Hulp met kiezen all-round laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axster
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2022
Ik ben op het moment op zoek naar een nieuwe laptop omdat mijn huidige laptop problemen begint te krijgen. Momenteel heb ik een HP Envy 15-ah000sa (AMD A10-8700P) met 1Tb HDD and 16Gb Memory. Ik ben over het algemeen genomen niet heel erg tevreden geweest sinds ik deze laptop gekocht heb maar tot op heden niet de mogelijkheid gehad om hem te vervangen. Toen ik deze laptop destijds kocht was hij natuurlijk niet high spec en natuurlijk verwachtte ik niet dat het de snelste laptop was, maar zelfs de meest normale taken (windows verkenner, internet) waren niet echt vlot en ik verbaasde me dat sommige taken zo lang duurden. Het was niet de 'stap omhoog' in vergelijking met mijn oude laptop die hij destijds vervangen heeft.

Gebaseerd op bivenstaande ben ik een beetje huiverig om weer een AMD te nemen, maar ik hoor dat de huidige AMD Ryzen processoren heel behoorlijk zijn. Ik zal mijn laptop voornamelijk gebruiken voor internet/microsoft office/een beetje photoshop. Ik heb zelf het een en ander bekeken online en hieronder volgt mijn shortlist. Omdat ik momenteel in het buitenland woon (Engeland) heb ik helaas geen pricewatch links in kunnen voegen omdat ik de laptop modellen niet kan vinden. Mijn budget is rond de £600-£650. Het zou geweldig zijn als jullie feedback kunnen geven betreffende de ondestaande laptops. De laptops zijn HP, Del en Asus maar als iemand andere suggesties heeft hoor ik ze graag. Bedankt voor jullie hulp.

Wat ga je met je laptop doen?
All round laptop, Internet/muziek luisteren/Office/Beetje Photoshop

Wat is je budget?
£600-£650

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet echt van plan veel met laptop te reizen, daar heb ik iPad voor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zelf denk ik aan HP/Dell/Asus. Als iemand heel positieve of negative ervaringen heeft hoor ik dat graag. Natuurlijk sta ik open voor andere merken

My shortlist:

Dell New Inspiron 15 (Inspiron 15 5510) - £554

https://www.dell.com/en-u...d/inspiron-15-5510-laptop

Processor : 11th Generation Intel® Core™ i5-11300H Processor (8MB Cache, up to 4.4GHz)

Video Card : Intel® Iris® Xe Graphics with shared graphics memory

Memory : 8GB, 2x4GB, DDR4, 3200MHz

Hard Drive : 512GB M.2 PCIe NVMe Solid State Drive

Dell New Inspiron (Inspiron 15 5515) - £631

https://www.dell.com/en-u...-15-5515-laptop/cn51202sc

Processor : AMD Ryzen™ 5 5500U 6-core/12-thread Mobile Processor with Radeon™ Graphics

Video Card : AMD Radeon™ Graphics with shared graphics memory

Memory : 8GB DDR4 3200MHz

Hard Drive : 512GB M.2 PCIe NVMe Solid State Drive

HP 15s-fq2016na Laptop - Core™ i5 - £540

https://www.hp.com/gb-en/...d=30A26EA&opt=ABU&sel=NTB

Processor : Intel® Core™ i5-1135G7

Video Card : Intel® Iris® Xe Graphics with shared graphics memory

Memory : 8 GB DDR4-2666 MHz RAM (2 x 4 GB)

Hard Drive : 512 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD

HP Pavilion 15-eh0017na Laptop - Ryzen™ 5 - £585

https://www.hp.com/gb-en/...d=2V1K4EA&opt=ABU&sel=NTB

Processor : AMD Ryzen™ 5 4500U

Video Card : AMD Radeon™ Graphics

Memory : 8 GB DDR4-3200 MHz RAM (1 x 8 GB)

Hard Drive : 512 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD

ASUS VivoBook X513EA 15.6"

https://www.currys.co.uk/...d-black-10219263-pdt.html

Processor : Intel® Core™ i7-1165G7

Video Card : 512 GB SSD

Memory : 8 GB DDR4

Hard Drive : 512 GB SSD

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:00
Axster schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:29:
Toen ik deze laptop destijds kocht was hij natuurlijk niet high spec en natuurlijk verwachtte ik niet dat het de snelste laptop was, maar zelfs de meest normale taken (windows verkenner, internet) waren niet echt vlot en ik verbaasde me dat sommige taken zo lang duurden. Het was niet de 'stap omhoog' in vergelijking met mijn oude laptop die hij destijds vervangen heeft.
Dat komt omdat er geen SSD in je laptop zat. De A10-8700P processor is ook niet de snelste, maar dat was niet de grootste bottleneck, dat was je 5400rpm HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axster
Dank je voor je reactie. Ja ik weet dat een sad een hoop uitmaakt. Maar in vergelijking met de laptop van mijn vrouw (een Intel i3 die een jaar ouder is dan mijn A10) is de laptop super traag. De i3 heeft ook een normale HDD. Zou je nu voor een Ryzen gaan of een i5 of i7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 16:31
Axster schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 01:04:
Dank je voor je reactie. Ja ik weet dat een sad een hoop uitmaakt. Maar in vergelijking met de laptop van mijn vrouw (een Intel i3 die een jaar ouder is dan mijn A10) is de laptop super traag. De i3 heeft ook een normale HDD. Zou je nu voor een Ryzen gaan of een i5 of i7.
Momenteel zou ik voor een Ryzen gaan (heb ik ook gedaan). Performance is beter en daarbij ook nog zuiniger/efficienter met de energie.

Als ik moet kiezen tussen de modellen uit jouw lijst, dan kies ik voor degene met de nieuwe ryzen apu sku: Dell Inspiron

EDIT: Overigens zou ik ook kiezen voor 16 GB werkgeheugen.... alleen ik weet niet hoeveel programmas en tabbladen je in je browser tegelijk open heb/wilt hebben staan

[ Voor 10% gewijzigd door Generaal Pep op 18-08-2021 08:14 ]

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axster
Dank je wel voor de info Generaal Pep. Helaas kan ik niet voor 16GB kiezen op de Dell website, maar dat kan ik natuurlijk ook altijd achteraf doen. Heb je toevallig ook ervaring met Dell?

Voorr wat betreft aantal tabbladen en programma's, ik heb nooit al te veel tegelijk open dus dat moet geen probleem zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
Axster schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:06:
Dank je wel voor de info Generaal Pep
Zeg maar gewoon pep of pepe
Helaas kan ik niet voor 16GB kiezen op de Dell website, maar dat kan ik natuurlijk ook altijd achteraf doen.
Dat is afhankelijk van het model, niet elke laptop kan je achteraf - zelf - nog upgraden. In een video over een Inspiron, daterend 2013, kan het nog wel. Dat betekent niet gelijk dat op de huidige modellen ook nog kan, maar info daarover kan ik niet zo snel vinden.
Heb je toevallig ook ervaring met Dell?
Zakelijk wel, zakelijk is het een erg goede partner die altijd voor je klaar staat. De hardware (behalve hun desktop pc's) is ook erg goed.
ik heb nooit al te veel tegelijk open dus dat moet geen probleem zijn
Oke. Aangezien je ook niet van plan bent om zware software te draaien, is 8 GB voorlopig wel genoeg denk ik. Toch zou ik 16 gb wel adviseren.

Dan nog iets, je oude laptop waar je niet over tevreden was.... oke de cpu is niet de aller snelste, maar 99% zeker dat je slechte ervaring ligt aan de HDD. Als je zelf kundig genoeg bent om die te vervangen voor een SSD zal er ook al een hele wereld voor je open gaan.
Dat gezegd hebbende: Let bij het aanschaffen van een nieuwe laptop/desktop erop dat je een met een SSD neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axster
Wederom bedankt Pep. Ik denk dat ik dan toch voor een Ryzen ga, en dan voor deze Ryzen 7 5700U:
https://www.dell.com/en-u...-15-5515-laptop/cn51203sc

Ik kan deze met korting kopen voor £592 via Dell, dus dat is wel een nette deal denk ik.

Ja kundig genoeg om de HDD te vervangen voor een SSD in mijn oude laptop, maar de laptop heeft problemen met scherm en voeding dus lijkt het me beter te investeren in een nieuwe laptop. In mijn jongere jaren altijd zelf mijn eigen pc's gebouwd maar op moment niet meer up to date met alle modellen van processoren enzovoort!

Voor wat betreft geheugen heb ik dit gevonden:
https://www.dell.com/en-u...s/6247452?categoryId=4325

Je kan dus los geheugen kopen voor het model waar ik voor wil gaan dus upgrade later is mogelijk.

Ik neem aan dat de Ryzen 7 5700U ook een goede/betere keus is dan de Ryzen 5 5500U?

• Generaal Pep
Axster schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:09:
Wederom bedankt Pep. Ik denk dat ik dan toch voor een Ryzen ga, en dan voor deze Ryzen 7 5700U:
https://www.dell.com/en-u...-15-5515-laptop/cn51203sc

Ik kan deze met korting kopen voor £592 via Dell, dus dat is wel een nette deal denk ik.

Ja kundig genoeg om de HDD te vervangen voor een SSD in mijn oude laptop, maar de laptop heeft problemen met scherm en voeding dus lijkt het me beter te investeren in een nieuwe laptop. In mijn jongere jaren altijd zelf mijn eigen pc's gebouwd maar op moment niet meer up to date met alle modellen van processoren enzovoort!

Voor wat betreft geheugen heb ik dit gevonden:
https://www.dell.com/en-u...s/6247452?categoryId=4325

Je kan dus los geheugen kopen voor het model waar ik voor wil gaan dus upgrade later is mogelijk.

Ik neem aan dat de Ryzen 7 5700U ook een goede/betere keus is dan de Ryzen 5 5500U?
Die laptop lijkt me een goede keuze! Strak design met een aluminium shell. Ook mooi dat je het werkgeheugen kan upgraden wanneer je daar de noodzaak toe ziet in de toekomst.

5700u vs 5500u
8 core vs 6 core
vega 8 vs vega 7 (de igpu)
sneller vs snel

6 core moet in principe voldoende zijn. 8 core is meer future proof. Men claimt ook dat de 5700 zuiniger zou zijn. Geen idee of dat waar is en heb ook geen mogelijkheid om dat te testen. Aan jou de keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axster
Nogmaals bedankt voor je hulp Pep. Excuses voor mijn late reactie. Aantal drukke dagen gehad. Heb de Ryzen 7 besteld. Wordt morgen (Maandag) bezorgd. Kon de Ryzen 7 goedkoper bestellen dan de Ryzen 5 (ivm met specifieke korting voor de Ryzen 7) dus daardoor was de keus snel gemaakt! Ben benieuwd naar de snelheid! Hopen dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Pagina: 1