Zonenaregeling 'verplichte' meeroptie: de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024
Goedenavond,

Dit is mijn eerste topic en in andere topics heb ik helaas weinig kunnen vinden waar ik écht wat van begreep. Mijn partner en ik zijn voornemens een nieuwbouwhuis te laten bouwen en naar aanleiding van de uitgebrachte offerte met daarin een post van € 1350 voor 'zonenaregeling vloerverwarming' hebben wij laten weten die optie te willen laten vervallen. In antwoord daarop hoorden we dat we deze optie niet meer kunnen laten vervallen omdat deze op grond van nieuwe regelgeving verplicht is.

Vooropgesteld: ik ben jurist en ik heb nergens met zoveel woorden kunnen vinden dat naregeling verplicht is. Mocht ik daarin fout zitten, dan hoor ik het graag.

Dan naar het volgende: is deze naregeling de moeite waard? Naregeling houdt - voor zover ik heb begrepen - toch gewoon een master-slave systeem in? M.a.w.: zijn we dan niet voor de regeling van de temperatuur boven afhankelijk van de hoofdthermostaat in de woonkamer? Ik kan me gelet op het aantal ramen beneden goed voorstellen dat het daar aardig op kan warmen zodat de temperatuur beneden bijvoorbeeld 22 graden is, maar het boven misschien maar 18 graden is en dan de naregeling daar niets uithaalt tenzij we de thermostaat beneden op 23 graden zetten.

Nog een volgende vraag: is het heel lastig om van deze naregeling uiteindelijk een master-master systeem te maken? We zijn jonge mensen die veel thuiswerken, twee van de vijf slaapkamers zullen daarom met regelmaat overdag worden gebruikt terwijl de benedenverdieping leeg is. Het lijkt me daarom handig om het juist boven te kunnen verwarmen terwijl beneden best achter mag blijven. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van hoe koud het daadwerkelijk wordt in een nieuwbouwhuis. Mijn ouders hebben in 2018 hun huis laten bouwen en hebben afgezien van de badkamer nooit een slaapkamer verwarmd. Dit is voor ons ook een afweging: mijn partner wil graag op zolder zijn werkkamer maken, zullen we daarom ook op zolder vloerverwarming laten plaatsen?

Dit zijn wel de belangrijkste vragen. Ik voel me echt een randdebiel als ik de andere topics lees en me gewoon geen raad weet met allerlei technische informatie (misschien ben ik ook wel gewoon enorm moe na een chaotische dag werken). Voor wie me wil bijstaan met wat meer info: op voorhand enorm veel dank!

Groeten, M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Bij een moderne zone regeling is er niet een “master” thermostaat.
Korteweg je kan alle zones regelen zonder dat het daarvoor vereist is om ergens de thermostaat hoog te hebben.

Een zone regeling is belangrijk bij vloerverwarming anders sta je ruimtes te verwarmen waar het onnodig is en omgekeerd.

Een zoneregeling is belangrijk voor de energie-efficiënte dus ik kan mij voorstellen dat het nodig is voor woningen om de energieeisen te halen.

[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 18-08-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:47
Zoneregeling is ook niet vrij eenvoudig.

Het is wel handig om te hebben, zodat je niet continu heel je huis staat te verwarmen. 1350 euro is duur, maar dat zijn eigenlijk alle meerwerk opties bij een nieuwbouwhuis.

Je zou met onder andere dit systeem uit de voeten kunnen:

https://getconnected.hone...nl-be/thermostats/evohome

In elke kamer komt een thermostaat, en elke zone heeft een eigen servo motor nodig op de vloerverwarming verdeler. Daarnaast nog een "master" thermostaat in de woonkamer en een zoneregelaar (hce20) die de servo motoren (en dus de groepen) aanstuurt. Ik denk dat je met 6 zones dan wel voor 700 euro ofzo klaar bent.

Ik heb uiteindelijk een eigen "systeem" gemaakt met themostaten en een relaisboard om de servomotoren aan te sturen via software (home assistant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
leonbong schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:24:
Bij een moderne zone regeling is er niet een “master” thermostaat.
Korteweg je kan alle zones regelen zonder dat het daarvoor vereist is om ergens de thermostaat hoog te hebben.

Een zone regeling is belangrijk bij vloerverwarming anders sta je ruimtes te verwarmen waar het onnodig is en omgekeerd.

Een zoneregeling is belangrijk voor de energie-efficiënte dus ik kan mij voorstellen dat het nodig is voor woningen om de energieeisen te halen.
Kijk, dit is perfect nieuws, dankje! En zou je dan aanleiding zien om de zolder nog mee te nemen in de vloerverwarming? Even ter indicatie: zal zo'n 50m2 extra zijn, à € 50 de meter. Kan allicht leuk zijn in de zomer als het systeem ook kan koelen natuurlijk, ook al zijn dat maar een paar graden. We kopen de woning met het idee dat we er nog heel lang woning, maar mochten we door werk toch moeten verhuizen, dan vind ik het ook wel een aantrekkelijke gedachte dat we een goed verkoopbare woning hebben, de woningmarkt zal immers niet altijd zo overspannen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
Mich schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:34:
Zoneregeling is ook niet vrij eenvoudig.

Het is wel handig om te hebben, zodat je niet continu heel je huis staat te verwarmen. 1350 euro is duur, maar dat zijn eigenlijk alle meerwerk opties bij een nieuwbouwhuis.

Je zou met onder andere dit systeem uit de voeten kunnen:

https://getconnected.hone...nl-be/thermostats/evohome

In elke kamer komt een thermostaat, en elke zone heeft een eigen servo motor nodig op de vloerverwarming verdeler. Daarnaast nog een "master" thermostaat in de woonkamer en een zoneregelaar (hce20) die de servo motoren (en dus de groepen) aanstuurt. Ik denk dat je met 6 zones dan wel voor 700 euro ofzo klaar bent.

Ik heb uiteindelijk een eigen "systeem" gemaakt met themostaten en een relaisboard om de servomotoren aan te sturen via software (home assistant).
Het systeem komt op me over als erg logisch en handig. Is dit dan iets dat je zelf aanbrengt na oplevering van je huis? Wat ik me een beetje afvraag is: hoezo betaal je nog eens voor extra servo motoren nadat die zonenaregeling al is opgeleverd? Of vervang je dan het systeem zoals het is opgeleverd door de aannemer? Excuses als ik domme vragen stel, maar vanaf het deel van evohome raakte je me een beetje kwijt. Wel goed om te weten dat ik dit soort dingen dus niet even makkelijk zelf kan doen, maar dit zal vast een werkspotklus kunnen zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 21:31
Leg ze eens uit wat je wil. Je hebt nu gevraagd om iets niet te doen. Wat wil je wel? Wellicht hebben ze een goed voorstel. Ze ruiken uiteraard het meerwerk en dat factureren ze graag. Achteraf er achter komen dat de basis niet goed is kost ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Sorry hoor maar een zone systeem van bijvoorbeeld Honeywell of Watts of Danfoss geinstalleerd en wel dat valt best mee voor 1300€.
Tuurlijk niet zo goedkoop als zelf doen en aansluiten maar het valt best mee, het is nu lastig in te schatten met de info die je geeft wat ze daarvoor leveren.
Als het inclusief de inregelventielen dan vind ik het meevallen of een het bedraad systeem dan is het helemaal niet duur.

Ik was voor mijn evohome systeem al grofweg onderstaande kwijt:
4x90 tbv radiatoren knoppen
1x90 wandthermostaat slaapkamer
1x300 Centraal paneel + muurbevestiging
1x130 tbv vloerverwarming stelmotor
1x69 tbv vloerverwarming ventiel
1x130 tbv vloerverwaming regelunit

En dan heb ik nog niet eens mijn gehele huis voorzien van zones.

[ Voor 83% gewijzigd door leonbong op 18-08-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
leonbong schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:39:
Sorry hoor maar een zone systeem van bijvoorbeeld Honeywell of Watts of Danfoss geinstalleerd en wel dat valt best mee voor 1300€.
Tuurlijk niet zo goedkoop als zelf doen en aansluiten maar het valt best mee, het is nu lastig in te schatten met de info die je geeft wat ze daarvoor leveren.
Als het inclusief de inregelventielen dan vind ik het meevallen of een het bedraad systeem dan is het helemaal niet duur.

Ik was voor mijn evohome systeem al grofweg onderstaande kwijt:
4x90 tbv radiatoren knoppen
1x90 wandthermostaat slaapkamer
1x300 Centraal paneel + muurbevestiging
1x130 tbv vloerverwarming stelmotor
1x69 tbv vloerverwarming ventiel
1x130 tbv vloerverwaming regelunit

En dan heb ik nog niet eens mijn gehele huis voorzien van zones.
Als het systeem zoals het wordt geleverd doet wat je omschrijft betaal ik daar graag € 1350 voor. Het vervelende is echter dat wanneer ik doorvraag op de specifieke punten, er geen heel specifiek antwoord komt. De verkoper had het over naregelen waarbij het niet mogelijk is om vanuit een slaapkamer boven de warmtepomp aan te zetten; de hoofdthermostaat zou leidend moeten zijn. Dat gesprek hebben we in juli gevoerd en toen was het nog een optie, vandaag was het een verplichting. Hetzelfde merk ik overigens ook met andere zaken zoals zonnepanelen. Graag weet ik van tevoren waar ik €13k + voor betaal, d.w.z. krijgen we dan een hip SolarEdge systeem, of krijgen we een standaard setje huis tuin en keuken panelen die al dan niet parallel geschakeld zijn?

Het vervelende is dat je in deze markt ook weer niet té veel vragen wilt stellen, want voor mij hebben ze zo tien andere gegadigden. Tegelijkertijd vraag ik me dus nog steeds af wat ze nou precies gaan uitvoeren voor die € 1350.

Begrijp ik het goed als ik denk dat je altijd nog achteraf van alles kunt tweaken aan de aansturing van je vloerverwarming? Zitten er bijvoorbeeld standaard al servo motoren in zo'n vloerverwarmingssysteem?

De nieuwbouwwereld zou zo ontzettend veel behapbaarder zijn als alle aannemers op dit soort punten precies hetzelfde zouden aanbieden. En als er vrij simpel te bevatten informatie voorhanden zou zijn.
beerten schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:34:
Leg ze eens uit wat je wil. Je hebt nu gevraagd om iets niet te doen. Wat wil je wel? Wellicht hebben ze een goed voorstel. Ze ruiken uiteraard het meerwerk en dat factureren ze graag. Achteraf er achter komen dat de basis niet goed is kost ook geld.
Wat ik wil is vooral dat we een comfortabel huis hebben. Als we het boven wel kunnen verwarmen en beneden niet is dat helemaal top. Omdat behalve de slaap-slaapkamer de andere vier slaapkamers gewoon verblijfsruimtes zijn mogen die allemaal wel verwarmd/verkoeld worden wanneer het weer daarom vraagt. Maargoed, dan vraag ik me toch wat af of dat niet een gesprek is dat je met de installateur moet voeren. Dit gesprek was met de verkoper.

Dat brengt me op het volgende: straks tekenen we natuurlijk de aanneemovereenkomst, maar dat is naar ik aanneem een overeenkomst op hoofdlijnen die je met de verkoper opstelt. Er komt toch vast nadien een moment dat je met een installateur van die club kunt spreken om de meer technische dingen helder uitgelegd te krijgen zodat je daar op een later moment knopen over kunt doorhakken?

Nogmaals: dank allen voor jullie reacties. Het wordt enorm gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47
MRL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:15:
naar aanleiding van de uitgebrachte offerte met daarin een post van € 1350 voor 'zonenaregeling vloerverwarming' hebben wij laten weten die optie te willen laten vervallen. In antwoord daarop hoorden we dat we deze optie niet meer kunnen laten vervallen omdat deze op grond van nieuwe regelgeving verplicht is.
Mooi! Dan is het dus gratis? :?

Hoe kan iets wat verplicht is nou "meerwerk" zijn?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:23
Het is me niet duidelijk wat bedoeld wordt met 'zonenaregeling'. Dat klinkt alsof ze het systeem nog een keer calibreren oid. Dat is natuurlijk niet wat je wilt, je wilt een volledig onafhankelijke zoneregeling. Dat kun je zelf aanleggen van hv Honeywell (bevalt mij heel goed!) maar dan weet je niet vantevoren of het goed gaat samenwerken met jouw installatie.

Ik vind de instelling 'je wilt niet teveel vragen stellen' ook een beetje vreemd. Je gaat de grootste uitgave van je leven doen en dan mag je niet vragen wat je daarvoor krijgt? Als ze 1350 euro rekenen voor een 'optie' die niet optioneel blijkt, dan zou ik tot de laatste cent willen weten wat ik daarvoor krijg! Hetzelfde geldt voor de zonnepanelen, daar betaal je de hoofdprijs voor, dan wil je ook een fatsoenlijk systeem. Dus dat mogen ze best specificeren. Volgens mij is dat niet zo moeilijk. Ze kunnen toch aangeven welk merk en type zonnepanelen en welke omvormer je krijgt? Als je de hoofdprijs betaalt voor een huis-tuin-en-keuken setje, dan kun je toch veel beter achteraf zonnepanelen laten installeren?

• leonbong
  • Nu online
MRL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:20:
[...]
Dat brengt me op het volgende: straks tekenen we natuurlijk de aanneemovereenkomst, maar dat is naar ik aanneem een overeenkomst op hoofdlijnen die je met de verkoper opstelt. Er komt toch vast nadien een moment dat je met een installateur van die club kunt spreken om de meer technische dingen helder uitgelegd te krijgen zodat je daar op een later moment knopen over kunt doorhakken?
Ik ken de tekst niet van jouw overeenkomst maar over het algemeen is het geen document in hoofdlijnen. Maar een document waarin eigenlijk de volledige ruwbouw is afgesproken.
Soms staat er wel in benoemd wat op een later stadium wordt bepaald en wat niet.

• leonbong
  • Nu online
PhilipsFan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:31:
Het is me niet duidelijk wat bedoeld wordt met 'zonenaregeling'.
Ik vermoed omdat het een warmtepomp betreft.
Dat met naregeling wordt bedoelt.

De warmtepomp draait via een centrale-controller op een watertemperatuur afhankelijk van buitentemperatuur (stooklijn).
De ruimtes worden voorzien van thermostaten en zonekleppen (thermische motoren) waarbij dus een individuele ruimte wordt verwarmd of niet. De ruimtetermostaat in bijvoorbeeld een slaapkamer kan dan niet de daadwerkelijke watertemperatuur van de WP beinvloeden of deze aan of uit zetten.

Dit is over het algemeen de beste oplossing voor een warmtepomp omdat het zo'n traag systeem is moet dat ding toch permanent draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 19-08-2021 09:50 ]

• MRL
Xander schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:33:
[...]

Mooi! Dan is het dus gratis? :?

Hoe kan iets wat verplicht is nou "meerwerk" zijn?
Twee dagen na het uitbrengen van de offerte bleek dat ze de basisprijzen inmiddels hebben verhoogd. Ik weet niet of daar dan ook die zonenaregeling in verdisconteerd zit, dat staat in ieder geval niet met zoveel woorden aangegeven op de website. Wat wel bijzonder is, is dat de website spreekt over knieschotten op zolder, terwijl in het verkoopgesprek aan de orde kwam dat er juist geen knieschotten worden geplaatst. Nu is dat een klusje dat ik nog wel aan durf, maar met een drukke baan is het natuurlijk fijner om dat niet zelf in je weekenden te hoeven doen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:01
Zoneregeling heeft elke kamer zijn eigen temperatuur en is er geen "master"
Zelf heb ik boven en beneden gescheiden en dat is wel super ideaal, maar gezien de prijs gaat het bij jouw waarschijnlijk om elke ruimte letterlijk apart te regelen.

Of bedoelen ze waterzijdig inregelen ? dat is inderdaad verplicht vanwege milieu geneuzel maar daar heb je als bewoner ook veel profeit van zoals een lager energierekening, een installatie wat niet ingeregeld is (wat dus heel vaak voorkomt) verbruikt veel meer.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 19-08-2021 10:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MRL
PhilipsFan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:31:
Het is me niet duidelijk wat bedoeld wordt met 'zonenaregeling'. Dat klinkt alsof ze het systeem nog een keer calibreren oid. Dat is natuurlijk niet wat je wilt, je wilt een volledig onafhankelijke zoneregeling. Dat kun je zelf aanleggen van hv Honeywell (bevalt mij heel goed!) maar dan weet je niet vantevoren of het goed gaat samenwerken met jouw installatie.

Ik vind de instelling 'je wilt niet teveel vragen stellen' ook een beetje vreemd. Je gaat de grootste uitgave van je leven doen en dan mag je niet vragen wat je daarvoor krijgt? Als ze 1350 euro rekenen voor een 'optie' die niet optioneel blijkt, dan zou ik tot de laatste cent willen weten wat ik daarvoor krijg! Hetzelfde geldt voor de zonnepanelen, daar betaal je de hoofdprijs voor, dan wil je ook een fatsoenlijk systeem. Dus dat mogen ze best specificeren. Volgens mij is dat niet zo moeilijk. Ze kunnen toch aangeven welk merk en type zonnepanelen en welke omvormer je krijgt? Als je de hoofdprijs betaalt voor een huis-tuin-en-keuken setje, dan kun je toch veel beter achteraf zonnepanelen laten installeren?
Je hebt ergens wel gelijk. Waar ik erg bang voor ben is dat ze ineens de nieuwe prijs gaan hanteren, dat scheelt toch een 12.800 euro voor dezelfde basiswoning, en wat al niet meer voor de meeropties. We laten echt geen kasteel bouwen, maar inclusief de grond zitten we straks op 8 ton qua kosten voor het huis van begin tot eind en als daar nog eens 12.800 op komt krijg ik wel écht buikpijn.

V.w.b. die panelen heb je absoluut gelijk, ik wil dat ook gespecificeerd zien voor we over gaan tot het tekenen van de aanneemovereenkomst. Hoe werkt dat in de praktijk, dat kunnen ze je toch gewoon digitaal toezenden zodat je daar na een week o.i.d. een getekend exemplaar van kunt terugzenden? Het is allemaal helemaal nieuw voor me, en tot nu toe heb ik gewoon geen idee hoe makkelijk daar over wordt gedaan. Ik wil bijvoorbeeld niet naar hun kantoor gaan, daar de overeenkomst gepresenteerd krijgen, en ter plaatse allerlei specificaties voor mijn neus krijgen die nieuw zijn.

Ik vind het nogal wat eigenlijk: voor een basishuis (zoals een kind hem zou tekenen) met een begane grond, 1e en 2e verdieping, ruwweg 11 meter lang en 7,5 meter breed, met garage, betaal je inclusief zonnepanelen sleutelklaar gewoon al 380k. Ik heb brochures en offertes van zo'n 15 bouwbedrijven in en uit de buurt opgevraagd.

Vanmiddag ga ik ook langs Groothuisbouw voor een verkoopgesprek. Daar liggen de prijzen voor de hierboven geschetste afmetingen nog een stuk hoger, maar ik ben benieuwd of ze bijvoorbeeld wat van die prijs af kunnen halen als ze geen vliering aanbrengen, om maar wat te noemen. Iemand hier anders nog goede tips voor een bouwer in het Noorden des lands?

• MRL
mr_evil08 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:27:
Zoneregeling heeft elke kamer zijn eigen temperatuur en is er geen "master"
Zelf heb ik boven en beneden gescheiden en dat is wel super ideaal, maar gezien de prijs gaat het bij jouw waarschijnlijk om elke ruimte letterlijk apart te regelen.

Of bedoelen ze waterzijdig inregelen ? dat is inderdaad verplicht vanwege milieu geneuzel maar daar heb je als bewoner ook veel profeit van zoals een lager energierekening, een installatie wat niet ingeregeld is (wat dus heel vaak voorkomt) verbruikt veel meer.
De verkoper had het wel over een thermostaat in de kamers boven, dus dan ga ik er maar vanuit dat die er komt. Maargoed, of dat betekent dat je dan ook de ene slaapkamer 21 graden kunt krijgen terwijl het beneden in de woonkamer 18 graden is bijvoorbeeld, dat vraag ik me dan af.

• mr_evil08
MRL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:28:
[...]

De verkoper had het wel over een thermostaat in de kamers boven, dus dan ga ik er maar vanuit dat die er komt. Maargoed, of dat betekent dat je dan ook de ene slaapkamer 21 graden kunt krijgen terwijl het beneden in de woonkamer 18 graden is bijvoorbeeld, dat vraag ik me dan af.
Ja dan hebben ze over zoneregeling als er gepraat wordt over meerdere thermonstaten, er is dan geen "master".

De thermostaat wat "warmte" vraagt laat de CV aanspringen, ruimtes welke de warmte niet nodig hebben gaat een klep dicht zodat die niet bij opgewarmd worden als de CV aanspringt.

Boven en beneden heb ik ook gescheiden, ze hebben een eigen thermonstaat, ze werken onafhankelijk van elkaar, ik heb echter niet letterlijk elke ruimte een eigen thermonstaat want dat vond ik overkill.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 19-08-2021 10:34 ]

• MRL
leonbong schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:29:
[...]

Ik vermoed omdat het een warmtepomp betreft.
Dat met naregeling wordt bedoelt.

De warmtepomp draait via een centrale-controller op een watertemperatuur afhankelijk van buitentemperatuur (stooklijn).
De ruimtes worden voorzien van thermostaten en zonekleppen (thermische motoren) waarbij dus een individuele ruimte wordt verwarmd of niet. De ruimtetermostaat in bijvoorbeeld een slaapkamer kan dan niet de daadwerkelijke watertemperatuur van de WP beinvloeden of deze aan of uit zetten.

Dit is over het algemeen de beste oplossing voor een warmtepomp omdat het zo'n traag systeem is moet dat ding toch permanent draaien.
Kijk, dit klinkt best goed. Dan zou je dus ook beneden in de woonkamer de boel laag kunnen zetten zodat de boel daar niet verwarmd is, maar boven dan weer wel. Dat is precies wat ik wil. Enige wat ik me dan afvraag is: schiet de warmptepomp dan automatisch naar koelen wanneer het buiten pleuriswarm wordt?

Dat koelen, men is er duidelijk over dat dat over maximaal 3 of 4 graden gaat. Dan vraag ik me een beetje af: maakt dit het de moeite waard om op de zolder ook vloerverwarming/koeling aan te laten brengen? Gaat me vooral ook om de verkoopbaarheid van de woning: als deze beduidend minder waard is op het moment dat de vloerverwarming op zolder ontbreekt kunnen we het nu best overwegen om die extra € 2500 uit te geven. Bloeden moeten we toch al voor deze woning..

• MRL
mr_evil08 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Ja dan hebben ze over zoneregeling als er gepraat wordt over meerdere thermonstaten, er is dan geen "master".

De thermostaat wat "warmte" vraagt laat de CV aanspringen, ruimtes welke de warmte niet nodig hebben gaat een klep dicht zodat die niet bij opgewarmd worden als de CV aanspringt.

Boven en beneden heb ik ook gescheiden en hebben 1 thermonstaat, ze werken onafhankelijk van elkaar.
Check! Dat stelt me gerust. Ik ga dit uiteraard even navragen bij de verkoper, better safe than sorry. Ik voel me nogal een lastpak richting die mensen want ik heb inmiddels al wel tien e-mails gestuurd met allerhande vragen, of keuzes waar ik op terugkwam. Heb uitgelegd dat het voor ons gewoon allemaal nieuw is, en dat het lastig kiezen is. Dankje :)

• mr_evil08
Vaak is het handiger je vragen even te verzamelen en dan te bellen voor uitleg van de werking/mogelijkheden, per mail wil nog wel eens spraakverwarring komen en de verkoper het niet helemaal begrijpt wat je bedoelt en wil, kan dus ook zijn dat de verkoper vanuit gaat dat je letterlijk elke ruimte wil regelen maar dat is niet verplicht dacht ik.

Wel uiteraard op papier laten bevestigen wat de afspraken zijn geworden om geneuzel achteraf te voorkomen.
(oh btw op zolder zou ik juist geen vloerverwarming doen omdat het systeem te traag is maar een (z)LTV convector of airco om te verwarmen/koelen).

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 19-08-2021 10:44 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
Mocht je GEEN koeling op je zoldervloer nemen zou je eventueel de keuze kunnen maken om een seperate airco op zolder te plaatsen voor verwarmen/koelen. Dat is goedkoper dan het aanleggen van de vloerverwarming ;)

Minder mooi, maar wel krachtiger en sneller dan vloerverwarming/koeling. Warmte trekt sowieso naar boven, dus beneden profiteert ook nog een beetje mee vaak.

[ Voor 26% gewijzigd door nooberke op 19-08-2021 10:44 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Goedenavond,

Dit is mijn eerste topic en in andere topics heb ik helaas weinig kunnen vinden waar ik écht wat van begreep. Mijn partner en ik zijn voornemens een nieuwbouwhuis te laten bouwen en naar aanleiding van de uitgebrachte offerte met daarin een post van € 1350 voor 'zonenaregeling vloerverwarming' hebben wij laten weten die optie te willen laten vervallen. In antwoord daarop hoorden we dat we deze optie niet meer kunnen laten vervallen omdat deze op grond van nieuwe regelgeving verplicht is.

Vooropgesteld: ik ben jurist en ik heb nergens met zoveel woorden kunnen vinden dat naregeling verplicht is. Mocht ik daarin fout zitten, dan hoor ik het graag.

Dan naar het volgende: is deze naregeling de moeite waard? Naregeling houdt - voor zover ik heb begrepen - toch gewoon een master-slave systeem in? M.a.w.: zijn we dan niet voor de regeling van de temperatuur boven afhankelijk van de hoofdthermostaat in de woonkamer? Ik kan me gelet op het aantal ramen beneden goed voorstellen dat het daar aardig op kan warmen zodat de temperatuur beneden bijvoorbeeld 22 graden is, maar het boven misschien maar 18 graden is en dan de naregeling daar niets uithaalt tenzij we de thermostaat beneden op 23 graden zetten.

Nog een volgende vraag: is het heel lastig om van deze naregeling uiteindelijk een master-master systeem te maken? We zijn jonge mensen die veel thuiswerken, twee van de vijf slaapkamers zullen daarom met regelmaat overdag worden gebruikt terwijl de benedenverdieping leeg is. Het lijkt me daarom handig om het juist boven te kunnen verwarmen terwijl beneden best achter mag blijven. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van hoe koud het daadwerkelijk wordt in een nieuwbouwhuis. Mijn ouders hebben in 2018 hun huis laten bouwen en hebben afgezien van de badkamer nooit een slaapkamer verwarmd. Dit is voor ons ook een afweging: mijn partner wil graag op zolder zijn werkkamer maken, zullen we daarom ook op zolder vloerverwarming laten plaatsen?

Dit zijn wel de belangrijkste vragen. Ik voel me echt een randdebiel als ik de andere topics lees en me gewoon geen raad weet met allerlei technische informatie (misschien ben ik ook wel gewoon enorm moe na een chaotische dag werken). Voor wie me wil bijstaan met wat meer info: op voorhand enorm veel dank!

Groeten, M
waarschijnlijk gasloos en dus verwarmen met en wp? dus geen of weiig nachtverlaging dan zal je boven nagenoeg niet hoeven te verwarmen. de warmte van beneden stijgt op, de goede isolatie houd het binnen. er zijn mensen die zelfs geen verwarming plaatsen boven, nu zal ik dat niet aanraden, maar je focus hoeft er dus zeker niet te liggen.

De zoldervloer heeft doorgaans meer effect op de ruimtes eronder met in de zomer koelen dan dat het de ruimte erboven moet verwarmen. dat verwarmen gaat doorgaans over enkele dagen,.

heb je op zolder een dakkapel op het zuiden oid zou ik misschien overwegen om daar een airco te plaatsen en die kan je dan ook gebruiken om die paar dagen te verwarmen.

zoneverwarming kan je vooral een ruimte mee naregelen.. bv 2 slaapkamers 18 graden en 1 slaapkamer 21 en een week later andersom. Als je behoeftes nagenoeg altijd gelijk zijn kan je dat zelfde gewoon inregelen en is naregeling eigenlijk overbodig. uiteraard kan bezonning wel een effect hebben. echter zal daar de afgifte vanzelf veel minder worden omdat de Delta T gewoon kleiner aan het worden is. wat met lage temp verwarming daadwerkelijk ook effect heeft.
punt van zone (na) regeling is wel, je wil doorgaans met een L/W wp een minimale afgifte dus 1 kleine slaapkamer kan je wel makkelijk niet verwarmen maar alleen die kamer verwarmen is lastig daarom staat er doorgaans een deel van de vloerverwarming in huis altijd open. anders zal de wp gaan pendelen omdat er warmte vraag is maar de wp zijn gemaakte warmte niet kwijt kan in die ene kleine slaapkamer.

• MRL
mr_evil08 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:41:
Vaak is het handiger je vragen even te verzamelen en dan te bellen voor uitleg van de werking/mogelijkheden, per mail wil nog wel eens spraakverwarring komen en de verkoper het niet helemaal begrijpt wat je bedoelt en wil, kan dus ook zijn dat de verkoper vanuit gaat dat je letterlijk elke ruimte wil regelen maar dat is niet verplicht dacht ik.

Wel uiteraard op papier laten bevestigen wat de afspraken zijn geworden om geneuzel achteraf te voorkomen.
(oh btw op zolder zou ik juist geen vloerverwarming doen omdat het systeem te traag is maar een (z)LTV convector of airco om te verwarmen/koelen).
nooberke schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:42:
Mocht je GEEN koeling op je zoldervloer nemen zou je eventueel de keuze kunnen maken om een seperate airco op zolder te plaatsen voor verwarmen/koelen. Dat is goedkoper dan het aanleggen van de vloerverwarming ;)

Minder mooi, maar wel krachtiger en sneller dan vloerverwarming/koeling. Warmte trekt sowieso naar boven, dus beneden profiteert ook nog een beetje mee vaak.
Top! Dan houden we die € 2500 vooralsnog in onze zak. Best spannend hoor, we hebben echt het idee dat we zo goed als mogelijk ons huiswerk hebben gedaan, maar er blijft altijd die gedachte in je hoofd rondspoken dat je misschien iets hebt gemist en waar je later vreselijk van baalt.

Heb overigens wel direct tegen de verkoopmedewerker gezegd dat we absoluut nieuw zijn en dus graag proactief geïnformeerd worden over handige keuzes. Is hij tot nu toe wel heel fijn in. We hebben elkaar nu tweemaal ruim een uur via videocall gesproken, en er zijn meerdere e-mails heen en weer gegaan. Vooral die videocalls zijn fijn, maar nadien bedenk je je toch weer wat vragen.

• MRL
twain4me schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

waarschijnlijk gasloos en dus verwarmen met en wp? dus geen of weiig nachtverlaging dan zal je boven nagenoeg niet hoeven te verwarmen. de warmte van beneden stijgt op, de goede isolatie houd het binnen. er zijn mensen die zelfs geen verwarming plaatsen boven, nu zal ik dat niet aanraden, maar je focus hoeft er dus zeker niet te liggen.

De zoldervloer heeft doorgaans meer effect op de ruimtes eronder met in de zomer koelen dan dat het de ruimte erboven moet verwarmen. dat verwarmen gaat doorgaans over enkele dagen,.

heb je op zolder een dakkapel op het zuiden oid zou ik misschien overwegen om daar een airco te plaatsen en die kan je dan ook gebruiken om die paar dagen te verwarmen.

zoneverwarming kan je vooral een ruimte mee naregelen.. bv 2 slaapkamers 18 graden en 1 slaapkamer 21 en een week later andersom. Als je behoeftes nagenoeg altijd gelijk zijn kan je dat zelfde gewoon inregelen en is naregeling eigenlijk overbodig. uiteraard kan bezonning wel een effect hebben.
punt is wel, je wil doorgaans met een L/W wp een minimale afgifte dus 1 kleine slaapkamer kan je wel makkelijk niet verwarmen maar alleen die kamer verwarmen is lastig daarom staat er doorgaans een deel van de vloerverwarming in huis altijd open. anders zal de wp gaan pendelen omdat er warmte vraag is maar de wp zijn gemaakte warmte niet kwijt kan in die ene kleine slaapkamer.
Klopt, gasloos, met warmtepomp. Goed om te weten van die zolder, ik denk dat we dan ook echt de vloerverwarming daar laten zitten. Airco daar is natuurlijk wel een fijne, helemaal als mijn partner daar boven zijn werkkamer maakt.

In de regel zullen vier van de vijf slaapkamers verwarmd worden gedurende de koude maanden, want de kamer waar we in slapen wil ik het liefst zo koel mogelijk. In de zomer wil ik graag alle vijf slaapkamers koelen. Dat zou dus mooi te doen zijn, en vaak weet je ook wel enkele dagen van tevoren of het wel of niet warm gaat worden, dus daarop kun je denk ik prima anticiperen. Dank voor je prettige antwoord! De slaapkamers zijn trouwens alle minstens 16m2, ik weet niet of dat nog steeds geldt als een te kleine kamer voor het warmtesysteem?

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-07 15:58
Ik heb zelf ook een warmtepomp (met koeling), vloerverwarming en master-slave systeem.

Ik vond het ook onduidelijk wat er nou bedoeld wordt, maar volgens mij werkt het als volgt:
Je stelt een bepaalde temperatuur in op je thermostaat. Aan de hand hiervan gaat de warmtepomp verwarmen, koelen (of niks doen natuurlijk).
Als je geen zone regeling hebt, worden alle groepen (de woonkamer heeft meerdere groepen bij mij, de badkamer, de wc, de zolder en de slaapkamers zijn allemaal ook een groep) tegelijk verwarmd of gekoeld.
Bij mij in huis is het zo dat het boven (veel) warmer is dan beneden. Ik kan met de draaiknoppen op de slaapkamers de gewenste temperatuur instellen. Dit betekent dat als de verwarming beneden aan slaat, en het is boven warmer dan de gewenste temperatuur, de groep dichtgedraaid wordt. Hier ben ik wel heel blij mee. Afgelopen winter is de verwarming boven vrijwel niet aangeweest, beneden regelmatig. Als ik geen naregeling zou hebben, zou het boven onnodig verwarmd worden.

Het nadeel is dat als het boven kouder is dan beneden, het systeem geen seintje kan geven aan de warmtepomp dat hij moet aanslaan, aangezien het master-slave is. In mijn geval is dit dus nooit zo. Maar met koelen bijvoorbeeld wel, aangezien het boven warmer is.

Het viel me wel op dat er een losse kabel bij de vloerverwarmingsverdeler op zolder hangt. Een monteur (die een kapotte draaiknop kwam vervangen) zei dat dit was om een master-master systeem te maken. Dat kan dus vrij eenvoudig. Je hebt enkel een extra kabel van boven naar beneden nodig.

Ik heb mijn huis gekocht toen ze al aan het bouwen waren, en kon dus geen opties meer wijzigen, anders had ik het misschien wel gedaan. Achteraf ben ik er wel blij mee, al is de prijs natuurlijk aan de hoge kant.

Let ook even op: bij mij zit dit systeem alleen op de 1e verdieping. Op zolder staat de groep dus altijd open, en doet mee met beneden. Dit zou ik aan kunnen passen, door dezelfde draaiknop op te hangen op zolder en die te verbinden met de vloerverwarming verdeler, maar ik weet niet of ik dat nog ga doen.

[ Voor 9% gewijzigd door roltor op 19-08-2021 11:24 ]

• leonbong
  • Nu online
Ik zou een echte airco plaatsen voor koeling. De top-koeling van WP stelt echt niks voor op een warme avond als je daarvoor niet de speciale LT-convectoren (met condensafvoer) voor laat plaatsen.

Je bent namelijk met vloerkoeling gelimiteerd, de minimale watertemperatuur ligt boven het dauwpunt anders is overal condens op ongewenste plaatsen.
Ter indicatie vandaag is 17 graden buiten en het dauwpunt is momenteel 13 graden volgens het KNMI.
Met 13 graden watertemperatuur kan je nihil aan warmte afvoeren.

Ter indicatie afgelopen zomer was het juni op zijn warmst met op dat moment een buitentemperatuur van +/- 30 graden met dauwpunt van 24 graden. Je kan dan je huis dus niet koud krijgen.

• MRL
roltor schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:21:
Ik heb zelf ook een warmtepomp (met koeling), vloerverwarming en master-slave systeem.

Ik vond het ook onduidelijk wat er nou bedoeld wordt, maar volgens mij werkt het als volgt:
Je stelt een bepaalde temperatuur in op je thermostaat. Aan de hand hiervan gaat de warmtepomp verwarmen, koelen (of niks doen natuurlijk).
Als je geen zone regeling hebt, worden alle groepen (de woonkamer heeft meerdere groepen bij mij, de badkamer, de wc, de zolder en de slaapkamers zijn allemaal ook een groep) tegelijk verwarmd of gekoeld.
Bij mij in huis is het zo dat het boven (veel) warmer is dan beneden. Ik kan met de draaiknoppen op de slaapkamers de gewenste temperatuur instellen. Dit betekent dat als de verwarming beneden aan slaat, en het is boven warmer dan de gewenste temperatuur, de groep dichtgedraaid wordt. Hier ben ik wel heel blij mee. Afgelopen winter is de verwarming boven vrijwel niet aangeweest, beneden regelmatig. Als ik geen naregeling zou hebben, zou het boven onnodig verwarmd worden.

Het nadeel is dat als het boven kouder is dan beneden, het systeem geen seintje kan geven aan de warmtepomp dat hij moet aanslaan, aangezien het master-slave is. In mijn geval is dit dus nooit zo. Maar met koelen bijvoorbeeld wel, aangezien het boven warmer is.

Het viel me wel op dat er een losse kabel bij de vloerverwarmingsverdeler op zolder hangt. Een monteur (die een kapotte draaiknop kwam vervangen) zei dat dit was om een master-master systeem te maken. Dat kan dus vrij eenvoudig. Je hebt enkel een extra kabel van boven naar beneden nodig.

Ik heb mijn huis gekocht toen ze al aan het bouwen waren, en kon dus geen opties meer wijzigen, anders had ik het misschien wel gedaan. Achteraf ben ik er wel blij mee, al is de prijs natuurlijk aan de hoge kant.

Let ook even op: bij mij zit dit systeem alleen op de 1e verdieping. Op zolder staat de groep dus altijd open, en doet mee met beneden. Dit zou ik aan kunnen passen, door dezelfde draaiknop op te hangen op zolder en die te verbinden met de vloerverwarming verdeler, maar ik weet niet of ik dat nog ga doen.
Dus toch haha, omdat ik amper beneden ben zou ik het liefst beneden koeler hebben dan boven. Dan is het niet een ideaal systeem. Als het zo simpel is om er master-master van te maken vraag ik me een beetje af waarom dat niet de standaard is, maar toe maar. Je hebt het over draaiknoppen, maar waar moet ik dan aan denken? Aan van die standaard ronde Honeywelldingetjes met in het midden een display met de kamertemperatuur?

• roltor
MRL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Dus toch haha, omdat ik amper beneden ben zou ik het liefst beneden koeler hebben dan boven. Dan is het niet een ideaal systeem.
Let op: Bij mij is het warmer boven dan beneden, ik weet niet of dat standaard is in een nieuwbouwwoning.
[...]

Als het zo simpel is om er master-master van te maken vraag ik me een beetje af waarom dat niet de standaard is, maar toe maar.
Ik denk omdat je dan een andere vloerverwarming verdeler nodig hebt, en die is waarschijnlijk duurder. Ik weet ook niet of het standaard is om die extra kabel mee te leggen.
[...]

Aan van die standaard ronde Honeywelldingetjes met in het midden een display met de kamertemperatuur?
Lijkt er op:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HrruNtG7r3Fa-8DuZVElimYxoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GBGYrbXimYIfrexAyiMWD8U.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt best veel instellen, dag en nacht en vanaf welke temperatuur er gekoeld moet worden en vanaf welke temperatuur er verwarmd moet worden.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-06 22:30
mr_evil08 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:32:
[...]Ja dan hebben ze over zoneregeling als er gepraat wordt over meerdere thermonstaten, er is dan geen "master".
Let op het subtiele verschil tussen zoneregeling en zonenaregeling!!!
Er is bij zonenaregeling wel degelijk een master-slave systeem, de thermostaat in de woonkamer is leidend voor de WP en de thermostaatjes van de naregeling zijn volgend.
In principe net zoals er vroeger op elke radiator een kraan zat.

In dat kader zit ook een subtiel verschil tussen verplicht en noodzakelijk.
De naregeling is in feite de vervanging van de radiatorkraan bij een vloerverwarmingssysteem, anders zou je bij warmtevraag in de woonkamer altijd de hele woning verwarmen.
Dat wil je niet, dat mag niet, dus is het niet verplicht maar noodzakelijk en zou dus in de prijs moeten zitten.
Er zou dan wel een meerprijs gevraagd kunnen worden voor een volwaardige zoneregeling zonder master-slave systeem...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• mr_evil08
Stoofie schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:00:
[...]

[...]

Er is bij zonenaregeling wel degelijk een master-slave systeem, de thermostaat in de woonkamer is leidend voor de WP en de thermostaatjes van de naregeling zijn volgend.

De naregeling is in feite de vervanging van de radiatorkraan bij een vloerverwarmingssysteem, anders zou je bij warmtevraag in de woonkamer altijd de hele woning verwarmen.
Dat wil je niet, dat mag niet, dus is het niet verplicht maar noodzakelijk en zou dus in de prijs moeten zitten.
Er zou dan wel een meerprijs gevraagd kunnen worden voor een volwaardige zoneregeling zonder master-slave systeem...
Oké waardeloos systeem dus gezien je ook op de vloerverwarming verdeler lussen net zo goed dicht kan zetten of gewoon de hele verdeler uitzetten of een beetje aan.

Dacht dat het een typo was mbt zoneNAregeling en dit dus zoneregeling moest zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 19-08-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
roltor schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:15:
[...]

Let op: Bij mij is het warmer boven dan beneden, ik weet niet of dat standaard is in een nieuwbouwwoning.

[...]

Ik denk omdat je dan een andere vloerverwarming verdeler nodig hebt, en die is waarschijnlijk duurder. Ik weet ook niet of het standaard is om die extra kabel mee te leggen.

[...]

Lijkt er op:[Afbeelding]

Je kunt best veel instellen, dag en nacht en vanaf welke temperatuur er gekoeld moet worden en vanaf welke temperatuur er verwarmd moet worden.
Zoals je het schetst lijkt het me nog best prima, echter: met vloerverwarming zet je toch niet 's nachts de boel uit als het heel koud is? Ik begreep dat zo'n apparaat een paar dagen vertraging heeft, dus ik kan me zo voorstellen dat je de boel gewoon aan laat staan in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
mr_evil08 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:48:
[...]

Oké waardeloos systeem dus gezien je ook op de vloerverwarming verdeler lussen net zo goed dicht kan zetten of gewoon de hele verdeler uitzetten of een beetje aan.

Dacht dat het een typo was mbt zoneNAregeling en dit dus zoneregeling moest zijn.
Haha nee, beslist geen typo. Echt het NAregelen dus. Daarom dacht ik aan een master-slave systeem. Het akelige is dat deze bouwer vrij vaag is over dit soort opties, maar tegelijkertijd in de basis wel weer goedkoop.

Gisteren hebben we een verkoopgesprek van 1,5 uur gehad met Groothuis en 's avonds had ik een offerte compleet met technische beschrijvingen in mijn e-mail, daar bleek al veel meer in de basis in te zitten en het afwerkingsniveau lijkt hoger, maar ook daar kan ik uit de technische omschrijving niet opmaken of er sprake is van een zoneregelsysteem (master-master).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
Stoofie schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:00:
[...]

[...]

Dank voor je heldere uitleg. In een andere woning die is opgeleverd door dit bedrijf was er per verdieping een kastje onder de trap geplaatst. Als je die opende zag je allerlei kraantjes (iets van 8) die in verbinding leken te staan met verschillende zones. Misschien ben ik nu echt een gierige hollander, maar als je weet welke kraantjes bij welke zones/kamers horen en je weet welke kamers je als verblijfsruimte gebruikt, dan kun je die toch gewoon bij die kraantjes instellen i.p.v. 1350 euro betalen voor zo'n volgende thermostaat per kamer?

Gisteren had ik een verkoopgesprek bij een andere bouwer. Die stelde voor dat we eerst zouden overgaan tot het tekenen van een intentieverklaring, waarna de vergunningsaanvraag kon worden gedaan. Daarna zou pas de aanneemovereenkomst getekend worden.

De bouwer die we voor nu op het oog hebben, dus deze met die verplichte meeroptie, wil eerst de aanneemovereenkomst regelen, dan de aanvraag. Ik vind dat echt spannend want als de gemeente de wereld aan aanpassingen van ons verlangt die vreselijk in de papieren lopen, dan kan het wellicht zo zijn dat het financieel ineens niet meer haalbaar is. Dan zit je dus wel gezellig met je aanneemovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
MRL schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:55:
[...]

Zoals je het schetst lijkt het me nog best prima, echter: met vloerverwarming zet je toch niet 's nachts de boel uit als het heel koud is? Ik begreep dat zo'n apparaat een paar dagen vertraging heeft, dus ik kan me zo voorstellen dat je de boel gewoon aan laat staan in de winter.
Ik zet de thermostaat altijd op dezelfde temperatuur ja.
Maar het is echt niet zo dat er een aantal dagen vertraging in zit. Nieuwbouwhuizen zijn zo goed geïsoleerd dat ze helemaal niet zo veel verwarming nodig hebben. Afgelopen winter sloeg de verwarming slechts een paar keer per dag aan om het op temperatuur te houden.
Het grote voordeel van die naregeling vind ik dat je het instelt en verder niet meer naar om hoeft te kijken. Als de temperatuur al goed is, draait hij automatisch die groep dicht en als het dan te koud is, gaat hij weer open.
En als ik 's zomers ga koelen, wil ik wel alle groepen open. Gaat nu ook automatisch.
MRL schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Dank voor je heldere uitleg. In een andere woning die is opgeleverd door dit bedrijf was er per verdieping een kastje onder de trap geplaatst. Als je die opende zag je allerlei kraantjes (iets van 8) die in verbinding leken te staan met verschillende zones. Misschien ben ik nu echt een gierige hollander, maar als je weet welke kraantjes bij welke zones/kamers horen en je weet welke kamers je als verblijfsruimte gebruikt, dan kun je die toch gewoon bij die kraantjes instellen i.p.v. 1350 euro betalen voor zo'n volgende thermostaat per kamer?
Dat kastje is denk ik de vloerverwarming verdeler. Hier komt het water van de warmtepomp en deze verdeelt het over de groepen. Je ziet buizen de vloer in gaan, 2 per groep.
Bij het naregel systeem zitten hier een soort knoppen aan die ook op je verwarmingsradiator zitten, alleen worden deze dus automatisch bediend door het systeem.
Op de badkamer groep zit een normale kraan, die kan ik handmatig open of dicht draaien. Op de zolder groep zit niks, die staat dus altijd open. Dat heb je dus met alle groepen als je niet zo'n regelsysteem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-06 22:30
MRL schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Gisteren had ik een verkoopgesprek bij een andere bouwer. Die stelde voor dat we eerst zouden overgaan tot het tekenen van een intentieverklaring, waarna de vergunningsaanvraag kon worden gedaan. Daarna zou pas de aanneemovereenkomst getekend worden.

De bouwer die we voor nu op het oog hebben, dus deze met die verplichte meeroptie, wil eerst de aanneemovereenkomst regelen, dan de aanvraag. Ik vind dat echt spannend want als de gemeente de wereld aan aanpassingen van ons verlangt die vreselijk in de papieren lopen, dan kan het wellicht zo zijn dat het financieel ineens niet meer haalbaar is. Dan zit je dus wel gezellig met je aanneemovereenkomst.
Graag gedaan :)
En natuurlijk kun je als gierige Hollander zelf kraantjes open en dicht gaan draaien, je krijgt echt wel een tekening van de vloerverwarming en dan zie je precies welke groep(en) in welke kamer zitten.
Ik vind echter dat deze zonenaregeling zonder meerkosten aangebracht moet worden, net zoals je vroeger op elke kraan een afsluiter had. Je bent als installateur tenslotte tegenwoordig verplicht om een goed ingeregeld en comfortabel systeem te leveren.
Daarna kun je als zuinige Hollander en tweaker op zoek gaan naar een volwaardige zoneregeling zonder master-slave en dat er zelf in knutselen :-)
Dat is dan ook niet zo moeilijk meer, want op de meeste groepen, behalve die van de woonkamer, zijn al servomotoren aanwezig.
mr_evil08 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:48:
[...]Oké waardeloos systeem dus gezien je ook op de vloerverwarming verdeler lussen net zo goed dicht kan zetten of gewoon de hele verdeler uitzetten of een beetje aan.

Waarom is dit meteen een waardeloos systeem?
Het is regelt zoals het bedoeld is en het functioneert goed, wat is dan het probleem?
In principe is het hetzelfde als een systeem met thermostaatkranen, is dat dan ook meteen waardeloos?
Ja, er is tegenwoordig meer mogelijk en dat kan ook, maar dat moet dan wel betaald worden.
Bekijk het net als je auto, voor de geadverteerde prijs krijg je de basisuitvoering, maar wil je alle mogelijke denkbare opties dan gaat deze prijs zomaar met duizenden euro's omhoog...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Stoofie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:36:
[...]

[...]

Het is regelt zoals het bedoeld is en het functioneert goed, wat is dan het probleem?
In principe is het hetzelfde als een systeem met thermostaatkranen, is dat dan ook meteen waardeloos?
Ja, er is tegenwoordig meer mogelijk en dat kan ook, maar dat moet dan wel betaald worden.
Bekijk het net als je auto, voor de geadverteerde prijs krijg je de basisuitvoering, maar wil je alle mogelijke denkbare opties dan gaat deze prijs zomaar met duizenden euro's omhoog...
Omdat je alsnog aan het klassiek CV nadeel zit, wil je het boven warmer hebben maar mist net de "stooksessie" dan kan je in de kou zitten en alsnog naar beneden de thermonstaat hoger zetten zodat je boven ook warmte krijgt.

Ik zou dan naar zoneregeling gaan ipv een "half" systeem.

Het is doorgaans vrij normaal dat mensen boven de verwarmingsysteem uit hebben staan en alleen gebruiken bij aanwezigheid.

Naregeling systeem voegt weinig toe(als ik het bedrag zie) gezien je dat ook met de hand kan doen.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 20-08-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
Stoofie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:36:
[...]

Graag gedaan :)
En natuurlijk kun je als gierige Hollander zelf kraantjes open en dicht gaan draaien, je krijgt echt wel een tekening van de vloerverwarming en dan zie je precies welke groep(en) in welke kamer zitten.
Ik vind echter dat deze zonenaregeling zonder meerkosten aangebracht moet worden, net zoals je vroeger op elke kraan een afsluiter had. Je bent als installateur tenslotte tegenwoordig verplicht om een goed ingeregeld en comfortabel systeem te leveren.
Daarna kun je als zuinige Hollander en tweaker op zoek gaan naar een volwaardige zoneregeling zonder master-slave en dat er zelf in knutselen :-)
Dat is dan ook niet zo moeilijk meer, want op de meeste groepen, behalve die van de woonkamer, zijn al servomotoren aanwezig.

[...]

Eens hoor: als ik het zo lees is het verplicht om iets van regeling aan te brengen, helemaal als ik de stukken van Woningborg zo lees (zijn ze bij aangesloten). Ik durf er alleen niet te hard over te zeuren want twee dagen na onze offerte zagen we op de website dat de basisprijs van het huis al bijna 13k omhoog was geschoten en ik wil beslist niet te hard zeuren met als eventueel gevolg dat ik dan vast zit aan dat bedrag.

En tja.. gierige Hollander, beetje noodgedwongen. De basisprijs leek zo mooi, tot links en rechts allerlei opties erbij kwamen. Ik vraag me nu ook een beetje af of we voor 8K minder niet gewoon lekker het isoleren van de garage achterwege kunnen laten zodat we het later zelf kunnen doen. Dan ligt er wel een geïsoleerde betonvloer in, maar kun je zelf aan de binnenzijde gaan isoleren. Leek me een makkelijke besparing. Waar ik me ook wat in laat leiden is de huidige economie: klinkt allemaal gezellig met dat terugveren en mijn partner en ik hebben beide een vaste aanstelling bij een zeer stabiele werkgever, maar wie weet wat voor ellende er nog kan komen? Dan liever een buffer. Ik weet overigens niet wat voor buffer gewenst is: die van ons is op dit moment nog zo'n 40k, meer zit er ook gewoon niet in. Vervelende is dat ik thuis de boel maar uitzoek terwijl de man des huizes maar blind vaart op wat ik aandraag en dit is ook maar mijn eerste keer een nieuwbouwhuis, dus ik heb geen flauw idee of ik het goed doe.
Pagina: 1