Externe SSD Gebruiken om op te starten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes38
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-01-2023
Mijn vraag

Is het mogelijk om mijn 2TB externe SSD te gebruiken om de laptop mee op te starten en dan in combinatie met mijn interne SSD deze verder te gebruiken als opslag?

Ik was in de veronderstelling dat de externe SSD sneller is dan de interne SSD en dat ik daar wat voordeel uit kan halen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Samsung SSD samsung t7 touch 2TB

Laptop HP Pavilion 15cw1xxx AMD Ryzen 3500u 16GB Ram 500GB interne SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb met de Minitool Partition Wizard een clone gemaakt van mijn computer (C-schijf)

Als ik vervolgens in mijn BIOS kijk naar opstartmogelijkheden, begrijp ik niet of het uberhaupt mogelijk is op te starten via de gecloonde externe SSD, aangezien ik geen SSD-naam zie staan in de opstart-opties.

Uiteindelijk wilde ik de interne SSD leegmaken, indien alles gelukt was.

Is dit mogelijk, of begin ik aan een onmogelijke- en nutteloze aanpassing?

Gr Johannes

Beste antwoord (via Johannes38 op 19-08-2021 00:29)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
Mijn advies zou zijn om eerst eens in Apparaatbeheer te kijken of je interne 500 GB SSD van het type SATA is of NVME. Als het een NVME is, zie ik geen enkele reden om op te starten vanaf de externe SSD.
Sowieso zou ik eens opnieuw beginnen met Windows op de interne SSD en de rest op de externe SSD (uitgezonderd enkele spellen). Ik denk dat je dan met de huidige hardware de snelste laptop overhoudt.
En zorg dat je backups maakt op een offline harddisk, om zeker te zijn dat je geen data verliest.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk OS draai je? Het zou mogelijk moeten zijn om Windows te draaien van USB, maar daar moet je wel wat truukjes voor uithalen. Daarbij moet de drive wel bootable zijn (dat geldt niet per se voor alle USBdevices).

Het enige wat ik me afvraag is waarom je zou booten vanaf een externe SSD, en niet gewoon een nieuwe inbouwt je in je systeem als de oude niet snel genoeg zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is technisch mogelijk om van een externe schijf op te starten (volgens mij).
Maar je geeft niet aan naar welk os je wilt opstarten.
Daarnaast ook niet waarom je dit wilt doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes38
fm77 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:01:
Het is technisch mogelijk om van een externe schijf op te starten (volgens mij).
Maar je geeft niet aan naar welk os je wilt opstarten.
Daarnaast ook niet waarom je dit wilt doen...
Het gaat om windows 10, ik dacht dat de schrijfsnelheid van 1GB/s van de externe SSD, zou meehelpen aan de algehele snelheid van het systeem, t.o.v de interne SSD.

Ik ben een beginner en rolde van de ene tutorial naar de andere en uiteindelijk creerde ik hier een topic.

Misschien breek ik mijn hoofd voor niks en @TERW_DAN snijd ook een goed punt aan.

Externe SSD gewoon als opslag gebruiken toch maar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 20:27
Ik denk dat je weinig verschil gaat merken in snelheid als beide een ssd zijn.
Om welke 2 ssd's gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes38
Arunia schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:14:
Ik denk dat je weinig verschil gaat merken in snelheid als beide een ssd zijn.
Om welke 2 ssd's gaat het?
pricewatch: HP Pavilion 15-cw1948nd

Gaat om deze laptop

pricewatch: Samsung Portable SSD T7 Touch 2TB Zilver

Externe SSD

Mijn vraag begon toen ik de externe SSD kocht, om oorspronkelijk ruimte tekort aan te vullen.

Hoe gebruik ik mijn nieuwe aankoop het meest efficient, nu zijn wij hier beland.

[ Voor 33% gewijzigd door Johannes38 op 18-08-2021 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Johannes38 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:18:
[...]

pricewatch: HP Pavilion 15-cw1948nd

Gaat om deze laptop

pricewatch: Samsung Portable SSD T7 Touch 2TB Zilver

Externe SSD

Mijn vraag begon toen ik de externe SSD kocht, om oorspronkelijk ruimte tekort aan te vullen.

Hoe gebruik ik mijn nieuwe aankoop het meest efficient, nu zijn wij hier beland.
Als je ruimte tekort komt zou ik eerst kijken waarom dat is.
Je hebt nu 512GB. Dat is niet veel, maar ook niet weinig...
Speel je veel grote spellen op de laptop, of sla je graag veel films op?
Je kan een grotere M2 schijf kopen, maar je kan ook (bijvoorbeeld) je films op een externe schijf opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes38
fm77 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:39:
[...]

Als je ruimte tekort komt zou ik eerst kijken waarom dat is.
Je hebt nu 512GB. Dat is niet veel, maar ook niet weinig...
Speel je veel grote spellen op de laptop, of sla je graag veel films op?
Je kan een grotere M2 schijf kopen, maar je kan ook (bijvoorbeeld) je films op een externe schijf opslaan.
Ja, dat ga ik doen, ik hevel de data, veelal instructie-films, cursussen ed. over naar de nieuwe externe SSD.
Ik heb nu intern 45GB over van de 512GB, na wat knip en plakwerk ga ik meer ruimte creeeren.

De "clone" die ik gemaakt had, ben ik inmiddels aan het schoonmaken en laat het idee van "booten" over de externe schijf varen.

Bedankt allen!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:36
Je hebt een laptop met USB-poorten die max 5Gbit/s doen. Leuk dat dan de ssd een 10 Gbit aansluiting heeft, maar die draait natuurlijk gewoon op 5Gbit als je de ssd op de laptop aansluit.

Dus die 1GB/s ga je nooit halen, eerder de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 20:56
Leuk om een keer mee te spelen, maar ik zou er niet aan beginnen.

Ten eerste is het onhandig aangezien je altijd een extra drive aan je laptop hebt hangen (dus even mee op de bank zitten is er niet meer bij). Ten tweede maakt het je systeem kwetsbaar als er altijd een externe kabel aan moet zitten die absoluut niet mag losraken tijdens gebruik.

Tenslotte betwijfel ik of je echte snelheidswinst gaat halen. Ik heb (inmiddels 7 jaar terug) wat testen gedaan door mijn interne HDD te vervangen door een top-SSD. De verschillen:
Met HDD waren de boottimes 35 seconden voor Linux en 30 seconden Windows.
Met de SSD zijn deze omlaag gegaan naar 15 en 17 seconden respectievelijk.
(zie productreview: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6CTO1WW) review door Zwartoog ).

Nu een nieuwe laptop met een M.2 NMVE, en de tijden zijn niet veel beter geworden. Uiteindelijk hangt het bootproces nu voornamelijk af van de responsiviteit van alle hardware-elementen.

Enfin, je bent Tweaker, dus probeer het uit en meet het. Ben benieuwd :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
Mijn advies zou zijn om eerst eens in Apparaatbeheer te kijken of je interne 500 GB SSD van het type SATA is of NVME. Als het een NVME is, zie ik geen enkele reden om op te starten vanaf de externe SSD.
Sowieso zou ik eens opnieuw beginnen met Windows op de interne SSD en de rest op de externe SSD (uitgezonderd enkele spellen). Ik denk dat je dan met de huidige hardware de snelste laptop overhoudt.
En zorg dat je backups maakt op een offline harddisk, om zeker te zijn dat je geen data verliest.
Pagina: 1