Advies voor eerste NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-01 22:50
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een NAS, eerst en vooral om belangrijke gegevens en foto's veilig te bewaren. Zeker nadat mijn wederhelft iets meer dan een jaar geleden een falende externe HDD had.
Van zodra ik mij er wat meer in heb verdiept, zou ik gebruik willen maken van de extra mogelijkheden (denk aan automatische backups van pc's, Docker, IP-cams...).

Wat is je budget?
Ongeveer €500, enkel voor de NAS.
Indien ik nieuwe schijven nodig heb (zie verder), dan kan het budget tot €1000 gaan.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Synology lijkt een goede keuze voor een eerste NAS, eenvoudig op te zetten, maar ook meer geavanceerde functies zijn mogelijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De NAS komt natuurlijk in de buurt van de meterkast. Ik heb een klein server rack waar de patch panelen en switch in zitten, maar gezien de meerprijs voor een rack mountable NAS zou ik toch voor een desktop versie willen gaan.

Achtergrond
Ik heb hier nog 4x2TB WD Se schijven liggen (WD2000F9YZ, recertified in 2016 (3) en 2017 (1)).
Ik zou dus als start deze schijven willen gebruiken, ook om de aankoopprijs te drukken.
In een 4 bay NAS zou dat in RAID 5 of SHR 6TB bruikbare ruimte opleveren, wat momenteel meer dan genoeg is.
Voor zo ver ik begrepen heb kan ik dan later één voor één de schijven swappen om mijn data te behouden en mijn opslagruimte uit te breiden.
Nu heb ik wel juist gezien dat die schijven niet in de compatibiliteitslijst van de DS420+ of DS920+ staan. Zijn die lijsten sluitend of een aanbeveling?

Eigen voorstel
Mijn eigen voorstel is een Synology DS420+ of DS920+.
Ik weet dat het misschien een beetje overkill lijkt als beginner, maar de andere opties zijn niet zoveel goedkoper, toch niet goedkoop genoeg om de meest recente opties te schrappen.
Dat brengt me ook bij de meerprijs van de DS920+, voor een betere processor en standaard meer geheugen, lijkt die meerprijs niet onoverkomelijk.

Dus wat denken jullie?
Hopelijk is alles een beetje duidelijk.

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 20:21

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Misschien is TrueNAS ook een leuke optie:
https://www.truenas.com/

Is zowel ready-built te krijgen (inclusief hardware), als vrij te gebruiken op zelf samengestelde hardware.

Het leuke van TrueNAS (vroeger: FreeNAS) is dat het ZFS gebruikt, met de nodige voordelen op gebied van snelheid, dataveiligheid, snapshots, over kunnen zenden van delta's, etc.

Zelf heb ik TrueNAS een paar jaar gebruikt op een HP Microserver (Gen8), met een SSD in een USB enclosure voor het OS (om technische redenen) en 4 HDD's voor de data.

Zeker als je ook de achterliggende techniek leuk vind is TrueNAS een leuke optie, tegelijkertijd, ook zonder die kennis, is het in mijn beleving een heel goed alternatief.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De WD 2000F9YZ is compatible geweest tot de x19 modellen. Waarom deze disk dus niet meer op de x20 modellenlijst staat is mij niet helder. Grote kans dat ze de gewoon prima werken.
https://www.synology.com/...%20HDD&p=1&change_log_p=1

De 420+ en 920+ zijn prima modellen. Als je niet alles zelf wilt uitzoeken en bouwen en gewoon een "out of the box" oplossing wilt en wat ruimte wilt voor de toekomst, zou de 920+ een goede keuze zijn. Het feit dat Synology meer functionaliteit biedt dan een standaard NAS en gewoon super eenvoudig te beheren is, maar dit imho bijna een no-brainer ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Theworst
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-02-2025
Ik ben ook heel erg benieuwd waar jouw eigen twijfel nog zit?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:00

DarkSide

theres no place like ::1

Synology;s zijn mooie NASjes.
Vaak merk je dat je er wat meer mee gaat doen of er meer van verwacht als je er eenmaal een hebt. Als je het budget hebt dan kan je beter idd kijken naar een wat duurder model (zelf begonnen met een J model. Maar nu een 918+ staan).

Je huidige disks zullen vast wel werken.

NB: Let goed op je backup plan.
RAID ansicht is geen backup. RAID zorgt er voor dat als een disk stuk gaat je nog bij je data kan (op RAID 0) na.
Maar als je data corrupt raakt (crypto oid) Of je gooit folders weg. Dan is het ook weg.(zorg ook dat je recycle bin aan staat)

Zorg dus dat je je data op meerdere plekken hebt.
De originele source locatie (je PC's bv). En zorg dat je die data back upped naar je NAS.
Zorg ook dat je meerdere versies kunt bewaren (versioning) zodat je makkelijk "terug in de tijd" kunt.

Denk als laatste ook na voor Off site backups. Een blikseminslag kan bv je NAS of PC (of beide) negatief beïnvloeden. Of erger. Denk aan brand bv.

Een eigen NAS maken (HP Micro server bv) Kan ook.
Zijn ook leuke projecten. En je bent wat flexibeler met je software en mogelijkheden.

Synology is meer "kant en klaar" En er zijn genoeg packages en tutorials om allerlei zaken op je NAS te installeren en deze ook toe te voegen aan Home Automation bv.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MathieuT
Bedankt voor de heldere antwoorden :)
Misschien dat ik dat vroeger nog had overwogen maar nu niet meer. Ik heb nadat ik afgestudeerd was een pc gebouwd, niets te speciaal maar toch mooi.
Dan ben ik beginnen werken en ik moet toegeven dat de pc weinig aandacht krijgt, het is gewoon gemakkelijker om de PS4/PS5 op te starten 8)7
Microkid schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:43:
De WD 2000F9YZ is compatible geweest tot de x19 modellen. Waarom deze disk dus niet meer op de x20 modellenlijst staat is mij niet helder. Grote kans dat ze de gewoon prima werken.
https://www.synology.com/...%20HDD&p=1&change_log_p=1
...
Het zou inderdaad vreemd zijn dat een schijf ineens niet meer ondersteund wordt, hopelijk worden ze aanvaard, anders zal ik wat dieper in de geldbuidel moeten tasten.
Theworst schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:01:
Ik ben ook heel erg benieuwd waar jouw eigen twijfel nog zit?
Vooral mezelf gerust stellen door het te vragen aan mensen met kennis van zaken ;)
Zoals hier boven al vermeld heb ik een eigen pc gebouwd, ik heb daarna ook één voor mijn ouders gebouwd. Misschien iets minder relevant maar ik heb hier Loxone thuis, alles zelf gedaan. En op mijn werk programmeer ik (simpele) Android-apps en hou ik mij bezig met PLC's, datacommunicatie en al de rest in verband met industriële automatisering.
Ik kan mijn plan dus wel trekken qua IT en elektronica, maar met een NAS heb ik nul ervaring :P
DarkSide schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:23:
...
NB: Let goed op je backup plan.
RAID ansicht is geen backup. RAID zorgt er voor dat als een disk stuk gaat je nog bij je data kan (op RAID 0) na.
Maar als je data corrupt raakt (crypto oid) Of je gooit folders weg. Dan is het ook weg.(zorg ook dat je recycle bin aan staat)

Zorg dus dat je je data op meerdere plekken hebt.
De originele source locatie (je PC's bv). En zorg dat je die data back upped naar je NAS.
Zorg ook dat je meerdere versies kunt bewaren (versioning) zodat je makkelijk "terug in de tijd" kunt.

Denk als laatste ook na voor Off site backups. Een blikseminslag kan bv je NAS of PC (of beide) negatief beïnvloeden. Of erger. Denk aan brand bv.
...
Hoe zit dat praktisch in elkaar? Ik had wel al gedacht om op tijd eens een kopie te nemen en bij mijn schoonouders te stockeren, maar over de praktische uitvoering moet ik nog eens nadenken. Mijn eerste gedacht is een grote externe HDD en die dan aan de NAS hangen en backup maken? Mijn data is in elk geval niets zo kritisch dat die elke dag off site moet bewaard worden.

Misschien nog een vraagje in verband met de prijs, is het nuttig om op Black Friday te wachten? Als ik de pricewatch bekijk gebeurt er precies toch niet te veel met de prijs eind november.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

MathieuT schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:06:
Hoe zit dat praktisch in elkaar? Ik had wel al gedacht om op tijd eens een kopie te nemen en bij mijn schoonouders te stockeren, maar over de praktische uitvoering moet ik nog eens nadenken. Mijn eerste gedacht is een grote externe HDD en die dan aan de NAS hangen en backup maken? Mijn data is in elk geval niets zo kritisch dat die elke dag off site moet bewaard worden.
Je kan er ook voor kiezen om een Synology C2 abonnement te nemen. Kost geloof ik $60 per jaar voor 1TB cloud storage. Dan kan je met Hyperbackup dagelijks een backup maken van je meest belangrijke data naar de cloud. Doe ik ook. Alle belangrijke data, foto's enz staan in de cloud, mocht er ooit eens iets met m'n NAS gebeuren. Voor het geld hoef je het niet te laten. Het is 1x inregelen. Send and forget ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:00

DarkSide

theres no place like ::1

Idd backup naar de cloud. Kan op vele manieren. Is ook een heel topic over mbt opties prijzen e.d.

Naar een andere NAS kan ook.

belangrijkste is dat je wel goed bekijkt wat je data je waard is.
Veel mensen vinden het prima om niet (genoeg) na te denken over back-up.
regelen alles enkelvoudig in. Maar als er dan wat gebeurt met de data......

Zelf heb ik een S3 bucket bij Amazon.
Ik zorg dat min belangrijkste data ook daar staat (voornamelijk foto's en video's (geen films)).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 20:21

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

MathieuT schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:06:
[...]
Misschien dat ik dat vroeger nog had overwogen maar nu niet meer. Ik heb nadat ik afgestudeerd was een pc gebouwd, niets te speciaal maar toch mooi.
Dan ben ik beginnen werken en ik moet toegeven dat de pc weinig aandacht krijgt, het is gewoon gemakkelijker om de PS4/PS5 op te starten 8)7
Precies daarom dus mijn suggestie voor TrueNAS. Kun je kiezen. Een kant-en-klaar doosje met TrueNAS geinstalleerd, of zelf iets in elkaar fabrieken.

In beide gevallen heb je een prima NAS, die jaren lang zonder noemenswaardig onderhoud draait en niet veel ingewikkelder in elkaar zit dan de alternatieven.

Ik begrijp niet goed waarom je na denkt over Synology, maar TrueNAS direct terzijde schuift.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• MathieuT
Microkid schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:16:
[...]

Je kan er ook voor kiezen om een Synology C2 abonnement te nemen. Kost geloof ik $60 per jaar voor 1TB cloud storage. Dan kan je met Hyperbackup dagelijks een backup maken van je meest belangrijke data naar de cloud. Doe ik ook. Alle belangrijke data, foto's enz staan in de cloud, mocht er ooit eens iets met m'n NAS gebeuren. Voor het geld hoef je het niet te laten. Het is 1x inregelen. Send and forget ;)
DarkSide schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:28:
Idd backup naar de cloud. Kan op vele manieren. Is ook een heel topic over mbt opties prijzen e.d.

Naar een andere NAS kan ook.

belangrijkste is dat je wel goed bekijkt wat je data je waard is.
Veel mensen vinden het prima om niet (genoeg) na te denken over back-up.
regelen alles enkelvoudig in. Maar als er dan wat gebeurt met de data......

Zelf heb ik een S3 bucket bij Amazon.
Ik zorg dat min belangrijkste data ook daar staat (voornamelijk foto's en video's (geen films)).
De backup methode kan ik wel nog eens bekijken, mogelijkheden genoeg precies.
unezra schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

Precies daarom dus mijn suggestie voor TrueNAS. Kun je kiezen. Een kant-en-klaar doosje met TrueNAS geinstalleerd, of zelf iets in elkaar fabrieken.

In beide gevallen heb je een prima NAS, die jaren lang zonder noemenswaardig onderhoud draait en niet veel ingewikkelder in elkaar zit dan de alternatieven.

Ik begrijp niet goed waarom je na denkt over Synology, maar TrueNAS direct terzijde schuift.
Ik heb het eens bekeken maar de enige kant-en-klare doosjes die ik vind zijn die op de TrueNAS site zelf en die lijken op het eerste zicht te krachtig voor mijn use case.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het klinkt alsof je noden gelijkaardig zijn aan de mijne. Ik heb een Synology ds216+ gekocht een aantal jaren geleden en gebruik deze vooral voor backup van foto's en wat minder belangrijk materiaal.

Offsite backups regel ik met externe harde schijfjes die ik bij mijn schoonouders leg en roteer. Bij een grote ramp in mijn huis ben ik maximum twee weken foto's kwijt. Dat vind ik een acceptabel risico.

Zie ook Backup - hoe beschermen tegen stille corruptie?

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-01 22:21
Ik ben Synology fan en een DS920+ moet prima voldoen maar ik moet voor de volledigheid toch ook nog even QNAP noemen. Hebben beide voor en nadelen.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:06

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik heb pricewatch: QNAP TS-230, erg tervreden over.
Enig nadeel is dat je zelf nog losse HDD/SSD's moet kopen.
Ik draai ook Pi-hole als een Docker container.

Mijn review (sorry, moet nog de plaatjes kwartslag draaien):
productreview: QNAP TS-230 review door Dutchredgaming

Review QNAP TS-230 NAS

• MathieuT
Ik heb het allemaal nog eens bekeken en ik ga voor de DS920+ gaan.

Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1