Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-03 16:51

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Sinds 2 weken in het bezit van de Netgear Nighthawk R7000 nadat wij het slechte wifi bereik in huis van het standaard Caiway modem zat waren.

Het installeren ging erg simpel via de app van Nighthawk en eigenlijk zonder problemen ging het netwerk de lucht in en haalde ik beneden met alle gemak de download snelheden waarvoor we betalen. De verbinding boven is ook stukken beter via de 2.4Ghz band van de router.

Nu komen we dus bij het eerste probleem wat we ervaren, het schakelen tussen banden gaat vaak niet helemaal goed. Als ik naar boven loop met mijn telefoon blijft de wifi vaak hangen op de 5Ghz band en is het internet dus erg traag, valt uit en heb dan geen wifi meer. Moet eerst naar de app van Nighthawk gaan waarna ik de melding krijg niet verbonden te zijn met het netwerk en naar mijn wifi instellingen moet gaan, aangekomen in de instellingen zie ik de nighthawk verbinding staan met bijna vol bereik en verbind die opeens uit zichzelf met het netwerk. We gebruik de Smart Connect functie vanuit de app voor het slim schakelen tussen beide banden, deze functie uitschakelen?

Het volgende probleem wat we ervaren is het uit gaan van de router zonder enige waarschuwing. Gistermiddag ging opeens heel de router uit en startte uit zichzelf opnieuw op zonder dat het apparaat warm aanvoelde viel die dus uit.

Iemand misschien tips voor het instellen van de router?

Beste antwoord (via rmeijer18 op 20-08-2021 16:05)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31
Anno 2021 een ontwerp uit 2013 kopen? Interessant... ik zou voor iets moderners gegaan zijn.

Maar los daarvan: wat verwacht je exact van tussen banden schakelen?

Zodra je dat met regelmaat moet doen, betekent het dat je in een van de twee banden in huis onvoldoende dekking hebt. Hoe je het ook wendt of keert, dat is een onwenselijke situatie en zal altijd minder optimale ervaring opleveren dan overal goede dekking. Sowieso is 2.4GHz weinig performant en instabiel en zou je anno 2021 alleen voor low-end/legacy meuk moeten gebruiken die niet anders kan (en zou je bij vervanging van dat sort spul moeten opletten dat de nieuwe wel 5GHz ondersteunt).

In beginsel is je client device (laptop, telefoon) verantwoordelijk voor het kiezen van zowel SSID (netwerknaam) als BSSID (specifieke AP/band) waar het mee verbindt. Dat gaat bij het roamen tussen AP's meestal goed met clients van na 2015, maar zelfstandig kiezen voor handigste band gebeurt nauwelijks. Dat is goed te begrijpen als je bedenkt dat een client maar een radio heeft en dat het tijd kost om die op een andere band in te stellen, veel meer dan naar ander kanaal luisteren op zelfde band. Dat zou ten koste gaan van performance en stabiele ervaring op kanaal/band waar je wel zit.

Dus hebben AP fabrikanten verschillende vormen van band steering ingesteld. Wat ze allemaal doen is een tabel bijhouden van client MAC-adressen die ze gezien hebben in de 5GHz (ofwel verbonden, danwel scannend). De meest primitieve vorm kijkt alleen op moment van aanmelden. Als je probeert aan te melden op 2.4GHz kijkt de AP of je in het 5GHz-tabel staat, en of je signaal op dat moment zodanig sterk is dat 5GHz goed zou moeten werken. Zo ja word je op de 2.4GHz geweigerd en zo (hopelijk) gedwongen om op 5GHz te verbinden. Meer is het niet. In dat geval gaat het je niet helpen als je al verbonden bent (op 5GHz) en naar boven loopt.
Iets geavanceerdere versies herhalen eens in de zoveel tijd die check. Dan ga je wel bij naar beneden lopen van 2.4GHz naar 5GHz geloodsd worden. Omgekeerd gebeurt dat niet: 5GHz is veel meer en alles-nietsverhaal, dus aanname (die meestal wel klopt) is dat je gewoon verbinding verliest als signaal te zwak wordt en dan vanzelf op 2.4GHz terecht komt.
Nog iets geavanceerdere band steering schopt je er niet gelijk bruut vanaf, maar stuurt via 802.11k en v berichten om je lief te vragen naar een andere band te gaan. Als dat goed gaat, is de overgang veel soepeler, gaat het niet goed word je er alsnog vanaf gedonderd.
Tenslotte heb je systemen die niet alleen kijken naar signaalsterkte, maar op basis van alle beschikbare informatie over de kanalen waar het AP op uitzendt berekenen welke performance haalbaar zou moeten zijn en op basis daarvan sturen. Dat is wat je typisch in echte enterprise-grade spul (Aruba, Aerohive, Ruckus, Meraki etc) kunt verwachten, maar wat ik niet in een bejaarde consumentenapparaat zie gebeuren.

Wat ik vermoed is dat we hier te maken hebben met de simpelste vorm van band steering, dus puur op moment van aanmelden kijken wat het beste is. Alternatief is dat band steering wel degelijk real-time werkt, maar dat boven de 5GHz met lage prestaties nog steeds beter werkt dan het alternatief, dus je inderdaad al het beste realiseert wat met een enkele AP beneden haalbaar is.

Want dan komen we terug op je echte probleem: onvoldoende dekking boven. Geen enkel AP beneden in de woonkamer of meterkast (zelfs niet monsters met meer compensatie-antennes dan een gemiddelde Hentai-film en prijskaartjes van meerdere honderden EUR) gaat in een gemiddelde Nederlandse eengezinswoning met betonvloeren voldoende dekking geven op de bovengelegen verdiepingen. Je gaat per verdieping een AP nodig hebben, zoals @laurens0619 al aangeeft. Exact wat beste optie gaat zijn hangt af van je eisen en budget - maar als je niet gelijk weet wat we met 'eisen' bedoelen en hij het 'gewoon moet doen' dan is zo'n Deco M4 set allicht geen slechte keus binnen zelfde budget.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProjWorld
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02:13
Mijn antwoord is misschien niet meer relevant, maar voor het geval je R7000 niet nieuw uit de winkel komt, kan het geen kwaad om eerst de router een reset te geven en de laatste firmware erop te zetten. Dat was in elk geval vroeger het advies wat ik van Netgear kreeg. Netgear is alleen niet zo regelmatig in het bijhouden van de firmware, dus als de laatste versie (8mnd oud) het probleem níet verhelpt, is custom firmware de oplossing.

Mijn eigenlijke tip is om custom firmware te gebruiken. Vortex biedt een “illegale” AsusWRT versie, maar de WiFi-ondersteuning is in mijn optiek beter dan bij de originele Netgear firmware.

R7000 is bijna gelijk aan de RT-AC68U (andere SoC), en als router misschien zelfs beter bij gebruik van een VPN.

Mijn beide R7000, waarvan eentje toentertijd nieuw gekocht, had ook het probleem van reboots en uitval. Signaalsterkte was ook toen niet het probleem. Pas na meerdere keren wissen en flashen bleef het relatief stabiel. (Half jaartje uptime).

Inmiddels zitten ze beide op custom firmware en functioneren ze als mesh AP’s (Een mod van Vortex voor AsusWRT Merlin), omdat ik goedkoop een Asus RT-AC68U kon kopen en deze is al jaren mijn (hoofd)router.

Bij aankoop waren de R7000’s echt top! Pas bij de latere versies heb ik problemen gekregen op mijn netwerk.

(Kleine toevoeging: Vortex/Merlin draaien afgezien van herstart bij wijziging of upgrade zonder problemen, op wat kleine cosmetische foutjes na (geheugen is dan vol aan het raken.) Hoogste uptime was ruim een jaar, dacht ik. )

[ Voor 7% gewijzigd door ProjWorld op 19-08-2021 05:47 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@rmeijer18 ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Topicstarter
ProjWorld schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 05:41:
Mijn antwoord is misschien niet meer relevant, maar voor het geval je R7000 niet nieuw uit de winkel komt, kan het geen kwaad om eerst de router een reset te geven en de laatste firmware erop te zetten. Dat was in elk geval vroeger het advies wat ik van Netgear kreeg. Netgear is alleen niet zo regelmatig in het bijhouden van de firmware, dus als de laatste versie (8mnd oud) het probleem níet verhelpt, is custom firmware de oplossing.

Mijn eigenlijke tip is om custom firmware te gebruiken. Vortex biedt een “illegale” AsusWRT versie, maar de WiFi-ondersteuning is in mijn optiek beter dan bij de originele Netgear firmware.

R7000 is bijna gelijk aan de RT-AC68U (andere SoC), en als router misschien zelfs beter bij gebruik van een VPN.

Mijn beide R7000, waarvan eentje toentertijd nieuw gekocht, had ook het probleem van reboots en uitval. Signaalsterkte was ook toen niet het probleem. Pas na meerdere keren wissen en flashen bleef het relatief stabiel. (Half jaartje uptime).

Inmiddels zitten ze beide op custom firmware en functioneren ze als mesh AP’s (Een mod van Vortex voor AsusWRT Merlin), omdat ik goedkoop een Asus RT-AC68U kon kopen en deze is al jaren mijn (hoofd)router.

Bij aankoop waren de R7000’s echt top! Pas bij de latere versies heb ik problemen gekregen op mijn netwerk.

(Kleine toevoeging: Vortex/Merlin draaien afgezien van herstart bij wijziging of upgrade zonder problemen, op wat kleine cosmetische foutjes na (geheugen is dan vol aan het raken.) Hoogste uptime was ruim een jaar, dacht ik. )
Daar ga je dus al erg diep in de router en dat gaat mij net iets te ver denk ik. Router komt nieuw uit de doos na het lezen van alle positieve reviews besloten om deze te kopen ivm het goede bereik. Bereik is ook eigenlijk wel goed alleen het schakelen van de banden gaat niet helemaal lekker naar mijn idee. Vind het ook vreemd dat mijn telefoon altijd gekoppeld is via de nighthawk app.

Misschien iets makkelijkere oplossing of tips dan met custom firmware te gaan knoeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:45
Je aanpak is verkeerd :)
Beter bereik los je niet op met een “beter accesspoint”.

Je lost het op met betere positionering maar vooral meerdere accesspoints

Dus stuur dat ding terug en koop van hetzelfde geld een multi ap setup die je bedraad aansluit :) bijvoorbeeld 3x deco m4 via ziggo (100 euro itt 109 voor je netgear)

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 19-08-2021 11:11 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
Anno 2021 een ontwerp uit 2013 kopen? Interessant... ik zou voor iets moderners gegaan zijn.

Zodra je dat met regelmaat moet doen, betekent het dat je in een van de twee banden in huis onvoldoende dekking hebt. Hoe je het ook wendt of keert, dat is een onwenselijke situatie en zal altijd minder optimale ervaring opleveren dan overal goede dekking. Sowieso is 2.4GHz weinig performant en instabiel en zou je anno 2021 alleen voor low-end/legacy meuk moeten gebruiken die niet anders kan (en zou je bij vervanging van dat sort spul moeten opletten dat de nieuwe wel 5GHz ondersteunt).

In beginsel is je client device (laptop, telefoon) verantwoordelijk voor het kiezen van zowel SSID (netwerknaam) als BSSID (specifieke AP/band) waar het mee verbindt. Dat gaat bij het roamen tussen AP's meestal goed met clients van na 2015, maar zelfstandig kiezen voor handigste band gebeurt nauwelijks. Dat is goed te begrijpen als je bedenkt dat een client maar een radio heeft en dat het tijd kost om die op een andere band in te stellen, veel meer dan naar ander kanaal luisteren op zelfde band. Dat zou ten koste gaan van performance en stabiele ervaring op kanaal/band waar je wel zit.

Dus hebben AP fabrikanten verschillende vormen van band steering ingesteld. Wat ze allemaal doen is een tabel bijhouden van client MAC-adressen die ze gezien hebben in de 5GHz (ofwel verbonden, danwel scannend). De meest primitieve vorm kijkt alleen op moment van aanmelden. Als je probeert aan te melden op 2.4GHz kijkt de AP of je in het 5GHz-tabel staat, en of je signaal op dat moment zodanig sterk is dat 5GHz goed zou moeten werken. Zo ja word je op de 2.4GHz geweigerd en zo (hopelijk) gedwongen om op 5GHz te verbinden. Meer is het niet. In dat geval gaat het je niet helpen als je al verbonden bent (op 5GHz) en naar boven loopt.
Iets geavanceerdere versies herhalen eens in de zoveel tijd die check. Dan ga je wel bij naar beneden lopen van 2.4GHz naar 5GHz geloodsd worden. Omgekeerd gebeurt dat niet: 5GHz is veel meer en alles-nietsverhaal, dus aanname (die meestal wel klopt) is dat je gewoon verbinding verliest als signaal te zwak wordt en dan vanzelf op 2.4GHz terecht komt.
Nog iets geavanceerdere band steering schopt je er niet gelijk bruut vanaf, maar stuurt via 802.11k en v berichten om je lief te vragen naar een andere band te gaan. Als dat goed gaat, is de overgang veel soepeler, gaat het niet goed word je er alsnog vanaf gedonderd.
Tenslotte heb je systemen die niet alleen kijken naar signaalsterkte, maar op basis van alle beschikbare informatie over de kanalen waar het AP op uitzendt berekenen welke performance haalbaar zou moeten zijn en op basis daarvan sturen. Dat is wat je typisch in echte enterprise-grade spul (Aruba, Aerohive, Ruckus, Meraki etc) kunt verwachten, maar wat ik niet in een bejaarde consumentenapparaat zie gebeuren.

Wat ik vermoed is dat we hier te maken hebben met de simpelste vorm van band steering, dus puur op moment van aanmelden kijken wat het beste is. Alternatief is dat band steering wel degelijk real-time werkt, maar dat boven de 5GHz met lage prestaties nog steeds beter werkt dan het alternatief, dus je inderdaad al het beste realiseert wat met een enkele AP beneden haalbaar is.

Want dan komen we terug op je echte probleem: onvoldoende dekking boven. Geen enkel AP beneden in de woonkamer of meterkast (zelfs niet monsters met meer compensatie-antennes dan een gemiddelde Hentai-film en prijskaartjes van meerdere honderden EUR) gaat in een gemiddelde Nederlandse eengezinswoning met betonvloeren voldoende dekking geven op de bovengelegen verdiepingen. Je gaat per verdieping een AP nodig hebben, zoals @laurens0619 al aangeeft. Exact wat beste optie gaat zijn hangt af van je eisen en budget - maar als je niet gelijk weet wat we met 'eisen' bedoelen en hij het 'gewoon moet doen' dan is zo'n Deco M4 set allicht geen slechte keus binnen zelfde budget.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:02:

Super duidelijk verhaal en weer wat geleerd!

Waarom ik het beestje dat stamt uit 2013 aangeschaft heb is vooral vanwege de vele positieve reviews en dat was dan met name de reviews over het bereik/snelheid. Ik snap nu dat geen enkele router dit probleem van bereik kan oplossen en zal dus opzoek moeten gaan naar een wifi booster.

Ik laat het beestje uit 2013 gewoon staan want deze word op het moment mooi gebruikt om een aantal apparaten bedraad over het netwerk te laten lopen (xbox, televisie) en daarbij is de 5Ghz band snelheid voor beneden gewoon perfect. Op internet al gelezen dat de R7000 niet samen werkt met de Deco maar wel met OneMesh dus hier ben ik nu naar opzoek en hiermee word hopelijk het probleem van bereik opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
rmeijer18 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:12:
[...]

Super duidelijk verhaal en weer wat geleerd!

Waarom ik het beestje dat stamt uit 2013 aangeschaft heb is vooral vanwege de vele positieve reviews en dat was dan met name de reviews over het bereik/snelheid. Ik snap nu dat geen enkele router dit probleem van bereik kan oplossen en zal dus opzoek moeten gaan naar een wifi booster.
De meeste van die positieve reviews zullen van voor de firmware updates van eind 2018 geweest zijn. Wat Netgear toen exact uitgespookt heeft is onduidelijk, maar sindsdien regent het topics over stabiliteitsproblemen...
Ik laat het beestje uit 2013 gewoon staan want deze word op het moment mooi gebruikt om een aantal apparaten bedraad over het netwerk te laten lopen (xbox, televisie) en daarbij is de 5Ghz band snelheid voor beneden gewoon perfect. Op internet al gelezen dat de R7000 niet samen werkt met de Deco maar wel met OneMesh dus hier ben ik nu naar opzoek en hiermee word hopelijk het probleem van bereik opgelost.
Wat voor router heb je van je provider? Vuistregel met iedere multi-AP oplossing is dat je het best af bent met meerdere identieke apparaten, niet met een ratjetoe van verschillende. Het is in theorie mogelijk het allemaal aan de praat te krijgen, maar dan mis je vaak features en de configuratie wordt altijd ingewikkelder. Ik proef vooral dat dat laatste hier een issue gaat zijn. Ik zou veel eerder aanraden om gewoon de router van je provider te gebruiken voor het routeren en voor de bedrade aansluitingen en dan daarachter een aantal AP's ("wifi booster" is geen bestaand term) van hetzelfde type voor de WiFi.

Los daarvan zou ik wat doen (terugbrengen indien mogelijk) rondom de stabiliteitsproblemen van je R7000.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Topicstarter
Caiway heeft ons een modem gedaan van het merk Genexis en het model is Platinum-7840, heb de router zelf aangeschaft.

Is het dan ook een optie om 1 lange kabel vanaf het modem naar de woonkamer te leggen en vanuit daar met een kleine switch de apparaten aan te sluiten met kabel? Of ga ik door de switch snelheid verliezen?

Caiway verkoopt zelf de wifi boosters van TP Link Deco M5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
rmeijer18 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:12:
[...]

Op internet al gelezen dat de R7000 niet samen werkt met de Deco maar wel met OneMesh dus hier ben ik nu naar opzoek en hiermee word hopelijk het probleem van bereik opgelost.
OneMesh is in jouw geval (denk ik) niet de oplossing voor je probleem van het bereik. Tenminste: niet het probleem tijdens het wisselen van de banden. Zoals je zelf al aangaf, is het bereik in principe goed.

Dat de R7000 kan samenwerken, in OneMesh maakt de R7000 nog geen "echte" mesh AP/router. Je blijft je probleem met de bandwisseling houden. De SoC/CPU in de R7000 is domweg niet geschikt voor de naadloze wisseling van banden, ondanks de softwarematige ondersteuning voor meshing.

In het beste geval merk je geen verbetering of verslechtering, maar waarschijnlijk gaan je netwerk en aangesloten apparaten er op enig moment wel hinder van ondervinden. (Afhankelijk van je overige routers en switches, merk je kleine vertragingen of micro-uitval op.)

Als je al bereid bent om een extra apparaat te halen voor een (bijna) vlekkeloze ervaring, ben je beter af met het aanleggen/doortrekken van een kabel naar de desbetreffende verdieping en de router daar te plaatsen als acces point.

Ik ben echt niet zomaar naar custom firmware gegaan, omdat dat me wel leuk leek. Netgear besteedt vanzelfsprekend weinig tijd, geld en aandacht aan de ondersteuning van een verouderd model. Als je nu een structureel probleem/ongemak ervaart, gaat dat waarschijnlijk niet meer veranderen.

De hardware is prima. Alleen de software en ondersteuning van Netgear is ruk.
dion_b schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:52:
[...]

De meeste van die positieve reviews zullen van voor de firmware updates van eind 2018 geweest zijn. Wat Netgear toen exact uitgespookt heeft is onduidelijk, maar sindsdien regent het topics over stabiliteitsproblemen...

[...]

Los daarvan zou ik wat doen (terugbrengen indien mogelijk) rondom de stabiliteitsproblemen van je R7000.
Als terugbrengen/ruilen nog een optie, is dat zelfs het beste!
rmeijer18 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:38:
Caiway heeft ons een modem gedaan van het merk Genexis en het model is Platinum-7840, heb de router zelf aangeschaft.

Is het dan ook een optie om 1 lange kabel vanaf het modem naar de woonkamer te leggen en vanuit daar met een kleine switch de apparaten aan te sluiten met kabel? Of ga ik door de switch snelheid verliezen?

Caiway verkoopt zelf de wifi boosters van TP Link Deco M5
Lange kabel is in principe geen probleem. Het is zelfs de betere oplossing, als je de R7000 gaat houden, want dan heb je geen extra switch nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door ProjWorld op 20-08-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Topicstarter
Als terugbrengen/ruilen nog een optie, is dat zelfs het beste!
Had het pakket eigenlijk al retour gemeld maar keek het nog even aan ook omdat ik dit topic heb aangemaakt.
Lange kabel is in principe geen probleem. Het is zelfs de betere oplossing, als je de R7000 gaat houden, want dan heb je geen extra switch nodig.
Er loopt nu al een lange kabel van 20 meter van de meterkast naar de router. Maar als ik zou overgaan op de TP Link Deco M5 is de R7000 eigenlijk overbodig en zou ik op de plek van de router dus een switch kunnen plaatsen voor het splitsen naar de betreffende apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als die Platinum-7840 een router is dan heb je geen router nodig, is een switch afdoende

Koop wel iets degelijks want die deco is vrij zeikerig mbt switchen die gebruikt worden. Netgear gs105e werkt er iig prima mee maar ook de 10 euro switxh van de action

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 20-08-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
...
Ik had al een lang antwoord in voorbereiding, maar eigenlijk hebben dion_b en lauren0619 alles al gezegd.
(regel een switch, wat acces points en zorg ervoor dat je ze goed positioneert. Geen zorgen om de kabel. Gangbare kabels (Cat5e meestal) kunnen meer lengte aan dan je woning groot is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:52:
Als die Platinum-7840 een router is dan heb je geen router nodig, is een switch afdoende

Koop wel iets degelijks want die deco is vrij zeikerig mbt switchen die gebruikt worden. Netgear gs105e werkt er iig prima mee maar ook de 10 euro switxh van de action
Platinum-7840 komt het internet binnen en de wifi is momenteel uitgeschakeld ivm de R7000 die als router functioneert momenteel. Dus niet elke switch werkt samen met de deco? Waarom zou ik eigenlijk willen dat die samenwerken? De switch word aangestuurd via mijn platinum-7840 en de deco ook via hetzelfde apparaat
ProjWorld schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 03:13:
...
Ik had al een lang antwoord in voorbereiding, maar eigenlijk hebben dion_b en lauren0619 alles al gezegd.
(regel een switch, wat acces points en zorg ervoor dat je ze goed positioneert. Geen zorgen om de kabel. Gangbare kabels (Cat5e meestal) kunnen meer lengte aan dan je woning groot is.)
Heb momenteel cat6a liggen van 20 meter vanaf het modem de woonkamer in naar de router, deze zal dan ook blijven liggen voor de switch met vanuit de switch kortere cat6a kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je gaat bijvoorbeeld 3 deco nodes plaatsen bijvoorbeeld 1 op iedere verdieping.
Vanuit iedere node gaat er een kabel bv naar de meterkast waar het modem/router staat.
Deze kabels prik je dan of in een losse switch of in de switch van de router

De deco nodes moeten kunnen detecteren dat ze bekabeld aangesloten zitten, bij sommige switches gaat dat mis en krijg je een netwerk loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Topicstarter
Denk dat 2 deco's genoeg moeten zijn voor in huis, 1 op de begane grond en dan 1 op de eerste verdieping. Moeten deze via dezelfde switch bekabeld zijn of kan de ene ook gewoon via de switch in de woonkamer en de andere op het modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
Dat laatste. Een switch is in principe transparant op het netwerk en hoe "dommer" de switch, hoe beter.
Je hebt ook smart switches (zowel managed als unmanaged), maar die moet je in dit geval helemaal niet willen.

Als er iets van "loop detection", STP of RSTP als feature op de doos staat, heb je kans dat de switch onverwachts tijdelijk de verbinding verbreekt (bij een router of managed switch kun je dat nog uitzetten, maar dat zal bij een unmanaged switch niet het geval zijn.)

Vooral dat heeft me veel tijd en ergernis gekost. AiMesh raakte om de haverklap een node kwijt, terwijl ik met de AirPort er totaal geen last van had. Maar daar hoef je je normaal geen zorgen om te maken bij de goedkopere switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ProjWorld zo simpel is het helaas niet :(
Al die mesh dingen moet je volgens de fabrikant achter elkaar in daisy chain zetten, dan werkt het

Als een ster op de switch werkt bij deco ook maar bij sommige switches niet. Of dat ding nou dumb of managed is maakt niet uit. Je kunt niet ui de specs halen of het gaat werken (behalve dlink, die eordt afgeraden). Heeft te maken met IEEE 1905.1

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 22-08-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Topicstarter
laurens0619 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 08:30:
@ProjWorld zo simpel is het helaas niet :(
Al die mesh dingen moet je volgens de fabrikant achter elkaar in daisy chain zetten, dan werkt het

Als een ster op de switch werkt bij deco ook maar bij sommige switches niet. Of dat ding nou dumb of managed is maakt niet uit. Je kunt niet ui de specs halen of het gaat werken (behalve dlink, die eordt afgeraden). Heeft te maken met IEEE 1905.1
Dus de deco's moeten aan elkaar gekoppeld worden doormiddel van een kabel? Dat word een behoorlijke kabel leggen dan van woonkamer naar de eerste etage :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Niet perse maar als je een goede verbinding wilt wel
Wil je perse zonder kabels dan moet je tri band repeaters overwegen.

https://www.coolblue.nl/p...sh-rt-ax92u-duo-pack.html

Stuk duurder
En dan nog Zal het trager gaan dan kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
@rmeijer18
Heb je inmiddels een update? Ik denk dat je zelfs na het plaatsen van de mesh nodes nog even je router moet induiken om wat instellingen te wijzigen. (Instellingen die in de R7000 niet te wijzigen waren.)

In het bijzonder als je APs niet de verbinding/aanmelding soepel overzetten of je andere apparaten tijdelijk geen netwerk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
rmeijer18 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Dus de deco's moeten aan elkaar gekoppeld worden doormiddel van een kabel? Dat word een behoorlijke kabel leggen dan van woonkamer naar de eerste etage :/
Heb je ook waterleidingen en electra naar boven? Ja, het is mogelijk om zonder een netwerkaansluiting boven netwerkconnectiviteit te regelen, net zoals het mogelijk is met een schijnwerper beneden en spiegels boven in licht te voorzien, maar je kunt makkelijker en goedkoper boven licht regelen door ook daar stopcontacten te voorzien zodat je bescheiden lampjes in de kamers kunt hangen. Voor netwerk geldt exact hetzelfde - WiFi RF is per slot van rekening net zo goed electromagnetische straling als licht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1