Beste tweakers,
Ik heb een drietal maanden terug mijn eerste auto gekocht, een vw polo bluemotion 6c uit 2016. Nu was ik niet erg onder de indruk van het geluidssysteem en leek het mij een leuk hobbyproject om te kijken of ik dit zelf kon upgraden.
Na wat online onderzoek ben ik op de volgende setup uitgekomen:
Ik ben over het resultaat in het algemeen erg tevreden alleen zit ik nu met het volgende probleem. Wanneer ik de radio aanzet/er is een input signaal voor de versterker hoor ik een lichte fluittoon. Wanneer ik meer gas geef/meer toeren maak wordt deze fluittoon hoger en harder. Op basis van wat onderzoek op het internet kwam ik tot de conclusie dat dit dynamoruis moet zijn, o.b.v. onder andere het volgende document: link
Ik heb ondertussen de volgende dingen geprobeerd:
Ik heb een drietal maanden terug mijn eerste auto gekocht, een vw polo bluemotion 6c uit 2016. Nu was ik niet erg onder de indruk van het geluidssysteem en leek het mij een leuk hobbyproject om te kijken of ik dit zelf kon upgraden.
Na wat online onderzoek ben ik op de volgende setup uitgekomen:
- Versterker: JBL stage a9004 link
- Speakers compnent (voor): JBL GTO60gC link
- Subwoofer: JBL stage 1200b link
Ik ben over het resultaat in het algemeen erg tevreden alleen zit ik nu met het volgende probleem. Wanneer ik de radio aanzet/er is een input signaal voor de versterker hoor ik een lichte fluittoon. Wanneer ik meer gas geef/meer toeren maak wordt deze fluittoon hoger en harder. Op basis van wat onderzoek op het internet kwam ik tot de conclusie dat dit dynamoruis moet zijn, o.b.v. onder andere het volgende document: link
Ik heb ondertussen de volgende dingen geprobeerd:
- Weerstand gemeten tussen de min pool op de batterij en de ground verbinding van de versterker naar mijn chassis, deze weerstand was minimaal.
- Ik had de ground van mijn high level input eerst verbonden aan de ground van de versterker, ik heb deze nu aangesloten op de ground van de radio (zoals te zien in het diagram). Nu is de fluittoon alleen te horen wanneer er een audiosignaal is, eerst was dit zodra de versterker aanstond. De fluittoon was hierna wel zachter.
- De signaalkabels losgehaald, de fluittoon verdwijnd dan, ik vermoed daarom dat het probleem aan de signaal kant zit.
- Ik heb een ontstoringsfilter, link gemonteerd tussen de plus kabel van de versterker. Dit had geen effect.
- Ik heb de gain volledig teruggedraaid op de versterker, ook dit had geen effect.
/f/image/xvRQRBlo12gGeZs7PxpS7Oty.png?f=fotoalbum_large)