? Dan zou je draadloze controller het wel eens kunnen verstoren

CISSP! Drop your encryption keys!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:37
-wel eens gekeken naar de ledlampjes of deze tekeer gaan?
-Ook zal ik zelf de PS eens op de Ziggo modem aansluiten en nog eens checken.
-ik heb ooit ook wel eens meegemaakt dat de kabel gewoon stoort
-Verder vertrouw ik dit soort icudu switches niet helemaal. Heb ook zo'n cheap ding liggen en deze deed heel vreemd. Alsof die een enorme MAC tabel had oid(in de provider wereld heb je de bekende igmp snooping), traag etc of zelfs geen connectie.

anyway als je het echt wilt weten zal je de traffic of zelfs data verkeer moeten gaan monitoren en daarnaast de hardware moeten swappen (en uiteraard ons meer informatie moeten verschaffen).

[ Voor 4% gewijzigd door freedzed6 op 19-08-2021 17:34 ]

• Jimmyboy1
Ik denk zelf niet dat WiFi verstoord wordt omdat ik wel in staat was om een grote file naar de NAS te sturen via wifi met hoge snelheid. Maar zat daar zelf ook aan te denken aanvankelijk.
Ik ga de icudu switch eens vervangen of overbruggen. Maar als Playstation direct op Ziggo modem zit doet die switch niet meer ter zake lijkt me.
Ga ook eens kijken wat er gebeurt als ik de Ziggo modem als wifi access point neem. En verder eens met wireshark aan de gang als sniffer op de Playstation.
Zat zelf misschien nog te denken dat PS misschien netto niet veel bandbreedte nodig heeft, maar misschien wel veel kleine pakketten die de NAT van Ziggo modem bezig houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maar ergens klopt er iets niet
- van wifi naar nas is snel
- van lan naar internet is snel
- van wifi naar internet is traaf

Dit zijn conflicterende bevindingen. Je eerste punt laat namelijk zien dat het wifi prima van wifi naar draad kan gaan. Je 2e punt laat zien dat t van draad prima naar internet kan

Dus het enige wat er dan nog overblijft is een rate limit op een bepaald ip?
Zou je je testen nog eens kunnen herhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16

jurroen

Security en privacy geek

Jimmyboy1 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:39:
Ik ga de icudu switch eens vervangen of overbruggen. Maar als Playstation direct op Ziggo modem zit doet die switch niet meer ter zake lijkt me.
ICIDU was een label van BAS. De holding waar ook Mycom onder viel. Vele jaren geleden gewerkt, kregen toen netwerkapparatuur van ICIDU bij bosjes terug. Ben benieuwd of het bij jou ook de issue is :)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
laurens0619 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 04:34:
Maar ergens klopt er iets niet
- van wifi naar nas is snel
- van lan naar internet is snel
- van wifi naar internet is traaf

Dit zijn conflicterende bevindingen. Je eerste punt laat namelijk zien dat het wifi prima van wifi naar draad kan gaan. Je 2e punt laat zien dat t van draad prima naar internet kan

Ja precies. Dus daar zat ik ook mee. WiFi is prima. WiFi naar internet is traag. Maar de NAT in de Ziggo router heeft geen weet van of het van WiFi komt of van bedraad. Tja inderdaad bepaald IP adres maar dat is ook raar. Of poort nummer. Maar zelfs als PS achter een tweede router zit (met QoS) blijft het probleem. Ik moet de metingen wellicht herhalen een aantal keer, kan zijn dat tijdens een test net de PS wat rustiger is. Heb vandaag ook geprobeerd om WiFi van de Ziggo router te gebruiken. Leek iets beter, maar ook hier met een speedtest gezien dat tijdens PS gebruik de snelheid 20mbit was VS 45 mbit normaal. Via de TP link WiFi ging echt niet, zelfs time out van web pagina's. Ok, wel beter maar ik gebruik liever WiFi van tp link. Icidu ga ik ook nog uit de loop halen.
Dank voor jullie input. Laat nog weten als ik iets vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:50

lSltAlKeR

Time destroys everything!

laurens0619 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 04:34:

Dat doet dus QoS en geeft voorrang aan intern verkeer boven extern verkeer.

Zit toch in de Archer C7 neem een serieus Wifi accespoint/switch Vermoedelijk is het QoS en krijgt het LAN verkeer voorrang maar zit de CPU in de Archer C7 aan de bottleneck en kan naast het LAN verkeer dan geen Wifi meer afhandelen....

Wat je kan doen is eerst een switch tussen je Ziggo Connectbox zetten en je Archer C7.

edit:
niet goed gelezen in de topic 1e post....maar die Icidu vervangen voor de netgear en dan eens proberen de Icidu tussen de netgear en de Archer C7 te zetten.... is er geen mogelijkheid om een extra kabel langs de kabel naar de archer te trekken vanuit de Icidu ? Is wel het beste om het netwerk verkeer door 1 extra switch af te laten handelen....

Neem bijvoorkeur hiervoor de GS105Ev2... https://www.netgear.com/b...d/switches/plus/gs105ev2/

(Kan je ook inzetten als je IPTV gaat kijken en IGMP nodig hebt.) Sluit hier PORT1 naar Connect BOx en port 2 naar de Playstation en port 3 naar de Archer C7 op aan.

Of neem een serieuzer wifi oplossing, als je ook nog andere wifi problemen hebt, kan ik je anders Netgear Orbi range aanbevelen. Afhankelijk van het volume van je huis... interferentie van je buren etc.... heeft Netgear Orbi in elke smaak wat wils.....

[ Voor 32% gewijzigd door lSltAlKeR op 21-08-2021 15:30 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@lSltAlKeR qos in ap mode?
En bedraad past die dan geen qos toe en draadloos wel?

Kan maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:50

lSltAlKeR

Time destroys everything!

laurens0619 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:07:
@lSltAlKeR qos in ap mode?
En bedraad past die dan geen qos toe en draadloos wel?

Kan maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk
Qos hoeft niet afgehandeld te worden in de Archer maar in de router functie van de Ziggo Connectbox ;)

TS @Jimmyboy1 doet er wijs aan bekabeling te laten lopen naar 1 goede switch welke het dataverkeer afhandeld en niet switch en ap/switch in combo te gebruiken.

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@lSltAlKeR heeft de connectbox qos dan? Zover ik weet niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
Nee qos in ap mode zal niet werken, ap is level 2, qos is level 3, dus kan enkel met router. Maar zoals gezegd, qos op de archer hielp niet. Ik heb nu al paar weken de PS direct aan de Ziggo modem en dat helpt niets, volgens mij is wifi ook wel ok. Ik kan tijdens PS gebruik snel via wifi met nas communiceren. Dus voordat ik duurdere routers en access points ga aanschaffen wil ik eerst zeker zijn of het niet aan de Ziggo modem ligt, dat is wat mij betreft verdachte nr 1. Die lijkt het moeilijk te krijgen als de Playstation naar buiten gaat. Ga morgen testen met enkel de Ziggo modem. Maar toch erg bedankt voor jullie meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
Nee idd Ziggo box doet niet aan qos. Maar dan nog, ik heb bandbreedte genoeg op de kabel, qos zou niet nodig moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
ik zit met dit zelfde probleem.
als ik netflix/NPOstart/videoland kijk/stream op onze TV.

heb een (oud) ziggo modem, van daaruit met cat5e naar TV (panasonic) en een andere Cat5e naar een Unifi Ap Lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32
@Jimmyboy1 Als de verdenking uit gaat naar de Ziggo wifi router/modem, dan zou ik als eerste die eens resetten naar zijn fabrieksinstellingen. En dan vervolgens de PlayStation rechtstreeks bekabeld aan de ConnectBox hangen en dan nog eens testen via de wifi van de ConnectBox.

Ik heb nu een opstelling met Ubiquiti apparatuur (switches, AP's) en voorheen een set-up met een Netgear R7800 als AP achter de ConnectBox. Een PS4 en een PS5 bedraad in het netwerk. En zelfs als beide tegelijkertijd in gebruik zijn, heeft dat vrijwel geen invloed op de wifi snelheid. Niet op het interne en niet op het externe verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
Heb al sinds paar weken nu de PS direct met de Ziggo box verbonden. Verder nog wat metingen gedaan. Maar ik kwam er achter dat het lastig is om eea te reproduceren. Ik denk dat de conclusie dat enkel wifi naar internet het probleem is herzien moet worden. Zeer wsl gaat het bedraad ook langzamer maar is tijdens met testen met draad de game weer in andere mode gegaan. Het heeft echt te maken met een aantal momenten in de game waarbij het enkele minuten of langer stagneert. Maar duidelijk is wel dat de Ziggo box soms internet enorm traag maakt, tot zelfs time out van web sites.
Verder nog met wireshark gemeten aan de PS middels een oude hub. Ik moet nog verder onderzoeken maar het lijkt soms dat ie heel veel tcp connecties opzet, mogelijk raakt de Ziggo door zijn NAT resources?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
Masimo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 01:00:
@Jimmyboy1 Als de verdenking uit gaat naar de Ziggo wifi router/modem, dan zou ik als eerste die eens resetten naar zijn fabrieksinstellingen. En dan vervolgens de PlayStation rechtstreeks bekabeld aan de ConnectBox hangen en dan nog eens testen via de wifi van de ConnectBox.

Ik heb nu een opstelling met Ubiquiti apparatuur (switches, AP's) en voorheen een set-up met een Netgear R7800 als AP achter de ConnectBox. Een PS4 en een PS5 bedraad in het netwerk. En zelfs als beide tegelijkertijd in gebruik zijn, heeft dat vrijwel geen invloed op de wifi snelheid. Niet op het interne en niet op het externe verkeer.
Heb je dan de Ziggo modem als bridge? En de Netgear als router?
Want daar zit ik haast aan te denken. Om de Ziggo modem als "domme" bridge te gebruiken en een externe router, die wel dat PS gedrag aan kan. Ik heb de Ziggo modem wel paar keer herstart maar dat deed niets. Factory settings heeft voor mij nog nooit iets opgeleverd, maar t is ook zo gepiept, ga ik nog proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32
@Jimmyboy1 Ik heb de Ziggo ConnectBox in de normale gebruiksmodus, dus niet in bridge.
Maar je kan de bridgemodus allicht proberen als een reset niks oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice angel
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 17:46
Ik herken het probleem van @Jimmyboy1 ook hier een trage ps4 pro laatste gen.

Zowel bekabeld als via wifi
Verschil is enorm als.ik laptop of gsm er naast ligt en wifi meet.

Het kan zo maar 75% verschil zijn.
Pagina: 1