Toon posts:

UTP-kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus zelf even zitten knutselen en nu heb ik het volgende bij mijn UTP-kabel gedaan:
als je vanaf de onderkant kijkt (dus de kant waar geen pinnetje zit) ziet het als volgt er bij mij uit (aan allebei de uiteinden);

oranje/wit
oranje
blauw/wit
blauw
groen/wit
groen
bruin/wit
bruin

En ik heb net ergens gezien dat groen/wit en blauw/wit eigenlijk omgekeerd horen, maakt dit nou echt iets uit??

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-07 09:41
Als je beide kanten hetzelfde hebt gemaakt dan maakt het natuurlijk niks uit ;)

Standaard moet idd de blauwe en groene verwisseld worden.

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 15:36
Op zondag 19 augustus 2001 12:39 schreef Narf het volgende:
Als je beide kanten hetzelfde hebt gemaakt dan maakt het natuurlijk niks uit ;)
Inderdaad, maar je moet wel ff bedenken of je een crossed of een straight-through wilt ;)

Verwijderd

Er is natuurlijk wel een standaard volgorde, maar als je het aan beide kanten het zelde hebt geaakt, maatk het niets uit. :)

Toch voor de zekerheid zal ik even de standaard volgorde geven:
wit /oranje
oranje
wit / groen
blauw
wit / blauw
groen
wit / bruin
bruin

:+ Veel succes

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 23:05

Part

Helemaal niets.....

Maakt wel uit.

Het is twistetpair kabel.
Blauw zit getwist met wit-blauw, groen met groen-wit enz.
Dit is gedaan om storing geen kans te geven.

Als je andere kabels gaat gebruiken als de niet met elkaar getwiste kabels dan krijg je overspaak en meer kans op storing.

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

kijk anders voor het gemak hiernaar:
http://www.enterasys.com/support/techtips/tk0231-9.html

zit dus zelfs een graphic bij :)

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

Verwijderd

Topicstarter
Ach, het werkt, dus ik had al het vermoeden dat het op zich weinig uitmaakte. Maar wat heeft het precies met storing te maken??

Ik heb hem trouwens getest met een UTp kabeltester en gaf geen fouten aan. Maar ik zal binnenkort wel eens de kabels dan goed aan gaan sluiten.

• bart1234
  • Laatst online: 25-11-2014
Ìk heb hier 2 netwerkkabeltjes die ik ook op die manier aangesloten had en 1 van die kabeltjes in m'n netwerk (lees: tussen de muur (dus zo'n doosje) en de pc) en m'n hele werkie lag plat!!! Bewuste PC uit en probleem opgelost. Dus. Is dat storing genoeg?? Nou nog ffies nieuwe stekkertjes halen, ben d'r doorheen :(
De rest van m'n kabels heb ik wel op de officiele manier aangesloten en die werken als een trein. Pas de probleme...
Op 100mb Full duplex (juist, met een switch) op bijna-max theoretische snelheid. :9~ Niet slecht toch?

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op zondag 19 augustus 2001 13:08 schreef bart1234 het volgende:
Pas de probleme...
Op 100mb Full duplex (juist, met een switch) op bijna-max theoretische snelheid. :9~ Niet slecht toch?
Bijna theoretische snelheid is onmogelijk met ethernet, dat ding kapt er namelijk COMPLEET mee bij >70% network utilisation.
Vanaf 50% gaat het al als dikke stroop.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 23:05

Part

Helemaal niets.....

Op zondag 19 augustus 2001 12:57 schreef nicoprevoo het volgende:
Ach, het werkt, dus ik had al het vermoeden dat het op zich weinig uitmaakte. Maar wat heeft het precies met storing te maken??
Je netwerkkaart heeft een simpel gezegd een verzend en ontvang kanaal.

Het verzendt kanaal (Tx) bestaat uit 2 aansluitingen.
Als de netwerkkaart op de een aansluiting een positief signaal zet dan word er op de andere aansluiting een negatief signaal van de zelfde waarde gezet.
Bv op de een +3volt dan op de ander -3volt.

De deze aansluitingen moeten met een twistet pair kabel naar het ontvangst (Rx) kanaal van de hub of andere netwerkkaart.
Die kijkt dan alleen naar het verschil van de 2 kabels, dus 3- - 3=6volt
Als er nu storing op de kabel komt dan komt het op beide signalen. De kabels zijn zo dicht tegen elkaar getwist dat het bijna niet mogelijk is dat het op 1 kabel komt.
De +3 word dan bv +5volt en de - 3 dan - 1volt bij een storing van 2 volt. Het verschil is dan nog steeds 6volt.
Storing heeft dus geen kans om het verschil signaal te veranderen. Wel als je andere niet getwiste kabels gaat gebruiken.

Ook gaat een utp kabel als antenne werken als je de verkeerde kabels gebruikt. De getwiste kabels willen ook wel als antenne gaan werken maar krijgen niet de kans. De een zend namelijk het omgekeerde van de ander uit en opgeteld is dit 0 of wel niets.

• bart1234
  • Laatst online: 25-11-2014
Op zondag 19 augustus 2001 13:15 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Bijna theoretische snelheid is onmogelijk met ethernet, dat ding kapt er namelijk COMPLEET mee bij >70% network utilisation.
Vanaf 50% gaat het al als dikke stroop.
Dus je wilt zeggen dat als ik ga backuppen van 2 pc's naar elkaar toe (lees: bestanden copieren over netwerk) tegelijk, dat ik de max snelheid niet haal? Dan heb (optie 1) jij een brak netwerk resp. switch of ik (optie 2) heb een heel vreemd netwerk.... Ik heb overigens alles 3com. Dus daar ligt het niet aan :)
En daar wil ik het bij laten, ik heb geen zin in bekvechten. ;)

• witchdoc
bart1234:
ethernet kan gewoonweg niet effecient genoeg omgaan om 100Mbps te halen, dan mag jij 3com, cisco of no)brand merken gebruiken.. maakt geen jota uit

Als je nu zou zeggen dat je tokenring gebruikt zou'k nog kunnen aannemen dat je in de buurt van (verrevan helemaal) die maximale troughput zou komen maar met ethernet is dat puur en simpel onmogelijk.

jij hebt dus geen raar netwerk, ik nog minder slechte switches maar jij hebt gewoon een slechte meetapparatuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal eens gaan knutselen en de connectors gaan vervangen...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Euhm.. ik haal toch wel 95 mbit/s soms met 100 mbit ethernet, toch ff meer dan 70, maar geen volle 100.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• witchdoc
Op zondag 19 augustus 2001 16:38 schreef FatalError het volgende:
Euhm.. ik haal toch wel 95 mbit/s soms met 100 mbit ethernet, toch ff meer dan 70, maar geen volle 100.
eeuhhm.. van al dat je overpompt is de helft al ethernet rommel :)
en zelfs dan.. 95Mbps? think not.. als je't haalt.. beter voor je

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-01 15:02
Ethernet zakt bij een bezetting van 50-60% helemaal in, tenzij je maar een netwerkje van 2 pc hebt, dan heb je nauwelijks last van collisions.

Bij meerdere pc's, wordt het voor de afzonderlijke pc's steeds moeilijker om hun data op het ethernet te pompen omdat de kans dat een andere pc tegelijk data aan het zenden is steeds groter wordt.

maar zoals ik al zei, kun je met maar 2 pc's toch nog een vrij hoog aantal mbits/sec halen.

Greetz,

M

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Euh fuck.. jullie hebben het natuurlijk over ethernet met het gebruik van hubs...
Dan zuigt ethernet idd en zou in een aantal situaties het 'trage' 16 mbit tokenring sneller kunnen zijn dan 100 mbit op hub.
Maar in een geswitchte omgeving, waarbij collisions en listen-before-sending (of hoe dat ookal heet) niet nodig zijn, is 90 mbit redelijk makkelijk te halen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer aan het knutselen geslagen en de kabeltjes zitten nu goed. Dus in de volgende volgorde:

oranje/wit
oranje
groen/wit
blauw
blauw/wit
groen
bruin/wit
bruin

En het werkt. ;)

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 12:14

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

heeft een utp kabel alle 8 draden nodig ??
is 4 niet genoeg of is dit het verschil tussen 10MB/s en 100MB/s verbindingen ??
deze vraag is omdat dan eventueel de mogelijkheid is om utp en isdn te combineren (allebei 4 draden)

www.sebastiaanvanbaarsen.com

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt voor de 10 Mbit en 100Mbit gewoon 4 kabeltjes gebruiken. Echter zodra je naar 1000Mbit gaat heb je alle acht de kabeltjes nodig!!! Let hier op!! Kijk ook verder op:

http://www.hardwarebook.net/cable/network/ethernet10basetstraightthru.html

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
hmjah...er kan zoveel...je kan ook utp verlengen met een kroonsteentje *D

Maar ik doe het liever "by the book" zoals je op het laatst zelf ook al hebt gedaan, misschien is het muggenzifterij, maar misschien voorkom je er ook problemen mee...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Middelste schema (568B) werkt feilloos :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/utpcable.gif

Met het 568A schema heb ik over langere afstanden wat problemen gehad, 568B is altijd goed.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het Osiris, ik wou alleen even zeggen dat het wel mogelijk is. Maar ik zou het zelf ook niet doen hoor!!! No way!!

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
Bij Ethernet gebruik je alleen aders 1,2,3 en 6. Deze zijn normaal recht afgemonteerd.
Bij een kruiskabel verbindt je 1 en 2 naar de andere zijde 3 en 6 (vice versa tuurlijk)
Pagina: 1