Parkeren schuin tegenover uitrit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08 17:06
Zojuist heeft de politie mij verzocht mijn auto te verplaatsen omdat ik de uitrit (boven) zou hinderen.

De aanleiding is dat bewoners van mijn pand vaak de auto vaak met een halve meter op de weg zetten. Parkeren doet men vanaf de bloembak tot aan de brug. Daardoor zijn zij inderdaad gehinderd. De gebruikers van die uitrit hebben een parkeerverbod aangevraagd welke nu in behandeling is. In de tussentijd gaat de politie handhaven.

Naar mijn inschatting kan, met hoe ik geparkeerd sta, een auto prima de draai maken vanuit die uitrit. In de prakijk kunnen zelfs pakketbezorgers prima passeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwU6DaqxvtAkRK6WSXdG0Do3KY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hr9WUvcBOsIihduMaZgPXmQu.png?f=fotoalbum_large

Mijn auto is weg. Ik heb niet de intentie om mijn buren te hinderen. Wel ik weten of ik echt fout zit.

Er is hier namelijk een parkeerprobleem. Familie en visite maken daarom vaak gebruik van deze parkeervakken. Ik verzoek ze al elders in een andere straat te parkeren, maar soms is zelfs daar geen plek. Duidelijkheid of dit echt niet mag is wel fijn.

In aanvulling op de discussie: Het betreft een '30' zone. Er is sprake van eenrichtingsverkeer. Mijn auto staat niet tegen het verkeer in ;). Het is een uitrit en geen inrit.

[ Voor 5% gewijzigd door Aphelion op 18-08-2021 17:26 . Reden: 30 zone toegevoegd ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Beste antwoord (via Aphelion op 18-08-2021 14:21)

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:15
Hi @Aphelion mede-tweaker en blijkbaar buurman. Het is erg gek als je rustig op Tweakers zit te lurken en je opeens je eigen uitrit voorbij ziet komen.

Ik zal vanaf de andere kant mijn mening geven;

Wij hebben als bewoners een eigen garage onder het huis met daarvoor een parkeervak. Dit is onderdeel van het huis en is voor ons beganegrond. Deze plekken zijn alleen te benaderen via een gesloten poort. De uitrit van de eenrichtingsweg langs de garages/parkeerplekken op eigengrond komt uit op de weg zoals te zien is op de foto van @Aphelion. Er is inderdaad een parkeerprobleem, dit komt mede doordat de parkeergarage's onder de appartementcomplexen vrijwel leegstaan. Dit komt doordat de eigenparkeerplaatsen onder deze appartementen geld kosten en parkeren op straat is hier gratis.

De foto vanaf boven is erg duidelijk en hoe de auto daar staat zal de hinder minimaal zijn. Echter staan hier vaak auto's achter de auto op de foto en zelfs voor de plantenbak. Als er op deze manier wordt geparkeerd ben ik met mijn "normale" auto (helaas geen limo) genoodzaakt om 1 a 2 keer te steken. Dit komt mede door de hoge stoep aan de rechterkant, hier rij je je velg en in sommige gevallen zelfs bumper op stuk.

Soms is het onmogelijk om überhaupt de draai naar rechts te maken en zit er niks anders op om tegen het verkeer in te rijden voor +- 150 meter. Dit is erg gevaarlijk aangezien er ook fietsers op deze weg fietsen.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:01
Je mag je voertuig niet parkeren binnen een afstand van 5 meter van een kruising.
In hoeverre dit een kruispunt of in- of uitrit is, is maar de vraag.

Uitleg met afbeelding:
https://gratistheorie.nl/...-meter-van-een-kruispunt/

Op grond van art 24 RVV is het verboden om minder dan vijf meter afstand van een kruispunt.

https://maxius.nl/regleme...s-1990-rvv-1990/artikel24

[ Voor 54% gewijzigd door pvink op 18-08-2021 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-08 13:06

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

pvink schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:29:
Je mag je voertuig niet parkeren binnen een afstand van 5 meter van een kruising.
In hoeverre dit een kruispunt of in- of uitrit is, is maar de vraag.

Uitleg met afbeelding:
https://gratistheorie.nl/...-meter-van-een-kruispunt/

"Op grond van art 24 RVV is het verboden om minder dan vijf meter afstand van een kruispunt."
Tenzij dit een 30 zone is, dan mag het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-08 21:15
Volgens mij wat @Kapteynn zegt klopt, dat zou dus betekenen dat je er mag parkeren.

Voor 30 km per uur zone's zijn er geen speciale regels, tenzij het expliciet staat vermeld op een bord, streep of vak. Als het geen 30 zone was, dan stond je te dicht bij de brug, als eerste inschatting (circa 1 auto lengte is geen 5 meter) maar dat is hier dus niet van toepassing.

Ook blokkeer je niet de uitrit (je staat er niet voor en veroorzaakt naar mijn inziens ook geen gevaarlijke situatie), staat er geen lijn en zo te horen ook geen borden dus wat dat betreft kan je gewoon langs de stoep staan. Ook de voertuigen die van de brug komen, kunnen er langs.

Ik denk dat een bekeuring alleen kan worden uitgeschreven, als het gevaarlijke situaties oplevert, dat kan je vanaf deze foto niet inschatten maar ik denk dat dat ook niet het geval is.

Dus tot die tijd kan je er gewoon staan, krijg je waarschijnlijk een hoop vervelende reacties, politie die je toch proberen weg te krijgen (misschien wel met een onterechte boete, waar je weer tegen in bezwaar moet gaan) tot er uiteindelijk bord, streep of iets anders door de gemeente wordt neergezet.

Overigens als nagedachte: Stel je buurman denkt, als hij het kan, dan kan ik het ook en zet de auto precies aan de andere kant van de straat t.o.v. de zelfde hoogte, dan kan je er opeens niet meer door. Dan krijg je denk ik wel beide een boete.

[ Voor 9% gewijzigd door wm1234 op 18-08-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-08 18:10

Agent47

I always close my contracts.

Als iemand een grote auto heeft dan lijkt het erop dat de bocht niet in één keer genomen kan worden. Je moet hem dus inderdaad weghalen daar.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
wm1234 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:45:
Volgens mij wat @Kapteynn zegt klopt, dat zou dus betekenen dat je er mag parkeren.

Voor 30 km per uur zone's zijn er geen speciale regels, tenzij het expliciet staat vermeld op een bord, streep of vak. Als het geen 30 zone was, dan stond je te dicht bij de brug, als eerste inschatting (circa 1 auto lengte is geen 5 meter) maar dat is hier dus niet van toepassing.

Ook blokkeer je niet de uitrit (je staat er niet voor en veroorzaakt naar mijn inziens ook geen gevaarlijke situatie), staat er geen lijn en zo te horen ook geen borden dus wat dat betreft kan je gewoon langs de stoep staan. Ook de voertuigen die van de brug komen, kunnen er langs.

Ik denk dat een bekeuring alleen kan worden uitgeschreven, als het gevaarlijke situaties oplevert, dat kan je vanaf deze foto niet inschatten maar ik denk dat dat ook niet het geval is.

Dus tot die tijd kan je er gewoon staan, krijg je waarschijnlijk een hoop vervelende reacties, politie die je toch proberen weg te krijgen (misschien wel met een onterechte boete, waar je weer tegen in bezwaar moet gaan) tot er uiteindelijk bord, streep of iets anders door de gemeente wordt neergezet.
Het is inderdaad een 30 zone. Ik begrijp dat het dan dus niet eens uit maakt of het een uitrit of kruispunt/kruising is. Wat een mogelijke gevaarlijke situatie betreft, er is sprake van eenrichtingsverkeer dus er komt geen verkeer vanaf de brug.
Agent47 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:49:
Als iemand een grote auto heeft dan lijkt het erop dat de bocht niet in één keer genomen kan worden. Je moet hem dus inderdaad weghalen daar.
Interessant. Dergelijke grote auto's passen niet 'door' de poort van de uitrit. Daar passen geen busjes door. Wellicht wel een verlengde limousine maar ik vraag mij af in hoeverre je daar nog rekening mee moet houden :)

[ Voor 12% gewijzigd door Aphelion op 18-08-2021 10:51 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:52
Auto aan de andere kant van de weg parkeren?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 19:45

ralpje

Deugpopje

Kapteynn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Mits Tenzij dit een 30 zone is, dan mag het wel.
FTFY

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-08 18:10

Agent47

I always close my contracts.

Aphelion schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

Het is inderdaad een 30 zone. Ik begrijp dat het dan dus niet eens uit maakt of het een uitrit of kruispunt/kruising is. Wat een mogelijke gevaarlijke situatie betreft, er is sprake van eenrichtingsverkeer dus er komt geen verkeer vanaf de brug.
[...]

Interessant. Dergelijke grote auto's passen niet 'door' de poort van de uitrit. Daar passen geen busjes door. Wellicht wel een verlengde limousine maar ik vraag mij af in hoeverre je daar nog rekening mee moet houden :)
Okay. Dus als iedereen bezoek zou krijgen staat het daar ook vol? En als er een ambulance of politie bij moet dan?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mits dit een 30 zone is, dan mag het wel.
Je bedoelt tenzij (ook als je toevallig Belg bent ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-08 13:06

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Klopt, laten we het erop houden dat het vroeg was vanmorgen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Waar is eigenlijk het groen in die straat?
Zelfs die 'bloembak' doet niks.

Maar inderdaad, kan je niet aan de overkant parkeren met een beetje afstand van de inrit en de brug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphelion
Agent47 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

Okay. Dus als iedereen bezoek zou krijgen staat het daar ook vol? En als er een ambulance of politie bij moet dan?
Als het daar vol staat, en mensen parkeren inderdaad half op de weg, dan kan die ambulance en politie er wel langs, maar niet uit de uitrit. En dat is een kwalijke situatie.

Ik hoop dat je inziet dat ik het niet wil goedpraten dat het daar vol zou moeten kunnen staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Ik weet niet of de stoep ook nog extra verhoogd is maar je zou je auto ook met twee banden wat meer op de stoep zetten, dan is er volgens mij helemaal geen probleem meer. Of de politie het zo leukt vindt, is weer een ander verhaal (zou weer een aanleiding kunnen zijn voor een boete).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Helaas dus een constructie waar de gemeente in het bestemmingsplan bewust weinig tot geen parkeerplekken opgenomen heeft, zodat bewoners gedwongen worden om geen auto te hebben.
Ofwel je auto weg doen, ofwel de auto een stuk verder weg parkeren, ofwel verhuizen naar waar je wel een parkeerplek hebt dus.
Helaas wist je dit toen je er kwam wonen.

Dit wordt op veel plekken bewust gedaan, zonder bewoners een alternatief te geven.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit echt verkeerd / doorgeschoten beleid.
Alsof iedereen graag honderden euro's uitgeeft aan een auto die ze niet nodig hebben, of het zo leuk vinden om met z'n allen op hetzelfde moment de weg op te gaan...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:48

EnnaN

Toys in the attic

Hoe zit dat met die 30km zone? Kan iemand mij daar een bron van geven? Ik lees wel dat er geen *speciale* regels voor parkeren zijn in 30 zones, maar die 5 meter regels is toch niet speciaal maar gewoon... 'de regel' ?

Er zijn geen extra regels, dus dat artikel (artikel 24 van de rvv lijkt het?) is gewoon van toepassing lijkt me. Ik kan wel een vuige pdf vinden die dat precies zo claimed, maar das niet echt een lekkere bron: https://api1.ibabs.eu/pub...te=waterland&id=100059469

[ Voor 0% gewijzigd door EnnaN op 18-08-2021 11:00 . Reden: typo ]

sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Aphelion schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:27:
In aanvulling op de discussie: Het betreft een '30' zone. Er is sprake van eenrichtingsverkeer. Mijn auto staat niet tegen het verkeer in ;).
Over het eenrichtingsverkeer: fietsers/brommers zijn niet uitgezonderd hiervan? Dat kan ook invloed hebben op het veiligheidsbeeld.

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
@EnnaN Die 5 meter twijfelde ik ook nog over maar het is een brug en geen echte kruising.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
DropjesLover schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:59:
Helaas dus een constructie waar de gemeente in het bestemmingsplan bewust weinig tot geen parkeerplekken opgenomen heeft, zodat bewoners gedwongen worden om geen auto te hebben.
Ofwel je auto weg doen, ofwel de auto een stuk verder weg parkeren, ofwel verhuizen naar waar je wel een parkeerplek hebt dus.
Helaas wist je dit toen je er kwam wonen.

Dit wordt op veel plekken bewust gedaan, zonder bewoners een alternatief te geven.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit echt verkeerd / doorgeschoten beleid.
Alsof iedereen graag honderden euro's uitgeeft aan een auto die ze niet nodig hebben, of het zo leuk vinden om met z'n allen op hetzelfde moment de weg op te gaan...
Ik deel helemaal je mening. De bewoners van ons pand hebben een inpandige parkeerplek. Mijn auto staat daar normaliter ook niet. Ik stel de vraag vooral voor ons bezoek.

De straat hiernaast heeft 'bezoekers' parkeerplekken. Daar is alleen nooit plek omdat de bewoners liever de auto voor de deur hebben staan dan zelf naar hun inpandige garage te gaan. Ik laat het maar gaan. Pick your battle :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

wm1234 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:01:
@EnnaN Die 5 meter twijfelde ik ook nog over maar het is een brug en geen echte kruising.
true, en misschien is het wat offtopic daardoor, maar ik had het idee dat hierboven wordt gezegd dat bij een 30km zone die 5m sowieso niet geldt? Dat had ik nog nooit gehoord, dus ik googlede het, en kan het niet echt terugvinden, vandaar de vraag. Maa rmisschien interpreteer ik de uitspraak met alle mitsen en tenzijs hierboven wel verkeerd ;')

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Volgens mij staat het er zo niet echt, je moet je wel houden aan de verkeersregels dus bijvoorbeeld een 30 zone voor een inrit staan mag ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:24
Als ik hier lees: https://www.anwb.nl/exper...eren-tegenover-in--uitrit

Dan zou je daar zeker niet mogen parkeren.

1. Je mag niet het normale verkeer belemmeren (denk ook aan politieauto's, ambulances, brandweer auto's)
2. Je mag niet binnen 5 meter van een kruispunt parkeren

Dat van dat de 5 meter regel niet geldt binnen een 30 km/u omgeving kan ik niet terugvinden?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

[...]

Mits dit een 30 zone is, dan mag het wel.
@wm1234 deze bedoelde ik bijvoorbeeld. Deze claim kan ik niet vinden

sig

Acties:
  • Beste antwoord
  • +58 Henk 'm!

• mr.DJ95
Hi @Aphelion mede-tweaker en blijkbaar buurman. Het is erg gek als je rustig op Tweakers zit te lurken en je opeens je eigen uitrit voorbij ziet komen.

Wij hebben als bewoners een eigen garage onder het huis met daarvoor een parkeervak. Dit is onderdeel van het huis en is voor ons beganegrond. Deze plekken zijn alleen te benaderen via een gesloten poort. De uitrit van de eenrichtingsweg langs de garages/parkeerplekken op eigengrond komt uit op de weg zoals te zien is op de foto van @Aphelion. Er is inderdaad een parkeerprobleem, dit komt mede doordat de parkeergarage's onder de appartementcomplexen vrijwel leegstaan. Dit komt doordat de eigenparkeerplaatsen onder deze appartementen geld kosten en parkeren op straat is hier gratis.

De foto vanaf boven is erg duidelijk en hoe de auto daar staat zal de hinder minimaal zijn. Echter staan hier vaak auto's achter de auto op de foto en zelfs voor de plantenbak. Als er op deze manier wordt geparkeerd ben ik met mijn "normale" auto (helaas geen limo) genoodzaakt om 1 a 2 keer te steken. Dit komt mede door de hoge stoep aan de rechterkant, hier rij je je velg en in sommige gevallen zelfs bumper op stuk.

Soms is het onmogelijk om überhaupt de draai naar rechts te maken en zit er niks anders op om tegen het verkeer in te rijden voor +- 150 meter. Dit is erg gevaarlijk aangezien er ook fietsers op deze weg fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-08 17:47

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Het is een uitritconstructie. Dat maak ik op uit het feit dat er betaald parkeren is, en dus kennelijk een slagboom is om het gebied te verlaten. het is dus geen (openbare) weg zoals bedoelt in artikel 1 / 4 wvw.

Het bestemmingscriterium houdt in dat van een uitrit wordt gesproken, als de bestemming zichtbaar beperkt is, zoals een woning, een garagebox of een bedrijfsgebouw.

Een kruispunt is een kruising of spliting van wegen. (voorrangs/gelijkwaardig kruispunt, t-spliting,[linker/rechter bayonet oplossing] rotonde (gecompliceerd kruispunt), y-splitsing.

Deze overtreding valt onder artikel 5.

[ Voor 32% gewijzigd door Nijl op 18-08-2021 14:28 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens stelt simpelweg:
Hoofdstuk II. Verkeersregels
§ 10. Parkeren
Artikel 24
1.De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
Je mag daar dus überhaupt niet staan. Waar de gedachte vandaan komt dat het binnen een 30-zone wel zou mogen is mij een raadsel (juist daar wil je overzichtelijkheid)

Wat betreft de uitritconstructie kun je overigens ook vraagtekens stellen bij de aanleg ervan, een uitrit dient eigenlijk te zijn voorzien van een verlaagde stoeprand óf anderszins een verduidelijk met verkeerstekens, anders krijg iemand die uit deze "uitrit" komt ineens het recht van voorrang, wat hij/zij in negen van de tien gevallen niet zal krijgen omdat de ander het als een uitrit ziet.

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 18-08-2021 11:49 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Aphelion
mr.DJ95 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:21:

toon volledige bericht
Hee overbuur! Ik zie dat je ook met 3d printen bezig bent. Keertje kennismaken? ☺

Wat die parkeerplaatsen van onze appartementen betreft, die huur je verplicht. Onze garage is dan ook vol. De andere garages zijn inderdaad vrij leeg. Ik dacht dat die bij die woningen hoorde. Als je die los moet huren verklaart dat waarom iedereen daar buiten staat.

Ik denk persoonlijk dat dat parkeerverbod er moet komen. Dat geeft duidelijkheid en lost een hoop verwarring, irritaties en schades op. trouwens , fijn om te weten dat daarom zoveel mensen tegen het verkeer in rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
Aphelion schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Hee overbuur! Ik zie dat je ook met 3d printen bezig bent. Keertje kennismaken? ☺

Wat die parkeerplaatsen van onze appartementen betreft, die huur je verplicht. Onze garage is dan ook vol. De andere garages zijn inderdaad vrij leeg. Ik dacht dat die bij die woningen hoorde. Als je die los moet huren verklaart dat waarom iedereen daar buiten staat.

Ik denk persoonlijk dat dat parkeerverbod er moet komen. Dat geeft duidelijkheid en lost een hoop verwarring, irritaties en schades op. trouwens , fijn om te weten dat daarom zoveel mensen tegen het verkeer in rijden.
Ja, moeten we doen! Stuur me even een DM met wat je in gedachten hebt :)

Ontopic: Ik wist niet dat de parkeerplekken van jullie volstonden. Dit was een aanname aangezien dit bij de andere appartementen complexen in de wijk wel het geval is en veel mensen uit de wijk deze plekken gebruiken voor hun 2e, 3e, 4e auto of hobby project. De garage onder mijn huis is gelukkig wel eigendom, net als iedereen die gebruik moet maken van de beruchte uitrit.

Met een verbod ben ik het eens, handhaven is lastig omdat het inderdaad onduidelijk is. Als je een bekeuring met verklaring hebt gehad parkeer je daar waarschijnlijk niet meer maar mensen die voor het eerst komen of niet op de hoogte zijn dat dit onder Artikel 5 valt zullen dat niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-08 21:54
Aphelion schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Onze garage is dan ook vol. De andere garages zijn inderdaad vrij leeg.
Geen antwoord op je vraag, maar mogelijk een oplossing voor het probleem:

Is het een idee om bij de gemeente/VVE/oid in die lege garage voor een X-aantal publieke (ofwel gasten)plaatsen te lobbyen? Voordeel voor jullie: je gasten kunnen hun auto dichtbij kwijt. Voordeel voor garage: extra opbrengsten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:33
Een uitrit is geen kruising toch?

Is de makkelijkste optie niet om dat gedeelte te markeren met witte lijnen?
Dan mag je alleen daarna parkeren en zou dus al de auto's vanuit de uitrit makkelijk naar rechts kunnen draaien? Andere optie is om de stoep gemarkeerd met rode circel te gaan vervangen met verlaagde stoep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yhqUqKWaURDgB-qDYyGMA6T5M8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i5u1SXzb3c4WZFWNBG1GuuTu.png?f=fotoalbum_large

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-08 21:35
Zojuist heeft de politie mij verzocht mijn auto te verplaatsen omdat ik de uitrit (boven) zou hinderen.

(...)

Mijn auto is weg. Ik heb niet de intentie om mijn buren te hinderen. Wel ik weten of ik echt fout zit.
Ik denk het niet.

Maar kijk. De Politie is er niet helemaal precies alleen voor handhaving van de wet. Soms zijn ze er ook om te bemiddelen in kleine geschillen en ongemakken in de buurt. Voorkomen is soms makkelijker dan genezen en zo. Ze hebben een maatschappelijke functie. Zij hebben (een) klacht(en) gehad over parkeren op straat tegenover de parkeergarage, en de nummerplaat stond op jouw naam. Met die motivatie ben ik ook wel eens gebeld door de Politie - die me vervolgens trouwens ruiterlijk gelijk gaf over de plaatsing van mijn motor :+

Nu ja. De Politie mag je zeker vragen je auto daar niet neer te zetten. En, als jij daar mee akkoord gaat, dan is alles natuurlijk gewoon geregeld. Zo zijn er bijvoorbeeld geen bonnen uitgedeeld - was ook een oplossing geweest, als je parkeeractie illegaal was. Er is dus niemand die je verbiedt nog even contact te zoeken om aan te geven dat je er nog eens over nagedacht hebt, en graag eens van gedachte zou wisselen over wat er wel- en niet wenselijk is, en hoe dat wellicht op te lossen. Wellicht verwijzen ze op enig moment naar de gemeente. Ook prima.

Maar alles wat je omschreef klinkt als een dialoog met de politie, waarin zij hebben proberen mee te denken met de leefbaarheid in de buurt. In de praktijk kunnen zij opzoeken wie er bij een nummerplaat hoort, en daar eens een vriendelijk gesprekje mee aanknopen. Prima. Ik zie het als een uitnodiging dan ook maar eens met de Politie in gesprek te gaan. Wie weet kom je samen tot een betere oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 18-08-2021 14:24 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie zo snel geen kruispunt, dus sec gezien zou je daar gewoon mogen parkeren. Zoals de auto daar op de foto staat, blokkeer je de uitrit (afgesloten erf) onder dat gebouw ook niet. Ik ken wel krappere uitritten en daar hoeft dan niet eens een auto geparkeerd te staan. Als je de bocht niet in 1 keer kunt maken, dan zul je een keer moeten steken. Dan maar tegen het verkeer in gaan rijden, kun je natuurlijk een ander dan niet in zijn schoenen schuiven. Dat doe je echt zelf. Overige verkeer kan er ook prima langs, dus daar ligt het ook niet echt aan.

Waarschijnlijk dus niet meer dan een vriendelijk verzoek. Op zich niet slecht, maar een structurele oplossing in de vorm van een parkeerverbod (als je op die plek al niet kunt parkeren vawege hinder, dan kan het eigenlijk gewoon in de hele straat niet) zou natuurlijk beter zijn. Je zou dit voorval natuurlijk aan kunnen grijpen om dat aan te kaarten bij de gemeente. Volgende keer gewoon even vragen waar ze hun verzoek op baseren. Als jij daar echt verkeerd geparkeerd staat, zouden ze je dat natuurlijk gewoon direct moeten kunnen vertellen. (Als ze dat niet zouden kunnen, dan kun je altijd zelf nog overwegen wat je reactie gaat zijn. Maar ik verwacht dat dat geen "geheim" zal zijn.) Dit is geen artikel 5 overigens, want "geparkeerd staan" is geen gedraging.

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-07 18:53

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Ik vind dit topic vooral mooi omdat er een potentieel nieuwe vriendschap ontstaan is. Wat is het leven soms toch mooi :-)

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:03
Er is hier namelijk een parkeerprobleem. Familie en visite maken daarom vaak gebruik van deze parkeervakken. Ik verzoek ze al elders in een andere straat te parkeren, maar soms is zelfs daar geen plek. Duidelijkheid of dit echt niet mag is wel fijn.
Parkeervakken? Ik zie een auto geparkeerd midden op straat. Geen lijnen, varkensruggen of andersoortige manier om 'vakken' aan te geven.

Die draai richting de (smalle) ingang van de garage is dermate scherp dat een gemiddelde auto de bocht (extra) ruim moet nemen. Met een beetje pech moet je steken om erin te komen, wat belemmerd wordt als hier auto's aan de overkant geparkeerd zijn.

Edit: Beetje jammer dat hier zoveel topics op Tweakers zijn over 'in je recht staan', en daarbij binnen no time de Tweakerts hier 'helpen' met (quasi)-rechtsartikelen.
Blijkbaar is gezond verstand, rekening houden met anderen en voorkomen van autoschade niet meer van toepassing tegenwoordig.

[ Voor 16% gewijzigd door geekeep op 18-08-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-08 17:49
Als de stoep van de ingang wat minder lomp is kan je er gewoon prima indraaien zo te zien. De stoep is er breed genoeg voor en is voor de mensen die wat minder ter been zijn ook winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-07 19:42
geekeep schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:13:
[...]

Parkeervakken? Ik zie een auto geparkeerd midden op straat. Geen lijnen, varkensruggen of andersoortige manier om 'vakken' aan te geven.

Die draai richting de (smalle) ingang van de garage is dermate scherp dat een gemiddelde auto de bocht (extra) ruim moet nemen. Met een beetje pech moet je steken om erin te komen, wat belemmerd wordt als hier auto's aan de overkant geparkeerd zijn.

Edit: Beetje jammer dat hier zoveel topics op Tweakers zijn over 'in je recht staan', en daarbij binnen no time de Tweakerts hier 'helpen' met (quasi)-rechtsartikelen.
Blijkbaar is gezond verstand, rekening houden met anderen en voorkomen van autoschade niet meer van toepassing tegenwoordig.
Het is een eenrichtings verkeer weg, daarom lijkt het alsof hij midden op de weg staat, maar zolang er geen parkeerverbod geldt voor die weg, mag je daar gewoon staan(als je de uitrit maar niet blokkeert).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphelion
[...]

Correct wat betreft mijn verkeerde woordkeuze. Verder voel ik mij niet aangesproken. Lees mijn toon en intentie nog eens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-07 19:42
Aphelion schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:23:
[...]

Correct wat betreft mijn verkeerde woordkeuze. Verder voel ik mij niet aangesproken. Lees mijn toon en intentie nog eens goed.
Het is geen woonerf toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:41

inhico

pw

[...]

Een auto midden op straat geparkeerd? Waar zie jij die staan dan?

Verder: het is éénrichtingsverkeer, als ik het goed begrijp mogen de auto's alleen van rechts naar links (op de foto) rijden. Dus iemand die wil de parkeergarage in wil rijden komt van rechts. Als je die bocht kan maken dan lijkt me ook geen probleem om bij het uitrijden van de de parkeergarage de bocht naar links te maken, zonder de as van de weg te overschrijden. De geparkeerde auto op de foto staat op geen enkele manier in de weg voor auto's die uit de parkeergarage komen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:45
inhico schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:37:
[...]

Een auto midden op straat geparkeerd? Waar zie jij die staan dan?

Verder: het is éénrichtingsverkeer, als ik het goed begrijp mogen de auto's alleen van rechts naar links (op de foto) rijden. Dus iemand die wil de parkeergarage in wil rijden komt van rechts. Als je die bocht kan maken dan lijkt me ook geen probleem om bij het uitrijden van de de parkeergarage de bocht naar links te maken, zonder de as van de weg te overschrijden. De geparkeerde auto op de foto staat op geen enkele manier in de weg voor auto's die uit de parkeergarage komen.
Ik ben ook wel benieuwd hoe slecht een auto geparkeerd moet staan wil je er last van hebben bij het uit de uitrit draaien.
De weg is zo te zien +/-2.5 auto breed, dan moet je toch een heel stuk van de weg staan.
Lijkt mij nu vooral te vergelijken met een enkelbaans t-splitsing waarbij je alleen rechtsaf mag zonder op de baan v/d tegenligger te komen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:33
[...]

Gaat het?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:16

FreakNL

Well do ya punk?

Auto staat daar toch prima? Erachter kan er ook nog 1. Draai is makkelijk te maken uit PG..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-08 22:19
Formeel gezien mag je hier prima parkeren. Als de auto's aan de rechterzijde van de straat gaan staan in plaats van aan de linkerkant, is er ook nog eens geen hinder. Er is geen overtreding.

@Aphelion misschien is het wel interessant om een paar vakken aan te laten leggen als blauwe zone als de gemeente toch wat gaat doen. De bewoners zullen er niet parkeren wegens onmogelijkheid om de schijf steeds te verzetten, maar voor bezoek is het perfect.
FreakNL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:35:
Auto staat daar toch prima? Erachter kan er ook nog 1. Draai is makkelijk te maken uit PG..
Eruit wel. Maar erin is inderdaad iets moeilijker als je geen hoek hebt, omdat je die stoep niet kunt gebruiken als onderdeel van je draaicirkel.

[ Voor 28% gewijzigd door fonsoy op 18-08-2021 22:38 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Daar heb je een punt! Ach, ik zou gewoon alles geel belijnen als ik de gemeente was…

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 18:52
Er wordt in 30km zones heel veel gedoogd qua parkeerbeleid. Bij mij in de straat heb je naast de huizen rij een vrijwel altijd lege parkeerplaats omdat iedereen zijn auto voor de deur zet. Dit zorgt ervoor dat de weg dermate smal wordt dat je elkaar niet meer kunt passeren. De gemeente vindt dit wel best want dit haalt de snelheid uit het verkeer.

Bij TS zijn situatie is het net anders. De uitgang van de garage en de weg versmallen de boel dermate dat bij een tweede auto achter de eerste een te smalle draai ontstaat. Er zou volgens mij ook geen auto achter mogen staan want wat ik zo uit de foto kan opmaken is de stoep daar verlaagd en met paaltjes afgeschermd zodat het wel een uitrit lijkt voor fietsers/rolstoelen.

Ik denk dat de politie ook conflict mijdend optreed. Eerste auto weg is geen verleiding om een tweede erachter te zetten. Naar mijn mening zou inderdaad het stukje waar nu de auto staat inderdaad verboden parkeren moeten worden. Maar ik ben zelf redelijk anti tegen parkeren op straat ook in woonwijken.

• Fenway
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-08 17:03
SirLct schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:01:
Is de makkelijkste optie niet om dat gedeelte te markeren met witte lijnen?
Dan mag je alleen daarna parkeren en zou dus al de auto's vanuit de uitrit makkelijk naar rechts kunnen draaien?
Zo een witte kruis wat je voorstelt heeft geen juridische betekenis, want nergens in het RVV 1990 staat dat als verkeersteken beschreven. Dus daarmee verander je niets aan waar wel of niet geparkeerd mag worden.

De in/uitgang van de parkeergarage is inderdaad geen kruispunt maar een in/uitrit. Je hebt dan te maken met art. 24, eerste lid, punt b waarin wordt gesteld dat er niet voor een in of uitrit geparkeerd mag worden. Je zou daarbij zelf af kunnen vragen of een dergelijk verbod wel voor beide zijden van de rijbaan geldt of alleen voor de zijde waar de in/uitrit aanwezig is. Ik zie dat niet zo snel duidelijk gespecificeerd en heb niet naar jurispudentie gezocht.

Op de foto zie ik linksonder ook nog een pad (tussen het water en een hek, afgesloten met twee paaltjes). Als dat een (brom-)fietspad is zou je nog wel kunnen stellen dat er op die plek sprake is van een kruispunt. En dan zou je daar op grond van art. 24, eerste lid, punt a dus niet binnen 5 m mogen parkeren.
fonsoy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:37:
Als de auto's aan de rechterzijde van de straat gaan staan in plaats van aan de linkerkant, is er ook nog eens geen hinder. Er is geen overtreding.
Dit zou inderdaad een prima oplossing zijn.
Seriph schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 06:58:
Er wordt in 30km zones heel veel gedoogd qua parkeerbeleid.
Wat wordt er dan precies gedoogd in 30 km/h zones? Daar gelden geen andere parkeerregels. Alleen voor erven (aangeduid met bord G3) of in een parkeerschijfzone (bord E10) is het expliciet verboden buiten de aangegeven parkeervoorzieningen te parkeren

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Er wordt veel gedoogd hoor in 30km zones.

Staan ook zat topics op Tweakers

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:31:
Er wordt veel gedoogd hoor in 30km zones.

Staan ook zat topics op Tweakers
Tot je handhavingsverzoeken in gaat dienen als burger, dan ontkomt de gemeente er niet snel aan om of de situatie aan te passen of te acteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Napo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:01:
[...]

Tot je handhavingsverzoeken in gaat dienen als burger, dan ontkomt de gemeente er niet snel aan om of de situatie aan te passen of te acteren.
Dan gaan ze handhaven hoor. 2x een rondje door de wijk, eerst aanspreken en waarschuwen, daarna rondje boetes uitdelen.... en klaar. Dan parkeren mensen een paar weken weer even wat "veiliger" en daarna ben je weer terug bij af. Been there, done that, lost the T-shirt...

Handhavingsverzoeken voor kleine parkeerproblematiek zijn in mijn ogen niet meer dan een wassen neus. Het is puur reactief en het resultaat is doorgaans van korte duur. Je verandert er structureel niets mee. Het is niet zo dat er na een handhavingsverzoek ineens 2x per week een BOA met bonnenboekje in de hand door de wijk gaat.
Pagina: 1