Nieuw netwerk bij renovatie woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:59
Hoi allen,

Na al wat speurwerk te hebben gedaan, toch een hulpvraag.

We zijn een woning (3 verdiepingen, circa 188m2) aan het renoveren. Alles ligt open dus ben voornemens om ook voor internet eea aan kabels (cat6 solid) te trekken. Mijn plan was:

Een vaste kabel naar elke slaapkamer (4x), de werkkamer en woonkamer. De router komt op de begane grond in de meterkast.

Daarnaast wilde ik op de 1e en 2e verdieping een AP hangen in de hal (op beide verdiepingen dus 2 slaapkamers te bedienen). Daarnaast nog een AP achter in het huis (waar werkkamer zit en bij achtertuin). Dit omdat dit een behoorlijke lengte betreft (circa 20m).

Gezin bestaat naast ouders uit drie jonge kinderen, doen nu nog niet veel met internet maar gaat natuurlijk vanzelf komen.

Vragen:
- Klinkt bovenstaande een beetje logisch?
- Wat voor AP’s adviseren jullie? Ik zie WiFi 6 en mesh lijkt niet nodig aangezien ik alles bedraad doe. Wat is dan een mooie setup waarbij ook de prijs reeel is?
- Andere aandachtspunten?

Veel dank!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 16:14
Als je dan toch kabels gaat trekken, trek dan meteen overal het dubbele. Dus 2 kabels per slaapkamer. Met een enkele kabel kun je dus ook maar 1 device aansluiten. Maar als er dan in de toekomst nog iets bij gaat komen dan moet je weer meteen een switch plaatsen om een extra aansluiting te voorzien.
Ik kan me voorstellen dat de tv van de kids aan internet hangt om zo wat filmpjes te (laten) kijken. Maar wat als ze ouder zijn en ze willen gaan gamen? Of ook een pc op hun kamer krijgen en daarmee willen gaan gamen, streamen o.i.d? Bepaalde zaken zijn beter en stabieler per kabel.

Als nu toch alles open ligt zou ik een voldoende grote switch op een centrale plek hangen. Daarop sluit je dan de router en alle accespoints en overige aansluitingen aan.
Wat betreft de accespoints kun je ook ubiquti accespoints pakken en dan een switch / controller in één. Dan heb je volgens mij ook wel voldoende mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:07
Wat kabel betreft helemaal mee eens en om je veel werk heel veel makkelijker te maken zou ik di soort kabel nemen.
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

Ik zou ook ergens op de begane grond een kabel leggen waar je een AP op kunt aansluiten aan het plafond, want de meterkast is meestal niet een goede plek voor wifi en als achteraf blijkt dat je onvoldoende dekking hebt ben je erg blij mat dat aansluitpunt.

Uiquiti zijn op zich prima AP's, maar naar mijn mening behoorlijk overprized, ik zou eens naar tp-link kijken.
EN zoals je al zelf geconcludeerd had, niet aan mesh beginnen.

[ Voor 57% gewijzigd door Ben(V) op 18-08-2021 09:54 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik zou zeggen: 1 kabel per ruimte is wel genoeg. Je zit toch met het merendeel aan devices op WiFi. Leg dan een ruimere pvc buis waar nog een kabel naast kan.. werkkamer wel 2 draadjes en bij de tv kan dat ook handig zijn en als je de switch niet in de meterkast hebt ook 2 daarheen. Zo heb ik het in mijn huis… nooit te weinig, eerder teveel…

Kijk even of je de accesspoints (indien Ubiquiti oid) aan het plafond kan krijgen.

Ik zou elke verdieping voorzien van een AP en de tuin voorzien met een AP buiten.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
Dank voor de snelle reacties. Ten aanzien van de kabel. Sommige kamers zal ik zoals jullie adviseren van 2 aansluitingen voorzien, overal is wel een uitdaging en iets minder noodzakelijk (bijvoorbeeld onze slaapkamer).

Ik wil sowieso de APs aan het plafond en idealiter voeden via de netwerkkabel.

Ik schrok wel wat van de prijzen van AP’s, waarbij het ook niet altijd duidelijk is of het een standaard AP of mesh apparaat is?

Ik neem aan dat jullie WiFi 6 zouden adviseren, gelet op de toekomst? Of ik dat overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 14:02
Zeker de WiFi 6 ap's, die je ook nog aan het plafon kan hangen, zullen inderdaad duur zijn.
Je kan bijvoorbeeld dit soort installeren: pricewatch: MikroTik cAP ac
Het zijn misschien niet de aller snelste routers die je kan vinden, maar zijn wel stabiel.
En persoonlijk vind ik stabiliteit vele male belangrijker als snelheid.
Tegen de tijd dat WiFi 6 echt standaard wordt kun je altijd nog upgraden, en dan zijn die routers ook een stuk betaalbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Wifi 6 voor thuis is geen must, de nieuwigheden in wifi 6 zijn voornamelijk voor high density omgevingen wat je thuis niet hebt, ook is wifi 6 maar een tussenstap tussen wifi 5 en wifi 6e dus koop lekker een wifi 5 toestel en binnen 5 jaar kan je die dan vervangen door een wifi 6e AP.

Qua merk, ja, de eeuwige discussie, ik blijf bij Unifi gezien het mooie toestellen zijn en ik er mijn tijd in geinvesteerd heb om zo goed als alles van het systeem te kennen maar als leek zijn er misschien andere merken die wat eenvoudiger zijn en ook goed presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24

lier

MikroTik nerd

Wat zijn je eisen en wensen?
Wat is je budget?

Ook al ben ik erg gecharmeerd van MikroTik, gezien je vraagstelling zou ik het zeker niet aanraden. Het vereist "hogere tweakelarij" om het echt goed te laten werken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
GeenIdee84 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:10:
Dank voor de snelle reacties. Ten aanzien van de kabel. Sommige kamers zal ik zoals jullie adviseren van 2 aansluitingen voorzien, overal is wel een uitdaging en iets minder noodzakelijk (bijvoorbeeld onze slaapkamer).
Gewoon 2 per kamer. Je doet dit waarschijnlijk maar één keer zolang je in het huis woont, dus kan je het beter direct goed doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 20:10
GeenIdee84 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:10:

Ik wil sowieso de APs aan het plafond en idealiter voeden via de netwerkkabel.

Ik schrok wel wat van de prijzen van AP’s, waarbij het ook niet altijd duidelijk is of het een standaard AP of mesh apparaat is?

Ik neem aan dat jullie WiFi 6 zouden adviseren, gelet op de toekomst? Of ik dat overkill?
Zelf heb ik begin dit jaar bij een verhuizing wel gekozen voor Wifi6 (Unifi 6), het prijsverschil was destijds heel klein. Veel verschil tussen AC en 6 ga je in thuisgebruik niet merken. Dus zou het niet als een must zien.

Ben je van plan die AP's op de 1e en 2e verdieping recht boven elkaar te hangen? Dat is misschien niet de meest ideale opstelling. Wellicht dat de AP op de 1e verdieping voldoende dekking kan bieden in die omgeving.
Zou dan eerder op de 2e verdieping de AP op een tegenovergestelde positie hangen. (Bijv: begane grond een AP aan de achterkant van het huis, 1e verdieping aan de voorkant, 2e verdieping weer aan de achterkant)

Wellicht een overbodige tip: naar de woonkamer zou ik sowieso dubbele UTP trekken, dat kan heel wat ongein schelen met IPTV (afhankelijk van provider natuurlijk).
In de andere kamers kan je een tekort aan aansluitingen nog makkelijk oplossen met een kleine PoE switch (a la Unifi Flex Mini).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
GeenIdee84 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:45:
Een vaste kabel naar elke slaapkamer (4x), de werkkamer en woonkamer. De router komt op de begane grond in de meterkast.
Hoe wil je die kabels gaan trekken? Door loze leidingen heen?
- Wat voor AP’s adviseren jullie? Ik zie WiFi 6 en mesh lijkt niet nodig aangezien ik alles bedraad doe. Wat is dan een mooie setup waarbij ook de prijs reeel is?
Eigenlijk een vrij standaard antwoord in deze zijn AP's van Unifi. Zelf super tevreden mee en ik adviseer die dingen ook eigenlijk echt aan iedereen.

De goedkoopste AP die ze hebben is de https://tweakers.net/acce...lite_p448128/vergelijken/ en wil je ook klaar zijn voor Wifi 6 dan kan ik deze adviseren: pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite. (Goedkoper te krijgen via Ubi zelf: https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite)
- Andere aandachtspunten?
Hoe / waar ga je de kabels afwerken?

Verder zou ik, wat andere ook al aangeven, per kamer twee kabels trekken. Dat kost evenveel moeite als één kabel, maar is wel een stuk handiger voor de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 18-08-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

rens-br schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:28:
[...]

De goedkoopste AP die ze hebben is de https://tweakers.net/acce...lite_p448128/vergelijken/ en wil je ook klaar zijn voor Wifi 6 dan kan ik deze adviseren: pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite. (Goedkoper te krijgen via Ubi zelf: https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite)
Met die kanttekening dat het qua 5 GHz wel idd volledig conform de 802.11ax spec is, maar 2,4 GHz is nog 802.11ac bij dit apparaat.

Ik verwacht niet dat dat een dealbreaker is voor de meeste mensen, maar mocht het wel belangrijk zijn toch goed om te weten. De 6 Lite is evengoed interessant (ik heb zelf niks op 2,4 GHz meer draaien en alles op 5 GHz, maar dat is een relatieve luxe, al je clients moeten wel 5 GHz ondersteunen en da's nog altijd niet zo vanzelfsprekend).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
Al het leidingwerk wordt vervangen, was alleen voornemens om een gecombineerde coax/utp kabel te gebruiken die door 1 buis kan… Vandaar dat 2x utp net even lastiger is, dat kan niet door 1 buis icm coax. Zie impressie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMFE2pzl34Ba-TgaDo6Z1DAtXLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5XDRhUVGuUgPTCJb8iZ4MPh.jpg?f=fotoalbum_large

De AP’s op de 1e en 2e komen wel redelijk recht boven elkaar inderdaad, andere optie is er niet echt (of ze komen in slaapkamers, wat niet mijn voorkeur heeft). Kan natuurlijk proberen of 1 voldoende is, maar later 1tje bijplaatsen is toch wat lastiger als alles weer dicht zit.

Keuze dus nog te maken tussen WiFi 6 of niet. Ubiquiti Ziet er prijstechnisch ook wel goed uit. Komt neer op 3 stuks WiFi 6 of 5 stuks WiFi 5 voor ongeveer hetzelfde geld… Lastig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je kan ook kijken naar een oplossing waarbij je geen coax naar de kamers nodig hebt. Welke oplossing dat is hangt uiteraard af van wat en hoe je over die coax wil laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarvoor zou je nog coax gaan leggen? Is natuurlijk sterk afhankelijk van provider maar wordt er niet meer online gekeken? Je zou ook in iedere kamer een inwall wifi/switch kunnen doen heb je maar 1 kabel nodig en niks aan het plafond.

[ Voor 31% gewijzigd door Frogmen op 18-08-2021 15:25 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
Tja, Ziggo en kabeltelevisie is hier nog steeds de beste optie. Glasvezel is nog niet beschikbaar en lijkt dit voorlopig ook niet te worden. Vandaar toch coax naar alle kamers toe. Zou natuurlijk kunnen dat streamen steeds meer de norm wordt, dus misschien onzin om coax te doen, wie zal het zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Met een HDHomeRun Connect Quattro icm TV-HEADEND op een Raspberry Pi met card reader kun je met één Ziggo tcard vier tv kanalen tegelijk kijken.

Aan de andere kant kun je ook met twee Moca adapters TCPIP over coax versturen maar dat is voor vier aansluitingen wel prijziger dan bovengenoemde oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
Ok, you got me. Ik laat de coax vervallen. Zie dat je via de Ziggo app al op drie devices tegelijk kan kijken/streamen en verwacht dat reguliere tv alleen maar minder zal worden gekeken.

Ten aanzien van de ethernet kabel. Is Cat6 voldoende? En dien je altijd 2 kabels te trekken voor 2 aansluitingen? Of lever je teveel snelheid in als je 1 kabel deelt.. Zie dat sommige AP’s ook ethernet aansluitingen bieden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Cat6 is wel voldoende ja, voordat dat verouderd is ben je wel aan je volgende renovatie toe. Voor twee aansluitingen heb je twee kabels nodig die je dan bij voorkeur ook netjes afmonteert met een dubbele RJ45 wandcontactdoos aan de kamer kant, in de meterkast zou ik een patchpanel installeren.

Vergeet ze ook niet te labelen/nummeren aan beide kanten, gaat je een hoop frustraties schelen in de toekomst.

[ Voor 16% gewijzigd door synoniem op 18-08-2021 16:37 ]

Pagina: 1