Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 00:05
Mijn vraag
Zowel Windows 11 als Linux Mint geinstalleerd (bieden eufi). Opstarten in Linux lukt na installatie prima. Maar zodra ik 1 maal in Windows ben opgestart, is daarna de optie om in Linux op te starten verdwenen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb diverse oplossingen gezien op internet. Die werken eenmalig. Na weer in Windows te zijn opgestart is alles weer terug bij het oude en kan ik alleen in Windows opstarten.

[ Voor 19% gewijzigd door P. vd Loo op 18-08-2021 15:45 ]

Beste antwoord (via P. vd Loo op 19-08-2021 12:49)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Reboot en shutdown zijn in Windows niet hetzelfde meer als vroeger. Reboot zou wel echt de boel moeten afsluiten ipv een soort hibernate staat maken. Controleer even of je zaken als fastboot e.d. aan hebt staan in Windows en of je ook echt op de EFI partitie geen Grub meer ziet staan.

Ik veracht namelijk niet dat MS moedwillig alle andere bootloaders weggooit, van schijf of qua registratie, want dan krijgen ze dikke rechtszaken aan hun broek voor het dwars zitten van concurrentie e.d.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

P. vd Loo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:18:
Mijn vraag
Zowel Windows 11 als Linux Mint geinstalleerd (bieden eufi). Opstarten in Linux lukt na installatie prima. Maar zodra ik 1 maal in Windows ben opgestart, is daarna de optie om in Linux op te starten verdwenen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb diverse oplossingen gezien op internet. Die werken eenmalig. Na weer in Windows te zijn opgestart is alles weer terug bij het oude en kan ik alleen in Windows opstarten.
Heb je daadwerkelijk vastgesteld dat de files van grub bootmanager worden verwijderd?
Het lijkt er meer op dat je verwacht na een reboot een keuze te krijgen: windows of linux.
En dan merk je dat je die keuze niet krijgt omdat de reboot van windows niet een echte reboot is maar een korte wisseling van sleep-states. Waarbij het UEFI boot menu en het keuze menu dan geskipped wordt.

Oplossing is niet reboot doen maar <shift> reboot. dan krijg je tijdens de shutdown een keuze menu over wat je bij de volgende reboot wilt doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
Brahiewahiewa schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Heb je daadwerkelijk vastgesteld dat de files van grub bootmanager worden verwijderd?
Het lijkt er meer op dat je verwacht na een reboot een keuze te krijgen: windows of linux.
En dan merk je dat je die keuze niet krijgt omdat de reboot van windows niet een echte reboot is maar een korte wisseling van sleep-states. Waarbij het UEFI boot menu en het keuze menu dan geskipped wordt.

Oplossing is niet reboot doen maar <shift> reboot. dan krijg je tijdens de shutdown een keuze menu over wat je bij de volgende reboot wilt doen.
Dank voor de reactie. Dat is niet het geval. Ook bij een koude start van de pc krijg ik de optie niet en in de bios is alleen de windows boot manager te zien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Reboot en shutdown zijn in Windows niet hetzelfde meer als vroeger. Reboot zou wel echt de boel moeten afsluiten ipv een soort hibernate staat maken. Controleer even of je zaken als fastboot e.d. aan hebt staan in Windows en of je ook echt op de EFI partitie geen Grub meer ziet staan.

Ik veracht namelijk niet dat MS moedwillig alle andere bootloaders weggooit, van schijf of qua registratie, want dan krijgen ze dikke rechtszaken aan hun broek voor het dwars zitten van concurrentie e.d.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• P. vd Loo
ik heb gemerkt dat secure boot aanstond. Dat verhinderde Windows of Linux denk ik de bootloaders aan te passen. Na tijdelijk uitzetten ervan, en daarna weer aan, krijg ik eindelijk de Grubbootloader te zien bij het opstarten.