Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_verberne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb gezien dat er een eerder topic is geweest met eenzelfde vraag, maar op basis daarvan lukt het mij nog niet om een keuze te maken, vandaar...
Eigenlijk ben ik nog heel tevreden over mijn Sony XZ2 Compact, maar het scherm doet helaas vaak niet meer wat ik wil, waardoor ik wel gedwongen wordt om te zoeken naar een nieuw toestel (repareren is voor een toestel van deze leeftijd voor mij geen optie, omdat de prijs daarvoor niet onder de 100 Euro zal blijven).

Ik zoek een?
Opvolger voor mijn Sony XZ2 Compact.

Wat is je budget?
Ik wil ongeveer 400 à 500 Euro uitgeven, dit kan ik doen in combinatie met het verlengen van mijn abonnement (Vodafone). Ik wil wel bij Vodafone blijven vanwege de voordelen met Ziggo en overweeg het Red Together abonnement

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
[i]Ik wil het toestel gebruiken om af en toe een spelletje te spelen, appen, internetten, foto's maken en zelfs bellen :) .
Ik wil wel een snelle chipset en voldoende geheugen, zeker als ik zie dat mijn huidige telefoon met SD845 en 4GB geheugen van 3 jaar oud nog steeds menig nieuwe midrange telefoon gemakkelijk bijhoudt.
De camera hoeft niet super te zijn, maar het is wel fijn als deze gewoon 'goede' foto's maakt.
Waar ik waarschijnlijk wel een concessie aan zal moeten doen is het formaat, mijn telefoon is met een 5" scherm natuurlijk aan de kleine kant, dus groter mag inmiddels wel, maar ik moet denk ik toch erg wennen aan formaten tot 6,5" (zeker om deze in de broekzak mee te nemen). Groter dan 6,5" wil ik zeker niet in ieder geval.
Overigens wil ik wel bij Android blijven en niet overstappen naar Apple.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn voorkeur is eigenlijk een nieuwe Sony, maar dat valt niet mee. De Xperia 10 III vind ik wat betreft specs niet goed genoeg, de Xperia 1 III vind ik veel te duur, de Xperia 5 II zou ik wel aan willen schaffen, maar deze is nergens meer verkrijgbaar (of veel te duur). De Xperia 5 III zou denk ik een mooie vervangen kunnen zijn, maar ik vrees dat Sony die veel te duur in de markt zet, waardoor die ook niet meer interessant is (en het duurt veel te lang voordat die beschikbaar is...) .
Kortom, ik denk dat ik het beste kan afstappen van Sony. De Google Pixel heb ik niet meegenomen, die is qua formaat misschien wel het beste, maar biedt in verhouding dan weer mindere specificaties wat betreft de gebruikte chipsets. Wat heb ik dan tot dusver gevonden:
  • OnePlus 8T
  • OnePlus 9
  • Samsung S20 FE 5G
  • OPPO Find X3 Neo
Welke vragen heb je hier nog over?
De OnePlus 8T moet ik misschien ook wegstrepen, aangezien ik voor 50 Euro meer de OnePlus 9 kan aanschaffen.
Dan blijven er in mijn lijstje nog 3 over. De OnePlus en de OPPO kunnen allebei snelladen, iets waar de Samsung helaas bij achter blijft, verder heeft de Samsung maar 6GB geheugen tegenover 8GB bij de OnePlus en zelfs 12GB bij de OPPO. Waarschijnlijk is 6GB nu meer dan voldoende, maar ik ben bang dat ik daar in de toekomst misschien spijt van ga krijgen (en veel budget telefoons worden inmiddels al met 8GB uitgevoerd). De Samsung heeft echter wel een SD-slot wat wel weer handig is.
Verder heb ik het liefste een redelijk 'kale' Android net zoals op mijn Sony, daarvoor zit ik dan bij OnePlus en OPPO waarschijnlijk weer beter dan bij Samsung. Wat betreft Android upgrades doen ze volgens mij niet voor elkaar onder en krijgen ze zeker updates naar Android 13 en ook bijbehorende security patches.
Ik heb ook nog wat winkels (in Eindhoven) bezocht om de toestellen in het echt te zien, helaas hadden ze nergens de OnePlus toestellen. Daarbij werd mij verteld dat ze in plaats van OnePlus de OPPO toestellen hebben, die hetzelfde zijn qua specs en 'betere' ondersteuning bieden. Dat verbaast mij enigszins omdat ik bij reviews en ook op het forum eigenlijk meer vindt over OnePlus dan OPPO. De OnePlus heeft als voordeel tov de OPPO dat deze over de nieuwste Snapdragon 888 beschikt.
Overigens kan ik de Samsung wel voor zo'n 130 Euro minder aanschaffen (met daarbij nog een Nest speaker).

Wie kan mij helpen om een keuze te maken? De OnePlus of de OPPO of voor 130 Euro minder de Samsung? Of heeft er iemand nog een ander voorstel?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
OnePlus draait OxygenOS, dit ziet er stock uit, maar is enorm ver gestroomlijnd waardoor zaken als versie upgrades trager geworden zijn, maar wel een hele vloeiende ervaring, en veel custom rom ondersteuning.
Oppo heeft ColorOS, gedeeld met zusterbedrijf Realme. OnePlus ontwikkel team wordt samengevoegd met dit team, maar gevolgen voor OxygenOS zijn nog niet duidelijk.
Laatste versie OxygenOS werd door sommige gebruikers aangevallen dat het te veel op OneUI lijkt, de Android versie van Samsung.

Qua support, OnePlus en Oppo garanderen 3 jaar op hun toptoestellen, Samsung 4 jaar op A, S en Note reeks, allen ingaande releasedatum toestel.

Zelf zit ik nu op Samsung, komende van OnePlus, omdat die software hikjes had in combinatie met mijn carkit en ik dat niet kon hebben aangezien ik minimaal 2,5 uur per dag in de auto zit.

Ik zou de Samsung S21 aan je lijstje toevoegen gezien het formaat, die is relatief compact en met abonnement mogelijk richting je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_verberne
  • Niet online
Dank je, ben echter nog steeds in dubio ...
De S21 heb ik ook op mijn shortlist staan, alleen vind ik deze momenteel nog te duur.

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:07
Ik ben ook nog steeds zoekende. 8T/8pro. Maar ik denk dat ik gewoon voor de oneplus 9 ga. Zit met hetzelfde budget als dat van jouw. Ook nog gekeken naar een xiaomi X10Pro, maar geen amoled scherm.
Tegenwoordig teveel keus. Maar vooralsnog is het de Op9.

Misschien is de Nord 2 ook een optie, zijn binnkort weer op voorraad.

[ Voor 12% gewijzigd door harley2009 op 19-08-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

offtopic: mijn xz2 compact deed het scherm ook erg vreemd sinds een update anderhalf jaar terug ofzo?
kort geleden de telefoon weer in gebruik gehad en toen erachter gekomen dat de palm rejectie erg slecht is geworden ten opzichte van originele android 9. zolang ik mijn duim goed oplet doet het scherm het perfect. misschien is het bij jou hetzelfde?

succes met je keuze in ieder geval

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_verberne
  • Niet online
Dankjewel voor de tip, ik heb echter nog niet kunnen ontdekken waarom het optreedt. Vaak werkt het om de telefoon weer te vergrendelen en te ontgrendelen (net zolang totdat het weer werkt). Hierdoor zou je ook bijna denken dat het met de software te maken heeft, maar het kan ook gebeuren in de veilige modus en ook bij de Xperia tests die je kan uitvoeren mbt tot het gebruik van de display waardoor dat eigenlijk ook weer uit te sluiten is.
Op dit moment denk ik ook aan de OP9 (snelle chipset, snel laden, software), ik vind het alleen jammer dat ik het toestel nergens in het echt gezien heb ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley2009
Heb gisteren de OP9 besteld, komt vandaag binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_verberne
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe die je bevalt, ik wil de komende week toch ook wel de knoop doorhakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
b_verberne schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:17:
Ik ben benieuwd hoe die je bevalt, ik wil de komende week toch ook wel de knoop doorhakken
1e indruk is dat het een fijn toestel is. Zeer fijn scherm, en in (mijn ) opzicht ook een goede telefoon om foto's mee te maken. Vooralsnog nog geen problemen en ben zeer tevreden. S6 met het maken van je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_verberne
  • Niet online
Ik heb de knoop doorgehakt, uiteindelijk is het toch de OPPO X3 Neo geworden. De Samsung S21 heb ik vanwege de prijs af laten vallen (prijsverschil van meer dan 150,-). Daarnaast heb ik ook de S20 FE af laten vallen vanwege minder geheugen en het minder snel opladen.
Toen moest ik nog de keuze maken tussen de OPPO X3 Neo en de OP9. Uiteindelijk voor de OPPO gegaan op gevoel voor de grootte van het toestel, de OPPO is iets smaller. En vanwege 12/256GB geheugen voor dezelfde prijs als de OP9, de OP9 met dezelfde hoeveelheid geheugen was weer aanzienlijk duurder.
Tot dusver zeer tevreden over de telefoon!
Dankjewel nog voor jullie reacties.
Pagina: 1