Zenbook Oled met ryzen en 16gb ram

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk foto's editen op vakantie met Adobe Lightroom en eventueel wat Netflixen of een simpel spelletje. Het beeldscherm is dus heel belangrijk en daarom heeft een Zenbook Oled de voorkeur.

Wat is je budget?
In principe maximaal 1000 euro, liever minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jep. Hoe lichter de laptop hoe beter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Eigenlijk aas ik op een Zenbook Oled met ryzen 6 core of 8 core processor en 16 GB ram. Ik kan die echter niet te koop vinden in Nederland. Een alternatief zou zijn de versie met i5 en 8 GB ram. Deze kost 799 euro en is dus binnen budget en is acceptabel voor af en toe foto editen maar een stukje minder future proof: pricewatch: ASUS ZenBook 13 OLED UX325JA-KG233T

Mijn vraag is of ik niet goed Google en of de Ryzen variant niet toch ergens te vinden is en misschien nog een optie over het hoofd zie. Alvast bedankt voor alle hulp!

Beste antwoord (via Cobiwan op 21-08-2021 04:31)

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 12:31
Heb je de Lenovo Yoga Slim 7 Pro al eens bekeken?

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS001SMH)

Die is nu erg scherp geprijsd.

Ook verkrijgbaar met Ryzen 7 voor 999.

Het OLED scherm is wat beter als je een kleurechtheid hoger dan 100% sRGB wil. de Lenovo gaat tot 100% sRGB. De resolutie is wel hoger op de lenovo en ook is het 16;10 scherm erg handig binnen windows en het beeld heeft daardoor ook een hogere pixeldichtheid ( scherper )

Je hebt dan ook een 14 inch scherm. Dus wel wat groter maar dat scheelt maar 18mm in de breedte en 12mm in de lengte.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop

Het OLED scherm is wat beter als je een kleurechtheid hoger dan 100% sRGB wil. de Lenovo gaat tot 100% sRGB. De resolutie is wel hoger op de lenovo en ook is het 16;10 scherm erg handig binnen windows en het beeld heeft daardoor ook een hogere pixeldichtheid ( scherper )

Je hebt dan ook een 14 inch scherm. Dus wel wat groter maar dat scheelt maar 18mm in de breedte en 12mm in de lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Cinemaskoop schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:39:

Ik heb die inderdaad gezien, ook de pro versie. Vraag me alleen af of het scherm wel voldoende gaat zijn. Ik kan hem echter wel calibreren, want ik heb een i1 display pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
is het voor eigen gebruik of ben je een professioneel fotobewerker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Cinemaskoop schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:11:
is het voor eigen gebruik of ben je een professioneel fotobewerker?
Eigen gebruik, maar ik ben wel een serieuze hobbyist :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Cobiwan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:12:
[...]

Eigen gebruik, maar ik ben wel een serieuze hobbyist :).
ik vraag het omdat hoger dan 100% sRGB volgens mij niet nodig is als je niet professioneel hoeft aan te leveren maar dat weet ik niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Een mogelijk alternatief lijkt pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS004DMH) te zijn. Die heeft een scherm dat 75% Adobe RGB kan weergeven, maar is daarmee wel 160 euro duurder dan de versie met mat scherm en heeft een glanzend scherm. Lees wel wisselende verhalen over de scherm kalibratie van de Lenovos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
In de best buy guide staat de door jou gezochte config en die lijkt in de price watch niet leverbaar.

Als ik dat model nummer google kom ik wel op een webshop die hem lijkt te hebben

https://lookandbuy-europe...LyvdBERCoExhoCYiUQAvD_BwE

Ik ken de we shop niet. Wel thuiswinkel waarborg en After pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
frankyfn126 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:41:
In de best buy guide staat de door jou gezochte config en die lijkt in de price watch niet leverbaar.

Als ik dat model nummer google kom ik wel op een webshop die hem lijkt te hebben

https://lookandbuy-europe...LyvdBERCoExhoCYiUQAvD_BwE

Ik ken de we shop niet. Wel thuiswinkel waarborg en After pay.
Die had ik gezien. Heeft wel een Spaans toetsenbord en freedos operating system wat ik wat minder handig vind.

• Cinemaskoop
Cobiwan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:36:
Een mogelijk alternatief lijkt pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS004DMH) te zijn. Die heeft een scherm dat 75% Adobe RGB kan weergeven, maar is daarmee wel 160 euro duurder dan de versie met mat scherm en heeft een glanzend scherm. Lees wel wisselende verhalen over de scherm kalibratie van de Lenovos.
Calibreren kan je altijd zelf doen. De twee schermen uit de slim 7 pro hebben beide dezelfde kleurechtheid. Namelijk 100% sRGB. Dit is ongeveer 72-75% van het Adobe rgb / ntsc color gamut kleurenspectrum.
De verschillen tussen de twee schermen is dat de goedkopere variant een resolutie heeft van 2240x1400 en heeft een matte afwerking, 300 nits helderheid en 60hz verversingssnelheid. De duurdere variant is bedekt met een glasplaat. Dit ziet er stuk strakker uit maar je hebt dan wel een glanzend scherm. De helderheid is 400 nits en de verversingsnelheid is 90Hz. De resolutie is ook een stuk hoger namelijk 2880x1800.

Puur de kleurechtheid hoef je het extra geld niet uit te geven dus.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
Cobiwan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:50:
[...]

Die had ik gezien. Heeft wel een Spaans toetsenbord en freedos operating system wat ik wat minder handig vind.
2 prima rekenen om deze over te slaan :)
Is de zenbook niet verkrijgbaar met een i7 ergens?
De i5 zal met name op multicore performance achter blijven. Ik schat dat een i7 het daar beter op zal doen.
Kan je bij dit model RAM naderhand nog Uitbreiden?

• Cobiwan
  • Niet online
frankyfn126 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:25:
[...]

2 prima rekenen om deze over te slaan :)
De i5 zal met name op multicore performance achter blijven. Ik schat dat een i7 het daar beter op zal doen.
De beschikbaarheid valt echt tegen. Kan alleen i5 versies vinden met 8GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Uiteindelijk is het deze geworden, nu wachten op levering: pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS004FMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:25

Croga

The Unreasonable Man

frankyfn126 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:25:
Het zijn beiden 4 core/8 thread processoren. Het enige verschil zit in kloksnelheid en iGPU.

De i5 gaat op multicore nauwelijks inleveren. Op pure ruwe kloksnelheid verliest ie het maar daardoor is hij ook zuiniger. Alleen als je uitgebreide grafische (3D) toepassingen wilt draaien gaat de i5 echt achter lopen.

In dit geval geen enkele reden om die i7 te verkiezen.
En daar zit meteen de grootste uitdaging. Nope. 8GB op het bord, geen DIMM slots beschikbaar. En dan is 8GB toch echt een no-go IMHO.

[ Voor 13% gewijzigd door Croga op 21-08-2021 06:08 ]

Pagina: 1