Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoni-db
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-09-2021
Mijn vraag is als volgt: ik ben zelfstandige in bijberoep met vrijstelling btw en zou graag enkele kosten aftrekken om minder belastingen te betalen. Ik zou de elektriciteit en internet voor een bepaald percentage willen aftrekken maar ik heb geen zin om mijn contract te veranderen en meer te betalen. Concreet: mag ik mijn factuur van mijn privé in de boekhouding steken?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:42

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Dat hangt volgens mij van een aantal waarden af. Speel hier even mee:

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Noot: TS geeft hieronder aan onder het Belgische belastingstelsel te vallen, bovenstaande link is alleen voor Nederland.

[ Voor 31% gewijzigd door DUX op 18-08-2021 16:50 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Als ZZP-er mag je een deel van je energiekosten aftrekken, ditzelfde geld ook voor internetkosten en gebruik van apparatuur welke in beginsel niet zakelijk is toegekend.

Hier zitten wat haken en ogen aan, maar de basis om bijvoorbeeld je energiekosten te berekenen is als volgt :

bereken de energiekosten van je hele woning inclusief je werkruimte,
bereken het vloeroppervlak van je werkruimte in vierkante meters (1),
bereken het totale vloeroppervlak van je woning in vierkante meters(2),
de energiekosten van je werkruimte = (1)/(2) x totale energiekosten woning.

In de plaats hiervan kan je ook de kosten per apparaat berekenen ;

Hierbij vermenigvuldig je de wattage van het apparaat met het aantal uur dat het apparaat aanstaat, dit vermenigvuldig je dan met het aantal dagen dat je het apparaat gebruikt. De uitkomst van deze deel je door 1000.

De uitkomst van dit totaal vermenigvuldig je met de energietarieven die je bij jou leverancier betaald.

Internet kan tegen werkelijk gebruik, ben je 8 uur per dag bezig met je werk voor bijvoorbeeld 5 dagen per week, dan kan je tegen het te berekenen percentage de kosten in je onderneming opnemen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Yoni-db schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:57:
… zelfstandige in bijberoep …
Klinkt als Belgisch. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:17
@sypie Goed punt. In Nederland, zoek even op welke eisen er zijn voor een werkruimte om die kosten te kunnen aftrekken. Wat @KatirZan voorsteld, kan hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoni-db
Het is in België trouwens 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik lees het net....dan gaat het niet op. Ik ben helaas niet volledig op de hoogte van de Belgische fiscale regels.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoni-db
Ik zou graag gewoon weten of ik als zelfstandige in bijberoep met vrijstelling van btw in België mijn energiefactuur zonder btw nummer erop in mijn boekhouding mag steken of ik toch mijn pact moet veranderen naar een zakelijk contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Yoni-db schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:18:
Ik zou graag gewoon weten of ik als zelfstandige in bijberoep met vrijstelling van btw in België mijn energiefactuur zonder btw nummer erop in mijn boekhouding mag steken of ik toch mijn pact moet veranderen naar een zakelijk contract.
In principe maakt het niet uit of de factuur op je privénaam of zakelijk staat, en al helemaal niet of het een zakelijk contract is. De vraag is of je het überhaupt mag aftrekken.

In Nederland is het bijvoorbeeld zo dat je maar heel beperkte kosten mag aftrekken tenzij je kantoorruimte een eigen ingang en eigen toilet heeft, anders mag je bijv. wel een percentage van je stookkosten aftrekken maar niet je kantoorinrichting.

Hoe het in België zit wat dat betreft weet ik ook niet precies, daar zal de website van de Belgische belastingdienst zeker wel meer informatie over hebben, maar het lijkt me erg stug dat je daar ineens een zakelijk abonnement zou moeten hebben om je onkosten aftrekbaar te maken. Het kan zijn dat je hier een losse declaratie voor nodig hebt wat je boekhouding ingewikkelder maakt, maar in de meeste landen zijn kosten waarvan je kan bewijzen dat ze puur zakelijk zijn gewoon aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
KatirZan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:10:
Als ZZP-er mag je een deel van je energiekosten aftrekken, ditzelfde geld ook voor internetkosten en gebruik van apparatuur welke in beginsel niet zakelijk is toegekend.
Volgens de belastingdienst is dat meestal niet het geval:
https://www.belastingdien...s-meestal-niet-aftrekbaar

Kosten voor werkruimte ( en dus ook GWL ) zijn volgens de informatie van de belastingdienst alleen aftrekbaar als je een zelfstandige werkruimte hebt ( Zelfstandige ingang en sanitair ), of als je meer dan 10% van de woning zakelijk gebruikt en de woning ook als zakelijk vermogen aanmerkt.

Voor internetkosten is het wat lastiger, daar kun je mogelijk wel wat aftrekken als je aan kunt tonen dat je bijvoorbeeld een duurder abonnement hebt afgesloten dan dat je prive zou nemen omdat je bijvoorbeeld meer snelheid nodig hebt. Maar daar moet je wel een goede argumentatie bij hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Woy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Volgens de belastingdienst is dat meestal niet het geval:
https://www.belastingdien...s-meestal-niet-aftrekbaar

Kosten voor werkruimte ( en dus ook GWL ) zijn volgens de informatie van de belastingdienst alleen aftrekbaar als je een zelfstandige werkruimte hebt ( Zelfstandige ingang en sanitair ), of als je meer dan 10% van de woning zakelijk gebruikt en de woning ook als zakelijk vermogen aanmerkt.

Voor internetkosten is het wat lastiger, daar kun je mogelijk wel wat aftrekken als je aan kunt tonen dat je bijvoorbeeld een duurder abonnement hebt afgesloten dan dat je prive zou nemen omdat je bijvoorbeeld meer snelheid nodig hebt. Maar daar moet je wel een goede argumentatie bij hebben.
Klopt, de regel gelden in basis alleen voor een zelfstandige ruimte, maar daar spreekt TS niet over. Verder is het België...daar zijn de regels weer compleet anders....in NL zijn er wat uitzonderingen.

Wel zijn gebruiksmiddelen aftrekbaar, ondanks dat het niet om een zelfstandige ruimte zou gaan. Bureau / bureaustoel / bureauverlichting / etc mits in activa van de onderneming opgenomen bij kosten boven 450 euro excl. zijn dan weer wel aftrekbaar.
Vroeger kon je met aardig wat meer wegkomen, helaas zijn de meeste van deze zaken aardig beperkt.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
KatirZan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:36:
[...]
Klopt, de regel gelden in basis alleen voor een zelfstandige ruimte, maar daar spreekt TS niet over. Verder is het België...daar zijn de regels weer compleet anders....in NL zijn er wat uitzonderingen.
De meeste ZZP'ers hebben echter geen zelfstandige ruimte, dus in de basis niet aftrekbaar. Inderdaad voor de TS niet echt van belang omdat hij niet in NL woont, maar meer om te waarschuwen dat jouw berekening voor de meeste nederlandse ZZP'ers dus niet geld.
Wel zijn gebruiksmiddelen aftrekbaar, ondanks dat het niet om een zelfstandige ruimte zou gaan. Bureau / bureaustoel / bureauverlichting / etc mits in activa van de onderneming opgenomen bij kosten boven 450 euro excl. zijn dan weer wel aftrekbaar.
Vroeger kon je met aardig wat meer wegkomen, helaas zijn de meeste van deze zaken aardig beperkt.
Volgens mij zijn inventaris (Bureau, Bureastoel e.d.) ook uitgesloten van zakelijke kosten, ongeacht of het een investering ( > € 450,- ) is als het een werkruimte aan huis is ( En dus niet zelfstandig of zakelijk vermogen ).

Dingen als PC en andere apperatuur zijn natuurlijk wel gewoon aftrekbaar ( Boven de € 450,- natuurlijk d.m.v. afschrijving )

U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).
Dat betekent dus ook dat je bureau/kast/lamp niet in de activa van de onderneming op mag nemen, of als lopende kosten mag aftrekken.

[ Voor 19% gewijzigd door Woy op 18-08-2021 16:45 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Woy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:41:
[...]

De meeste ZZP'ers hebben echter geen zelfstandige ruimte, dus in de basis niet aftrekbaar. Inderdaad voor de TS niet echt van belang omdat hij niet in NL woont, maar meer om te waarschuwen dat jouw berekening voor de meeste nederlandse ZZP'ers dus niet geld.

[...]

Volgens mij zijn inventaris (Bureau, Bureastoel e.d.) ook uitgesloten van zakelijke kosten, ongeacht of het een investering ( > € 450,- ) is als het een werkruimte aan huis is ( En dus niet zelfstandig of zakelijk vermogen ).

Dingen als PC en andere apperatuur zijn natuurlijk wel gewoon aftrekbaar ( Boven de € 450,- natuurlijk d.m.v. afschrijving )

[...]

Dat betekent dus ook dat je bureau/kast/lamp niet in de activa van de onderneming op mag nemen, of als lopende kosten mag aftrekken.
Alle direct aan de onderneming gelieerde kosten, kosten welke zorgdragen aan het behalen van je inkomsten, zijn aftrekbaar. Er zijn hier een aantal uitzonderingen op. De discussie over de aanschaf van middelen voor een werkplek, of eerder de aanschaf van middelen om je werkzaamheden uit te oefenen, is al eerder gevoerd met de fiscus en in veel gevallen zijn deze toegekend aan de ondernemer.

Daarnaast is de discussie met de fiscus hard te maken dat werkgevers een budget, fiscaal aftrekbaar, uitgeven aan werknemers om een werkbare situatie te creëeren in de woning. Een zzp-er is niet anders in dit verhaal.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
KatirZan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:32:
[...]
De discussie over de aanschaf van middelen voor een werkplek, of eerder de aanschaf van middelen om je werkzaamheden uit te oefenen, is al eerder gevoerd met de fiscus en in veel gevallen zijn deze toegekend aan de ondernemer.
Heb je daar ook een betrouwbare bron voor? Want als dat zo is, is het schandalig dat expliciet het tegenovergestelde op de site van de belastingdienst staat.
Daarnaast is de discussie met de fiscus hard te maken dat werkgevers een budget, fiscaal aftrekbaar, uitgeven aan werknemers om een werkbare situatie te creëeren in de woning.
Ik ben het volledig met het argument eens, zeker voor mensen die grotendeels thuis kantoorwerkzaamheden doen, maar ik kan nergens een goede bron vinden die ook een bevestiging is dat het door de belastingdiesnt geaccepteerd wordt.
Een zzp-er is niet anders in dit verhaal.
Daar ben ik het dan niet mee eens, er zijn wel meer zaken die fiscaal anders werken voor een zelfstandige dan voor een werkgever met personeel. Ik snap een deel van de redenatie voor uitsluiten ook wel, want anders is de grens wat wel en wat niet zakelijk is voor inrichting mogelijk wel wat vaag. Maar een goed bureau/stoel is onontbeerlijk voor een IT'er die thuis zijn werk verricht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Woy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:50:
[...]

Heb je daar ook een betrouwbare bron voor? Want als dat zo is, is het schandalig dat expliciet het tegenovergestelde op de site van de belastingdienst staat.

[...]

Ik ben het volledig met het argument eens, zeker voor mensen die grotendeels thuis kantoorwerkzaamheden doen, maar ik kan nergens een goede bron vinden die ook een bevestiging is dat het door de belastingdiesnt geaccepteerd wordt.

[...]

Daar ben ik het dan niet mee eens, er zijn wel meer zaken die fiscaal anders werken voor een zelfstandige dan voor een werkgever met personeel. Ik snap een deel van de redenatie voor uitsluiten ook wel, want anders is de grens wat wel en wat niet zakelijk is voor inrichting mogelijk wel wat vaag. Maar een goed bureau/stoel is onontbeerlijk voor een IT'er die thuis zijn werk verricht.
Ik heb een casus op kantoor liggen welke over een vergelijkbare situatie gaat. Ik zal eens online opzoek gaan naar de uitspraak daarvan! Als ik die gevonden heb, dan zal ik hem hier plaatsen.

Een aanvulling ;

De casus zoals deze op kantoor ligt, en dit even met de fiscalist besproken te hebben, is als volgt ;

Een ondernemer in de social media branche heeft een werkruimte (deel woning) in gebruik voor het verrichten van haar werkzaamheden. Deze heeft zij ingericht zodat ze haar werkzaamheden kon uitoefenen. In haar woning is een andere kamer al ingericht met bureau, bureaustoel en dergelijke. Zij heeft, gezien er meer mensen gebruik maken van de aangewezen ruimte, een nieuwe ruimte ingericht voor haar werk. Zij werkt alleen vanuit huis. De woning betreft een huurwoning.
De nieuw ingerichte werkruimte is voorzien van stromend (warm) water, maar is niet van buiten de woning bereikbaar. De ruimte heeft dus geen eigen entree. Zij heeft geen afspraken met cliënten in haar woning, deze voert zij volledig online.

In een verzoek aan de fiscus tot het mogelijk maken van aftrek aanschaf middelen ten behoeve van het kunnen uitvoeren van haar werkzaamheden heeft zij opgegeven dat ze de aangeschafte middelen fiscaal in mindering wil brengen op haar winst.
In beginsel geeft de fiscus hier een negatieve uitspraak over. De ruimte kan immers niet als zelfstandig worden beschouwd. Cliënt is het hier niet mee eens en verzoekt tot bezwaar, zij heeft immers aantoonbaar de middelen aangeschaft om deze uit te sluiten van haar woning, ze geeft hierbij ook aan dat indien haar werkzaamheden zouden stoppen, zij de ruimte weer anders in zou richten en de aangeschafte middelen te verkopen of privé uit te nemen tegen de op dat moment geldende (meer)waarde.
Ook geeft cliënt aan dat zij een ruimte zou kunnen huren, deze middelen dan zou kunnen inbrengen en de kosten alsnog onder aftrek in haar onderneming kan plaatsen. Ze geeft hierbij aan een onderdeel van haar betaalde huur niet onder aftrek in de onderneming te plaatsen. Door het huren van een externe ruimte zou zij meer kosten maken in de onderneming, haar winst en liquiditeit zou hierdoor afnemen. Dit is in het nadeel van de fiscus, de aftrek van de middelen is immers lager dan de aftrek van eventuele huur op jaarbasis.

Ik dacht dat op bovenstaande al een uitspraak van de fiscus was, deze is er helaas nog niet.

In beginsels zijn de kosten dus niet aftrekbaar. De fiscus is hier heel stellig in, gezien er aan de voorwaarde van het gebruik van een ruimte in eigen woning als werkruimte onder aftrek in basis niet word voldaan. Cliënt heeft echter een afwijkende situatie waar de huidige wet- en regelgeving nog niet op is voorbereid.
Hiermee duiden wij in het bezwaar aan dat het vanuit huis online werken een meer terugkomende casus aan het worden is.

Als dus de hoofdregel word toegepast dan zijn inderdaad de kosten niet aftrekbaar. Een eventuele uitspraak van bovenvermelde cliënt kan deze regelgeving, op uitzonderingsbasis, wijzigen.

[ Voor 56% gewijzigd door KatirZan op 19-08-2021 09:04 . Reden: Extra informatie ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:19
Yoni-db schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:18:
Mijn boekhouder heeft altijd aangegeven dat alles wat je wilt inbrengen als kosten voorzien moet zijn van een btw nummer. Stel dat je pas bent gestart als zelfstandige en nog geen btw nummer hebt, dan kan je we wel facturen zonder btw nummer inbrengen als kost.

Zelf zijn mijn voornaamste kosten elektriciteit en de kosten van de auto. Op aanraden van de boekhouder heb ik een tankkaart aangevraagd zodat ik een factuur krijg met de btw. Dat is voor jou uiteraard niet van toepassing. Overigens wordt voor elektriciteit vaak een forfait opgegeven.
Pagina: 1