Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bxk0wpd_BK
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-06-2022
Hallo,

Sinds 2007 heb ik 10 zonnepanelen. Sinds enige tijd valt mij op dat er op een aantal panelen van boven naar beneden strepen lopen. Ik heb de panelen laten wassen, en de installateur zegt er niets aan te zien en geen degradatie te merken.

Ik heb een aantal bedrijven gevraagd dit onafhankelijk te keuren, maar die sturen me terug naar de installateur.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42gko2uqoJRCxG8xUHS-JX6DquI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UHxS1BvoA1UmflQJ6ARjQmI.jpg?f=fotoalbum_large
Zie het linker rijtje, waar de strepen zitten.

alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-05 06:29
Merk je verschil in opbrengst? Of is er geen manier om jouw productie uit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
bxk0wpd_BK schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:47:
Hallo,

Sinds 2007 heb ik 10 zonnepanelen.
Heb je na 14 jaar nog garantie op die dingen via de installateur?

Anders een nieuw setje.

Strepen lijken me te komen van het vuil wat achter de klemmen blijft hangen.
Echter het kleurverschil van die 3 panelen is storender vind ik.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2021 20:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

titel even iets verduidelijkt

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:38
Zonnepanelen op een pannendak zijn al niet echt fraai. Die van jou misschien nog een tikje minder.
Maar heh: Die dingen liggen er al 14 jaar. (Goed gedaan early adaptor *O* )

Die dakpannen zijn ook zo fraai niet meer. Ouderdom komt met gebreken ;-)

Verder eens met @AUijtdehaag dat die strepen vele minder opvallen dan het kleurverschil van de panelen linksonder, en dat de oorzaak bij de klemmen lijkt te liggen.

Die klemmen zijn vermoedelijk van aluminium. Dat kan strepen op glas veroorzaken. Ik vermoed dat de frames geanodiseerd zijn, maar de de klemmen niet.

Hier wordt een reinigingsmiddel voorgesteld. (GR-PRO glasreiniger).
Dat is overigens geen lief spul want het bevat een paar procent waterstoffluoride

Een nieuwe setje panelen is kapitaal- en resource vernietiging als de panelen functioneel nog goed zijn.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@WackoH
Jouw koelkast is ook 14 jaar oud?

Een nieuwere is veel efficiënter.

waterstoffluoride In de dakgoot en regenwater lijkt me ook minder wenselijk en ik hoop dat het gedaan wordt door een proffesioneel bedrijf.

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2021 05:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 08:34
Het ziet er niet uit als een setje uit 2007 maar eerder 2017.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor zonnepanelen van 14 jaar oud zou ik me er niet zo'n zorgen om maken. Die strepen zitten ook precies waar ze bevestigd zitten, dus het zal daar wel wat mee te maken hebben.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
Het wachten is op @bxk0wpd_BK - ik vermoed eerlijk gezegd wel dat 2007 een typo is.

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-05 10:02

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Strepen lijken inderdaad bij de klemmen te zitten.
Dit kán door vuil wat blijft hangen zijn, of na een regenbui het nadruppelen via de klemmen.
Maar wat ook kan is dat het een klein laagje oxidatie is wat van de klemmen af komt.

Ik zou me er geen zorgen over maken.
Misch is het schoon te maken met een ontkalker (bijv. Glorix of WC eend), maar kans dat je de beschermlaag weer aan tast als je het schoon probeer te maken is er ook.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
HellStorm666 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:51:

Misch is het schoon te maken met een ontkalker (bijv. Glorix of WC eend), maar kans dat je de beschermlaag weer aan tast als je het schoon probeer te maken is er ook.
Nooit schoonmaakmiddelen op panelen. regenwater is al kalkvrij en maakt panelen prima schoon.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-05 10:02

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

No Hands schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:58:
[...]

Nooit schoonmaakmiddelen op panelen. regenwater is al kalkvrij en maakt panelen prima schoon.
Regenwater is inderdaad redelijk kalk vrij. Maar het ontkalkt niet.
En het regenwater heeft iig deze strepen niet schoon gemaakt 😉 anders zouden ze er nl niet zitten.

Staat wel los van mijn mening, die jij dus ook deel, niet schoonmaken en gewoon zo laten.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:38
Slecht voorbeeld ;)
want uhhh... ja O-) (en flink ook, maar het is wel een Miele)
Een nieuwere is veel efficiënter.
Die nieuwe komt er als het goed is dit jaar nog met de nieuwe keuken

Bij koelkasten etc. is de energie-efficientie een stuk sneller gestegen dan bij PV.

Panelen hebben tegenwoordig veel meer Wp dan vroeger, maar dat komt vooral omdat ze gemiddeld groter worden. Per m2 paneel is er maar ene paar procent verbetering (of 10~20% relatief gezien).
Dat verantwoordt m.i. niet om een installatie van gemiddelde leeftijd te vervangen. Die doet nu juist waar 'ie voor is bedoeld: Energie opwekken terwijl de energie voor de productie en de investering al zijn gecompenseerd.
waterstoffluoride In de dakgoot en regenwater lijkt me ook minder wenselijk en ik hoop dat het gedaan wordt door een proffesioneel bedrijf.
HF is een vervelend goedje dat je inderdaad niet moet hanteren als je niet weet wat je doet. Het lost ook gewoon glas op (glas etsen is een typische toepassing).
Dus dit zo maar op PV panelen gaan toepassen lijkt me ook niet handig, tenzij die strepen heel erg storen en ook de opbrengst zouden beïnvloeden.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:16

Blokker_1999

Full steam ahead

Mijn panelen, die er volgende maand 10 jaar liggen, zien er ook zo uit. En van wat ik kan zien heeft het geen invloed op de opbrengst. Dus gewoon zo laten.

En inderdaad, ik heb mijn eigen panelen gekocht voor een duurtijd van minstens 20 jaar. Sneller vervangen zou zonde zijn van de investering.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
No Hands schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:58:
[...]

Dat zou je denken, maar ik maak mijn panelen aan het begin van de lente toch maar schoon met de slang (kraanwater), omdat op de onderste rand een flinke goene laag ontstaat, daar waar al het water naartoe stroomt.

• Gramser
Hangt ook erg af van de hellingshoek waaronder ze zijn gemonteerd.

Maar laten we TS nog even aan het woord laten…
Pagina: 1