Ik heb 2 DirectAdmin machines draaien, welke elkaars master/slave zijn qua DNS servers. (multi server setup)
helaas geeft dit wat irritante problemen, specifiek is de situatie:
- domeinnaam abc.tld staat op server 1 (hosting, email)
- op server 2 is een compleet nieuwe setup gemaakt met Varnish, Nginx en daar draait voor domeinnaam abc.tld nu een nieuwe website (echter bereikbaar onder prd.abc.tld)
- Nu dient (www.)abc.tld ingesteld te gaan worden op server2 puur en alleen voor HTTP verkeer (dus als een ALIAS) alle e-mail blijft op server 1.
dit accepteert (uiteraard) DirectADmin niet ivm multi-server setup, domein transfer/check etc etc.
Doel
Hierom wil ik een derde nameserver opzetten, welke beide DirectAdmin machines gaan gebruiken (Dus elke directadmin server wordt master, de derde DNS wordt de slave voor beide(
hierdoor kan ik namelijk server onafhankelijk aliassen instellen van elke domeinnaam op elke server; DNS A/AAAA aanpassen en gaan met die banaan
Gisteren een DNS server opgezet op 1 van mijn VPSen waarop Portainer draait voor rand-zaken.
BIND9 (docker) container met de volgende config (named.conf.options)
Op het domeinnaam de extra NS record toegevoegd voor die server (ns3.domain.tld), even gewacht en de NOTIFY kwam binnen op de nieuwe DNS server!
Maar helaas:
Zie ik iets over het hoofd?
helaas geeft dit wat irritante problemen, specifiek is de situatie:
- domeinnaam abc.tld staat op server 1 (hosting, email)
- op server 2 is een compleet nieuwe setup gemaakt met Varnish, Nginx en daar draait voor domeinnaam abc.tld nu een nieuwe website (echter bereikbaar onder prd.abc.tld)
- Nu dient (www.)abc.tld ingesteld te gaan worden op server2 puur en alleen voor HTTP verkeer (dus als een ALIAS) alle e-mail blijft op server 1.
dit accepteert (uiteraard) DirectADmin niet ivm multi-server setup, domein transfer/check etc etc.
Doel
Hierom wil ik een derde nameserver opzetten, welke beide DirectAdmin machines gaan gebruiken (Dus elke directadmin server wordt master, de derde DNS wordt de slave voor beide(
hierdoor kan ik namelijk server onafhankelijk aliassen instellen van elke domeinnaam op elke server; DNS A/AAAA aanpassen en gaan met die banaan
Gisteren een DNS server opgezet op 1 van mijn VPSen waarop Portainer draait voor rand-zaken.
BIND9 (docker) container met de volgende config (named.conf.options)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| acl "trusted" { **IP_NS0**; **IP_NS1**;; **IP_NS3_(eigen)**; # dit is in dit geval het IP adres van VPS 127.0.0.1; localhost; }; options { directory "/var/cache/bind"; dnssec-validation auto; dnssec-enable yes; dnssec-lookaside auto; allow-new-zones yes; allow-transfer { trusted; }; auth-nxdomain no; # conform to RFC1035 listen-on-v6 { any; }; }; |
Op het domeinnaam de extra NS record toegevoegd voor die server (ns3.domain.tld), even gewacht en de NOTIFY kwam binnen op de nieuwe DNS server!
Maar helaas:
Met geen mogelijkheid voegt ie automatisch de zone toe - tot vannacht 1u bezig geweest, maar toen maar gekapt - vanmorgen nog even wat uitgezocht, maar helaas. Geen oplossing behalve de standaard oplossing welke ik al in de config file heb staan.17-Aug-2021 22:44:01.673 client @0x7f289c0c6ae0 149.210.250.174#48508: received notify for zone 'abc.tld': not authoritative
Zie ik iets over het hoofd?
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu