SSD opeens gewiped en niet meer bruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Hallo allemaal,

De NUC7CJYH2 van mijn vriendin vond uit het niets opeens geen boot drive meer. Nu vertelde ze dat ze wel eerder regelmatig een blue screen en wat haperingen had gehad. Er zit enkel een SSD in: pricewatch: Gigabyte SSD 256GB

Ik dacht dat het iets te maken zou hebben met de boot instellingen, de ssd leek in eerste instantie niet te verschijnen in de bios. Even aangesloten op mijn pc en daar verscheen hij wel.

Met windows installatieprogramma op een usb stick nogmaals geprobeerd in de NUC en tot mijn verbazing vond hij de SSD maar was deze helemaal leeg en vraagt windows om een nieuwe installatie. De ssd weer even op mijn pc gehangen en via disk management proberen in te stellen. Die geeft aan dat er ergens een fout is en kan dus ook niks met de ssd.

Iemand een idee? Mijn gevoel zegt dat hij stuk is. Er zit nog garantie op maar wel jammer van de bestanden. Kunnen deze nog ergens mee teruggehaald worden?

Groetjes,

Stijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

SSD's kunnen soms de geest geven; jammer, maar dat is elektronica... Je oplossing gaat zitten in een nieuwe SSD steken en een Windows installatie doen. Je bestanden kan je dan vervolgens terughalen vanuit je backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 19:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

data recovery van een SSD is softwarematig echt bijna niet te doen. De controller die er op zit is vaak ook een raid controller die in raid 0 staat. Als 1 van de geheugenchips kapot is verliest de controller zijn raid configuratie en ben je de data gewoon kwijt.

Maarja, als de data echt belangrijk was had je natuurlijk een backup :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:07
niet goedkoop, maar mocht data recovery belangrijk zijn:

https://www.ontrack.com/

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Bedankt voor de reacties allemaal. Data recovery is niet belangrijk, had wel wat tijd gescheeld. Belangrijke dingen voor d'r studie deed ze gelukkig in de cloud. Terugsturen en nieuwe bestellen dan maar.. net een half jaartje oud.