Dakpannen vervangen voor plaatsen zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Ik ben mij aan het oriënteren op zonnepanelen, en heb daarvan al enkele offertes ontvangen. We zitten echter met de vraag/het dilemma of we voor het plaatsen van panelen de dakpannen moeten vervangen. Dit zijn de originele pannen van de bouw rond ‘88 (nu dus ongeveer 25 jaar oud) van type sneldek (betonpan).

Ik heb gezocht naar de levensduur van deze pannen en daar wordt gesproken over ongeveer 30 jaar (mede volgens een dakdekker die mij graag pannen verkoopt…), terwijl anderen zeggen van ja ach, als het niet lekt dan moet je het lekker laten liggen.

Mijn vrees is echter dat er na plaatsing van de panelen schade ontstaat (of tijdens, en dat dit niet opgemerkt wordt) waardoor bij het achteraf vervangen van de pannen extra kosten gemaakt moeten worden omdat het zaakje gedemonteerd moet worden.

Zijn er mensen die met eenzelfde overweging gezeten hebben en daar obv rationele argumenten een afweging in gemaakt hebben, of er anderszins iets over kunnen zeggen? Ik kan natuurlijk altijd sowieso nieuwe pannen laten leggen voor mijn gemoedsrust (en ook enkele zaken zoals de nokvorst zijn niet meer zo netjes, al lijkt het dak nergens te lekken) maar aangezien dat ook best wat kost…

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Beste antwoord (via Ugchel op 20-08-2021 21:19)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:05

Vliegvlug

Flight Simple

@Ugchel
Ik heb exact voor dezelfde keuze gestaan.
Huis uit ‘89 met betonpannen en toen ik er een ruim een jaar geleden in kwam heb ik flink wat pannen moeten vervangen, stuk of 30, omdat die echt door midden waren of de hoeken zodanig waren afgebroken dat het niet meer overlapte met de naastliggende pan.
Veel pannen hadden ook kleine hoekjes eraf maar die heb ik niet vervangen.

Na de vorst periode afgelopen winter bleken er in het voorjaar weer flink wat pannen door midden en 1 had zelfs een ovaal gat in het midden terwijl de pan verder nog intact was.
Ik heb zelf het idee dat de pannen haarscheurtjes hebben waar in de winter water in bevroren is die dit veroorzaakt heeft.

Omdat ik door het frequente sneuvelen van de pannen niet heel veel vertrouwen had in de pannen en ook zonnepanelen wil heb ik 2 maanden geleden een dakdekker laten komen voor een dakinspectie.
Die heeft toen hij toch op het dak was weer een stuk of 10 dakpannen vervangen die gebroken waren.
Zijn conclusie was dat het dak zoals hij het aantrof niet direct aan vervanging toe was en dat het als het zijn dak was hij het zo zou laten en pas aanpakken als het echt nodig is.
Want betonnen pannen zouden wel 50 jaar moeten kunnen halen maar wel de kanttekening erbij dat mijn dak vrij vlak is (~24°) en vol in de zon ligt wat niet de beste condities zijn voor de pannen.
Maar uiteraard ook geen garantie dat het nog 20jaar probleemloos blijft liggen nadat de zonnepanelen eenmaal geplaatst zijn.

Uiteindelijk toch besloten alle pannen te laten vervangen.
Mijn afwegingen hiervoor:
  • Gemoedsrust; wil geen lekkage waar ik pas achter kom als ik vochtvlekken in plafond binnen aantref aangezien ik de pannen niet meer kan inspecteren als de zonnepanelen eenmaal liggen.
  • Ben er voor minimaal 30 jaar vanaf
  • Bijkomend kosten als de pannen over zeg 10 jaar toch echt vervangen moeten worden, want dan moeten de panelen er af en weer op.
  • Ik heb nu de financiële middelen om het te laten doen, weet niet hoe dat over 10 á 20 jaar is.
  • Ik wil een dakraam laten verwijderen en een dakdoorvoer voor de balansventilatie laten plaatsen dus de voorrijkosten heb ik sowieso al.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 15:43
Dit zijn de originele pannen van de bouw rond ‘88 (nu dus ongeveer 25 jaar oud) van type sneldek (betonpan).
Nu dus ongeveer 33 jaar oud ;)

Een betonpan gaat in de praktijk wel langer mee dan 30 jaar. Als de pannen er nog goed uit zien en niet gebroken zijn kun je ze rustig laten liggen en kunnen ze nog vele jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 22:31
Wij stonden ook ongeveer voor eenzelfde dilemma. Het dak is van 1998 en ik heb getwijfeld om ook eerst "even" de hele reut te laten vervangen. Uiteindelijk niet gedaan omdat inderdaad de pannen wel langer mee kunnen dan 30 jaar.

Bij het plaatsen van de zonnepanelen hebben de mannen tijdens het beklimmen van het dak wel een paar pannen kapot getrapt maar dat is normaal. De installateur had ons ook al geïnstrueerd om minstens 10 (maar het liefst meer) reserve pannen achter de hand te houden voor het geval er dus een pan kapot gaat. Het kan gebeuren dat een pan al zwak is, opzij geschoven wordt of er tegenaan gestoten wordt en dan op dat moment besluit om kapot te gaan.

De kerels die op het dak geklommen waren, hadden zelfs zoveel oog voor detail dat ze een gescheurde pan ergens anders op het dak hadden zien liggen en die meteen vervangen hebben.

Wij hebben er dus voor gekozen om, wanneer er een pan kapot gaat, deze te vervangen. Ook na de installatie dus. Doorgaans kan er met pannen onder de zonnepanelen niet zo heel veel gebeuren maar zekerheid heb je nooit.

Mocht over pak hem beet 10 of 20 jaar blijken dat ze toch vervangen moeten worden, dan moeten we tegen die tijd maar eens kijken heb ik gezegd.

Geen idee of dit nu een heel erg goed en rationele bijdrage aan dit topic is. Misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 20:39
Er breken altijd wel een paar pannen bij montage. Maar 33 jaar? Die dingen zijn grofweg op de helft. Als ze er nog goed uitzien, niks aan doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Ik heb een woning uit 1969 waar nog originele betonnen sneldekkers op liggen. Twee jaar geleden zelf wat zonnepanelen op gelegd, en daarbij is niks gebarsten. Maar de dakpannen zijn na al die jaren wel wat kwetsbaarder geworden voor breken.
Ik zou de dakpannen uit 1988 lekker laten liggen en er gewoon panelen op leggen. Het is wel handig een paar reserve pannen hebben, voor als er eentje knapt tijdens de installatie van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wij hebben recent zonnepanelen laten plaatsen en daarbij gelijk de 25 jaar oude betonnen dakpannen laten vervangen. Ons dak is extreem vlak (~15 graden) voor een dakpannen dak waardoor de dakpannen meer te lijden hebben en te snel te poreus worden. Bekend puntje van aandacht bij vergelijkbare huizen hier in de straat.

Wij hadden het misschien nog wel max 2~3 jaar kunnen oprekken maar dan had de gehele installatie eerst weer van het dak gehaald moeten worden. Plus een stukje gemoedsrust :)

Als wij een "normale" dakhelling hadden gehad en de dakpannen in een betere staat waren hadden wij de zonnepanelen waarschijnlijk gewoon op de al aanwezige dakpannen laten plaatsen.

Edit:
De dakdekker en zonnepanelen installateur hier gaf ook al aan dat dakpannen die onder zonnepanelen liggen minder te lijden hebben. Eventueel een optie om enkel de "lelijke" stukken aan te pakken voordat je zonnepanelen plaatst? Maar of dat echt goedkoper is dan alles in één keer?

[ Voor 17% gewijzigd door Caayn op 18-08-2021 15:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Ugchel
Huis uit ‘89 met betonpannen en toen ik er een ruim een jaar geleden in kwam heb ik flink wat pannen moeten vervangen, stuk of 30, omdat die echt door midden waren of de hoeken zodanig waren afgebroken dat het niet meer overlapte met de naastliggende pan.

Na de vorst periode afgelopen winter bleken er in het voorjaar weer flink wat pannen door midden en 1 had zelfs een ovaal gat in het midden terwijl de pan verder nog intact was.
Ik heb zelf het idee dat de pannen haarscheurtjes hebben waar in de winter water in bevroren is die dit veroorzaakt heeft.

Omdat ik door het frequente sneuvelen van de pannen niet heel veel vertrouwen had in de pannen en ook zonnepanelen wil heb ik 2 maanden geleden een dakdekker laten komen voor een dakinspectie.
Die heeft toen hij toch op het dak was weer een stuk of 10 dakpannen vervangen die gebroken waren.
Zijn conclusie was dat het dak zoals hij het aantrof niet direct aan vervanging toe was en dat het als het zijn dak was hij het zo zou laten en pas aanpakken als het echt nodig is.
Want betonnen pannen zouden wel 50 jaar moeten kunnen halen maar wel de kanttekening erbij dat mijn dak vrij vlak is (~24°) en vol in de zon ligt wat niet de beste condities zijn voor de pannen.
Maar uiteraard ook geen garantie dat het nog 20jaar probleemloos blijft liggen nadat de zonnepanelen eenmaal geplaatst zijn.

• Gemoedsrust; wil geen lekkage waar ik pas achter kom als ik vochtvlekken in plafond binnen aantref aangezien ik de pannen niet meer kan inspecteren als de zonnepanelen eenmaal liggen.
  • Bijkomend kosten als de pannen over zeg 10 jaar toch echt vervangen moeten worden, want dan moeten de panelen er af en weer op.
  • Ik heb nu de financiële middelen om het te laten doen, weet niet hoe dat over 10 á 20 jaar is.
  • Ik wil een dakraam laten verwijderen en een dakdoorvoer voor de balansventilatie laten plaatsen dus de voorrijkosten heb ik sowieso al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Ik moest de onderbouw van mijn dak aanpakken voordat ik de panelen erop kreeg. Her en der planken vervangen, alle tengels en raggels vervangen. Daardoor waren alle dakpannen eraf en heb ik alles dat slecht was eruit gegooid en vervangen door nieuw gebruikt (stuk of 70 heb ik moeten vervangen). Nou ligt mijn dak op ongeveer 48 graden, maar het is ondertussen ook al zo'n 60 jaar oud. Met plaatsen zijn er nog 2 of 3 pannen gesneuveld, maar ik heb gelukkig genoeg reserve. Nou heb ik wel OVH's i.p.v. betonpannen, dat scheelt wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:10:
@Ugchel

Iedereen bedankt voor de reacties, bovenstaand zijn inderdaad goede overwegingen (die ik zelf min of meer ook had). Ik zal binnenkort eens kijken met iemand die verstand van zaken heeft maar mij niets wil verkopen hoe de algehele status van het dak/de pannen is. Gemoedsrust is belangrijk, maar ik vind het ook kapitaalvernietiging (vooral dat van mezelf) om nu nieuwe pannen te leggen terwijl ik er misschien nog 20 jaar mee door kan. (Plus ik vermoed dat eventuele panelen nog een beschermde functie gaan vervullen…)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremselaar
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-02-2022
Ik kwam dit topic tegen en zit dezelfde afweging.
Wij wonen in een huis dat begin jaren 70 is gebouwd met betonnen dakpannen die er niet erg goed uitzien.
De hele wijk heeft deze pannen en en zie nergens nog vervanging btw. Deze week komt er iemand praten over zonnepanelen maar twijfel of het wel slim is om de pannen niet eerst te vervangen, deze zijn inmiddels 50 jaar oud. Erg lang zullen ze toch niet meer mee gaan vermoed ik. De zonnepanelen boer zegt natuurlijk dat het geen probleem is, wat denken jullie? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 22:48
Bremselaar schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:08:
Ik kwam dit topic tegen en zit dezelfde afweging.
Wij wonen in een huis dat begin jaren 70 is gebouwd met betonnen dakpannen die er niet erg goed uitzien.
De hele wijk heeft deze pannen en en zie nergens nog vervanging btw. Deze week komt er iemand praten over zonnepanelen maar twijfel of het wel slim is om de pannen niet eerst te vervangen, deze zijn inmiddels 50 jaar oud. Erg lang zullen ze toch niet meer mee gaan vermoed ik. De zonnepanelen boer zegt natuurlijk dat het geen probleem is, wat denken jullie? Alvast bedankt :)
ik heb ook een jaren 70 huis en ik zie het en der in de straat 200nummers totaal niemand met nieuwe pannen hooguit dat de nokvorsten opnieuw gedaan zijn door malafide bedrijven.
bij ons gaat het ook om beton sneldekkers.
Wat kost het überhaupt om je dak te vervangen?
Ik ga het in ieder geval niet vervangen als het niet lekt.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 17:28

_Arthur

blub

Offer die ik heb voor monier novo+ zwart pannen (betonpannen), 1950 stuks, dakoppervlak +/- 180m2. Inclusief alle werkzaamheden en materialen (dus ook gevelpannen, nokvorsten etc). Zit ik op Euro 14900,- inc BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

Een nieuw dak levert je ongeveer 0 meerwaarde op voor je woning, een lekkend dak drukt uiteraard wel de waarde.
Preventief investeren in een dak is daarmee sowieso een beroerde investering, dus ik zou ze echt niet vervangen tenzij het strikt noodzakelijk is.

Nieuwe pannen zijn minimaal 8K en bij een groter dak of extra werk makkelijk het dubbele, flinke bedragen dus.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremselaar
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-02-2022
Oke duidelijk, bedankt voor de reactie. Echter ik zit met die zonnepanelen en heb geen zin om deze er weer vanaf te moeten (laten) halen als ik de pannen wel moet vervangen. ( binnen een paar jaar vermoed ik) Dat is meer het ding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Bremselaar Bij mij zijn eind vorig jaar de pannen uiteindelijk vervangen, we waren de eerste in de straat ook.
Kan nu met een gerust hart zonnepanelen plaatsen. :)

Toevallig kreeg ik vorige maand een belletje van buren wat verderop met de vraag door wie ik het dak had laten doen en wat het kostte.
Wat bleek, die dag zouden bij hun eigenlijk de zonnepanelen geplaatst worden maar de installateur daarvan is weer rechtsomkeert gegaan en heeft aangegeven pas te willen plaatsen als er nieuwe pannen op liggen, zo slecht vond hij ze.

Dus ik ben blij dat ik het vooraf gedaan heb en niet er pas tegenaan loop als de zonnepanelen het dak op moeten. :D

En dat is dan nog zelfs nadat de dakdekker bij ons destijds aangaf dat het best nog wel even zou kunnen die dakpannen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Asteroid9 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:50:
Een nieuw dak levert je ongeveer 0 meerwaarde op voor je woning
Dat is natuurlijk niet waar. Natuurlijk heeft het meerwaarde als die dakpannen recent zijn vervangen.

Hell, daarom is dit topic er. Als bij de posters hier die dakpannen van recente jaren waren, hadden ze hier niet hoeven te posten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 21:42
Hier liggen ze er al ruim 100 jaar onaangetast op en ook het weer van afgelopen vrijdag heeft daar weinig aan veranderd. Binnen 30 of 50 jaar preventief vervangen zou ik dan ook niet doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

jadjong schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:03:
Hier liggen ze er al ruim 100 jaar onaangetast op en ook het weer van afgelopen vrijdag heeft daar weinig aan veranderd. Binnen 30 of 50 jaar preventief vervangen zou ik dan ook niet doen. :P
Ik kan elk jaar 3 a 4 dakpannen aan gruis uit mijn dakgoten vegen.

Dus, na 40 jaar (betonpannen) gaan ze binnenkort vervangen worden. Gelukkig mag ik dat geheel zelf beslissen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En als je toch gaat vervangen zou je nog keramische dakpannen kunnen overwegen, die zijn tegenwoordig niet zo duur meer en gaan bijna dubbel zo lang mee dan de betonpannen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:06

Dennis1812

Amateur prutser

Hier liggen ze sinds 1959 erop. Sinds een paar jaar met panelen erop ook.

Het was lastig om aan nieuwe pannen te komen. Ik had er nog 5 op zolder maar gingen er 11 kapot met monteren panelen.

Verder doen de pannen wat ze moeten doen. Overleven elke storm.
Zodra we een nokverhoging laten doen vervangen we ze wel een keer.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
Vliegvlug schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:16:
@Bremselaar Bij mij zijn eind vorig jaar de pannen uiteindelijk vervangen, we waren de eerste in de straat ook.
En dat is dan nog zelfs nadat de dakdekker bij ons destijds aangaf dat het best nog wel even zou kunnen die dakpannen. ;)
Dat zei een dakdekker ook tegen mij rond 2010. Met die info legde ik in 2012 zonnepanelen, maar had achteraf liever eerst de pannen vervangen.

Mijn jaren '70 betonpannen beginnen op te raken. Dat merkte ik al bij het leggen van de zonnepanelen waar ik tientallen pannen heb vervangen omdat ze al gebroken waren, bij eerste aanraking braken, door spanning van de clickfit haak braken, etc.

Met enige regelmaat worden nu pannen vervangen in de buurt. Extra voordeel is dat er typisch meteen folie wordt aangebracht wat scheelt in lekkage risico.

Maargoed, zolang je er niet aankomt blijven die pannen vaak nog wel even goed. Mijn garage ligt vol met reserve pannen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

jadjong schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:03:
Dan zal jij geen betonpannen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

_Arthur schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:51:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar. Natuurlijk heeft het meerwaarde als die dakpannen recent zijn vervangen.

Hell, daarom is dit topic er. Als bij de posters hier die dakpannen van recente jaren waren, hadden ze hier niet hoeven te posten :D
Ik snap wel wat @Asteroid9 bedoelt.
Bij het kopen van het huis heb ik ook niet gedacht; het dak is al ruim 30+ jaar oud dus ik bied 7K lager zodat ik kostenneutraal het dak kan vervangen na aankoop.
En had er wel een nieuw dak op gezeten dan had dat wel duidelijk in de verkoopbrochure moeten staan voordat ik er over nadacht om de prijzen van vergelijkbare woningen die daar verkocht waren, en waar ik natuurlijk ook naar gekeken heb, met 7K te verhogen om tot een eerlijk vergelijk te komen. Als ik al had geweten dat zoiets zo duur is.

Maar goed, waardevermeerdering van mijn woning was niet de drijfveer om het dak te vervangen natuurlijk.
En was ik de verkoper van de woning geweest dan had ik ook zeker niet het dak nog even snel vernieuwd, de kans dat je die kosten er dan uithaalt zijn heel klein.
Pagina: 1