Migreren router instellingen naar nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 10:26
Omdat mijn oude router (Asus RT-AC68U) wat kuren begon te krijgen heb ik een nieuwe router (Asus RT-AX56U) gekocht.

In de huidige configuratie heb ik twee Asus RT-AC68U bedraad met elkaar verbonden en is de tweede router ingericht als Aimesh toegangspunt. De nieuwe router heb ik bewust gekozen om gebruik te kunnen blijven maken van Aimesh. Daarvoor wil ik een van de oude 68U's voor blijven gebruiken.

Ik snap dat het niet een kwestie is van simpelweg omwisselen van de routers om het netwerk te upgraden, maar wat ik niet had verwacht is dat er geen mogelijkheden zijn om specifieke instellingen te migregen/kopieren naar de nieuwe router.

In de 7 jaar dat de oude router nu actief is heb ik gaandeweg mix van apparaten aangesloten op verschillende wijzen, zo heb ik:
  • IP cameras en andere apparaten die alleen zijn aangemeld op de wifi, als ik deze wil aanmelden op een nieuwe wifi zou ik ze moeten resetten
  • Enkele apparaten zoals oudere cameras die ik kan benaderen via port forwarding
  • OpenVPN ingesteld op apparaten die automatisch inloggen op de router
  • en in de loop der jaren tientallen apparaten aangemeld op de WIFI, waaronder ook apparaten waarvan ik op basis van de beschrijving op mijn verbindingsoverzicht niet direct meer weet welke het zijn maar kennelijk wel verbinding hebben
Eigenlijk had ik verwacht dat Asus een migratieoptie zou aanbieden waarbij de instellingen zouden worden gekopieerd naar de nieuwe router. Echter kan ik hier niets over vinden en kom ik alleen maar berichten tegen dat je de router helemaal opnieuw (handmatig) moet instellen.

Nu kan ik rigoureus alle apparaten verwijderen en opnieuw aanmelden op de nieuwe router, maar ik zie er enorm tegen op om daarna alles weer werkend te krijgen zoals ik het gewend ben.
Back-up en herstel oude router
Wel heb ik uitgevonden dat ik een back-up kan maken van de instellingen van de oude router, en deze kan 'herstellen' op de nieuwe router, maar dan nog worden niet alle instellingen teruggezet en neemt het niet alle
regels voor specifieke apparaatinstellingen over.

Sterker nog, mijn Asus account dat ik gebruik voor mijn oude router is kennelijk gelinkt naar deze specifieke router en kan hiermee dus niet inloggen op de nieuwe. Om dit los te koppelen moet ik een verzoek sturen naar Asus. De reden dat ik deze naam wil overnemen is omdat deze onderdeel is van het OpenVPN certificaat dat wordt gebruikt door meerdere apparaten die gebruik maken van de VPN diensten.
Ik ben een beetje bang dat als ik hem loskoppel en hem overzet naar de nieuwe router de VPN het wellicht toch niet meer doet omdat het certificaat dat anders is.
Vraag
Kortom, heeft iemand een goed idee of tool die ze gebruiken om de instellingen over te zetten zonder dat ik aan de verbonden apparaten hoef te zitten? Of moet ik gewoon accepteren dat dit geen normale gang van zaken is bij nieuwe routers?

Ik vind het persoonlijk wel erg raar hoor, als fabrikant zou ik zo'n tool aanbieden om mensen te verleiden hun apparatuur te upgraden. Wanneer je een nieuwe telefoon koopt kun je ook je gegevens en instellingen kopieren, net zoals bij NAS'sen kwam ik laatst achter.

Beste antwoord (via Baddie09 op 19-08-2021 08:46)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 13:45
Het is geen Enterprise graded hardware, maar consumenten spul. Denk dat je dit soort functionaliteit dan ook niet kan verwachten.

Wat betreft je wifi maak je toch gewoon dezelfde ssid en wpa2 code aan in de nieuwe router en dan ben je er? Heb je hooguit nog wat ip adressen te reserveren. Ik zou meteen van het moment gebruik maken om je camera's niet meer direct via het internet te benaderen, maar achter een VPN zetten. Dan blijft alleen je openvpn over en daar kan je idd Asus voor mailen. Zie ik dan nog iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 13:45
Het is geen Enterprise graded hardware, maar consumenten spul. Denk dat je dit soort functionaliteit dan ook niet kan verwachten.

Wat betreft je wifi maak je toch gewoon dezelfde ssid en wpa2 code aan in de nieuwe router en dan ben je er? Heb je hooguit nog wat ip adressen te reserveren. Ik zou meteen van het moment gebruik maken om je camera's niet meer direct via het internet te benaderen, maar achter een VPN zetten. Dan blijft alleen je openvpn over en daar kan je idd Asus voor mailen. Zie ik dan nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baddie09
arvidbeheerder schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:28:

Ja misschien heb je ook wel gelijk en is het een mogelijkheid om mijn systemen weer op te schonen :)
wbt je opmerking over consumenten spul, ik denk dat het ook daar juist een meerwaarde kan zijn als ze aanbieden, maarja, kennelijk is het niet de moeite waard voor ze. Dank voor je reactie.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Baddie09 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:27:
[...]

Ja misschien heb je ook wel gelijk en is het een mogelijkheid om mijn systemen weer op te schonen :)
wbt je opmerking over consumenten spul, ik denk dat het ook daar juist een meerwaarde kan zijn als ze aanbieden, maarja, kennelijk is het niet de moeite waard voor ze. Dank voor je reactie.
Hoe verwacht je dat men settings gelijk gaat houden over de jaren / firmware / hardware revisies heen? En dit voor twee verdwaalde tweakers op de totale consumenten base :)

Nee joh, dit is echt een non-issue. Als je je thuis netwerk dusdanig serieus neemt zal je ook moeten investeren in serieuze hardware.

Default blanke hetero

• Baddie09
Ebayzo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:29:
[...]
Hoe verwacht je dat men settings gelijk gaat houden over de jaren / firmware / hardware revisies heen? En dit voor twee verdwaalde tweakers op de totale consumenten base :)
Ik genoeg mensen die wel hun nieuwe telefoon kunnen inrichten maar geen verstand hebben van het opnieuw aanmelden van apparaten op WIFI, voor deze groep denk ik dat het interessant is, niet voor de tweaker die het helemaal wil aanpassen naar eigen smaak.
Nee joh, dit is echt een non-issue. Als je je thuis netwerk dusdanig serieus neemt zal je ook moeten investeren in serieuze hardware.
Ik snap deze opmerking niet, geen idee wat je verstaat onder serieuze hardware, maar als je daarmee professionele hardware bedoeld denk ik dat dat overkill is, en er lijken mij genoeg consumenten die ook iets meer willen dan de ziggo router of de goedkope uitvoeringen. Ik heb zelf ook veel onderzoek gedaan naar welke variant voor mijn situatie het meest geschikt is, daarbij was de prijs van ondergeschikt belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals eerder gezegd de verschillen zijn te groot, wat jij wil kan echt alleen bij Enterprise spul maar daar betaal je dan ook flink voor om die comptabiliteit te waarborgen.
Verder is het zo dat de nieuwe router vast ook nieuwe opties kent die zouden dan keihard uitgezet worden wordt je ook niet blij van. Kortom weer even aan het werk, leuk toch, je bent toch een Tweaker.
Hou SSID en wachtwoord gelijk en dan is in ieder geval de familie tevreden, de overige zaken zou ik tegen het licht houden of het nog steeds een goed idee is het op die manier te doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1