Klacht: interne DVD Speler extern maken blijkt duur :(

Pagina: 1
Acties:
  • 1.614 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:45
Geen idee of dit wel het juiste subforum is. Maar ik wil even luchten. Ik heb tal van interne DVD spelers liggen van oude PCs. Ik dacht goh, laat ik er 1 extern maken want mijn huidige computer heeft geen plek voor een interne DVD speler. Ik wilde even onze digitale familie filmpjes bekijken.

Wat blijkt? Een simpele 5.25" externe USB bracket is bijna even duur als een goedkope externe dvd speler.. en dan heb ik nog niet eens gekeken naar een bracket met voeding voor de speler. Ergens is dat een beetje droevig - dat oude apparatuur daardoor gewoon overbodig wordt vanwege het financiële plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, er worden wel meer oude dingen overbodig door een financieel plaatje.

5,25" DVD-drives zijn nooit bedoeld geweest om extern te maken. Daarvoor heb je al heel lang de slimline DVD-spelers voor een paar tientjes die op een enkele of dubbele USB-poort werken. Waarvoor zou je dan nog met een eigen (inefficiënte) voeding willen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dus je had het liever gehad dat externe DVD players duurder zouden zijn? Ok, het staat genoteerd 😆

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Mocht je er 1 (of een bekende) in huis hebben, met je 3D printer kun je vat een kastje regelen en daar in hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DVD speler.... DVD brander..... Even nadenken..... Oja, in onze privé laptop zit er 1! Voor van die ronde glimmende schijven.

Ik heb gewoon zo'n USB -> ATA/SATA kabeltje hier liggen. Daar kan zo'n beetje elke consumer hard disk of optical drive gewoon aan. Voor die 1 keer per decennium hoef ik geen mooi kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:38
Volgens mij is het enige apparaat wat ik in huis heb waar nog dvd's in kunnen de PS4.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:35:
DVD speler.... DVD brander..... Even nadenken..... Oja, in onze privé laptop zit er 1! Voor van die ronde glimmende schijven.

Ik heb gewoon zo'n USB -> ATA/SATA kabeltje hier liggen. Daar kan zo'n beetje elke consumer hard disk of optical drive gewoon aan. Voor die 1 keer per decennium hoef ik geen mooi kastje.
Je koopt een externe usb-fikker voor ±35 euro. Wil je een interne extern maken, heb je simpelweg 5volt & 12 volt nodig als voeding met een case, en dan wordt het al snel duurder.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:37
Of je schroeft de kast open en sluit de externe DVD wel aan en legt hem op de grond. Na gebruik weer opruimen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Als dit alles is wat je op je hart hebt, heb je een fantastisch leven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:21
TTMJ! schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:08:
Geen idee of dit wel het juiste subforum is. Maar ik wil even luchten. Ik heb tal van interne DVD spelers liggen van oude PCs. Ik dacht goh, laat ik er 1 extern maken want mijn huidige computer heeft geen plek voor een interne DVD speler. Ik wilde even onze digitale familie filmpjes bekijken.

Wat blijkt? Een simpele 5.25" externe USB bracket is bijna even duur als een goedkope externe dvd speler.. en dan heb ik nog niet eens gekeken naar een bracket met voeding voor de speler. Ergens is dat een beetje droevig - dat oude apparatuur daardoor gewoon overbodig wordt vanwege het financiële plaatje.
eh, je hebt een kast waar geen speler meer in past, en klaagt nu over dure externe kastjes..... Waarom heb je een kast gekocht waar geen interne speler in past?

klinkt een beetje als een Hummer kopen en klagen over te kleine parkeerplaatsen in NL....

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat gek dat als je zelf de onderdelen van iets koopt het min of meer even duur is als het complete product :+
Zeker nadat dit (DVDs) al jaren voorbij zijn piek is en nog maar nauwelijks gebruikt wordt.
Makkelijkste manier hoe ik (15 jaar geleden...) een externe DVD brander maakte: Koop op de rommelmarkt/marktplaats/V&A een externe CD speler voor 1 euro, gooi de CD speler er uit en steek de DVD brander er in en hoop dat deze even diep of korter is dan de CD speler zodat het past :')
Als je je afvraagt waar je de DVD brander kan krijgen: koop op diezelfde rommelmarkt/... voor nog 1 euro...
2 euro voor het geheel, niet erg duur dus. (In mijn geval 3 euro omdat ik een tweede DVD brander moest kopen die wel kort genoeg was...)

DVDs zijn niet overbodig geworden doordat het te duur werd, ze zijn overbodig geworden omdat er veel betere, makkelijkere, snellere en betrouwbaardere alternatieven kwamen, daardoor koopt nauwelijks iemand nog DVDs en schuift de markt op naar nieuwere technieken. Stellen dat het overbodig werd door hogere kosten is de redenatie verdraaien ;)

Maar goed, hoop paniek maar er is niets aan de hand, download een ontwerp van een 5.25 behuizing, laat het dan 3D printen (2-3 euro + arbeidskosten), koop een voeding die 5 en 12VDC kan leveren en sluit de boel aan, je bent een Tweaker of je bent het niet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RGAT op 18-08-2021 19:32 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gagarin
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-03-2023
Hoe moeilijk kan het zijn? Hier, linkje. Een fooi is welkom!
(Ik ga even uit van IDE omdat een DVD-drive op zich al fossiel is.)

https://nl.aliexpress.com...2210000000388332733%22%7D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Gagarin schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:41:
Hoe moeilijk kan het zijn? Hier, linkje. Een fooi is welkom!
(Ik ga even uit van IDE omdat een DVD-drive op zich al fossiel is.)

https://nl.aliexpress.com...2210000000388332733%22%7D
Heel moeilijk, dusdanig zelfs dat ik geen idee heb op welke manier het door jou gelinkte printplaatje ook maar relevant is.

Overigens heb ik in mijn afgedankte stapel DVD-drivers er geen enkele met IDE liggen, drives met SATA zijn er onderhand ook wel weer een jaartje of 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gagarin
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-03-2023
dcm360 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:49:
[...]
Heel moeilijk, dusdanig zelfs dat ik geen idee heb op welke manier het door jou gelinkte printplaatje ook maar relevant is.
Dan kan het moelijk worden, maar ik waag een poging. Ik gebruik zelf al 20+ jaar externe drives (HDD, DVD, CD-RW etc.) met een USB-kabel en een power supply (gewoon een setje). In mijn geval voor IDE (3.5 en 5.25) en SATA. Waarom zou je een kastje willen voor iets wat je zelden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@Gagarin Dat lost inderdaad het mysterie wel op ja, je neemt aan dat er een IDE-drive is en de rest er met verschillende onderdelen bij geknutseld wordt. Zonder die context is het printplaatje irrelevant, misschien met context ook wel als het geen IDE-drive betreft.

Overigens lijkt een kastje van 60 euro nog wel een aardige deal voor een overgebleven BD-brander, die zijn nieuw toch nog wel ruim prijziger. Voor een DVD-drive die 15 jaar geleden al voor een paar tientjes verkocht werd, inderdaad niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Oke, dit gaat dus nergens heen. Opzich is er sowieso geen plek op GoT voor een dergelijk topic als deze. Als het nu een vraag was wat de juiste oplossing zal zijn, in plaats van klagen over zaken die al enige tijd niet meer gangbaar zijn duurder worden. Is een complete externe drive goedkoper, dan ga je daarvoor, anders een grotere behuizing voor jouw Pc.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.