Draytek 2925 - WAN poort houdt ermee op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:47
Hoi Allemaal,

Een uurtje of anderhalf geleden merkten mijn gebruikers (en ik) dat de internetverbinding trager werd. Na inloggen op onze Draytek 2925, kwam ik er al snel achter dat de verbinding was overgegaan naar de backup-lijn. Onze primaire verbinding, via Ziggo met de Ziggo-router in bridge-mode, lag er uit.

Wat heb ik gedaan?
  1. Ziggo-router uitgezet, rustig tot 30 geteld, weer opgestart. Geen verbinding.
  2. Draytek router herstart, geen verbinding via Ziggo.
  3. Ziggo gebeld, zij konden de Draytek wél zien (en zien dat de Ziggo-router / modem kort ervoor was gereboot), het MAC adres van de Draytek konden zij zo noemen.
  4. Draytek gereboot, geen succes, instellingen nagelopen, geen succes, stroom er helemaal af, geen succes. Firmware bijgewerkt (je moet toch wat), geen succes.
  5. Ik weet zéker dat er niets gewijzigd is in de config van de Draytek.
Natuurlijk is de eerste gedachte, de WAN-poort op de Draytek is kapot. Máár... Hoe kan een Ziggo medewerker inloggen op het modem en dan wél het MAC adres van de poort zien? Kapot is kapot.

Maar wat is er dán aan de hand? Ik heb even geen idee meer. Jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Bernard0343 op 17-08-2021 15:46 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:10

DataGhost

iPL dev

Als de Ziggo-router kort daarvoor gereboot is lijkt me dat een primaire verdachte. Ik mis nog wel de troubleshootingstappen zonder de Draytek. Je weet momenteel nog niet zeker dat er wel een verbinding uit je Ziggo-ding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
DataGhost schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:48:
Als de Ziggo-router kort daarvoor gereboot is lijkt me dat een primaire verdachte. Ik mis nog wel de troubleshootingstappen zonder de Draytek. Je weet momenteel nog niet zeker dat er wel een verbinding uit je Ziggo-ding komt.
Ziggo router is vóór aanvang van het probleem niét gereboot. De Ziggo medewerker zag 'mijn' reboot, toen ik merkte dat de verbinding er uit lag.

Ziggo medewerker kon de Draytek wel zien, er is dus wel een verbinding.Het probleem ligt dus waarschijnlijk niet bij Ziggo.

[ Voor 18% gewijzigd door Bernard0343 op 17-08-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:10

DataGhost

iPL dev

Oh, zo. "Kort ervoor was gereboot" was dus na het probleem. Alsnog wil je zeker weten dat die verbinding wel werkt, en dat alles aan die kant qua IP's enzo nog zo is als het was. Misschien is er toch bij Ziggo iets veranderd waardoor de Draytek met de huidige instellingen niet meer fatsoenlijk door-routet. Wij kunnen je Draytek-config verder niet zien, daar zou best iets mis mee kunnen zijn tenzij die aan de Ziggo-kant echt 100% op DHCP staat. Een eventueel issue waarvan ik me kan voorstellen dat die zou kunnen optreden is als beide netwerken CG-NAT gebruiken of zijn gaan gebruiken (dat kan ook juist aan de niet-Ziggo-kant een verandering zijn) en dat de Draytek in de knoop raakt met hetzelfde subnet op beide WANs. Dus nadat je hebt gecontroleerd of de Ziggo-lijn werkt kan je proberen je andere WAN af te koppelen om te zien of je dan wel weer via Ziggo online kan. Verder is t voor mij ook alleen maar gokken nu.

MAC-adres kan nog in een cache van het modem staan, of in een database/config/log van Ziggo. Het is geen vast gegeven dat die cache na een reboot leeg is maar dat zou ik wel verwachten. Als het MAC daadwerkelijk gezien is na reboot van het modem werkt je poort fysiek in ieder geval nog wel maar zal je dus moeten uitzoeken waarom er geen verkeer overheen gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Nogmaals met Ziggo gebeld. En inééns konden ze mij vertellen dat er wél een storing in mijn regio is. Een vreemde storing nog wel, vandaar dat ze me dat niet twee uur eerder konden melden... @DataGhost , dankjewel voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
1. plug een PC direct op de Ziggo modem
2. controleer of je wel een internet verbinding hebt
3. noteer de verbinding gegevens

Alles ok, dan wordt het tijd om de 2925 te vervangen.

Trouwens, vervangen is sowieso een goed idee omdat het product EOL is.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bernard0343 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:41:
...
Natuurlijk is de eerste gedachte, de WAN-poort op de Draytek is kapot. Máár... Hoe kan een Ziggo medewerker inloggen op het modem en dan wél het MAC adres van de poort zien? Kapot is kapot...
Pak FF een laptop en koppel 'm aan de WAN port van de draytek. Dan kun je in ieder geval de verbindings status zien. En na wat gegoochel met ip-adressen, zou je ook over en weer moeten kunnen pingen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Ha @DJMaze en @Brahiewahiewa ,

Dank voor het meedenken! Probleem ligt tóch bij Ziggo, maar ach, dat konden ze me net pas vertellen en niet om twee uur vanmiddag...

Pagina: 1